Pengenalan(usul tafsir al-quran)mmay -17feb16
USUL KE 7 - TAFSIR AL-QURAN BERDASARKAN AYAT SEBELUM DAN SELEPASNYA
Di sana terdapat beberapa istilah untuk menyatakan usul ketujuh ini.
Tafsir al-Qur’an berdasarkan:
(a) Kesesuaian antara ayat-ayatnya
(b) Perkaitan antara ayat-ayatnya
(c) Perhubungan antara ayat-ayatnya
( d) Berdasarkan ayat selepas dan sebelumnya atau siyaaq dan sibaaqnya.
Usul ketujuh ini sangat istimewa dan penting kerana beberapa sebab berikut:
(i) Ia menampakkan wujudnya keseragaman dan kesinambungan di dalam firman Allah.
(ii) Ia membuktikan tertib kitabi al-Qur’an (tertib al-Qur’an seperti yang terdapat di dalam Mushaf hari ini) benar-benar diredhai Allah dan ia termasuk dalam perkara tauqifi (perkara yang ditentukan oleh Allah melalui Rasulnya).
Tidak ada sebarang campur tangan manusia, baik sahabat mahupun Tabi’in dalam penyusunannya.
(iii) Tertib al-Qur’an seperti yang terdapat di dalam Mushaf hari ini, meskipun tidak mengikut tertib nuzulnya, tetap mengandungi ciri-ciri I’jaz.
(iv) Pengaplikasian usul ketujuh dengan baik akan memadamkan kritikan dan kemusykilan sesetengah pihak yang menda’wa susunan ayat-ayat al-Qur’an berkecamuk dan tidak menarik.
(v) Keperluan siyaaq dan sibaaq untuk menentukan ma’na dan maksud asal sesuatu ayat lebih-lebih lagi diperlukan apabila terdapat riwayat tentang sebab nuzulnya yang kelihatan janggal dan tidak secocok dengan ayat-ayat selepas dan sebelumnya.
(vi) Da’waan golongan sesat dan menyeleweng seperti Syi’ah Rafidhah dan lain-lain bahawa sesetengah al-Qur’an tergantung kerana ada beberapa ayat sebelum dan selepasnya dibuang oleh para sahabat dengan sendirinya akan lenyap apabila anda berjaya mempertautkan ayat berkenaan dengan siyaaq dan sibaaqnya.
(vii) Sebagaimana siyaaq dan sibaaq (ayat yang tersebut selepas dan sebelum sesuatu perkataan) banyak membantu memahami ma’na dan maksud sesuatu perkataan didalam sesuatu ayat, begitu juga ia banyak membantu kita memahami ma’na dan maksud sesuatu ayat itu sendiri. Sebelum mengemukakan contoh-contoh ma’na dan maksud ayat yang difahami berdasarkan siyaaq dan sibaaq, elok kiranya dilihat terlebih dahulu betapa siyaaq dan sibaaq memainkan peranan yang penting dalam menentukan ma’na dan maksud sesuatu perkataan di dalam sesuatu ayat.
Di bawah ini dikemukakan beberapa contohnya:
(i) Perkataan الحكمة“al-hikmah” misalnya,
menurut Abu Hayyan mempunyai 30 ma’na.
Ia pada asalnya bererti kebijaksanaan.
Inilah ertinya yang masyhur dan popular.
Tetapi jika anda membaca
ayat 261 hingga 274 di dalam Surah al-Baqarah,
anda akan dapati 14 ayat berkenaan berbicara tentang berbelanja di jalan Allah الانفاق في سبيل الله .
Di dalam ayat 269 daripadanya tersebut firman Allah yang terkandung di dalamnya perkataan الحكمة “al-hikmah”.
Firman Allah:
يؤتي الحكمة من يشاء ومن يؤت الحكمة فقد اوتي خيرا كثيرا
apakah di sini juga perkataan itu seharusnya dipakai
dengan ma’na popularnya atau ma’na-ma’nanya yang lain?
Para ulama yang mengambil kira siyaaq dan sibaaqnya akan berkata, ma’na-ma’nanya yang lain kurang sesuai dipakai di sini.
Ia di sini lebih sesuai dipakai dengan erti sifat murah hati, sifat suka berderma dan berbelanja di jalan Allah.
(ii) Perkataan المتّقين “al-muttaqin” disebut Allah sebanyak 41 kali di dalam al-Qur’an.
Ma’na asalnya ialah orang-orang yang bertaqwa.
Ia dipakai oleh para mufassirin dengan maksud-maksud yang sesuai dengan siyaaq dan sibaaqnya.
Di dalam Surah at-Taubah ayat 4,
ia dipakai dengan ma’na orang-orang yang menepati dan memenuhi janji-janjinya.
Berdasarkan siyaaq dan sibaaq, ia secara khususnya digunakan untuk orang-orang yang menepati dan memenuhi janji-janjinya dalam konteks polisi dan dasar luar negara.
Lihat Surah at-Taubah ayat 1-7.
Di dalam Surah al-Qashash ayat 83,
mengambil kira siyaaq dan sibaaq,
perkataan المتّقين “al-muttaqin” seharusnya dipakai dengan ma’na orang-orang yang menggunakan kuasa dalam batas-batas peraturan dan undang-undang.
Dan ia secara lebih khusus berkaitan dengan pihak berkuasa.
Di dalam Surah an-Naba’ ayat 31 pula ia digunakan dengan ma’na orang-orang yang menjalani kehidupan dunia dengan penuh kesedaran dan keyakinan tentang akan adanya hari kiamat dan hari pembalasan.
Perkataan المتّقين digunakan di situ sebagai lawan kepada perkataan الطاغين “at-thoghin” yang telah disebutkan sebelum itu di dalam ayat 22.
Perkataan الطاغين “at-thoghin” di sini telah dipakai dengan erti yang lebih khusus, iaitu orang-orang yang menjalani kehidupan dunia dengan melampui batas hukum Tuhan serta tidak mempunyai kesedaran dan kepercayaan akan adanya hari kiamat dan hari pembalasan.
Lihat Surah an-Naba’ ayat 21-36.
🍒🍒🍒
Usul ke 7-Tafsir Al-quran berdasarkan ayat sebelum dan selepasnya.
-m/s 14sambungan sebelum ni.
-20 usul tafsir
-nota ni untuk usul 7sahaja.
-berpandukan ayat sebelum dan selepas.
Bimasabakoaayat.
a)kesesuaian ayat2nya.
b)perkaitan ayat sebelum dan selepas ayat
c)
d)siyak dan sibak
Satu ayat innalazinakafaru,khotamalllah -siyak /selepas
-sibak /sebelum
-istilah dok ada dlm kitab tafsir urdu.
-dlm bahasa kita tafsir tak byk.
-sebhg tafsir yg terkenal dan masyhur mengambil kira ayat sebelum dan selepas.
-kadang2 seolah2 macam tak perkaitan.
-usul ini penting kerana
1)ia menampakan wujudnya keseragaman dan kesinambungan diantara ayat2 allah.byk orentalis yg pening.kadang2 kerana tu dia tak dpt hidayah.inilah kelemahan orang2 kita tidak menerangkannya.kena tahu kelemahan bhs arab orang kita.rugilah orang yg dah dekat dgn quran tapi tak dapat apa yg dia hdk.persembahankan masyarakat atau tolong royat koorang kafir.contoh dok cerita pasal dunia rumahtangga tiba2 cerita hal akhirat.ini menunjukan ada hubungan yg rapat antara dunia dan akhirat..sebarang penganiayaan tidak disia2kan.kita bila2 masa boleh mati.
2)ia menunjukan tertib kitabi.ditentukan oleh allah.
Tertib nuzuli/turunya
Tertib kitabi/yg dok ada loni
-tertib kitabi ini benar2 diredai allah.
-nabi yg royat yg tuhe suruh,manusia tak leh nak fikir sebabnya.
-siapa yg tttkan,ini menunjukan yg allah reda atau direstui allah.
-asalnya turun lagu lain.tapi susun lagu lain.
-susunan juzuk oleh manusia 20 helai
-setengah2 quran ada tanda rokok ,itu susunan manusia.mudah unuk dibuat solat.
-quran majid=byk panduan,qiraat berbeza.
-quran karim,juzuk semua sama je dipermulaan juz,tiada tanda langsung pun ada.
3)tertib yg ada tidak tertib nuzul/turun tetap mempunyai ijaz.dakwa sahaja ada tapi tiada.tuhan tidak nak yg tu.tapi tuhe ndak yg loni.
Quran mukjizat dan benar2 dari allah,tak mampu menandinginya.yg jadi seperti loni diatur oleh nabi dan direstui oleh allah.
-Kalu berkumpul untuk bg seperti alquran,tidak boleh.
-ada kitab lain yg berlumba2 hafal seperti quran.
-kitab suci ugama lain ada yg seperti alquran
-kitab bible tak dihafal
-budak kecil dok hafal,jiwa bersih,sesuai dgn alquran,kitab lain budak2 susah nak hafal.
-ijaz =beritahu yg akan dtg.
-mana ada kita yg macam tu
-mukjizat lain dah tiada.
-quran ada makna/maksud pertama,kedua ,ketiga.
-latuhariklisa jalabih
-tak sesuai sebab ambil kira sebab nuzul.
6)kenapa tiada kaitan.ada gugur sekian byk.dakwa mereka sahabat yg buang.kalau dapat dikaitkan akan boleh diselesaikan.
Innama yuhurik....
1)Makna hikmah,siyak dan sibak
2)almuktaqin,makna asal orang yg bertaqwa.
Attaubah ayat 4
Perjanjian damai berkeadaan negara
إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ شَيْئًا وَلَمْ يُظَاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَىٰ مُدَّتِهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ
Kecuali mereka yang kamu mengikat perjanjian setia (dengannya) dari orang-orang musyrik, kemudian mereka tidak mencabuli perjanjian kamu itu sedikitpun, dan mereka tidak menolong seorangpun yang memusuhi kamu, maka sempurnakanlah kepada mereka perjanjian mereka sehingga (habis) tempohnya. Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertaqwa.
Kena pihak berkuasa
Annaba ,21
إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا
Sesungguhnya neraka Jahannam adalah disediakan -
لِلطَّاغِينَ مَآبًا
Untuk orang-orang yang melampaui batas hukum Tuhan, sebagai tempat kembalinya.
لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا
Mereka tinggal di dalamnya berkurun-kurun lamanya.
لَا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلَا شَرَابًا
Mereka tidak dapat merasai udara yang sejuk di dalamnya, dan tidak pula sebarang minuman -
إِلَّا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا
Kecuali air panas yang menggelegak, dan air danur yang mengalir,
جَزَاءً وِفَاقًا
Sebagai balasan yang sesuai (dengan amal mereka yang buruk
Tiada ulasan:
Catat Ulasan