Rabu, Julai 18, 2018

Sunan abu daud kitab wasiat sesi 2

٢ -  الوصايا » ١٠٤٨ -  ما جاء في ما يؤمر به من الوصية
12. Wasiat » 1048. Sesuatu yang diperintahkan untuk diwasiatkan
٢٤٧٩ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ وَمُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ قَالَا حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ أَبِي وَائِلٍ عَنْ مَسْرُوقٍ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ مَا تَرَكَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دِينَارًا وَلَا دِرْهَمًا وَلَا بَعِيرًا وَلَا شَاةً وَلَا أَوْصَى بِشَيْءٍ

2479. Telah menceritakan kepada kami Musaddad dan Muhammad bin Al 'Ala`, mereka berkata; telah menceritakan kepada kami Abu Mu'awiyah dari Al A'masy dari Abu Wail, dari Masruq dari Aisyah, ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam tidak meninggalkan dinar, dirham, unta serta kambing dan beliau tidak berwasiat dengan sesuatupun.
👉Ada yg kata nabi saw hanya ada 6@7dirham shj dan dia suruh aisyah bersedekah.
Ada yg kata panggil ali untuk suruh ali sedekah.
Orang Syiah kata nabi dan nabi2 dulu ada meninggalkan pusaka.
Bg kita nabi tidak meninggalkan pusaka.
Ore syiah tak mahu terima hadis ni.
Orang syiah kata nabi saw tinggalkan harta yg byk dan abu bakar ,usman  yg tak mahu bg harta itu dan hadis  ini hanya hadis rekaan shj.dia pegang dgn ayat tu..ayat pusaka.
Tanah fadak telah disedekahkan tetapi bg syiah tidak.
Ayat umum maksus ..semua ibubapa mati anak akan terima pusaka...ayat pusaka..annisa:11...kita aswj tidak begitu kerana bebrapa pengecualian conttoh ibubapa kafir,hadis khusus(khusus beberapa perkara shj)
Jika islam kedua2 pun belum tentu boleh seprti anak yg bunuh ayah tidak boleh.tapi bg syiah itukan ayah?syiah  kata boleh sebab ada hadis syiah...hadis pembunuh tidak boleh mewarisi harta orang dibunuh...jenapa nak pakai hadis...kalu gitu ayah bunuh anak?
Hadis ahad,..maksud hadis,..ibubapa berlainan agama tidak boleh diwarisi.....

١٢ -  الوصايا » ١٠٤٩ -  ما جاء في ما لا يجوز للموصي في ماله
12. Wasiat » 1049. Sesuatu yang tidak boleh untuk diwasiatkan oleh seseorang dalam hartanya

٢٤٨٠ - حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَابْنُ أَبِي خَلَفٍ قَالَا حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ عَامِرِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ مَرِضَ مَرَضًا قَالَ ابْنُ أَبِي خَلَفٍ بِمَكَّةَ ثُمَّ اتَّفَقَا أَشْفَى فِيهِ فَعَادَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ لِي مَالًا كَثِيرًا وَلَيْسَ يَرِثُنِي إِلَّا ابْنَتِي أَفَأَتَصَدَّقُ بِالثُّلُثَيْنِ قَالَ لَا قَالَ فَبِالشَّطْرِ قَالَ لَا قَالَ فَبِالثُّلُثِ قَالَ الثُّلُثُ وَالثُّلُثُ كَثِيرٌ إِنَّكَ أَنْ تَتْرُكَ وَرَثَتَكَ أَغْنِيَاءَ خَيْرٌ مِنْ أَنْ تَدَعَهُمْ عَالَةً يَتَكَفَّفُونَ النَّاسَ وَإِنَّكَ لَنْ تُنْفِقَ نَفَقَةً إِلَّا أُجِرْتَ بِهَا حَتَّى اللُّقْمَةُ تَرْفَعُهَا إِلَى فِي امْرَأَتِكِ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَتَخَلَّفُ عَنْ هِجْرَتِي قَالَ إِنَّكَ إِنْ تُخَلَّفْ بَعْدِي فَتَعْمَلَ عَمَلًا صَالِحًا تُرِيدُ بِهِ وَجْهَ اللَّهِ لَا تَزْدَادُ بِهِ إِلَّا رِفْعَةً وَدَرَجَةً لَعَلَّكَ أَنْ تُخَلَّفَ حَتَّى يَنْتَفِعَ بِكَ أَقْوَامٌ وَيُضَرَّ بِكَ آخَرُونَ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ أَمْضِ لِأَصْحَابِي هِجْرَتَهُمْ وَلَا تَرُدَّهُمْ عَلَى أَعْقَابِهِمْ لَكِنْ الْبَائِسُ سَعْدُ بْنُ خَوْلَةَ يَرْثِي لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ مَاتَ بِمَكَّةَ
2480. Telah menceritakan kepada kami Utsman bin Abu Syaibah?, serta Ibnu Abu Khalaf, mereka berkata;
telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Az Zuhri, dari Amir bin Sa'd,
dari ayahnya, ia berkata;
Sa'd terkena suatu penyakit,
Ibnu Abu Khalaf berkata; di Mekkah. Kemudian lafazh mereka sama; hampir meninggal karena penyakit tersebut, kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjenguknya, lalu ia berkata; wahai Rasulullah, sesungguhnya saya memiliki harta yang banyak, dan tidak ada yang mewarisiku selain anak perempuanku, apakah aku boleh bersedekah dengan dua pertiga? Beliau bersabda: "Tidak." Ia berkata; setengah? Beliau bersabda: "Tidak." Ia berkata; sepertiga? Beliau bersabda: "Ya, sepertiga. Dan sepertiga adalah banyak. Sesungguhnya engkau meninggalkan para pewarismu dalam keadaan kaya adalah lebih baik daripada engkau meninggalkan mereka dalam keadaan kekurangan, mereka meminta-minta kepada manusia.
Dan sesungguhnya tidaklah engkau berinfak dengan suatu nafkah melainkan engkau diberi pahala karenanya, hingga suapan yang engkau berikan kepada isterimu." Aku katakan; wahai Rasulullah, apakah aku akan tinggal di Mekkah?
Beliau berkata: "Sesungguhnya seandainya engkau tertinggal setelahku kemudian engkau beramal shalih dengan mengharapkan wajah Allah niscaya engkau pasti akan bertambah tinggi derajatmu, kemungkinan engkau akan berumur panjang hingga orang-orang mengambil manfaat dengan keberadaanmu, dan orang yang lain akan mendapatkan madharat." Kemudian beliau berkata kepada para sahabatnya: "Ya Allah, sempurnakanlah hijrah para sahabatku, dan jangan Engkau kembalikan mereka kepada kekafiran, akan tetapi Sa'd bin Khaulah akan meninggal di Mekkah."
Beliau merasa kasihan terhadapnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan