Sabtu, Julai 13, 2019

Sahih bukhari kitab waktu2 solat sesi 005.

Sahih bukhari kitab waktu2 solat sesi 005.

باب مَوَاقِيتِ الصَّلاَةِ وَفَضْلِهَا:
وَقَوْلِهِ:
{إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا} وَقَّتَهُ عَلَيْهِمْ.
Waktu solat ditentukan oleh Allah.

Ms 670

٤٩١ - حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ قَالَ قَرَأْتُ عَلَى مَالِكٍ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ أَنَّ عُمَرَ بْنَ عَبْدِ الْعَزِيزِ أَخَّرَ الصَّلَاةَ يَوْمًا فَدَخَلَ عَلَيْهِ عُرْوَةُ بْنُ الزُّبَيْرِ فَأَخْبَرَهُ أَنَّ الْمُغِيرَةَ بْنَ شُعْبَةَ أَخَّرَ الصَّلَاةَ يَوْمًا وَهُوَ بِالْعِرَاقِ فَدَخَلَ عَلَيْهِ أَبُو مَسْعُودٍ الْأَنْصَارِيُّ فَقَالَ مَا هَذَا يَا مُغِيرَةُ أَلَيْسَ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّ جِبْرِيلَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَزَلَ فَصَلَّى فَصَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ صَلَّى فَصَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ صَلَّى فَصَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ صَلَّى فَصَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ صَلَّى فَصَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ قَالَ بِهَذَا أُمِرْتُ فَقَالَ عُمَرُ لِعُرْوَةَ اعْلَمْ مَا تُحَدِّثُ أَوَأَنَّ جِبْرِيلَ هُوَ أَقَامَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقْتَ الصَّلَاةِ قَالَ عُرْوَةُ كَذَلِكَ كَانَ بَشِيرُ بْنُ أَبِي مَسْعُودٍ يُحَدِّثُ عَنْ أَبِيهِ قَالَ عُرْوَةُ وَلَقَدْ حَدَّثَتْنِي عَائِشَةُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُصَلِّي الْعَصْرَ وَالشَّمْسُ فِي حُجْرَتِهَا قَبْلَ أَنْ تَظْهَرَ

491. Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Maslamah berkata; Aku membacakannya di hadapan Malik dari

Ibnu Syihab bahwa 'Umar bin 'Abdul 'Aziz pada suatu hari mengakhirkan pelaksanaan shalat. Kemudian 'Urwah bin Az Zubair datang menemuinya dan mengabarkan kepadanya bahwa Al Mughirah bin Syu'bah pada suatu hari juga pernah mengakhirkan shalat(asar), dan saat itu dia tinggal di 'Irak. Kemudian Abu Mas'ud Al Anshari datang menemuinya seraya berkata, "Apa yang kamu lakukan ini wahai Al Mughirah? Bukankah kamu telah mengetahui bahwa Malaikat Jibril shallallahu 'alaihi wasallam pernah turun kemudian melaksanakan shalat(zohor), kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam juga ikut melaksanakan shalat? Kemudian Jibril shalat (asar)lagi dan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam juga ikut shalat kembali? Kemudian Jibril shalat(magrib) lagi dan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam juga ikut shalat kembali? Kemudian Jibril shalat(isyak) lagi dan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam juga ikut shalat kembali? Kemudian Jibril shalat (subuh)lagi dan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam juga ikut shalat kembali? Kemudian Jibril berkata, "Inilah waktu-waktu yang diperintahkan kepadaku (agar engkau melaksanakannya)." 'Umar lalu berkata kepada 'Urwah, "Ketahuilah apa yang kamu ceritakan! Sesungguhnya Jibril datang untuk menjelaskan kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam tentang waktu-waktu shalat."
'Urwah berkata, "Begitulah adanya. bahwasanya Basyir bin Abu Mas'ud menceritakan dari Bapaknya(kata ibnu syihab).
Urwah berkata, "
Aisyah menceritakan kepadaku bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah melaksanakan shalat 'Ashar, sementara cahaya matahari yang ada dalam kamarnya belum nampak."

3 tempat.
1.Bab cerita malaikat.
2.Kitab maghazi.
3.

Pengajaran.
1.Waktu juga terikat atau ditentukan oleh Allah.
2.Tidak boleh ditunaikan awal dan diluar dari waktunya.
Mesti ditunaikan dlm waktunya.
-sempat rukuk dan sebut subhanallah.masih dikira tunai.
-jika niat jamak boleh dlm waktunya juga.
-bg hanafi tiada jamak melainkan orang yg haji.
-hanafi hanya  terima jamak suri.
Betul2 hujung waktu.
Solat zohor 2 rakaat(mesti qasar)...mazhab hanafi.
Kemudian solat asar 2rakaat.
-orang awan tiada mazhab.
-hanya minoriti orang hanafi yg berpegang begitu.
-berdosa jika sengaja tinggal solat.
-jadikan kebiasaan tidur lewat...nabi saw. berkata kecuaian atau kesalahan  terletak pada jaga bukan pada tidur.
-fasik buat sekali  dosa besar.
-jika bertaubat  jadi adil balik.
3.keelukkan bersegera mengerjakan solat 5 waktu itu adalah diawal waktu.termqsuk semua imam.
Minit 27:50
Bg hanifah pula tidak..solat subuh yg eluk diakhir waktu ,waktu isfar.
Mengumpat dosa besar.
Waktu isfar waktu yg hampir cerah.
Waktu ghalas adalah waktu gelap
Tetapi tokoh yg besar abu hanifah amal waktu asfar..tetapi jgn cepat kata.itu kefahamannya bg mereka waktu paling molek.
Sebab tu masjid pakistan atau india mazha hanafi solat lewat.kalu solat awal pun baca panjang sudah lewat juga.sempat waktu isfar.
Dlm quran ada sebut Wasubhiizaasfar.......
Cu bw hujjah waktu ghalas.maka tergangga lah kita.
Depa fikir juga  hadis awal
Asfirubifaj..
Macam mana nak tinggal hadis2?
Tokoh imam tohawi asalnya syafie ,bila dia kaji2  yg hanafi lebih kemas maka dia jadi tokoh hanafi juga jadi dai orang solat awal waktu dan sudah waktu asfar ghalas.

Minit 35
Waktu isfar
-orang sudah ramai
-nak kita bc panjang.
-zohor molek lewat waktu telah sejuk sikit.
Abridubizohri=solat zohor molek lewat sikit.
Bukan semua keadaan eluk awal.
-Waktu untuk solat asar pun eluk lewat.ada dalil.
Solat maghrib sahaja yg eluk awal.
Kenapa buat sunat qabliyah ?
Sebab jibril mari pada yg sama waktu maghrib pada dua hari yg berturut2.
-menjaga jemaah lebih utama dari jaga waktu .
-teguran dari perkataan yg keliru"ini harta saya",khalifah gembira.
-negara Islam yg jatuh tu tak bagi peluang bercakap.negara tetap tak maju.
-negara maju ,negara yg boleh ditegur.
-mulakan dgn baiki waktu imsyak.
-orang alim pun boleh leka.
-kena tegur orang yg leka.
-yg jadi mangsa,semua orang buat bidah ,nanti tidak boleh minum di kolam kausar.
-kata asas quran dan sunnah tetapi tak ikut.
Dlm kitab syafie pun tiada.
-rujuk ulamak untuk dapat penjelasan barulah maju.
6.kembali kepada sunnah bila berselisih.jika tak mahu tentu ada perkata yg tak kena.
7.hujjah hukum ada dlm hadis yg lengkap sanadnya.
Kelas seperti ini nak bg tau hadis.
Dlm masyarakat kita suka membudayakan hadis dhaif.
Ini satu pengecaman yg masih tidak eluk.
Umar abdul aziz ,mu nak bg tau mu kena tau sanadnya.
Umar abdul aziz tokoh yg kumpul hadis2 yg sahih.inilah orang yg jaga sanad.
Hadis maktub =hadis yg putus sanadnya .tak boleh.
Contoh bacaan yg biasa diamalkan subhanarobiayal aziwabihamdih...kitab perukunan tak tahu siapa pengarangnya.sedang imam abu daud kata yg ada wabihamdih itu tak sahih.yg sahih subhanarobiyaazim shj.
Minit 1:02
Kenapa ambil hadis yg dhaif?
Tak tahu dhaif setaro mana.
Dhaif jiddan .
Batal ko?bukan soal batal tetapi soal nabi buat atau tidak.
Ada dlm kitab,tetapi setaro mn?
Buat mesti  macam fatihah?!
Kita tau ke itu setaro mn?
Dhaif jiddan tak boleh buat.
Itu lah yg dikata byk mana ada dlm masyarakat tetapi tak tahu dr mn?
Tok ime bc derah2 ,allahum ma intasalam....
Akibat tak caro ko hadis.
Sanad sangat penting!belajar lebih awal dr yg lain.
8.keharusan orang yg solat ferdu ikut orang yg sunat.
...yg lebih molek adalah yg nabi saw buat.
Ahli sunnah=ikut nabi
Wal jammah=
9.keharusan berimankan dgn seorang yg berimankan kepada orang lain.
Minit 1:23
Kebebasan berfikir walau seorang hamba bila merujuk alquran dan sunnah.
10.sahabat2 sangat kuat ikut sunnah.
Taswik=cakap bahasa lain ajak orang solat selepas azan.
Ibnu umar  kata itu adalah bidah
Yg mengugat Sunnah adalah bidah.
Yg mengugat Tauhid adalah syirik.
Dlm Islam ,syirik walau sedikitpun tak boleh.
Sunnah akan cemar dgn bidah.
12.
Soalan..apa ibadah di tanah haram yg utama?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan