Mukasurat 962
Bab 14
باب كَمْ بَيْنَ الأَذَانِ وَالإِقَامَةِ وَمَنْ يَنْتَظِرُ الإِقَامَةَ:
Berapa lama waktu antara adzan dan iqamah dan orang yang menanti pelaksanaan shalat
👉menyatakan tetap eluk ada jarak antara azan dan iqamah.
Soalnya berapa lama?
Yg sunnah jemaah seramai mungkin yg terbaik.
Pesanan untuk bilal.
Yg makan selesai makan
Yg minum selesai minum
Yg qada hajat selesai hajatnya
Itulah lama masanya.
Hadis tirmizi ini dhaif,bukhari tidak mengemukannya .
Tetapi kandungannya betul.
Kalu dhaif jiddan,ia bercanggah dgn hadis sahih.
Hadis dhaif yg betul maknanya
Pndapat yg kata sunat sebelum magrib berdasarkan hadis umum inilah(624)
Yg menunjukan ada waktu senggang antara azan dan iqamah.
Untuk masa Solat magrib pun pendek pun ada jarak ,apatah lagi solat2 yg lain.
Tok bilal azan ,panggil untuk solat ferdu.
Tiba2 solat sunat,adakah bercanggah?
Tidak bercanggah sebab nabi suruh dan nabi sendiri buat begitu.
Waktu senggang itu adalah sunnah nabi.
Selain magrib ,ulamak telah sepakat ada solat sebelum solat ferdu.
Untuk Sunat magrib
Sebelum(kobliyah)
Ada 2 pendapat(imam nawawi)
Menurut qaul masyhur
{Minhajil tolibin ,kitab fekah syafie
Kitab2 Syarah dan hasiah minhajil tolibin byk(ini kelebihan kitab fekah imam syafie)
Tufatul muhtab
Mugni muhtab
Maali
Qalbil
Umairah.
Jadi bila imam nawawi sebut istilah kena tahu apa maksud dia. Ini memang bahasa kitab.
Ashab =tokoh2 dlm mazhab syafie.
Qaul mahsyur=bukan makna terkenal tapi ini pendapat imam syafie tetapi khilaf dia.
Contoh khilaf mashyur mustahab,pendapat dia sendiri
Qaul asoh,bukan pendapat imam syafie,pendapat anak2 murid dia(imam syafie)
Tetapi Khilafnya kuat mashyur
Mengikut qaul sahih=mengikut pendapat murid imam syafie.tetapi khilaf(yg sebaliknya )nya tidak kuat.
Contoh mustahab ,tidak kuat.
Kena tau kaedah untuk masuk kitab2 mazhab.kena belajar khusus tentang ini}
dlm mazhab syafie ia tidak mustahab usahkan sunat.sunat lebih tinggi.sekadar harus.
Menurut qaul asoh,ianya mustahab.
Menurut khulafa arrasyidin,imam malik dan fuqahak,ia tidak mustahab
Imam bukhari juga berpendapat harus sahaja,hukum sunat telah dimansuhkkan.yg cari tiang ini cerita dulu sudah mansukh.yg asoh adalah mustahab(atas sikit dari harus).dan ini nukilan imam nawawi.
Solat sunat Selepas magrib.
Imam bukhari ,bawa hadis tentang azan sebelum solat.
Adapun selepas solat magrib tidak mustahab,sekadar harus.
Bagi Iman malik ,ia tidak ...
Qaul asoh(pendapat murid2 imam syafie)molek buat sunat magrib.
Mazhab Hanafi dan hambali,hanya harus
Bukhari juga harus.itu yg disebut imam nawawi.
Kita Kena faham istilah2 yg ada dalam kitab2 mazhab.
Syafie pun khilaf ,ada yg kata harus dan ada yg kata mustahab.
Sekadar ada ruang.
Nabi kata بَيْنَ كُلِّ أَذَانَيْنِ صَلاَةٌ- ثَلاَثًا
Jumlah muktaridoh ثَلاَثًا bukan nabi kata tetapi perawi yg kata,orang lain yg sisipkan
Dlm bahasa malaysia
Sapa2 nak tisu ambil la,tapi kalu aku tak sir(tiada kena mengena dgn orang itu tambahanya sahaja.
2azan, أَذَانَيْنِ azan dan iqomah
Ini Kaedah tagrlid.
Tasnid ,perkataan yg menunjukan dua.
Waalidan 2orang ayah tapi maksud ibu bapa.
inilah targlid.
Iqomatain,
Qamaroin.matahari dan bulan.
Lamyalid,tidak beranak seolah2 jantan sedang allah bukan jantan.
Menangkan yg jantan dr betina.
Orang arab memang betina itu lemah.
Hakikatnya allah tidak jantan dan tidak betina.
«624» حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ الْوَاسِطِيُّ
قَالَ: حَدَّثَنَا خَالِدٌ عَنِ الْجُرَيْرِيِّ عَنِ ابْنِ بُرَيْدَةَ
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُغَفَّلٍ الْمُزَنِيِّ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ: ((بَيْنَ كُلِّ أَذَانَيْنِ صَلاَةٌ- ثَلاَثًا- لِمَنْ شَاءَ)).
[طرفه 627، تحفة 9658].
588. Telah menceritakan kepada kami Ishaq Al Washithi berkata, telah menceritakan kepada kami Khalid dari Al Jurairi dari Abu Burdah
dari 'Abdullah bin Mughaffal Al Muzni, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"Di antara dua adzan (adzan dan iqamat) ada shalat sunah
-beliau ucapkan tiga kali- (ini perawi kata ,abdullah bin mughafal)
bagi yang mau."
«625» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ
قَالَ: حَدَّثَنَا غُنْدَرٌ
قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ
قَالَ: سَمِعْتُ عَمْرَو بْنَ عَامِرٍ الأَنْصَارِيَّ
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ
قَالَ: كَانَ الْمُؤَذِّنُ
إِذَا أَذَّنَ قَامَ نَاسٌ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَبْتَدِرُونَ السَّوَارِيَ
حَتَّى يَخْرُجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وَهُمْ كَذَلِكَ يُصَلُّونَ الرَّكْعَتَيْنِ قَبْلَ الْمَغْرِبِ،
وَلَمْ يَكُنْ بَيْنَ الأَذَانِ وَالإِقَامَةِ شَيْءٌ.
قَالَ عُثْمَانُ بْنُ جَبَلَةَ وَأَبُو دَاوُدَ
عَنْ شُعْبَةَ لَمْ يَكُنْ بَيْنَهُمَا إِلاَّ قَلِيلٌ.
[طرفه 503، تحفة 1112].
589. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Basysyar berkata, telah menceritakan kepada kami Ghundar berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah berkata, aku mendengar 'Amru bin 'Amir Al Anshari dari
Anas bin Malik berkata,
"Jika seorang mu'adzin sudah mengumandangkan adzan (Maghrib),
maka para sahabat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berebut mendekati tiang-tiang (untuk shalat sunnat) sampai Nabi shallallahu 'alaihi wasallam keluar, sementara mereka tetap dalam keadaan menunaikan shalat sunnat dua rakaat sebelum Maghrib.
Dan di antara adzan dan iqamat Maghrib sangatlah sedikit (waktunya)."
'Utsman bin Jabalah dan Abu Daud menyebutkan dari Syu'bah,
"Antara keduanya (adzan dan iqamat) tidak ada waktu kecuali sedikit.
👉Kenapa pi dekat tiang2?
Untuk sutrah.
Ringankan,buat yg hanya rukun.
Jgn sampai iman rukuk.
Tiada yg kata bidah sebab ada hadis.
Harus,mustahab atau sunat shj.
Qunut juga bukan bidah.
Bc kuat bismillah sebelum fatihah juga bukan bidah
Ada mazhab yg tiada sunat sebelum magrib naka cepatlah solat ferdu magrib.
Boleh bertolak ansur.
باب مَنِ انْتَظَرَ الإِقَامَةَ:
Orang yang menanti iqamah
«626» حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ قَالَ: أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ عَنِ الزُّهْرِيِّ قَالَ: أَخْبَرَنِي عُرْوَةُ بْنُ الزُّبَيْرِ أَنَّ عَائِشَةَ قَالَتْ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا سَكَتَ الْمُؤَذِّنُ بِالأُولَى مِنْ صَلاَةِ الْفَجْرِ قَامَ فَرَكَعَ رَكْعَتَيْنِ خَفِيفَتَيْنِ قَبْلَ صَلاَةِ الْفَجْرِ بَعْدَ أَنْ يَسْتَبِينَ الْفَجْرُ، ثُمَّ اضْطَجَعَ عَلَى شِقِّهِ الأَيْمَنِ حَتَّى يَأْتِيَهُ الْمُؤَذِّنُ لِلإِقَامَةِ.
[أطرافه 994، 1123، 1160، 1170، 6310، تحفة 16465].
590. Telah menceritakan kepada kami Abu Al Yaman berkata, telah mengabarkan kepada kami Syu'aib dari Az Zuhri berkata, telah mengabarkan kepadaku 'Urwah bin Az Zubair bahwa 'Aisyah berkata, "Jika mu'adzin selesai mengumandangkan adzan pertama dari adzan shalat Shubuh, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melaksanakan shalat dua rakaat ringan sebelum melaksanakan shalat fajar, yaitu ketika fajar sudah jelas masuknya. Kemudian beliau berbaring pada sisi kanan badannya hingga mu'adzin mendatangi beliau untuk mengumandangkan iqamat."
باب بَيْنَ كُلِّ أَذَانَيْنِ صَلاَةٌ لِمَنْ شَاءَ:
Diantara dua adzan (adzan dan iqamat) ada shalat bagi siapa yang mau
«627» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يَزِيدَ قَالَ: حَدَّثَنَا كَهْمَسُ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُغَفَّلٍ قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((بَيْنَ كُلِّ أَذَانَيْنِ صَلاَةٌ بَيْنَ كُلِّ أَذَانَيْنِ صَلاَةٌ- ثُمَّ قَالَ فِي الثَّالِثَةِ- لِمَنْ شَاءَ)).
[طرفه 624، تحفة 9658- 162/ 1].
591. Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yazid berkata, telah menceritakan kepada kami Kahmas bin Hasan dari 'Abdullah bin Buraidah dari 'Abdullah bin Mughaffal berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Antara dua adzan (adzan dan iqamah) ada shalat (sunah)." Kemudian pada ucapan beliau yang ketiga kalinya, beliau menambahkan: "Bagi yang mau."
Kaedah tarlid أَذَانَيْنِ maksud azan dan iqamah
Ketetapan imsak sebelum subuh ,satu sunnah atau bidah?
Cara faham kitab tak betul bg orang yg jawab imsakiyah sunnah.
Jais dan ARG.
Nak sabit sunnah kena hujjah setara mana?
Ugama hak kita semua ,tegur menegur adalah biasa.
Hujjah yg kata imsak sunnah.
Kena baiki dari segi nak memahami kitab.
Alasan imsak bidah banyak.
Berhenti sebelum subuh bukan atas nama imsak itu boleh.
Nak kata sunnah itu kena faham dulu.
Waqulu washrobu..ayat ini dalil tiadanya imsak.harus makan sehingga masuk waktu subuh.
Hadis sahih juga jelas
Hadis aisyah..yg kita baca baru ni.bilal azan waktu malam dan ibnu ummu maktum azan waktu subuh
Hadis riwayat lain..nabi tak bg azan sebelum subuh dan nabi suruh akhirkan sahur
Hadis ibnu abbas
Haram makan setelah terbit fajar sodik.
Hadis2 yg menunjukan nabi dan sahabat bersahur lewat.
Dlm kitab2 tiada sebut imsak.
Paling tinggi hanya ulamak.
Dari mana dtg imsak ini??
Hadis sahih ,anas bin malik.
Apa kedudukan hadis itu??
Hadis ..minit 1jam 20 minit.
2.Berapa masa jarak antara bersahur dgn azan (bukhari guna azan dgn makna solat subuh)?azan ini bukan menunjukan masuk subuh.Jarak ini sudah dlm waktu subuh.
Sekadar 50ayat atau 10 minit.
3.Pemahaman tidak benar,tiada seorangpun ulamak menjelaskan perkara ini.
Ada yg tak jelas ,mula bersahur atau sedang bersahur atau sudah bersahur.
4.Ayat quran ,tiada sama panjang.ayat mana??
5.Hadis ini untuk tunjuk lewatkan bersahur.
Dalil yg ada berbagai kemungkinan tidak boleh dijadikan landasan hukum.
Kenapa tetap 10 minit?
Bercermat,masing2 bukan buat ketetapan yg mengelirukan.
6.abdullah bin abdul rahman albasat,"buku wahabi"
Waktu imsak,adalah terbit fajar sodik.
Imsak bermula dgn terbit fajar sodik.
Bidah mungkara matikan lampu dan azan sebelum masuk waktu subuh,hafiz ibnu hajar dizamannya.
Bidah bukan perkara kecil,perkara besar sebab hilang sunnah dan akan hilang rahmat.
Oku menyebabkan rahmat allah seperti hujan turun.meningkatkan produktiviti negara.
Tahiri Qadiri,fahaman nabi sama dgn allah.
Menghidupkan bidah akan menghilangkan rahmat allah sebab sunnah akan mati dgn hidupnya bidah.
Yusuf Qaradowi,45
Kami bersahur dgn nabi KEMUDIAN kami pergi solat.berapa lama diantara jarak azan dan sahur.tak jelas ,mula bersahur atau sesudah bersahur atau sedang bersahur,orang tak pegang yg tak jelas....asas bg imsak.
Dikatakan Ibnu daqiqi it menerima padahalnya tidak.iaitu eluk bersahur lewat .tak pandai baca kitab🙏rupanya,walaupun dok tempat tu.
Jarak sahur dgn solat kadar 50 ayat.ini galakan melewatkan sahur.
Antara sahur dan azan,tak jelas sahur tu selesai sahur atau sedang sahur atau mula sahur.dan kena trngok bukhari letak dibawah tajuk mana?
Berapa jarak diantara azan dan sahur?tajuk mana bukhari letak hadus ini.ia letak dibab berapa jarak antara sahur dan azan .azan disini bermaksud solat.
Hazaf mudhoif atau buang sesuatu
Tidak pakai ikut zahir.
Seperti siwak sebelum solat
Siwak untuk cuci gigi.
Tanya negeri, yg dibuang adalah tanya penduduk negeri.
Waktu sahur diwaktu malam.
Makin lewat makin bagus.
Ulamak tak pandai bc hadis atau lawan quran.
fajri adalah solat fajri.
Waroda yg mn?
Yg tadi ada taqdir.
Maksud hadis adalah selesai bersahur dan azan.
Sunnahnya jarak antaranya sahur dgn fajar 50ayat?
Mula sahur?
Solat fajar?
Tak jelas
Yg jelas ialah antara sahur dan solat!
Ini isyarat bukhari riwayat itu tidak mahfu.
Kitab mazhab malik juga belum jelas. jelas.
Dlm Syarah kabir mazhab malik,konon nya ini pendapat ulamak
Tiada ulasan:
Catat Ulasan