Halaman

Ahad, Julai 22, 2018

Jami' tirmizi kitab taharah sesi 76


١ -  الطهارة عن رسول الله » ٣٢ - 
ما جاء في الوضوء مرة مرة
ب مَا جَاءَ فِي الْوُضُوءِ مَرَّةً مَرَّةً:

1. Bersuci » 32. Wudhu sekali-sekali

٤٠ - حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ
وَهَنَّادٌ
وَقُتَيْبَةُ قَالُوا حَدَّثَنَا وَكِيعٌ
عَنْ سُفْيَانَ
ح قَالَ و حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ
حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ
قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ
عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ
عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ
عَنْ ابْنِ عَبَّاس
ٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم
َ تَوَضَّأَ مَرَّةً مَرَّةً
قَالَ أَبُو عِيسَى
وَفِي الْبَاب عَنْ عُمَرَ
وَجَابِرٍ
وَبُرَيْدَةَ
وَأبِي رَافِعٍ وَابْنِ الْفَاكِه
ِ قَالَ أَبُو عِيسَى
وَحَدِيثُ ابْنِ عَبَّاسٍ أَحْسَنُ شَيْءٍ فِي هَذَا الْبَابِ وَأَصَحُّ
وَرَوَى رِشْدِينُ بْنُ سَعْدٍ
وَغَيْرُهُ هَذَا الْحَدِيثَ عَنْ الضَّحَّاكِ بْنِ شُرَحْبِيلَ
عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
تَوَضَّأَ مَرَّةً مَرَّةً
قَالَ
وَلَيْسَ هَذَا بِشَيْءٍ
وَالصَّحِيحُ مَا رَوَى ابْنُ عَجْلَانَ
وَهِشَامُ بْنُ سَعْدٍ
وَسُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ
وَعَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ
عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

40. telah menceritakan kepada kami
Abu Kuraib, Hannad dan Qutaibah(meriwayatkan kepada kami) mereka berkata;
telah menceritakan kepada kami
Waki' dari Sufyan. .(.ini satu sanad..)
..(Dari saluran lain..
Dan dari jalur yang lain disebutkan;
Telah menceritakan kepada kami
Muhammad bin Basysyar berkata,
telah menceritakan kepada kami
Yahya bin Sa'id (meriwayatkan kepada kami katanya)berkata;
telah menceritakan kepada kami
Sufyan dari
Zaid bin Aslam dari
'Atho` bin Yasar dari
Ibnu Abbas berkata;
" Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berwudlu satu kali satu kali."
Abu Isa berkata; "Dalam bab ini ada juga hadits dari Umar, Jabir, Buraidah, Abu Rafi' dan Ibnul Fakihi."
Abu Isa berkata lagi, "Dan hadits riwayat Ibnu Abbas adalah yang paling baik dan paling shahih dalam bab ini. Risydin bin Sa'd dan yang lainnya(seperti abdullah bin Laeah) meriwayatkan hadits ini dari Adl Dlahak bin Syurahbil, dari Zaid bin Aslam, dari bapaknya, dari Umar bin Khaththab berkata;
"Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berwudlu satu kali satu kali."
Kemudian Abu Isa berkata; "Namun hadits ini tidak benar, sedangkan yang shahih adalah hadits yang diriwayatkan oleh Ibnu 'Ajlan, Hisyam bin Sa'd,
Sufyan Ats Tsauri dan Abdul Aziz bin Muhammad,
dari Zaid bin Aslam,
dari 'Atho` bin Yasar,
dari Ibnu Abbas,
dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam."

Peringatan..
Kalu dlm sunan tirmizi bab ul ma ja a..gitu lah kebiasaannya .maksud ma itu ialah makna asal barang atau bab sesuatu atau apa atau barang..ini isim mubham, isim yg tak jelas.
Kita belajar selengkapnya.
Imam tirmizi mempunyai maksud yg tertentu.
Bila ada perkataan yg samar ada penjelasnya.
Selepas min ada penjelasnnya.
Faham yg kita faham adalah taqdir.

باب مَا جَاءَ فِي الْوُضُوءِ مَرَّةً مَرَّةً:
Perlu ilmu alat untuk orang yg nak jadi alim.
Isim mubham مَا,apa penjelasnya?
Pada taqdirnya ada,kalu nak sebut boleh.
Minal hadis مَا جَاءَ فِي الْوُضُوءِ مَرَّةً مَرَّةً:
Satu lagi
                                                 Minal hadis مَا جَاءَ فِي الْوُضُوءِ
مَرَّةً مَرَّةً

Kenapa جَاءَmufrad?
Sebab mengambil kira مَا
Boleh untuk satu ,dua atau tiga.
Minit 25
Kenapa imam tirmizi ,ma ja a,sedang ia bw 10 hadis tapi guna ma ja a..bab hadis yg dtg ia..yg dtg dr mana?apa yg ada disebalik tajuk?
Kena faham,ja a,jumlah fekliyah setiap jumlah yg terletak selepas isim nakirah dia jadi sifat.bila sifat dia ada yg.
Ni ore panggil naam .situla mari yg.kan isim mausul itu isim makrifah.
Makrifah mahdoh.
Minit 34
Minit 34
Mahdoh(tulen)..muhamad asri..contoh tiada yg lain.
Isim nakirah jika ada alif lam jadi isim...?..
Bab hadis yg sampai kepada kita مَا جَاءَ ,imam tirmizi nak isyarat yg hadis ini sampai  kepada nabi saw atau marfu.
Bg Iman tirmizi maksudnya utamanya adalah hadis marfuk,yg lain sampingan shj
Bab hadis yg sampai kepada kitaberkenaan wuduk satu kali satu kali
٤٠ - حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ
وَهَنَّادٌ
وَقُتَيْبَةُ قَالُوا حَدَّثَنَا وَكِيعٌ
عَنْ سُفْيَانَ
ح👉
Kena sebut حini
Ada yg tulis  nun alif shj baca hadasana juga.
Ada yg tulis alif nun alif kena bc akbarona,jgn bc ana
Guru tirmizinada tiga orang حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْب وَهَنَّاد وَقُتَيْبَةُ
Kitab ini sudah diubah ,untuk mudah dibc.

حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ
وَهَنَّادٌ
وَقُتَيْبَةُ قَالُوا حَدَّثَنَا وَكِيعٌ
عَنْ سُفْيَانَ
Ini satu saluran

قَالَ و حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ
Ini saluran kedua,guru imam tirmizi muhamad bin basyar yg ambil yahya bin said dan ambil dr sufyan
حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ
قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ
Bertemu di sufyan

عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ
عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ
عَنْ ابْنِ عَبَّاس
ٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم
َ تَوَضَّأَ مَرَّةً مَرَّةً
Ini hadis,anggota yg dibasuh satu2 kali.
Ini menunjukan yg wajib basuh anggota wuduk satu kali shj setiap anggota wuduk.
Ijmak umat islam adalah sekali2 shj ,tiada khilaf.
Membasuh sebyk tiga kali adalah sunat.
Dlm Sunan abu daud,saad bin abi waqqas ,nak bg harta buat kebajikan ,satu pertiga pun byk....dia sakit tu bila? Dimekah pada  samada th 8(pembukaan mekah)@th10(haji wadak)..jumhur ulamak mengatakan th ke10,yg kata fat hul mekah bukan bukhari muslim.yg kata fathul mekah dlm turmizi dan musnad ahmad,sahih ke ?sahih tapi nak pilih cerita sama 100%.mesti ada beza.jadi yg sebut oada fathul mekah adalah waham perawi,iaitu sufyan uyainah.bukan sufyan assauri dlm hadis ini.
(Sufyan assauri-tabiin tabiin dan Sufyan uyainah-sahabat)
👉Sakit dua kali,pun susah nak terima.
Wuduk boleh byk kali
Perbezaan bilangan membasuh adalah keharusan shj.
Tidak mengurangkan pahala.
Tapi semua terima sebaik2nya tiga kali.
Untuk sah wuduk sekali sudah memadai.

Nabi buat tidpga kali untuk bg tau umat dia  apa yg wajib apa yg sunat.
Minit 57

Tiada ulasan:

Catat Ulasan