USUL KE 17
MENGETAHUI AYAT-AYAT YANG MENASAKHKAN
DAN AYAT-AYAT YANG DIMANSUKHKAN MENURUT AHLI TAFSIR MUTAQADDIMIN DAN MUTA'KKHIRIN
Dan Ayat-Ayat Yang Dimansukhkan pada golongan yg ketiga(selepas MUTAQADDIMIN dan MUTA'KKHIRIN) yg popular dizaman kmdn iaitu Muasirin.
Sekarang nak cerita kenapa ulamak tak mahu terima nasakh samaada yg pertama,kedua an ketiga.
3jenis ayat quran yg mansukh(mutaakhirin)
1.mansukh hukum tapi tilawah tak mansukh
2.mansukh tilawah tapi hukum tak mansukh.ada pada sebutannya.mana contoh?mereka boleh bwl satu dua shj...tak jelas
3.mansukh hukum dan mansukh juga tilawah...siapa yg suruh berhenti..hadis tiada.quran juga tiada.
Ini adalah sebab2 ulamak muasirin(,ulamak semasa bermula dari 300th lepas hingga sekarang dan seterusnya,bukan yg sezaman ini shj) tidak terima konsep nasakh ulamak mutaakhirin.
Ulamak2 yg berbeza latarbelakang ,aliran dan tempat.
Kadang2 bermusuh tapi bab ni jadi serupa
Hok ni kuat assyairah dan ada yg kuat salafi.
Ulamak2 deobandi dan ulamak2 azhar juga berpecah dua.Ada yg terima dan ada yg tak terima.
Dan terima pun yg paling sedikit,yg
pertama,bacaan ada hukum yg mansukh ..sedikit shj.
Dua lagi lebih ramai tak terima dan yg tiga lagi ramai tak terima
Baik ini alasan.
Satu.
Nasakh merupakan suatu konsep yg menyalahi kedudukan asal al quran.Jesteru quran diturunkan untuk dijadikan sebagai panduan hidup dan diamalkan.Tiba2 ada pula pendapat didlmnya ayat2 yg tidak boleh diamalkan dan tidak boleh dijadikan panduan hidup.
Quran asalnya huddalilmutaqin..huddanlinnas..itulah gambaran yg diberikan alquran.semua perkara termasuk hukum yg kita nak pakai.tiba2 ada pula yg tidak boleh dipakai.Ini bercanggah dgn kedudukan asal dia.
Untuk mengalihkan kedudukan asal alquran itu semestinya ada dalil yg terang putus dan tidak menerima takwilan bhw ayat tertentu sememangnya telah dimansukhkan sedangkan disana tidak terdapat satu pun nas yg qati' dalalah dan subutnya yg menunjukan kemansukhan mana2 ayat alquran.Tu kedudukan asal alqurannya memang untuk dipakai.
Minit 5
Minit 5
Untuk diamalkan ,untuk digunakan.Kalau kita nak kata ada ayat alquran yg tak boleh pakai dan tidak boleh guna kita kena ada dalil terang tu.Biar kemas jgn main2.Tak boleh main2.Kena ada dalil yg qati' dalalah ,terang menunjukan begitu misalnya mannansakhminayaaununsiha..yg kita sudah bincang dulu...inilah ayat yg menunjukan ada nasakh ni...beberapa ayat yg kita sudah bincang..itu tidak qati' dalalahnya.Kalau qati' dalalah ni lagu mana?Ore tak boleh nak bincang ,nak bahas apa jadi sekata lagu tu ,terima ,tadak khilaf ,itulah qati' dalalah.
Ni tidak.berapa ramai yg dok kata begini,begini. Ayati..bukan bermakna alquran.kita bincang dah dahulu ,maknanya tak terang.
Benda yg tak terang lagi tu tak boleh hapus hukum atau panduan alquran.tak padan atau tak rok.
Atau kita sebut hadis,hadis setara mana?
Quran ni mutawatir hadis tu mutawatir?kita dah bincang juga.hadis sahih yg ahad tak rok.Tak boleh nak menyingkirkan hukum quran.
Nak kata kita tak boleh pakai ayat ni walaupun bab hukum yg diterima hok lain tak terima,pah hukumnya pun dia kena qati' dalalahnya ,kena qati' subut.
Ada ke dlm alquran sebut dgn terang ayat ni mansukh dgn ayat ni.
Atau dlm hadis sebut dgn terang dan jelas ,nabi saw sendiri kata ,setakat ni tak dak hok nabi sendiri kata.
Kalau ada tak sahih.Nak yg sahih .
Maka tak dak .
Maka bgmn kita nak tinggalkan kedudukan peranan alquran yg asal sebagai panduan hidup manusia untuk diamalkan.tiba2 baca shj ,dapat pahala shj.Dapat pahala tetapi tak boleh nak pakai.dlm solat boleh .
Minit 8
Minit 8
Yg kedua
menukar dan mengubah satu perkataan dgn suatu perkataan lain atau membuang terus sesuatu ayat drp sesebuah buku hanya sesuai dgn manusia lantaran kekurangan ilmu dan keterbatasan umatnya.
Keadaan itu sama sekali layak dgn dengan Allah Yg Maha Mengetahui dan meliputi ilmunya.
Adalah tidak pelik dan masih dikira biasa lagi kalau sesaorang sasterawan atau pakar bahasa menukar sesuatu perkataan yg telah digunanya dgn perkataan lain setelah disemak dan dinilai kembali.
Tidak pelik juga kalau dia membuang satu ayat atau satu perenggan sekalipun bukunya pada edisi2 terkemudian.tetapi perkara seperti itu tidak dapat diterima akal yg waras kalau di katakan telah berlaku pada alquran.kitab suci yg akhir drp allah swt ,kitab suci yg memasukhkan segala kitab suci lain sebelumnya kitab suci yg dijamin terpelihara hingga kehari kiamat.tiba2 macam ada edisi pula.munasabah?
Kita kena guna aqal.sesetengah org tak sir guna akal.
Hok dah guna hadis.mana ada hadisnya?Pah kalu guna hadis guna akal sokmo ,buke ore gila ni.untuk yg cerdik yg ada akal,boleh dibuat berkira. Kalu hok gila ore tak buat kira dah sebab gila.cuba fikir,macam ada edisi2 pula.kalu ore lain ahli fikir boleh lah kalu ore.hakmitu bendanya.
Yg ketiga.
Jika diterima konsep nasakh seperti itu nescaya dapatlah musuh islam menjadikanya sebagai modal untuk mengkritik alquran.al quran hanya tulisan dan karangan muhamad.koho kemas.ni bukti kata dia.
Mereka boleh sj berkata setelah muhamad menilai kembali ayat2 yg telah disusunnya lalu ia mendapati sebahagian perkataan2 atau sebahagian ayat yg tidak begitu kemas dan menarik .ia mendakwa perkataan2 atau ayat2 itu dimansukhkan dan ia digantikan dgn yg lain.ore akan berkata begitu dan boleh.
Masalahnya nabi ada ajar ko konsep mansukh begitu.
Kita tak kata takut murtad kalu orang kafir dia takut apa?
Ini boleh jadi bahan ketawa orang kafir ,dia orang islam tak kata tukar tapi kata mansukh.lagi memas dia boleh kata ,quran ini rekaan muhamad.
Minit 11.
Bukti.buktinya dia tulis dah berapa kali ini nasikh ,ini mansukh .berapa byk ada lagu tu.tu menunjukan hok dia bukan hok tuhan.
Kalu hok tuhe tuhan tak reti atau tak tahu?
Yg keempat.
Jika diteliti dgn saksama,ayat2 al quran yg telah dimansukh dgn tilawahnya itu langsung tidak senada dgn gaya bhs alquran yg terdapat didlm mushaf sehingga kehari ini.
Bakpo ,ayat dia rapuh sangat.
Yg ada memang kemas.
Air bahasanya tidak selari dgn air bhsnya dgn alquran.
Paling tinggi pun ia lebih mirip dgn hadis bukan dgn alquran.
Dah tidak ada mukjizat pada ayat2 itu.sedang satu ayat pun tuhan cabar dah. Belum satu surah.
Allah cabar ,buat mari ayat quran.Tapi yg ni tidak begitu caranya.
Yg kelima .
Sesetengahnya susunan bercanggah terus dgn susunan alquran yg ada ditangan kita.sebagai contoh firman allah yg berikut.
الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ ۖ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۖ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum ugama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman.
-Sura An-Nur, Ayah 2
👉Tino dulu dia sebut br jate الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي
Ini quran yg ada.
Para ulamak mengatakan antara sebab dan hikmat mengatakan الزَّانِيَةُdulu untuk menyatakan perzinaan lebih byk berlaku kepada perempuan berbanding lelaki terutama dlm masyarakat semasa itu.
Akibat perzinaan juga lebih teruk dan jelek nyatanya pada orang2 perempuan.itu hikmah kenapa sebut الزَّانِيَةُdulu tu.
Rumah perzinaan orang perempuan yg duduk.
Kata seorang lelaki mendatanginya.Yg perempuan yg ada disitu berapa kali menerima kedtgan lelaki2 lain .kan perempuan itu lebih byk.
Kesan perzinaan..malu,mengandung,menderita dikeji dan serong.
Lelaki pelacur ada tetapi sedikit.
Lelaki tak nampak kesan.
Susunan yg terdapat pada ayat ini berbeza dgn susuna ayat yg dikatakan mansukh yg telah kita bahas .
Iaitu asyaikhoikatu wasyaikhotu iza sanayah.
Tengok yg jate dulu sebut syaikho bukan syakhotu.
Bakpo?
Nampak tak serupa dgn quran.
Seolah alquran hanya kebetulan sedang quran telah disusun oleh allah penuh hikmat dan berseri.
Tak dak rasa contoh ,cakap penuh dgn sastera tapi tiada rasa apa.
Ini bg yg reti.
Yg ke enam
Yg mencerita sebab mansukh asyaikhotul izasanayah..antaranya riwayat nasaei berikut.
Minit 21
Minit 21
Marwan bin Alhakam pernah berkata kepada zaid bin tsabit.tak mahu kah kau menulisnya didlm mashuf.ni asyaikhokhuwasyaikhotu.Jawab zaid,bukankah orang muda telah berkahwin secara sah juga direjam.sebab kalu pakai yg itu hanya orang tua yg direjam.
Pah kalu ore muda ,kena rejam ko?
Pah kalu ayat ni khusus untuk ore tua,orang muda tidak termasuk.Pah quran lagu mana lagu tu?
Pertikai quran pula.ini dipanggil mungkar ,benda tak betul.ada ko sahabat boleh pertikai quran pula.
Kalu quran sungguhla.
Masalahnya tak apa pun cerita ni.
Boleh ko kita ,tuhan kata ore tua,ore muda macam mana,tak kemas ,ini ke quran.Tak tergamak nak masuk dlm quran.kalu lagu tu berat tu.
Jadi sebab tu alasan tak masuk tu.bukan alasan masukh2 apa.sebab tu ore panggil riwayat mungkar ,riwayat tak betul.
Pah kita kata dlm nasaei tu?
Hok la sebab tu kita kata kena ngaji.
Tak ngaji,kita ,hok ni memang.tak taulah mungkar atau tidak mungkar.orang yg mengaji jeh tau mungkar atau tidak.
Riwayat jelas boleh ditakwil..
Minit 24
Minit 24
Minit 29
Jadi byk bercanggah.
Hok tua kena sebat juga walau tak pernah berkahwin.
Hok muda tak kena walaupun pernah berkahwin.
Minit 31.
Yg ketujuh
Ayat2 yg dikatakan alquran yg mansukh tilawahnya itu jika diperhatikan akan kelihatan terputus2 dan tidak terikat kemas seperti ayat2 quran yg lain.
Perawi2 yg mengemukakan tidak pernah menceritakan dimana ayat itu asalnya terletak didlm alquran.
Dipermulaan surah kah atau dihujung surah.
Kalau ia terletak ditengah,pada asalnya ia ayat keberapa dari surah yg didakwakan.ore akan ragulah dgn alquran kalu lagu tu.
Sedang kan al quran kataُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ tiada sebarang keraguan.
Byk gitu more keraguan.
Duduk mn ,surah mn?
Dakwaan shj.
Kena kaji.
Hok fulu molek belaka.
Ulamak dulu shj yg berjasa,ulamak kemudian tiada jasa!
Ini ulamak yg kemedianlah yg mengkaji.
Yg kelapan
Seandainya membaca penutup surah albaqarah atau ayat penutup surah ali imran sebagai contoh ,anda akan mendapatinya berada dlm susunan bahasa yg sangat tinggi dan indah.ajar doa ,ajar apa,comel bahasanya .semua ore akui dan tunduk belaka.tiba2 cuba bandingkan pula dgn ayat2 yg dikatakan ada dlm al khalq,anda akan dapati sangat jauh perbezaannya.sejauh kalam allah dan kalam manusia.
Ada pula orang panggil surah qunut,o kalu lagu tu lebih kurang syiah.surah wilayah.
Kita kata surah filin lagi surah..,bukan buang cuma mansukh. Hok tu la .cuma ore syiah kata surah wilayah tu puak2 sahabat buang.
Hok itu tidak mansukh.
Kita beza sikit,hok tu dah tak jadi ayat quran.
Tak leh wat bc dlm solat,tiada pahala membacanya...lagu mana ni?..
Kata nabi lupa..aunun siha..nak tibikharin..ada dlm kitab tu!.bercelaru.
Yg kesembilan.
Adalah sesuatu ilmu usul fikh atau usul tafsir,bahawa alquran tidak sabit melainkan dgn jalan tawadur ,sesuatu yg tidak sampai kepada kita secara mutawatir tidak harus dipercayai sebagai alquran.
Sedangkan perkataan yg dikatakan alquran yg mansukh tilawahnya itu pula tiada satu pun mutawatir.maka ia dikira sebagai syar.Sesuatu yg syar bukan quran.dan ia harus tidak dibaca dgn mempercayai nya sebagai alquran dan sebagaimana ia tidak harus dibaca didlm solat.
Cuba bawa satu yg dikatakan alquran itu mutawatir.kita kalu tidak mutawatir boleh menghapuskan yg mutawatir.
Dulu sebelum dia dimansukhkan tidak mutawatir ?mutawatir baru jadi quran.bila mutawatirnya.cuba royat bukti.bila mutawatir?sehari ,ore kata mutawatir ke hanya seorang yg tahu?
Setengahnya sekrang pun tidak tahu.
Ada ulamak kata ,tak dan siapa pun pakai.tau2 mansukh.jadi turun wat gapo dia?
Minit 40
Minit 40
Tau2 mansukh,jadi turun buat apa?
Yg kesepuluh
Semua pihak menerima ada apa yg dinamakan sebagai sunnah yg mansukh hukumnya ,sebagai mana yg diterima ulamak usul mutaakhirin tentang adanya didlm alquran.Tetapi tidak sabit drp nabi saw bhw baginda telah menukar mana2 lafaz hadisnya yg mansukh atau merujuk dan tidak mahu memakai lagi lafaz hadis nya yg mansukh tidak pernah juga nabi saw bersabda kepada mana2 sahabatnya bahawa kamu jgn hafal lagi hadis berkenaan kerana lafaznya telah mansukh dan hukumnya telah mansukh atau aku telah menarik balik hadis ku itu,maka kamu jgn menyampaikan kepada orang lain ucapan2nya seperti tidak pernah diketahui disabdakan oleh rasullah saw.malah terdapat sekian byk hadis yg sampai keperingkat mustafiz dan mutawatir dr segi maknanya baginda bersabda naffirollahunadhoan samian minnahadis...bermaksud semoga membahagiakan orang yg mendengar suatu hadis drp kami lalu dihafalnya lalu di sampaikanya pula kepada orang lain ,alangkah ramainya orang yg membawa ilmu kepada orang yg lebih mendalam ilmu drpnya.dan alangkah ramai orang yg membawa ilmu sedangkan dia sendiri bukanlah orang yg mendalam ilmunya.
Nabi suruh royat hadis dia hok mansukh pun.bila ada nabi kata bola bc hadis tu,bola hafal.jadi kalu kita hafal hadis mansukh tu tak boleh kah?seperti quran yg mansukh?tak bw kat orang?jgn bc.
Pah hadis pernah ke nabi kata begitu.bc supo tulo.bakpo yg hadis bc quran tu tak boleh bc?pelik?
Quran tak boleh .hadis boleh.hadis nabi tak baiki pula perkataan2 ini.tak boleh pakai,tetapi tetap ada benda tu.ni tak dak terus drp quran,macam mana?
Benda perlu fikir.
Biar umat islam berfikir.
Nak suruh umat islam maju,biar tau terima shj,betul atau tidak betul tak tahu.
Apa yg betul,biarpun orang yg kemudian bw tetap betul dan bernilai.hok dulu bila tak betul tidak bernilai.
Bukan taksud,ore dulu betul belako,molek belako.biso belako,bahagian penemuan ini berhenti ore dulu.ore kemudian ini tiada otak belako!bukan lagu tu.kalu lagu tu teruk umat jadinya.
Minit 44
Minit 44
Kalu nabi saw tidak melakukan begitu kenapa allah pula dikatakan semacam meninggalkan perkataan2 ayat tertentu yg telah difirmakannya untuk diganti dgn yg lain.kenapa begitu?
Nabi tak buat gitu.sepatutnya kata bola buat gitu.larang ,hok ni jgn royat kat orang.mugo mansukh dah.atau pun hadis ni mansukh.hadis dihafal,mansukh atau tidak mansukh serupa.tu hok tentu ada terima mansukh pun nabi kata bahagia orang yg hafal hadis dia ,imutlah hok mansukh dah pun.
Pah bakpo yg quran kalu tinggal tidak bahagia ,quran lagi tinggi mugo dro allah.
Yg kesebelas
Antara yg sifat al quran yg disebut allah sendiri didlm alquran لَا رَيْبَ ۛ فِيه
Minit 45
Minit 52
Yg ke tiga belas.
Yg ke empat belas.
Kalu ada pun hanya satu hadis.
Hadis ini adalah hadis maudhuk.
Ada 2 perawi musayab bin sarib dan utbah bin , yg merupakan pendusta besar.
Yg ke lima belas.
adalah dakwaan tanpa dalil yg jelas.
Siapa yg lawan jalan orang mukmin ..akan masuk neraka.
Ijmak yg tak boleh langgar adalah gapo?(ijmak yg lagu mana?)
Yg ke tujuh belas.
Nasakh tilawah lagi
Tiada nasakh dlm al quran
Dr Ahmad rijali assaqor.
Ibnu hazan 214
Annar
Bagdadi
Sayuti 20
Waliyullah 5
Maulana Ubaidullah kata syeh waliyullah nak kata tiada tapi takut orang terkejut.
Nampak bercanggah.... tapi boleh diselesaikan.
Dr Mustafa Zaid kata 5
Maulana maududi,...menafikan terus ada nasakh..
Orang yg menafikan terus adalah
Syed Muhamad Abduh.Ahli tafsir besar.
Syed Muhamad Rasyid Rida
Syed
Syed
Jamaludin
Syed Muhamad Al ghazali.
Abdul razak naufal.
Syed Muhamad Abu Zaharah ,tafsir 20 jilid mati tahun1974
Dr Ali Jumaah
Dr Ahmad
Dr Abdul Karim
Maulana Ubaidullah Sindi
muhamad laburi
Maulana ghulamkhusyam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan