Selasa, Oktober 23, 2018

Jami' tirmizi kitab pakaian sesi 07

KitaFt٢٤ -  اللباس عن رسول الله » ١١٦٦ -  ما جاء في الصورة
باب مَا جَاءَ فِي الصُّورَةِ:
24. Baju » 1166. Gambar

١٦٧١ - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ حَدَّثَنَا رَوْحُ بْنُ عُبَادَةَ حَدَّثَنَا ابْنُ جُرَيْجٍ أَخْبَرَنِي أَبُو الزُّبَيْرِ عَنْ جَابِرٍ قَالَ نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الصُّورَةِ فِي الْبَيْتِ وَنَهَى أَنْ يُصْنَعَ ذَلِكَ قَالَ وَفِي الْبَاب عَنْ عَلِيٍّ وَأَبِي طَلْحَةَ وَعَائِشَةَ وَأَبِي هُرَيْرَةَ وَأَبِي أَيُّوبَ قَالَ أَبُو عِيسَى حَدِيثُ جَابِرٍ حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ

1671. Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Mani' berkata, telah menceritakan kepada kami Rauh bin Ubadah berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu Juraij berkata, telah mengabarkan kepadaku Abu Az Zubair dari
Jabir ia berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melarang gambar yang ada dalam rumah, beliau juga melarang membuat lukisannya."
Perawi berkata; "dan dalam bab yang sama ada riwayat dari Ali, Abu Thalhah, 'Aisyah, Abu Hurairah dan Abu Ayyub."
Abu Isa berkata, "Hadits Jabir ini derajatnya hasan shahih."

١٦٧٢ - حَدَّثَنَا إِسْحَقُ بْنُ مُوسَى الْأَنْصَارِيُّ حَدَّثَنَا مَعْنٌ حَدَّثَنَا مَالِكٌ عَنْ أَبِي النَّضْرِ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ أَنَّهُ دَخَلَ عَلَى أَبِي طَلْحَةَ الْأَنْصَارِيِّ يَعُودُهُ قَالَ فَوَجَدْتُ عِنْدَهُ سَهْلَ بْنَ حُنَيْفٍ قَالَ فَدَعَا أَبُو طَلْحَةَ إِنْسَانًا يَنْزِعُ نَمَطًا تَحْتَهُ فَقَالَ لَهُ سَهْلٌ لِمَ تَنْزِعُهُ فَقَالَ لِأَنَّ فِيهِ تَصَاوِيرَ وَقَدْ قَالَ فِيهِ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا قَدْ عَلِمْتَ قَالَ سَهْلٌ أَوَلَمْ يَقُلْ إِلَّا مَا كَانَ رَقْمًا فِي ثَوْبٍ فَقَالَ بَلَى وَلَكِنَّهُ أَطْيَبُ لِنَفْسِي قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ

1672. Telah menceritakan kepada kami Ishaq bin Musa Al Anshari berkata, telah menceritakan kepada kami Ma'n berkata, telah menceritakan kepada kami Malik dari Abu An Nadhr dari
Ubaidullah bin Abdullah bin Utbah Bahwasanya ia pernah menjenguk Abu Thalhah Al Anshari.
Ubaidullah berkata, "Aku melihat Sahl bin Huanif berada di sisinya."
Ubaidullah melanjutkan,
"Abu Thalhah lantas memanggil seseorang agar mengambil permadani yang ada di bawahnya.
Sahl lalu bertanya, "Kenapa harus diambil?"
Abu Thalhah menjawab, "Sebab di dalamnya terdapat gambar.
Dan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam juga telah bersabda mengenai hal itu sebagaimana yang engkau ketahui." Sahl bertanya lagi, "Bukankah Nabi mengatakan 'kecuali ukiran(lukisan) yang ada pada kain? '
Thalhah menjawab, "Benar, tetapi hal itu menjadikan hatiku lebih nyaman." Abu Isa berkata, "Hadits ini derajatnya hasan shahih."

٢٤ -  اللباس عن رسول الله » ١١٦٧ -  ما جاء في المصورين
باب مَا جَاءَ فِي الْمُصَوِّرِينَ:
24. Baju » 1167. Penggambar(
١٦٧٣ - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ عِكْرِمَةَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ صَوَّرَ صُورَةً عَذَّبَهُ اللَّهُ حَتَّى يَنْفُخَ فِيهَا يَعْنِي الرُّوحَ وَلَيْسَ بِنَافِخٍ فِيهَا وَمَنْ اسْتَمَعَ إِلَى حَدِيثِ قَوْمٍ وَهُمْ يَفِرُّونَ بِهِ مِنْهُ صُبَّ فِي أُذُنِهِ الْآنُكُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ قَالَ وَفِي الْبَاب عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ وَأَبِي هُرَيْرَةَ وَأَبِي جُحَيْفَةَ وَعَائِشَةَ وَابْنِ عُمَرَ قَالَ أَبُو عِيسَى حَدِيثُ ابْنِ عَبَّاسٍ حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ

1673. Telah menceritakan kepada kami Qutaibah berkata, telah menceritakan kepada kami Hammad bin Zaid dari Ayyub dari Ikrimah dari
Ibnu Abbas ia berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa membuat lukisan(rupa) maka Allah akan menyiksanya hingga ia meniupkan -yakni ruh-, padahal ia tidak akan mampu. Dan siapa yang mencuri dengar pembicaraan suatu kaum padahal mereka telah berusaha menghindar untuk merahasiakannya, maka pada hari kiamat akan dituangkan cairan timah ke dalam telinganya."
Perawi berkata, "Dalam bab ini juga ada hadits dari Abdullah bin Mas'ud, Abu Hurairah, Abu Juhaifah, 'Aisyah dan Ibnu Umar."
Abu Isa berkata, "Hadits Ibnu Abbas ini derajatnya hasan shahih."

👉Ada rupa ,ada gambar
Gambar dan orang yg membuat.
Mengguna dan memilikinya.

Larangan rasullah saw
Jabir ia berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melarang gambar yang ada dalam rumah, beliau juga melarang membuat lukisannya."
Anjing dan gambar ada malaikat tak masuk.
Rumah=rumah ,binaan atau khemah.
Tempat kita bermalam بَيْتٌ
Tempat singgah (manzil)
Tempat tinggal( maska)
Tempat tenang (makwa)
Tempat berlindung
Rumah bangunan yg ada atap ,dinding dan pintu.
Termasuk pejabat dan kedai .
Maulana Mubarak furi dia tarik  perbincangan  yg dibuat oleh imam nawawi dlm syarah muslim,kata imam nawawi ,kata ashab kita dan ulamak yg lain ..
Taswiru surah al hayawan mun syadidutah rib..
Makna membuat gambar haiwan itu adalah sangat2 haram.bahkan itu termasuk dlm dosa2 besar.Surah (alif lam )disini kita kena faham dgn  aliflam lilahdi..daripada gambar tak boleh ada dlm rumah...makna gambar disini gambar  haiwan dan termasuk hayawan.
Dan kalu kata haiwan ni ,manusia hayawan juga.
Sebab hayawan drp haid yg bermakna hidup .
Kalu orang mantik ,dia kata hayawan ni jismuname makna jisim yg membesar .Mutaharik bil irodah dia boleh bergerak dgn kehendak dia.
Kalu mengikut takrif ni ,manusia juga sejenis haiwan juga kesitu kesini.
Sebab tulah ulamak mantik mentakrifkan manusia tu hayawanunaatiq makna  manusia ini adalah hayawan berjisim yg membesar ,bergerak dgn kehendak dia  boleh berfikir,bertutur atau boleh bertutur berdasarkan pemikiran dia.
Jadi disin buat rupa hayawan ini termasuk manusia dan bintang lain sangat2 haram bahkan itu termasuk dlm dosa2 besar.Sebab dia diberi ancaman dgn ancaman yg  besar dan berat dan tersebut dlm byk hadis  berikit ini,dimana allah taala suruh tiup roh..
Mana2 perbuatan yg ada  ancaman berat,itu dikira  sebagai dosa besar,itu kaedah dia.
Samada ciptaan dia itu sesuatu yg  tidak dihormati  atau tujuan lain,bukan sesuatu yg dimuliakan seperti nak buat alas kaki pijak ko ,buat lapik pelana kuda ko dan  dibuat untuk takzim atau mengagungkan  memuja maka pembuatan itu haram dlm semua keadaan kerana itu mudohatunbikhaqillah.makna cuba nak menyaingi meniru ciptaan allah.
Makna ada unsur mencabar ,mudohah iaitu cuba nak menyaingi pada samada pakaian ,pada duit dirham dinar ,duit kertas ko,bekas ko,dinding dan sebagainya.
Ada pun buat rupa pokok dan sebagainya,yg mn itu bukan rupa hayawan maka tidak haram.
Hukum gambar tu sendiri kalu tidak dlm rupa hayawan, boleh.pokok ,alam sekitar boleh.
Ada pun menyimpan gambar hayawan jika tergantung didinding atau pakaian yg dipakai  atau serban dan sebagainya  yg mana tujuan dia tidak dimuliakan  maka ia adalah haram .
Sekiranya hamparan yg diduduk ,bantal ,kita kata bukanlah untuk dimuliakan ini tidak haram.
Tiada beza antara yg ada bayang dan tiada bayang.
Benda yg ada 3 dimensi .
Ini mazhab...
Minit 14
Imam nawawi  kata batil, mazhab batil yg kata  boleh.
Maulana  mubarakfuri,larangan secara umum..
Kata orang lain harus,maruh jika ada bayang..makna patung..
Mereka berhujjah dgn riwayat kedua bab ini.
Kata ibnu arobi,gambar lukisan yg ada manusia atau harimau penuh tubuh kena buang separuh.
Maulana mubarak furi.
Minit 20

Minit 35
Zaman sekarang fotografi.
Ada ulamak yg mengqiaskan dgn gambar.
Kalu ikut mazhab syafie dan hanafi ,kalu gambar lukisan tidak boleh maka gambar fotografi pun serupa tidak boleh. Sebab itu masuk dibawah makna taswir surah.
Jadi gambar fotografi pun surah musyammasah.gambar yg ada imej dan pantulan atau surah fotografiyah.makna bg mereka (hanafi dan syafie)makna gambar tak boleh sebab itu surah(sesuatu yg ada rupa).
Tetapi bg Mufti syafie dimesir dulu Mufti Mutik Bakhik,fotografi dia tidak lukisan makna tidak sesuatu yg dibuat  tetapi itu adalah satu habs makna kita pun kata tangkap gambar .Makna fotografi ,dia bukan lukis ,bukan ukir atau dipahat tetapi kita dapat simpan imej,makna kita tak lawan tuhan bg dia sebab ni kita salin ,macelah kita tengok rupa kita diair atau kita tilik wajah kita  dicermin .Itu pantulan.kamera lagulah sifat dia.Jadi gambar yg dicetak hasil dari tangkap kamera tadi bg  ulamak kemudian ini tidak mengapa.tidak termasuk benda yg diharamkan.cuma kita pakai kaedah tadi.Kalu ada fotografi itu digantung didinding gambar itu kira2 tak boleh,sebab itu menyerupai amalan orang2 yg tidak beriman atau amalan orang bukan islam.Sebab itu akan membawa kepada takzim yg pergi kepada syirik.
Cuma ulamak yg kata gambar fotografi ni boleh hatta gambar manusia kita ni boleh dengan ada beberapa syarat
1.tak boleh gantung sebab lama kelamaan dianggap pujaan.menyerupai bukan islam .kalu bukan islam tu,dia letak bunga,dia pasang lilin,pasang colok.sekurang2nya keserupaan dr segi letak gambar didinding.
2.tiada keadaan untuk menyaingi ciptaan allah taala  dan membawa kepad syirik,tak boleh  kita buat dgn ubah dgn asal kejadian .contoh ,gambar kita,kitanya gelap edit2 jadi cerah.hidung kepek jadi hidung mancung .
Termasuk juga kartun kepala besar dan bercanggah dgn realiti dan bercampur dgn kepercataan ttt atau terlampau khayalan.
Nabi larang benda tahyul,seperti kuda ada sayap.
3.Tidak boleh berlebih2an dlm gambar.
Bg yg kata boleh kadar hajat,seperti nak buat paspot,nak buat ic,untuk pengecaman jenayah,untuk kenangan
Sesuka hati ambil hati ,dikira boros.
Contoh ambil gambar yg boleh menimbulkan fitnah seperti ambil gambar kereta ustaz didepan panggung wayang
Jadi kena berpada dlm mengambil gambar.

Minit 46

Minit 1:10
Bukan hanya sebab buat gambar tetapi sebab masa dia buat gambar dianggap dapat menolong nya atau dapat menyaingi tuhan...itu yg salah..
Buat robot wanita sehingga tak mahu kahwin..maka ini merosakan..tidak boleh.
Curi dengar perbicaraan orang lain...haram...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan