Khamis, November 05, 2020

Daurah tafsir 2019 sesi 12(28)nota 10(213-218)

Daurah tafsir 2019 sesi 12(28)nota 10(213-218)

Surah  Al Qasas
Tertib surah 28
Bilangan ayat 88
Bilangan rukuk 9
Surah Makkiyah 
Tertib turun yg ke 49
Bilangan paragraf  9
Paragraf 1ayat 1-6 Pendahuluan
Paragraf 2 ayat 7-13 Zaman kanak2 nabi musa
Paragraf 3 ayat 14-21 Permulaan zaman muda Nabi Musa dan pembunuhan yg tanpa sengaja.
Paragraf 4 ayat 22-38 Sepuluh tahun di Madyan.
Paragraf 5 ayat 29-42 Dilantik menjadi nabi,mencabar Firaun dan akibatnya
Paragraf 6 ayat 43-60 Bicara dgn Rasullah dan amarannya dgn kaum quraisy
Paragraf 7 ayat 61-75 Dalil2 tauhid
Paragraf 8 ayat 76-82 Kerjasama diantara kapitalis Qarun dan kerajaan Thaghut
Paragraf 9 ayat 83-88 Penutup,akibat mencari pengaruh dibumi.

Mesej utama
Jgn mencari pengaruh dan kedudukan yg tinggi dibumi untuk melakukan kerosakan dibumi kerana kamu akan menerima nasib yg sama seperti yg diterima oleh firaun dan Qarun.

213

Daurah tafsir 2019 sesi 12(28)nota 10(214)

Zaman Diturunkan
1. Surah al-Qashash diturunkan selepas Surah as-Syu'ara' dan an-Naml di peringkat ketiga kehidupan Rasulullah s.a.w. di Mekah antara tahun ke-6 hingga ke-10 Kenabian, ketika itu pemimpin-pemimpin kafir Quraisy diminta mengambil i'tibar dan pengajaran daripada akibat buruk yang telah menimpa Fir'aun, Haman dan Qarun. Rasulullah s.a.w. dilarang daripada menjadi penolong dan penyokong
penjenayah-penjenayah dari kalangan kafir Quraisy.
2. Ayat ke-56 إِنَّكَ لَا تَهْدِى مَنْ أَحْبَبْتَ turun pada bulan Rejab 10 Hijrah, tidak lama sebelum Abu Thalib meninggal dunia.

Al-Qasas 28:56
إِنَّكَ لَا تَهْدِى مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ ٱللَّهَ يَهْدِى مَن يَشَآءُۚ وَهُوَ أَعْلَمُ بِٱلْمُهْتَدِينَ 
Sungguh, engkau (Muhammad) tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang engkau kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang Dia kehendaki, dan Dia lebih mengetahui orang-orang yang mau menerima petunjuk.



Perkaitan Surah Al-Qashash Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya
1. Di dalam Surah an-Naml yang lalu telah dikemukakan sikap positif raja perempuan negeri Saba' kerana telah menerima seruan tauhid dan memeluk agama Islam dengan,sukarela, sedangkan beliau sebelumnya adalah pemuja matahari. Di dalam Surah al-Qashash ini pula disebutkan sikap negatif Fir'aun, Haman, Qarun dan bala tentera di bawah pimpinan mereka. Mereka diingatkan supaya mengambil iktibar daripada peristiwa orang-orang yang telah dibinasakan.


Beberapa Kata Kunci Dan Tema Utama Surah
1.(Bermaharajalela di muka bumi) عَلَا فِى ٱلْأَرْضِ adalah satu istilah khusus di dalam al-Quran.
Ia dikhususkan untuk pemerintah-pemerintah dan penguasa-penguasa yang sombong dan zalim. Penguasa-penguasa dan pemerintah-pemerintah yang tidak takut kepada tuhan, tidak menghiraukan tuhan bahkan cuba menjadi tuhan dengan merampas kuasa yang khusus dengan Allah dan menggunakannya dengan sewenang-wenang. عَلَا فِى ٱلْأَرْضِ juga merupakan mesej utama surah ini.

(a) Di permulaan surah ini, setelah mengemukakan kesalahan dan jenayah yang dilakukan Fir'aun di zamannya, dia dikatakan telah bermaharajalela di bumi عَلَا فِى ٱلْأَرْضِ (Ayat: 4)


Al-Qasas 28:4
إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِى ٱلْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَآئِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَآءَهُمْ وَيَسْتَحْىِۦ نِسَآءَهُمْۚ إِنَّهُۥ كَانَ مِنَ ٱلْمُفْسِدِينَ 
Sungguh, Fir‘aun telah berbuat sewenang-wenang di bumi dan menjadi¬kan penduduknya berpecah belah, dia menindas segolongan dari mereka (Bani Israil), dia menyembelih anak laki-laki mereka dan membiarkan hidup anak perempuan mereka. Sungguh, dia (Fir‘aun) termasuk orang yang berbuat kerusakan.



(b) Di penghujung surah juga dikatakan   عَلَا فِى ٱلْأَرْضِ (bermaharajalela di bumi) merupakan salah satu
sebab utama manusia dibinasakan di dunia dan tidak mendapat syurga di akhirat nanti (Ayat: 83).

Al-Qasas 28:83
تِلْكَ ٱلدَّارُ ٱلْءَاخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِى ٱلْأَرْضِ وَلَا فَسَادًاۚ وَٱلْعَٰقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ 
Negeri akhirat itu Kami jadikan bagi orang-orang yang tidak menyombongkan diri dan tidak berbuat kerusakan di bumi. Dan kesudahan (yang baik) itu bagi orang-orang yang bertakwa.

(c) Perkataan   لِلْمُتَّقِينَ  yang digunakan di dalam ayat ke-83 secara khusus bererti pemerintah-pemerintah yang menjadi khalifah Allah di bumi dengan melaksanakan hukum-hakam Allah dan berada dalam batas-batas dan ikatan syari'at Allah. Mereka menggunakan kuasa dengan berhati-hati supaya tidak melanggar perintah Allah, mereka juga mengelak diri daripada berlakunya kerosakan di muka bumi

214

Daurah tafsir 2019 sesi 12(28)nota 10(215)

kerana penyalahgunaan kuasa.
(d) Rangkai kata عَلَا فِى ٱلْأَرْضِ tersebut di permulaan surah ini dan juga di penghujung termasuk dalam salah satu gaya bahasa al-Qur'an yang unik. Di permulaan pendahuluan, sebelum sampai ke penghujung diberikan perincian tentangnyamsebagai penutup dan peringatan.

2.(Berlaku sombong di bumi)وَٱسْتَكْبَرَ فِى ٱلْأَرْضِjuga merupakan istilah khusus al-quran.
Ia bererti sikap dan jiwa manusia yang derhaka dan melanggar batas-batas agama sehingga apa yang
tersimpan di dalam hatinya terkeluar dan memberi kesan kepada orang-orang lain yang berada di muka
bumi. Fir'aun dan bala tenteranya telah berlagak sombong dan menderhakai Allah di negeri yang
diperintahnya (Ayat: 39).

Al-Qasas 28:39
وَٱسْتَكْبَرَ هُوَ وَجُنُودُهُۥ فِى ٱلْأَرْضِ بِغَيْرِ ٱلْحَقِّ وَظَنُّوٓا۟ أَنَّهُمْ إِلَيْنَا لَا يُرْجَعُونَ 
Dan dia (Fir‘aun) dan bala tentaranya berlaku sombong, di bumi tanpa alasan yang benar, dan mereka mengira bahwa mereka tidak akan dikembalikan kepada Kami.


Perkataan جُنُودُهُۥ dalam ayat ini juga perlu diberikan perhatian khusus, sikap   ٱسْتَكْبَرَ bukan hanya terbatas
kepada individu sahaja, bahkan ia mencerminkan jiwa dan mentaliti keseluruhan tentera yang dipimpin oleh komandernya. Kemabukan kuasa tentera seringkali membuatkan manusia dihina dan diperhamba.

3. Fir'aun dan bala tentera serta kakitangan kerajaannya disebutkan sebaqai مَلَإِ
Al-Qur'an mengatakan mereka adalah orang-orang yang jahat, derhaka dan perosak (Ayat:32).

Al-Qasas 28:32

ٱسْلُكْ يَدَكَ فِى جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضَآءَ مِنْ غَيْرِ سُوٓءٍ وَٱضْمُمْ إِلَيْكَ جَنَاحَكَ مِنَ ٱلرَّهْبِۖ فَذَٰنِكَ بُرْهَٰنَانِ مِن رَّبِّكَ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَمَلَإِي۟هِۦٓۚ إِنَّهُمْ كَانُوا۟ قَوْمًا فَٰسِقِينَ 

Masukkanlah tanganmu ke leher bajumu, dia akan keluar putih (bercahaya) tanpa cacat, dan dekapkanlah kedua tanganmu ke dadamu apabila ketakutan. Itulah dua mukjizat dari Tuhanmu (yang akan engkau pertunjukkan) kepada Fir‘aun dan para pembesarnya. Sungguh, mereka adalah orang-orang fasik.”



4. Di dalam Surah al-Qashash dinyatakan perbezaan di antara dua macam kepimpinan.
Kata jama' bagi إمام   ialah أَئِمَّةً  , pemimpin-pemimpin dan ketua masyarakat boleh jadi ahli syurga, boleh jadi juga ahli neraka.
(a) Kepimpinan Nabi Musa dan Harun adalah kepimpinan yang baik, Allah menghendaki Bani Israil yang sebelum itu tertindas, lemah dan dianiayai dibela untuk menjadikan mereka sebagai pemimpin-pemimpin dunia. Di dalam ayat ke-5 dikatakan:

Al-Qasas 28:5
وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى ٱلَّذِينَ ٱسْتُضْعِفُوا۟ فِى ٱلْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ ٱلْوَٰرِثِينَ 
Dan Kami hendak memberi karunia kepada orang-orang yang tertindas di bumi (Mesir) itu, dan hendak menjadikan mereka pemimpin dan menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (bumi),



(b) Kepimpinan Fir'aun pula sebaliknya, ia adalah kepimpinan yang menyeru manusia ke neraka, satu
kepimpinan yang jahat dan perosak. Kerana kesombongan dan kederhakaan mereka, Allah telah menjadikan mereka ketua-ketua yang menyeru manusia ke neraka. (Ayat: 41).

Al-Qasas 28:41
وَجَعَلْنَٰهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى ٱلنَّارِۖ وَيَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِ لَا يُنصَرُونَ 
Dan Kami jadikan mereka para pemimpin yang mengajak (manusia) ke neraka dan pada hari Kiamat mereka tidak akan ditolong.



5. Di dalam Surah al-Oashash. perkataan جُنُودَ dan جُنُودَهُمَا diulang sebanyak dua kali.

215

Daurah tafsir 2019 sesi 12(28)nota 10(216)

Daripada kata جُنُودَهُمَا   dapat difahami bahawa Fir'aun dan Haman merupakan dua orang pemimpin tentera, Fir'aun sebagai ketua dan presiden merangkap panglima agung negara, Haman pula perdana menteri merangkap menteri pertahanan atau timbalan ketua tentera.
(a) Allah menghendaki Fir'aun dan Haman serta bala tentera kedua mereka menyaksikan akibat buruk
yang dibimbangi mereka (Ayat: 6).

Al-Qasas 28:6
وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِى ٱلْأَرْضِ وَنُرِىَ فِرْعَوْنَ وَهَٰمَٰنَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا كَانُوا۟ يَحْذَرُونَ 
dan Kami teguhkan kedudukan mereka di bumi dan Kami perlihatkan kepada Fir‘aun dan Haman bersama bala tentaranya apa yang selalu mereka takutkan dari mereka.

(b) Allah s.w.t. telah menyebutkan bala tentera Fir'aun dan Haman sebagai خَٰطِـِٔينَ(orang-orang yang bersalah) (Ayat: 8).

Al-Qasas 28:8
فَٱلْتَقَطَهُۥٓ ءَالُ فِرْعَوْنَ لِيَكُونَ لَهُمْ عَدُوًّا وَحَزَنًاۗ إِنَّ فِرْعَوْنَ وَهَٰمَٰنَ وَجُنُودَهُمَا كَانُوا۟ خَٰطِـِٔينَ 
Maka dia dipungut oleh keluarga Fir‘aun agar (kelak) dia menjadi musuh dan kesedihan bagi mereka. Sungguh, Fir‘aun dan Haman bersama bala tentaranya adalah orang-orang yang bersalah.


(c) Fir'aun dan bala tenteranya bersikap sombong dan zalim tanpa sebarang hak dan kelayakan (Ayat:39).

Al-Qasas 28:39
وَٱسْتَكْبَرَ هُوَ وَجُنُودُهُۥ فِى ٱلْأَرْضِ بِغَيْرِ ٱلْحَقِّ وَظَنُّوٓا۟ أَنَّهُمْ إِلَيْنَا لَا يُرْجَعُونَ 
Dan dia (Fir‘aun) dan bala tentaranya berlaku sombong, di bumi tanpa alasan yang benar, dan mereka mengira bahwa mereka tidak akan dikembalikan kepada Kami.



(d) Allah s.w.t. telah menghukum Fir'aun dan juga bala tenteranya dengan menenggelamkan mereka di
dalam laut (Ayat: 40).

Al-Qasas 28:40
فَأَخَذْنَٰهُ وَجُنُودَهُۥ فَنَبَذْنَٰهُمْ فِى ٱلْيَمِّۖ فَٱنظُرْ كَيْفَ كَانَ عَٰقِبَةُ ٱلظَّٰلِمِينَ 
Maka Kami siksa dia (Fir‘aun) dan bala tentaranya, lalu Kami lemparkan mereka ke dalam laut. Maka perhatikanlah bagaimana kesudahan orang yang zhalim.


6. Di dalam Surah al-Oashash. perkataan alJ dipakai dengan erti pemerintah yang mempunyai kuasa mutlaq.
Fir'aun telah menda'wa telah mempunyai kuasa itu, dia juga telah menda'wa telah mempunyai sifat rububiyyah, kerana itulah dia berkata أَنَا۠ رَبُّكُمُ ٱلْأَعْلَىٰ,sedangkan dia sendiri adalah seorang penyembah banyak tuhan, dia sebenarnya seorang pemimpin musyrik dan diktator.

An-Nazi'at 79:24
فَقَالَ أَنَا۠ رَبُّكُمُ ٱلْأَعْلَىٰ 
(Seraya) berkata, “Akulah tuhanmu yang paling tinggi.”



(a) Dia berkata kepada pemimpin-pemimpin tenteranya: "Aku tidak mengetahui kamu mempunyai ilaah
(pemimpin yang mempunyai kuasa mutlaq) selain aku". (Ayat: 38).

Al-Qasas 28:38
وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَٰٓأَيُّهَا ٱلْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَكُم مِّنْ إِلَٰهٍ غَيْرِى فَأَوْقِدْ لِى يَٰهَٰمَٰنُ عَلَى ٱلطِّينِ فَٱجْعَل لِّى صَرْحًا لَّعَلِّىٓ أَطَّلِعُ إِلَىٰٓ إِلَٰهِ مُوسَىٰ وَإِنِّى لَأَظُنُّهُۥ مِنَ ٱلْكَٰذِبِينَ 
Dan Fir‘aun berkata, “Wahai para pembesar kaumku! Aku tidak mengetahui ada Tuhan bagimu selain aku. Maka bakarlah tanah liat untukku wahai Haman (untuk membuat batu bata), kemudian buatkanlah bangunan yang tinggi untukku agar aku dapat naik melihat Tuhannya Musa, dan aku yakin bahwa dia termasuk pendusta.”


(b) Di dalam ayatke-71, perkataan ilaah telah digunakan untuk tuhan yang mempunyai kuasa mutlaq dan yang layak disembah, tuhan yang menyediakan cahaya untuk manusia (Ayat: 71).مَنْ إِلَٰهٌ غَيْرُ ٱللَّهِ يَأْتِيكُم بِضِيَآءٍۖ

Al-Qasas 28:71
قُلْ أَرَءَيْتُمْ إِن جَعَلَ ٱللَّهُ عَلَيْكُمُ ٱلَّيْلَ سَرْمَدًا إِلَىٰ يَوْمِ ٱلْقِيَٰمَةِ مَنْ إِلَٰهٌ غَيْرُ ٱللَّهِ يَأْتِيكُم بِضِيَآءٍۖ أَفَلَا تَسْمَعُونَ 
Katakanlah (Muhammad), “Bagaimana pendapatmu, jika Allah menjadikan untukmu malam itu terus-menerus sampai hari Kiamat. Siapakah tuhan selain Allah yang akan mendatangkan sinar terang kepadamu? Apakah kamu tidak mendengar?”

(c) Di dalam ayat ke-72 pula, perkataan ilaah digunakan untuk tuhan yang Maha kuat dan layak disembah, tuhan yang menyediakan malam untuk manusia bertenang (Ayat: 72).

216

Daurah tafsir 2019 sesi 12(28)nota 10(217)


Al-Qasas 28:72
 مَنْ إِلَٰهٌ غَيْرُ ٱللَّهِ يَأْتِيكُم بِلَيْلٍ تَسْكُنُونَ فِيهِۖ 



7. Di dalam Surah al-Oashash. pecahan perkataan إهلاك beberapa kali digunakan.
(a) Nabi Musa telah diberikan kitab Taurat 1,300 tahun sebelum Masihi. Di dalam kitab Taurat, kisah bangsa- bangsa yang dibinasakan Allah seperti kaum Nuh, kaum 'Aad, kaum Tsamud, kaum Luth dan juga kaum Syu'aib disebutkan (Ayat:43).وَلَقَدْ ءَاتَيْنَا مُوسَى ٱلْكِتَٰبَ مِنۢ بَعْدِ مَآ أَهْلَكْنَا ٱلْقُرُونَ ٱلْأُولَىٰ

Al-Qasas 28:43
وَلَقَدْ ءَاتَيْنَا مُوسَى ٱلْكِتَٰبَ مِنۢ بَعْدِ مَآ أَهْلَكْنَا ٱلْقُرُونَ ٱلْأُولَىٰ بَصَآئِرَ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَرَحْمَةً لَّعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ 
Dan sungguh, telah Kami berikan kepada Musa Kitab (Taurat) setelah Kami binasakan umat-umat terdahulu, untuk menjadi pelita bagi manusia dan petunjuk serta rahmat, agar mereka mendapat pelajaran.


(b) Alangkah banyak bangsa-bangsa yang bangga dengan kehidupan mereka dan megah dengan kemewahan ekonomi dan gaya hidup mereka telah dibinasakan oleh Allah. Ia boleh dijadikan sebagai i'tibar oleh bangsa-bangsa kaya dan mewah yang hidup di abad ke-21 ini dan golongan materialis hingga ke hari kiamat (Ayat 58).وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍۭ بَطِرَتْ مَعِيشَتَهَاۖ

Al-Qasas 28:58
وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍۭ بَطِرَتْ مَعِيشَتَهَاۖ فَتِلْكَ مَسَٰكِنُهُمْ لَمْ تُسْكَن مِّنۢ بَعْدِهِمْ إِلَّا قَلِيلًاۖ وَكُنَّا نَحْنُ ٱلْوَٰرِثِينَ 
Dan betapa banyak (penduduk) negeri yang sudah bersenang-senang dalam kehidupannya yang telah Kami binasakan, maka itulah tempat kediaman mereka yang tidak didiami (lagi) setelah mereka, kecuali sebagian kecil. Dan Kamilah yang mewarisinya.”


(c) Dua prinsip telah disebutkan berkaitan dengan bangsa-bangsa yang dibinasakan. Prinsip pertama
ialah bangsa-bangsa tidak dibinasakan sebelum diutuskan rasul dan sebelum sempurna seruan rasul dan
hujjah dari pihaknya kepada mereka. (Ayat: 59).وَمَا كَانَ رَبُّكَ مُهْلِكَ ٱلْقُرَىٰ حَتَّىٰ يَبْعَثَ فِىٓ أُمِّهَا رَسُولًا يَتْلُوا۟ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتِنَاۚ

Al-Qasas 28:59
وَمَا كَانَ رَبُّكَ مُهْلِكَ ٱلْقُرَىٰ حَتَّىٰ يَبْعَثَ فِىٓ أُمِّهَا رَسُولًا يَتْلُوا۟ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتِنَاۚ وَمَا كُنَّا مُهْلِكِى ٱلْقُرَىٰٓ إِلَّا وَأَهْلُهَا ظَٰلِمُونَ 
Dan Tuhanmu tidak akan membinasakan negeri-negeri, sebelum Dia mengutus seorang rasul di ibukotanya yang membacakan ayat-ayat Kami kepada mereka; dan tidak pernah (pula) Kami membinasakan (penduduk) negeri; kecuali penduduknya melakukan kezhaliman.

Prinsip yang kedua ialah Allah tidak membinasakan negeri-negeri yang dihuni oleh orang-orang yang shaleh dan baik-baik, yang dibinasakan Allah ialah negeri-negeri yang dihuni oleh orang-orang yang zalim(Ayat:59).وَمَا كُنَّا مُهْلِكِى ٱلْقُرَىٰٓ إِلَّا وَأَهْلُهَا ظَٰلِمُونَ

Al-Qasas 28:59
وَمَا كَانَ رَبُّكَ مُهْلِكَ ٱلْقُرَىٰ حَتَّىٰ يَبْعَثَ فِىٓ أُمِّهَا رَسُولًا يَتْلُوا۟ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتِنَاۚ وَمَا كُنَّا مُهْلِكِى ٱلْقُرَىٰٓ إِلَّا وَأَهْلُهَا ظَٰلِمُونَ 
Dan Tuhanmu tidak akan membinasakan negeri-negeri, sebelum Dia mengutus seorang rasul di ibukotanya yang membacakan ayat-ayat Kami kepada mereka; dan tidak pernah (pula) Kami membinasakan (penduduk) negeri; kecuali penduduknya melakukan kezhaliman.


(d) Orang kanan Fir'aun; Qarun adalah seorang kapitalis Yahudi, dia beranggapan kekayaan yang ada padanya semata-mata kerana ilmu dan kebijaksanaannya, sedangkan sejarah menjadi saksi bahawa Allah
telah membinasakan penjenayah-penjenayah dan orang-orang yang berdosa yang lebih banyak ilmu,lebih kuat dan lebih berpengaruh lagi daripadanya (Ayat: 78).

Al-Qasas 28:78
قَالَ إِنَّمَآ أُوتِيتُهُۥ عَلَىٰ عِلْمٍ عِندِىٓۚ أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ ٱللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِن قَبْلِهِۦ مِنَ ٱلْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًاۚ وَلَا يُسْـَٔلُ عَن ذُنُوبِهِمُ ٱلْمُجْرِمُونَ 
Dia (Karun) berkata, “Sesungguhnya aku diberi (harta itu), semata-mata karena ilmu yang ada padaku.” Tidakkah dia tahu, bahwa Allah telah membinasakan umat-umat sebelumnya yang lebih kuat daripadanya, dan lebih banyak mengumpulkan harta? Dan orang-orang yang berdosa itu tidak perlu ditanya tentang dosa-dosa mereka.


(e) Allah telah menenggelamkan ke dalam perut bumi Qarun bersama rumah dan harta kekayaannya,tidak ada satu pun kuasa dan penolong selain Allah yang telah dapat menyelamatkannya (Ayat: 81).

Al-Qasas 28:81
فَخَسَفْنَا بِهِۦ وَبِدَارِهِ ٱلْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُۥ مِن فِئَةٍ يَنصُرُونَهُۥ مِن دُونِ ٱللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ ٱلْمُنتَصِرِينَ 
Maka Kami benamkan dia (Karun) bersama rumahnya ke dalam bumi. Maka tidak ada baginya satu golongan pun yang akan menolongnya selain Allah, dan dia tidak termasuk orang-orang yang dapat membela diri.



217
Daurah tafsir 2019 sesi 12(28)nota 10(218)


Al-Qasas 28:81
فَخَسَفْنَا بِهِۦ وَبِدَارِهِ ٱلْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُۥ مِن فِئَةٍ يَنصُرُونَهُۥ مِن دُونِ ٱللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ ٱلْمُنتَصِرِينَ 
Maka Kami benamkan dia (Karun) bersama rumahnya ke dalam bumi. Maka tidak ada baginya satu golongan pun yang akan menolongnya selain Allah, dan dia tidak termasuk orang-orang yang dapat membela diri.


(f) Di akhir Surah al-Qashash terdapat ayat yang menyeru pemimpin-pemimpin dunia supaya menerima tauhid doa, tauhid kekuasaan, tauhid kehidupan dan tauhid tasyri', semuanya diperjelaskan secara terperinci di dalam ayat itu. Pemimpin-pemimpin yang tidak menghiraukannya mungkin dihukum di dalam dunia dan tentu sekali akan dihukum di akhirat nanti. Semua makhluk akan fana dan binasa,
hanya Allah sahaja yang kekal. Oleh itu manusia janganlah menyeru dan berdoa kepada selainNya dan jangan juga menerima orang lain sebagai hakim dan pembuat undang-undang untuknya, manusiahendaklah sentiasa ingat bahawa ia akan dikembalikan kepadaNya (Ayat: 88).

Al-Qasas 28:88
وَلَا تَدْعُ مَعَ ٱللَّهِ إِلَٰهًا ءَاخَرَۘ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۚ كُلُّ شَىْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُۥۚ لَهُ ٱلْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ 
Dan jangan (pula) engkau sembah tuhan yang lain selain Allah. Tidak ada tuhan (yang berhak disembah) selain Dia. Segala sesuatu pasti binasa, kecuali Allah. Segala keputusan menjadi wewenang-Nya, dan hanya kepada-Nya kamu dikembalikan.

8. Perkataan (penolong atau pembantu) dua kali digunakan di dalam surah ini.
Daripada kedua-dua ayat yang mengandungi perkataan ini difahami bahawa hamba-hamba Allah yang baik-baik janganlah sekali-kali menjadi pembantu dan penyokong orang-orang kafir dan orang-orang yang zalim. Jika tanpa disedari berlaku perbuatan seperti itu daripada mereka, mereka diperintah supaya beristighfar dan meminta ampun kepada Allah disamping berjanji untuk tidak lagi menyokong dan membela orang-orang yang zalim, fasiq dan kafir. Sama ada mereka terdiri daripada keluarga
tersayangnya sendiri terutamanya orang-orang yang mempunyai pemikiran dan mentaliti Fir'aun.
(a) Nabi Musa telah beristighfar kerana pembunuhan tidak sengaja yang telah berlaku daripadanya, Allah telah memaafkannya. Sebagai menghargai keampunan Allah itu, Nabi Musa berjanji untuk tidak menolong dan membantu lagi orang-orang yang berdosa (Ayat:17).

Al-Qasas 28:17
قَالَ رَبِّ بِمَآ أَنْعَمْتَ عَلَىَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيرًا لِّلْمُجْرِمِينَ 
Dia (Musa) berkata, “Ya Tuhanku! Demi nikmat yang telah Engkau anugerahkan kepadaku, maka aku tidak akan menjadi penolong bagi orang-orang yang berdosa.”


(b) Allah s.w.t. telah mengatakan *it yu yang diberikan kepada rasul terakhirNya adalah rahmat, diperjelaskan kepada dunia bahawa Rasulullah tidak bercita-cita dan berhasrat hendak memegang jawatan kerasulan dan kenabian. Bagaimanapun setelah diberikan wahyu kepada baginda, Allah telah berpesan kepadanya supaya jangan sekali-kali menyokong dan membantu orang-orang kafir (Ayat: 86).

Al-Qasas 28:86
وَمَا كُنتَ تَرْجُوٓا۟ أَن يُلْقَىٰٓ إِلَيْكَ ٱلْكِتَٰبُ إِلَّا رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَۖ فَلَا تَكُونَنَّ ظَهِيرًا لِّلْكَٰفِرِينَ 
Dan engkau (Muhammad) tidak pernah mengharap agar Kitab (Al-Qur'an) itu diturunkan kepadamu, tetapi ia (diturunkan) sebagai rahmat dari Tuhanmu, sebab itu janganlah sekali-kali engkau menjadi penolong bagi orang-orang kafir,


218





Tiada ulasan:

Catat Ulasan