Halaman

Jumaat, Oktober 19, 2018

Sahih bukhari kitab iman sesi 64@ 29

WSSahih bukhari kitab iman sesi 64@ 29

Sesi 29
Bab 33

Maka dgn sanad tu,nak cerita.
Begitulah anak muridnya imam bukhari
Wabihiqolahadasana=dengan sanad tu saya nak cerita,mesti sebut.
Akhbarona (anak murid ramai),akhbaroni(anak murid seorang shj)bg imam bukhari sama,tapi imam muslim tak sama.

Tok guru baca dan anak murid ramai.haddasana ,lebih kemas,tak general,kmungkin tersalah kurang,dia sedar molek
Murid baca ,tok guru dengar,akhbarona,boleh jadi tokguru ngatuk,tok guru tak sedar,boleh jadi,anak murid tak sedar dan anggap betul pada hal takbetul.
Ada juga yg ,Am bak ana
Dia wat mari hadis shj,tiada sanad

باب زِيَادَةِ الإِيمَانِ وَنُقْصَانِهِ:
Bertambah dan berkurangnya iman
,dia وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى:
{وَزِدْنَاهُمْ هُدًى}،
Kami tambah petunjuk

-buat baik akan menambahkan iman dan buat jahat akan mengurangkan iman.
Tajerik bukhari ,dia wat mari hadis tiada sanad.
Kena sebut untuk hadis yg mula2 wabihi ko la haddasana

Mukmanbihi kure,kaifi dia kure,dak tak mesti.
Sebab tu bila dia mati sbelum mukman bihi sempurna,dia tetap sempurna

{وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا}
Dan kami tambah keimanan mereka

-Menambah iman dgn berkekalannya melakukan amal.
-islam boleh bertambah dan berkurang.
-orang yahudi,depa anak tuhan buat jahatpun tak apa.
-byk amalan yg boleh dibuat sekarang ,kalu zaman dulu tak boleh.
-derma anggota,sedekah minyak ,sms pun boleh.
-peluang sekarang lebih byk dan luas,dgn berkembangnya kemudahan perhubungan.
-ikut abu hanifah,zat iman tidak bertambah,
-juzuk yg menyempurkan itu bertambah.
-iman yg sempurna disebabkan amalan akan menyebabkan kesyurga terus tanpa keneraka.

وَقَالَ: {الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ}
Hari ini telah aku sempurnakan agama kamu

Apa yg kita percayai tak dtg sekali gus,
Deen dah sempurna selepas turun semua.
Sebelum tu mukmanbihi tetap sempurna.

Amalan yg paling disukai allah adalah yg berkekalan
Jika buat kekal walaupun sikit bukan kah akan mnjadi byk.
Mengekali amalan adalah untuk jadi byk dan bertambah.
Tak mau macam murjiah buat jahat tak jejas iman

Benda yg dipercayai tetap sebyk tu ,cuma amalan yg boleh bertambah.

فَإِذَا تَرَكَ شَيْئًا مِنَ الْكَمَالِ فَهُوَ نَاقِصٌ.
Jika sesaorang tidak menyempurnakan sesuatu ,dia akan kurang.

«44» حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ:
حَدَّثَنَا هِشَامٌ قَالَ:
حَدَّثَنَا قَتَادَةُ عَنْ أَنَسٍ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((يَخْرُجُ مِنَ النَّارِ مَنْ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ،
وَفِي قَلْبِهِ وَزْنُ شَعِيرَةٍ مِنْ خَيْرٍ،
وَيَخْرُجُ مِنَ النَّارِ مَنْ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ،
وَفِي قَلْبِهِ وَزْنُ بُرَّةٍ مِنْ خَيْرٍ،
Riwayat qotadah min khair =iman.
Sebab itu iman dan amalan sama.
Perkara yg dipercayai itu ada lebih ada kurang
Sahabat tak percayai lah gi tentang solat,zakat,tapi sahabat masuk syurga juga.
Kalu iman itu ada,maka itu telah jadi amalan.diantara amal hati adalah percaya kpd allah dan rasul
Tapi buke makna boleh terus masuk,tapi akhirnya boleh

masuk syurga

Kenapa ini sbagai mutabik shj?min khair buknan min iman
Hisyam lebih tinggi lebih kemas dari abang dia .
Amalan ini (min khair)dgn maksud iman

وَيَخْرُجُ مِنَ النَّارِ مَنْ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ،
وَفِي قَلْبِهِ وَزْنُ ذَرَّةٍ مِنْ خَيْرٍ)).
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ قَالَ أَبَانُ حَدَّثَنَا قَتَادَةُ حَدَّثَنَا أَنَسٌ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
((مِنْ إِيمَانٍ)). مَكَانَ: ((مِنْ خَيْرٍ)).
[أطرافه 4476، 6565، 7410، 7440، 7509، 7510، 7516، تحفة 1356، 1134- 18/ 1].
Telah menceritakan kepada kami Muslim bin Ibrahim berkata,
telah menceritakan kepada kami Hisyam berkata,
telah menceritakan kepada kami Qotadah dari Anas dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda:
"Akan dikeluarkan dari neraka siapa yang mengatakan tidak ada Ilah kecuali Allah

-maklum ada syahadah
Macam dikata bc qulhu

dan dalam hatinya ada kebaikan sebesar jemawut/barli
Dan akan dikeluarkan dari neraka siapa yang mengatakan tidak ada ilah kecuali Allah dan dalam hatinya ada kebaikan sebesar biji gandum.
Dan akan dikeluarkan dari neraka siapa yang mengatakan tidak ada ilah kecuali Allah dan dalam hatinya ada kebaikan sebesar biji sawi/zarah.

-yg paling halus
-yg boleh timbang dan paling ringan
-debu
-anak semut yg sangat halus

Abu Abdullah berkata; Aban berkata;
Telah menceritakan kepada kami Qotadah
Telah menceritakan kepada kami Anas dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda.
Dan kata iman di dalam hadits ini diganti dengan kata kebaikan.

Muslim bin Ibrahim
Ore besar,siqoh,buta diakhir hayat.
Byk meriwayatkan hadis
Tak keluar dr basrah,iraq.ramai ulamak hadis disana.
Tak pernah mengembara ,tapi 1,000hadis yg dia dengar dan tulis.
Cabaran byk,tapi tak jadi masalah.seperti khawarij ,murjiah dll.
Pernah70 orang guru perempuan yg dia ambil hadis,tak pernah kahwin/secara haram pun tidak secara halal pun tidak
Lahir 123h
Mati 223h

Hisyam addastuari.
Tok guru muslim
Dikatakan qadari,walhal qodari yg sikit je.

Allah yg menyembuhkan
Kuat amalan,lampu padam,ingat dlm kubur .
Tak berani nak kata dia sendiri ikhlas cari hadis,penilaian dia sangat tinggi
Qotadah
Guru hisyam

باب زِيَادَةِ الإِيمَانِ وَنُقْصَانِهِ:
وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَزِدْنَاهُمْ هُدًى}، {وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا} وَقَالَ: {الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ} فَإِذَا تَرَكَ شَيْئًا مِنَ الْكَمَالِ فَهُوَ نَاقِصٌ.
Bertambah dan berkurangnya iman
Kami tambah petunjuk
Dan kami tambah keimanan mereka
Hari ini telah aku sempurnakan agama kamu
Jika sesaorang tidak menyempurnakan sesuatu ,dia akan kurang.

٤٢ - حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ حَدَّثَنَا هِشَامٌ قَالَ حَدَّثَنَا قَتَادَةُ عَنْ أَنَسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ يَخْرُجُ مِنْ النَّارِ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَفِي قَلْبِهِ وَزْنُ شَعِيرَةٍ مِنْ خَيْرٍ وَيَخْرُجُ مِنْ النَّارِ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَفِي قَلْبِهِ وَزْنُ بُرَّةٍ مِنْ خَيْرٍ وَيَخْرُجُ مِنْ النَّارِ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَفِي قَلْبِهِ وَزْنُ ذَرَّةٍ مِنْ خَيْرٍ قَالَ أَبُو عَبْد اللَّهِ قَالَ أَبَانُ حَدَّثَنَا قَتَادَةُ حَدَّثَنَا أَنَسٌ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِيمَانٍ مَكَانَ
مِنْ خَيْرٍ

42. Telah menceritakan kepada kami Muslim bin Ibrahim berkata, telah menceritakan kepada kami Hisyam berkata, telah menceritakan kepada kami Qotadah dari Anas dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda:
"Akan dikeluarkan dari neraka siapa yang mengatakan tidak ada Ilah kecuali Allah dan dalam hatinya ada kebaikan sebesar biji barli. Dan akan dikeluarkan dari neraka siapa yang mengatakan tidak ada ilah kecuali Allah dan dalam hatinya ada kebaikan sebesar biji gandum. Dan akan dikeluarkan dari neraka siapa yang mengatakan tidak ada ilah kecuali Allah dan dalam hatinya ada kebaikan sebesar biji sawi.
Tambahan.
Abu Abdullah berkata; Aban berkata; Telah menceritakan kepada kami Qotadah Telah menceritakan kepada kami Anas dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda.
Dan kata iman di dalam hadits ini diganti dengan kata kebaikan.

«45» حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ الصَّبَّاحِ سَمِعَ جَعْفَرَ بْنَ عَوْنٍ
حَدَّثَنَا أَبُو الْعُمَيْسِ أَخْبَرَنَا قَيْسُ بْنُ مُسْلِمٍ
عَنْ طَارِقِ بْنِ شِهَاب
ٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّاب
ِ أَنَّ رَجُلاً مِنَ الْيَهُودِ قَالَ لَهُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ،
آيَةٌ فِي كِتَابِكُمْ تَقْرَءُونَهَا لَوْ عَلَيْنَا مَعْشَرَ الْيَهُودِ نَزَلَتْ لاَتَّخَذْنَا ذَلِكَ الْيَوْمَ عِيدًا.
قَالَ أَيُّ آيَةٍ قَالَ:
{الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا}.
قَالَ عُمَرُ قَدْ عَرَفْنَا ذَلِكَ الْيَوْمَ وَالْمَكَانَ الَّذِي نَزَلَتْ فِيهِ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ قَائِمٌ بِعَرَفَةَ يَوْمَ جُمُعَةٍ.
[أطرافه 4407، 4606، 7268، تحفة 10468].
Telah menceritakan kepada kami Al Hasan bin Ash Shabbah
bahwa dia mendengar Ja'far bin 'Aun berkata; Telah menceritakan kepada kami Abu Al 'Umais
telah mengabarkan kepada kami Qais bin Muslim dari
Thariq bin Syihab dari Umar bin Al Khaththab;
Ada seorang laki-laki Yahudi berkata:
"Wahai Amirul Mu'minin, ada satu ayat dalam kitab kalian yang kalian baca, seandainya ayat itu diturunkan kepada kami Kaum Yahudi, tentulah kami jadikan (hari diturunkannya ayat itu) sebagai hari raya ('ied).
Maka Umar bin Al Khaththab berkata: "Ayat apakah itu?" (Orang Yahudi itu) berkata:
"Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kalian agama kalian, dan telah Ku-cukupkan kepada kalian nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagi kalian".
(QS. Al Maidah ayat 3).
Maka Umar bin Al Khatthab menjawab:
"Kami tahu hari tersebut dan dimana tempat diturunkannya ayat tersebut kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, yaitu pada hari Jum'at ketika Beliau shallallahu 'alaihi wasallam berada di 'Arafah.

Minit 5
👉Saja nak tunjuk (macam mn mmay)buat kerja.
Umdatulqori.
باب زِيَادَةِ الإِيمَانِ وَنُقْصَانِهِ:
Bertambah dan berkurangnya iman

Sudut munasabah atau kesesuaian atau kesinambungan   antara bab ini dan bab sebelum ini.
Kalau bab sebelum ini ,
باب أَحَبُّ الدِّينِ إِلَى اللَّهِ أَدْوَمُهُ:
Amalan agama yg paling disukai allah adalah yg paling berkekalan/Pelaksaan agama yang paling Allah sukai adalah yang konsisten.Iaitu keadaan allah menyukai amalan yg berterusan.
Minit 8
Apakah kesesuaiannya?
Dari segi kesesuainnya,
Dlm bab sebelum ini باب أَحَبُّ الدِّينِ إِلَى اللَّهِ أَدْوَمُهُ
iaitu allah menyukai keadaan yg berterusan.
Dan yg disebut disini pertambahan iman dan kekurangannya.
Tidak syak lagi kata dia,iman itu akan bertambah dan berterusan amalan2 agama yg dilakukan sesaorang itu dan akan berkurang dgn kecuaianya melakukan amalan2 agama secara berterusan,terutama dlm mazhab bukhari.
Sebab ,imam bukhari mengatakan iman itu murokkap iaitu tasdik,ikral bilisan dan amal bijawarih atau bil arkan.
Maknanya hakikat iman itu jadi kurang dgn kurangnya amalan,kerana amalan itu sebahagian drp iman.
Iman itu boleh bertambah subur dgn byknya amalan,ini ikut bukhari.hakikat iman itu sendiri.

Kena ingat pengarang ini hanafi,dia bukan mazhab hanafi dlm fekah shj.Dari aqidah juga..
Adapun orang yg berkata,imam itu tidak bertambah atau berkurang.
Yg kurang atau lebih atas sifat(kaifiyat)  iman  dan bukan zatnya.
Contoh ,hakikat nyawa dlm tubuh sesaorang,mak hiduplah.kemudian tubuh kita jadi gemuk ,jadi sihat itu sifat dia bukan hakikat nyawa tu.
Minit 13

Minit 13
Mengikut imam bukhari nyawa tu sendiri.itu perbezaan dia.Dia nak cerita nya bab sebelum ni kenapakah Allah suka ,amalan itu jika dilakukan secara berterusan.
Kerana ia menambahkan iman.Imam bukhari kata hakikat iman.
Imam abu hanifah kata menambah kaifiyat iman.
Misal kita kata cahaya jadi cerah.kalu nak sekadar cahaya dah ada.kalu kita kata letrik  sudah ada tapi tak kuat.bersinar itu sifat dia.Jadi imam bukhari  kata tak itu hakikat dia.
Jadi kedua2 golongan itu ada kesannya.cuma satu golongan kata hakikat iman.satu golongan lagi bukan kepada zat iman tetapi kepada sifat(atau kaifiyat) iman.
Minit 14.
Contoh .
Di mana butir atau point yg ada hadis kaitan dgn tajuk?
Mafhum hadis,ada seberat barli,gandum dan zarah.
Lebih atau kurang iman.nak mengisyaratkan ..
مِنْ إِيمَانٍ
مَكَانَ
مِنْ خَيْرٍ
Ada kesan kepada iman.subur dan berkembang.
Lebih atau kurang iman bergantung kepada amalan.

Fatul bari.
Hadis 44,atrotuhul..
4476.
Cetakan bukhari yg baru.
Mukasurat 11,cetakan  ..
16 bab yg lalu.
Hadis yg sama diriwayatkan oleh abul said alkudri.
Syarah arab hanya untuk yg belajar .
Umdatulkari.
Minit 27
{وَزِدْنَاهُمْ هُدًى
Kami tambah petunjuk...
Tapi disini,imam bukhari faham hudan bermakna iman.

وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا
Dan kami tambah keimanan mereka....
Imam bukhari buat kesimpulan iman ini boleh bertambah.
Bila boleh bertambah,ia boleh berkurang.
Bertambah ia dgn apa?bertambah dgn amalan.
Tak kira lah amalan itu macam mn?
Amalan lidah ke,amalan hati ke?tak kira.

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُم
Hari ini telah aku sempurnakan agama kamu.
Makna syariat2 agama .

فَإِذَا تَرَكَ شَيْئًا مِنَ الْكَمَالِ فَهُوَ نَاقِصٌ.
Jika sesaorang tidak menyempurnakan sesuatu ,dia akan kurang.
👉Tapi dlm naskah asili,bukan فَإِذَا تَرَكَtapiفإذا تَرَكْتَ
Bukan bermakna agama sebelum tu kurang.
Sebab ramai sahabat yg mati sebelum turun syariat2 ttt atau ferdu2 yg ttt.
Kalu sebelum agama turun semua sekali ,adakah makna agama tu kurang?
Jgn faham begitu!.
Kalau kita faham begitu,kita akan buat kesimpulan ,sahabat semasa hidup tak dan lagi buat haji.
Kalu mati ,mati dlm keadaan kurang?!jgn anggap begitu.
Kerana iman itu sentiasa sempurna.
Kekurangan itu nisbi shj.
Katakanlah sebelum diferdukan hajji.
Tapi keyakinan dia  ,kalau apa2 hukum sempat dgn dia ,dia akan buat..makna iman dia sempurna juga.
Yg kata tu tak turun habis lagi hukum2 agama kepada nabi kita.makna tak lengkap lagi.
Dari segi keimanan dan kesediaan mereka  menerima perintah agama dan jika mereka dapat,mereka akan buat.
Minit 34

Minit 33
Katakanlah dia mati sebelum diferdukan hajji.
Tapi keyakinan dia  ,kalau apa2 hukum sempat dgn dia ,dia akan buat..makna iman dia sempurna juga.
Yg kata tu tak turun habis lagi hukum2 agama kepada nabi kita.makna tak lengkap lagi.
Dari segi keimanan dan kesediaan mereka  menerima semua perintah agama dan jika mereka dapat,mereka akan buat.
Minit 34
Dgn sebab itu dari segi rupa shj nampak kurang.
Sebab terletak pada keyakinan mereka.

Hari ini telah aku sempurnakan agama kamu...Nisbah kepada syariat dahulu.
..aku sempurnakan,lebih kepada nisbi

Husin ahmad madani ,syed zakaria.....
Apa maksud bukhari?
Apa bezanya?
Kesimpulan ..
Contoh..
2orang sayang..
Kawan sayang.
Mak sayang.

Pertambahan iman atas benda yg dipercayai.
Semasa sahabat,seolah2 belum sempurna..

Mukmanbihi...tak sama.
Pertambahan iman itu  sama?
Minit 43

Minit 1:17
Jisim ada berat.
Iman itu  ,allah buat boleh ditimbang diakhirat nanti.

باب زِيَادَةِ الإِيمَانِ وَنُقْصَانِهِ:
Bertambah dan berkurangnya iman..

Iman itu walaupun kecil asalnya tetapi besar maknanya seperti kita kata api mancis walaupun kecil boleh menjadi api yg marak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan