باب نَسْخِ قَوْلِهِ: {وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ}:
Bab nasakhnya atau mansukhnya firman allah taala
وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ
٨ - الصوم » ٧٥٧ - باب نسخ قوله تعالى وعلى الذين يطيقونه فدية
8. Puasa » 757. Penghapusan hukum dari firman Allah "Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah,"
١٩٧١ - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا بَكْرٌ يَعْنِي ابْنَ مُضَرَ عَنْ عَمْرِو بْنِ الْحَارِثِ عَنْ بُكَيْرٍ عَنْ يَزِيدَ مَوْلَى سَلَمَةَ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الْأَكْوَعِ قَالَ لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَة
ُ { وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ } كَانَ مَنْ أَرَادَ مِنَّا أَنْ يُفْطِرَ وَيَفْتَدِيَ فَعَلَ حَتَّى نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ الَّتِي بَعْدَهَا فَنَسَخَتْهَا
1971. Telah menceritakan kepada kami Qutaibah bin Sa'id, Telah menceritakan kepada kami Bakr bin Mudhar dari 'Amr bin Al Harits dari Bukair dari Yazid mantan budak Salamah bin Al Akwa', dari
Salamah bin Al Akwa 'ia berkata; tatkala telah turun ayat ini: WA 'ALALLADZII YUTHIIQUUNAHU FIDYATUN THA'AAMU MISKIIN (yg mampu mengerjakanya dan tidak mampu mengerjakanya ,mampu mengerjakannya tetapi dgn berat sekali boleh dia memberi fidyah dgn beri makan kepada seorang miskin).
maka barangsiapa diantara kami yang hendak berbuka dan membayar fidyah shj, ia boleh melakukannya, hingga turunlah ayat yang setelahnya, maka ayat setelahnya memansukhknya. Ayat selepasnya iaitu ayat albaqarah 185.
١٩٧٢ - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ حُسَيْنٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ يَزِيدَ النَّحْوِيِّ عَنْ عِكْرَمَةَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ { وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ } فَكَانَ مَنْ شَاءَ مِنْهُمْ أَنْ يَفْتَدِيَ بِطَعَامِ مِسْكِينٍ افْتَدَى وَتَمَّ لَهُ صَوْمُهُ فَقَال
َ { فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ }
وقَال
َ { فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمْ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ }
1972. Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Muhammad, telah menceritakan kepadaku Ali bin Husain, dari ayahnya, dari Yazid An Nahwi dari Ikrimah dari
Ibnu Abbas: WA 'ALALLADZII YUTHIIQUUNAHU FIDYATUN THA'AAMU MISKIIN (dan bagi orang yang berat menjalankanya, wajib membayar fidyah, yaitu memberi makan seorang miskin), maka barangsiapa diantara mereka yang hendak membayar fidyah dengan memberi makan orang miskin, ia boleh ia membayar fidyah dan telah sempurna baginya puasanya.
Kemudian Allah berfirman:
"Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui."
Dan firmanNya: "barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain."
👉Sebelum tu semua boleh termasuk yg segar,tetapi kemudian hanya yg tua atau sakit hanya yg boleh .
٨ - الصوم » ٧٥٨ - من قال هي مثبتة للشيخ والحبلى
8. Puasa » 758. Pendapat yang mengatakan "Itu (ayat tadi)berlaku (tetap boleh dipakai)bagi orang yang sudah tua atau wanita yang sedang hamil
١٩٧٣ - حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ حَدَّثَنَا أَبَانُ حَدَّثَنَا قَتَادَةُ أَنَّ عِكْرِمَةَ حَدَّثَهُ أَنَّ ابْنَ عَبَّاسٍ قَالَ أُثْبِتَتْ لِلْحُبْلَى وَالْمُرْضِعِ
1973. Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il, telah menceritakan kepada kami Aban, telah menceritakan kepada kami Qatadah bahwa Ikrimah telah menceritakan kepadanya, bahwa
Ibnu Abbas berkata; fidyah tersebut ditetapkan bagi orang yang hamil dan yang menyusui.
👉Ayat ini (kemudahan) untuk lelaki atau perempuan yg sangat tua(mampu puasa tapi sangat susah)
Atau perempuan mengandung atau menyusukan yg bimbangkan anak2 mereka,boleh mereka tidak berpuasa.
١٩٧٤ - حَدَّثَنَا ابْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عَدِيٍّ عَنْ سَعِيدٍ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ عَزْرَةَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ
{ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ } قَالَ كَانَتْ رُخْصَةً لِلشَّيْخِ الْكَبِيرِ وَالْمَرْأَةِ الْكَبِيرَةِ وَهُمَا يُطِيقَانِ الصِّيَامَ أَنْ يُفْطِرَا وَيُطْعِمَا مَكَانَ كُلِّ يَوْمٍ مِسْكِينًا وَالْحُبْلَى وَالْمُرْضِعُ إِذَا خَافَتَا قَالَ أَبُو دَاوُد يَعْنِي عَلَى أَوْلَادِهِمَا أَفْطَرَتَا وَأَطْعَمَتَا
1974. Telah menceritakan kepada kami Ibnu Al Mutsanna, telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu Adi dari Sa'id dari Qatadah, dari 'Azrah dari Sa'id bin Jubair dari
Ibnu Abbas: WA 'ALALLADZII YUTHIIQUUNAHU FIDYATUN THA'AAMU MISKIIN (dan bagi orang yang berat menjalankanya, wajib membayar fidyah, yaitu memberi makan seorang miskin), ia berkata;
hal tersebut merupakan keringanan bagi laki-laki tua dan wanita tua, dan mereka -sementara kedua mampu melakukan puasa- agar berbuka dan memberi makan setiap hari satu orang miskin, dan keringanan bagi orang yang hamil dan menyusui apabila merasa khawatir.
Abu Daud berkata; yaitu khawatir kepada anak mereka berdua, maka mereka berbuka dan memberi makan.
👉Takut Anak خَافَتَا
👉Abu daud nak mengisyaratkan ada dua pendapat.
1.kata ayat ini mansukh.
2.kata ayat ini tak mansukh.
Sama tempat.
Satu lagi istilah mansukh itu dia lebih luas disisi mutaakhirin(dikalangan sahabat).
Pada asal atau peringkat awal,semua orang boleh pilih termasuk orang biasa2,puasa atau bayar fidyah.
Mansukhnya hanya sebahagian shj
Bgmn pun masih boleh dipakai lagi oleh orang tua dan perempuan mengandung.
Ini nasakh secara takhsis.
Bg mutaqodimin kalu masukh ,masukh semua.
Dlm quran ada ke mansukh?
Mansukh dgn istilah muatakhirin.
Nak kata tak boleh pakai langsung tak mungkin kata golongan kedua.
Ada istilah nasakh yg bukan dgn makna istilah mutakhirin.
Ayat qital,bunuh orang musyrikin ..memansukhkan ayat kamu dgn ugama kamu,dan kami dgn agama kami...macam mendesak atau paksa...ini adalah yg belajar usul tafdir atau usul feq satu aliran shj.
Ada yg belajar Usul tafsir atau fekah satu cara shj.
Syeh Waliyullah sebut dlm bab mansukh.
Ini adalah antara bab yg susah dlm ilmu tafsir.sebab penggunaan istilah.
Ini istilah muraqaddimin dan ada istilah mutaakhirin.
Dan orang ambil hanya satu istilah shj iaitu istilah mutaakhirin.
Kaedah sudah tidak kena ,jadi celaru.
Zaman sahabat istilah nasakh digunakan adalah dgn makna bahasanya .
Mengikut mutaqadimin ,menghilangkan beberapa sifat dlm satu dgn ayat yg lain dgn menyatakan habis dah tempuh.
Mansukh dgn istilah mutakhirin sikit shj .
Mengikut syeh waliyuallah hanya 5 shj yg mansukh.
Ubaidullah sindi(pensyarah falsafah kepada syeh waliyullah),sebenar syeh waliyullah nak menuju kepada tiada lanngsung yg mansukh.
Yg 5 tu pun boleh pakai.
Contoh
Ramai orang sangka bila mansukh maka mansukh tiada khilaf.
Pada hal mansukh yg tiada khilaf tidak pernah ada.
Contoh ayat ni.yg pertama kata mansukh dan yg kedua dia kata mukhbatah pula.maknanya tidak mansukh.ayat tu boleh pakai lagi.
Jalaludin sebut dlm kitab dia,waalalazinayutikunahutoamumiskin(orang yg tidak mampu berpuasa) ..dimansukhkan oleh ayat famansyahidaminkomsyahrofalyasum.dan ada yg kata ayat ini muhkamah terpakai yakni tidak mansukh sehingga sekarang.
Ada yg kata takdim la bg waalalazinayutikunahutoamumiskin maka tidak mansukh.
Domir hu itu adalah untuk toamu..
Sebut zakat fitrah selepas tu..kepada orang yg mampu.
Maulana ubaidullah sindi kata kenapa eluk tasiran ini...
Puasa menyebabkan tidak habis duit dan boleh menyebabkanya kedekut pula.
Boleh pakai dgn makna zakat atau dgn taqdir la.
..jadi tidak mansukh.
Kesimpulannya
Kesimpulannya
1.Orang bermukim ,wajib berpuasa.
2.Orang boleh tinggal puasa,sakit atau musafir
3.orang boleh puasa tapi berat ,boleh tak puasa dan boleh bg makan fidyah dan begitu juga permpuan mengandung dan menyusu.
Salamah al akwak kata boleh bayar fidyah sehingga turun ayat 185.
Ibnu hajar pula kata ,ibnu abbas kata ayat ini muhkamah bukan mansukh ( khusus untuk orang tua,orang menyusu dan mengandung)
Mengandung dan menyusu termasuk dlm sakit bg ibnu abbas dan beberapa sahabat lain pun kata begitu.
Orang mengandung termasuk orang yg boleh puasa tapi berat ,jadi boleh bayar fidyah.
Pendapat abu hanifah..ganti puasa
Pendapat syafie...ganti puasa dan fidyah
Kira ini adalah masalah khilaf.
Mengandung dan menyusu ini lebih serupa orang sakit(qada) atau orang yg tak mampu tapi berat(fidyah)
Ada yg kata mengandung sama dgn orang yg sakit.
Tapi yg menyusu sama dgn orang yg boleh tapi berat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan