Halaman

Khamis, Julai 19, 2018

Tafsir asas quran sesi 87

Sambungan usul ke17

USUL KE 17
MENGETAHUI AYAT-AYAT YANG MENASAKHKAN
DAN Nasakh pada golongan yg ketiga(selepas MUTAQADDIMIN dan MUTA'KKHIRIN) yg popular dizaman kmdn iaitu Muasirin.

وَإِذَا بَدَّلْنَا آيَةً مَكَانَ آيَةٍ ۙ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يُنَزِّلُ قَالُوا إِنَّمَا أَنْتَ مُفْتَرٍ ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan apabila Kami tukarkan satu ayat (Al-Quran) untuk menggantikan ayat yang lain (yang dimansukhkan), dan Allah memang mengetahui akan apa yang Ia turunkan, - berkatalah mereka (yang kafir): "Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) hanyalah seorang pendusta"; (padahal Nabi Muhammad tidak berdusta) bahkan kebanyakan mereka tidak mengetahui hakikat yang sebenarnya.
-Sura An-Nahl, Ayah 101

👉Ini lah nasakh katanya....sedang ayah byk makna...tanda kebesaran allah atau tanda2 kebesaran allah
Kata dia, آيَةٍdisini bermaksud ayah quran sungguh...dia bw gi ko tu lah.
Tukar tu nasakhlah....pada hal kalu perhati ..tukar semua ke?
Mana ayat hukum??faham kat mn tu ayat hukum?
Kalu ayat mengenai syurga ,mana boleh tukar syurga tempat nikmat maka ia tetap tempat nikmat.mn boleh?
Yg kita terima hukum shj?ya lah kalu gitu mana hukumnya?..hukum yg dok ada dlm quran?jika hukum nabi2 atau syariat tu ya .
Ada yg pagi turun..petang mansukh...apa cerita ni??
Jadi turun tu buat apa??..itu yg tak setuju..

Yg terima nasakh kata..ayat selepas 102 menguatkan lagi.

قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آمَنُوا وَهُدًى وَبُشْرَىٰ لِلْمُسْلِمِينَ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Katakanlah (wahai Muhammad): Al-Quran itu diturunkan oleh Ruhul Qudus (Jibril) dari Tuhanmu dengan cara yang sungguh layak dan berhikmat, untuk meneguhkan iman orang-orang yang beriman, dan untuk menjadi hidayah petunjuk serta berita yang mengembirakan bagi orang-orang Islam.
-Sura An-Nahl, Ayah 102
👉Jibril wat turun quran,ini menunjukan ayat quran dlm 101..bukan yg lain..
Bantahan...bg mereka tiada petunjuk jelas sesuatu ayat hukum dimansukhkan dgn ayat hukum yg lain...paling tidak hanya ayat quran..ini satu persoalan..
Sebenarnya tak jelas.
Alasan bg orang yg tolak:
a.Ketika membincangkan ayah bukan hanya ayah quran shj.bila nabi mari baru orang tahu itu ayah quran.
Sebelum nabi dtg telah digunakan,dgn makna apa?
Jika dilihat dlm quran lebih byk dgn makna bukan ayah quran ...makna lain,tanda2,mukjizat,tanda2 kebesaran allah dan itu lah makna asalnya.
Yg dipertikai ..dalil sebagai mansukh  ini..106baqarah  dan 102 annahl,ada pun lain2 kebykan disepakati sbg tanda2 kebesaran allah pada alam semesta...
118:baqarah ayah dgn makna bukti2 kebesaran allah..

b.ada silap besar  bila menganggap  jibril hanya buat turun ayat2 quran shj sebab jibril ada kerja lain juga seperti tiubkan roh dlm tubuh mariam..ini ayat kebesaran allah.bukankah jibril juga pernah turun sekembali berdakwah ditaif..ini malaikat jaga gunung..jika kau mahu aku hempapkan dua gunung2 ni. Nabi saw halang tapi harap ...

Jibril mari bukan sekali dua,byk kali..turun juga..jadi tak mesti bila turun jibril bw quran.

c.memang dia bw turun quran tapi ayat 101 bukan ayat quran ..macam mana faham ayah itu adalah ayah yg dimansukhkan sedang perkataan yg allah gunakan adalah umum..
Minit43
Ayah dgn maksud kitab.

d.ayah ini makkiyah nakiroh(umum)
Ayah surah annahl ni makkiyah.ayah hukum turun dimadinah.hukum apa agaknya yg dimansukhkan dimekah?..tak leh royat...hukum gapo dia?..ini cara hujjah bukan cara telan tok guru kehek.....makna tak kemas la tu...
Cara belajar kita sehala...royat juga satu jah buke byk ..
Luar negeri ,bg hujjah bahas.. bg kita berfikir..

e.ayat 101 ini dikaitkan dgn al quran shj.lebih sesuai..
Mencabar agar mengeluarkan mukjizat zahir.
Ayat 102,hu nak balik kemana?hok ayat quran wat turun.
Kalu Balik ko ayat tak kena.ayah tu balik ko quran.
Mukjizat quran yg diperlukan sehingga kini.
Bukti ayat berikut:

Ayat 89-94

وَلَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَٰذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ فَأَبَىٰ أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan sesungguhnya Kami telah menerangkan berulang-ulang kepada manusia, di dalam Al-Quran ini, dengan berbagai-bagai contoh perbandingan (yang mendatangkan iktibar); dalam pada itu, kebanyakan manusia tidak mahu menerima selain dari kekufuran.
-Sura Al-Isra', Ayah 89

وَقَالُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّىٰ تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الْأَرْضِ يَنْبُوعًا
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan mereka berkata: "Kami tidak sekali-kali akan beriman kepadamu (wahai Muhammad), sehingga engkau memancarkan matair dari bumi, bagi Kami.
-Sura Al-Isra', Ayah 90

أَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِنْ نَخِيلٍ وَعِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الْأَنْهَارَ خِلَالَهَا تَفْجِيرًا
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Atau (sehingga) engkau mempunyai kebun dari pohon-pohon tamar dan anggur, kemudian engkau mengalirkan sungai-sungai dari celah-celahnya dengan aliran yang terpancar terus-menerus.
-Sura Al-Isra', Ayah 91

أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاءَ كَمَا زَعَمْتَ عَلَيْنَا كِسَفًا أَوْ تَأْتِيَ بِاللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ قَبِيلًا
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Atau (sehingga) engkau gugurkan langit berkeping-keping atas kami, sebagaimana yang engkau katakan (akan berlaku); atau (sehingga) engkau bawakan Allah dan malaikat untuk kami menyaksikannya.
-Sura Al-Isra', Ayah 92

أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِنْ زُخْرُفٍ أَوْ تَرْقَىٰ فِي السَّمَاءِ وَلَنْ نُؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّىٰ تُنَزِّلَ عَلَيْنَا كِتَابًا نَقْرَؤُهُ ۗ قُلْ سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنْتُ إِلَّا بَشَرًا رَسُولًا
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Atau (sehingga) engkau mempunyai sebuah rumah terhias dari emas; atau (sehingga) engkau naik ke langit; dan kami tidak sekali-kali akan percaya tentang kenaikanmu ke langit sebelum engkau turunkan kepada kami sebuah kitab yang dapat kami membacanya". Katakanlah (wahai Muhammad):" Maha Suci Tuhanku! Bukankah aku ini hanya seorang manusia yang menjadi Rasul?
-Sura Al-Isra', Ayah 93

وَمَا مَنَعَ النَّاسَ أَنْ يُؤْمِنُوا إِذْ جَاءَهُمُ الْهُدَىٰ إِلَّا أَنْ قَالُوا أَبَعَثَ اللَّهُ بَشَرًا رَسُولًا
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan tiadalah yang menghalang orang-orang musyrik itu dari beriman ketika datang kepada mereka hidayah petunjuk, melainkan (keingkaran mereka tentang manusia menjadi Rasul, sehingga) mereka berkata dengan hairan: "Patutkah Allah mengutus seorang manusia menjadi Rasul?"
-Sura Al-Isra', Ayah 94

👉Tuhan bg quran tapi nak yg kebendaan.
Menilai kebenaran dgn benda.

f.sia2 permintaan yg bukan2.
Suruh wat mari quran lain atau tukar quran lain...ore lain tak boleh tukar..ini kerja allah..

g.bg sesetengah ulamak,ayah bermakna syariah dlm ayat 102 surah annahl itu yg ditukar.
Lihat Surah al anam.
Ore kafir mekah rujukan dia ahlil kitab juga..
Dah kalu dr tuhan yg sama kenapa berbeza,tanya depa?.
Maknanya tuhan yg nak tukar syariah tu adalah hikmah dia...
Ini mnsukh syariat..se!esai..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan