Sahih bukhari kitab waktu2 solat sesi 002.
Ms 666.
Perbincangan muadimah waktu2 solat.
باب مَوَاقِيتِ الصَّلاَةِ وَفَضْلِهَا:
وَقَوْلِهِ: {إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا} وَقَّتَهُ عَلَيْهِمْ.
حَدَّثَنَا
عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ قَالَ قَرَأْتُ عَلَى
مَالِكٍ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ أَنَّ
عُمَرَ بْنَ عَبْدِ الْعَزِيزِ أَخَّرَ الصَّلاَةَ يَوْمًا، فَدَخَلَ عَلَيْهِ
عُرْوَةُ بْنُ الزُّبَيْرِ، فَأَخْبَرَهُ أَنَّ الْمُغِيرَةَ بْنَ شُعْبَةَ أَخَّرَ الصَّلاَةَ يَوْمًا وَهْوَ بِالْعِرَاقِ، فَدَخَلَ عَلَيْهِ أَبُو مَسْعُودٍ الأَنْصَارِيُّ فَقَالَ مَا هَذَا يَا مُغِيرَةُ أَلَيْسَ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّ جِبْرِيلَ نَزَلَ فَصَلَّى، فَصَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ صَلَّى فَصَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ صَلَّى فَصَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ صَلَّى فَصَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ صَلَّى فَصَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ قَالَ: ((بِهَذَا أُمِرْتُ)). فَقَالَ عُمَرُ لِعُرْوَةَ اعْلَمْ مَا تُحَدِّثُ أَوَإِنَّ جِبْرِيلَ هُوَ أَقَامَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقْتَ الصَّلاَةِ. قَالَ عُرْوَةُ كَذَلِكَ كَانَ بَشِيرُ بْنُ أَبِي مَسْعُودٍ يُحَدِّثُ عَنْ أَبِيهِ.
[طرفاه 3221، 4007، تحفة 9977- 139/ 1].
« 522» قَالَ عُرْوَةُ وَلَقَدْ حَدَّثَتْنِي عَائِشَةُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُصَلِّي الْعَصْرَ، وَالشَّمْسُ فِي حُجْرَتِهَا قَبْلَ أَنْ تَظْهَرَ.
[أطرافه 544، 545، 546، 3103، تحفة 16596].
491. Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Maslamah berkata; Aku membacakannya di hadapan Malik dari Ibnu Syihab bahwa 'Umar bin 'Abdul 'Aziz pada suatu hari mengakhirkan pelaksanaan shalat. Kemudian 'Urwah bin Az Zubair datang menemuinya dan mengabarkan kepadanya bahwa Al Mughirah bin Syu'bah pada suatu hari juga pernah mengakhirkan shalat, dan saat itu dia tinggal di 'Irak. Kemudian Abu Mas'ud Al Anshari datang menemuinya seraya berkata, "Apa yang kamu lakukan ini wahai Al Mughirah? Bukankah kamu telah mengetahui bahwa Malaikat Jibril shallallahu 'alaihi wasallam pernah turun kemudian melaksanakan shalat, kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam juga ikut melaksanakan shalat? Kemudian Jibril shalat lagi dan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam juga ikut shalat kembali? Kemudian Jibril shalat lagi dan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam juga ikut shalat kembali? Kemudian Jibril shalat lagi dan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam juga ikut shalat kembali? Kemudian Jibril shalat lagi dan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam juga ikut shalat kembali? Kemudian Jibril berkata, "Inilah waktu-waktu yang diperintahkan kepadaku (agar engkau melaksanakannya)." 'Umar lalu berkata kepada 'Urwah, "Ketahuilah apa yang kamu ceritakan! Sesungguhnya Jibril datang untuk menjelaskan kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam tentang waktu-waktu shalat." 'Urwah berkata, "Begitulah adanya. bahwasanya Basyir bin Abu Mas'ud menceritakan dari Bapaknya. Urwah berkata, " Aisyah menceritakan kepadaku bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah melaksanakan shalat 'Ashar, sementara cahaya matahari yang ada dalam kamarnya belum nampak."
- Para ulamak hadis dan sirah bersetuju ,solat diferdukan pada israk miraj cuma berbeza pendapat bila,antara tahun ke 5 kenabian hingga ke10 kenabian.
-sepakat ulama terima solat pada masa israk mikraj.
-adalah salah jika rasa keimanan kita lebih baik dari sahabat2.
-kalau tak ada mikraj,hanya ada israk ,macam mana ada solat diterima.
-kena ambil tindakan terhadap orang yg hanya nak quran shj konon.
-orang yg tolak hadis akan tolak quran juga nanti.
-quran sebut...sesungguhnya muhamad telah melihatnya dalam rupanya yg asal....bukti bahawa adanya berlaku mikraj.
Minit 4
Minit 42
Hikmah kenapa tak diberitahu ketika israk mikraj,dimana tidak boleh diberitahu secara praktikal keadaan waktu2nya kedudukan matahari .
isyarat ada solat dr quran.
1...dirikan solat pada kedua tepi siang
2....dirikan lah solat...terkumpul 5waktu solat.
3....bertasbihlah...maksud bertasbih adalah solat..
isyarat 5 waktu..
Penggunaan perkataan tasbih..
kaedah sebut sebahagian tapi maksudnya seluruh..
Dlm bahasa2 mana pun ada!
Tasbih satu juzuk penting dlm solat.maka disebut secara khusus.
-rugi dua tangan abu lahab...rugi dua tangan shj?!
-ini bahasa sastera.
-dapat nikmat muka shj ko?!
-tengok muka berseri2,nampak nikmat.
-polis tinggal mata dan telinga...apa maksudnya?!
-letak mata dan telinga ?
-arab ,bhg majaz mursal.
-ambo ada jantung.makna ada penyakit jantung.
-ada pula sebut keseluruhan maksud sebahagian.
-mereka bubuh jari dlm telinga!...maksud satu jari shj.
-berkenaan perempuan putus haid...boleh menanggalkan pakaian2..maksud telanjang kah?!
-sebut keseluruhan maksud sebahagian shj.
Minit 1:08
-saya tidur dah rumah dia!...maksud tidur ditempat tidur shj.
-nasi make dah?..makan sebahagian dari yg ada!.
-ngaji quran dah? Dah....sat ni...bc qulhuwallah shj.
Minit 1:14
-syiah kata aisyah pandai2 solat dhuha.
-waktu dhuha waktu orang pergi bekerja.
-sabbaha...
-kata ibnu umar...rasullah saw selalu solat atas kenderaan dan bila nak solat ferdu dia akan berhenti dan turun dari kenderaan untuk solat .
-anak kena minta izin masuk bilik pada 3 masa.
-waktu sebelum solat subuh,waktu selepas solat isyak..sudah ada asas waktu2 solat ..jibrail datang jelaskan lagi.
-apa yg nabi saw cakap adalah wahyu juga tapi bukan quran...isbat dari selepas dari nafi....
Minit 1:24
Tiada ulasan:
Catat Ulasan