Halaman

Khamis, Oktober 11, 2018

Tafsir asas quran sesi 94

Usul yg ke18.

Mengelak Diri Daripada Tafsir ahli bidah atau Golongan-Golongan Yang Sesat
Atau dlm bahasa arab
Alijtinak Al tafsir alfirok al dhollah
dan juga golongan2 islam  yg terpengaruh dgn ideologi2 dan falsafah2 bukan islam.
Ahli bidah atau golongan2 yg sesat adalah orang2 yg  mengaku beragama islam sedangkan aqidahnya terpesong dan terseleweng drp ajaran islam yg sebenar.
Mereka terdiri dari khawarij,syiah2 yg melampau atau dipanggil juga rawafid,jahmiah,muktazilah,qadariah ,jabariah ,murjiah,batiniah,anti hadis dll.
Golongan2  islam dizaman moden yg terpengaruh dgn ideolagi2 dan falsafah2 bukan islam  pula mungkin terdiri drp pendokong2 sosialisme,komunisme,sekularisma,qadianilisme,
libralime,pluralisme dll.
Jadi ada dua golongan yg menyeleweng:
1.asalnya dia memang islam dan dia mendakwa dia islam.rujukannya juga islam seperti golongan khawarij ,syiah,jahmiah, muktazilah,qadariah,jabariah,dll.
Hok ni,kalu tiap2 satu  kita nak bincang  jadi panjang pula.
Contoh khawarij,tafsir dia lagu mana?dia ada dlm kitab2 ulamak kita tulis,dibahagi pula tafsir golongan orang ni atau golongan ni dgn panjang.masing2 ada pula contoh2 tafsirnya.
Syiah,ada pula beberapa pecahanya dan ada tafsir2 mereka.syiah zaidiyah ada tafsirnya tersendiri.syiah ismailiah qaramitoh ada tafsirnya tersendiri.,syiah imam duabelas ada tafsirnya sendiri.
Kalu kita tengok dlm Tafsir almufasirun  yg ditulis oleh Dr Husin Zahabi tu pun cukup dah panjang dah cerita situ antara yg detail atau kitab2 lain ada juga sebut benda2 ini,batiniah,anti hadis dll.

2.golongan yg tidak islam.puncanya tidak islam,tetapi dlm kitab2 dia ada pengaruh kitab2 tafsir moden khususnya.kalu kita tengok sosialisme,komunisme,sekularisme dll ada pengaruhnya didlm  kittab2 tafsir sekarang ini.hok ni hok moden.
Kalu nak bincang tiap2 satu, panjang.
Dlm pada sudah ada kitab tafsir tabiin dan para ulamak muktabar yg bijaksana dan saleh dari kalangan ahli sunnah waljamaah,tafsir  golongan yg menyeleweng yg  disebutkan tadi langsung tidak diperlukan lagi.
Kita sudah cukup byk tafsur yg betul dan tak perlukan
lagi yg tak betul itu.kepada ahli tafsir dimana mereka telah masuk dlm tafsir.kalu puak sosialis,dia masuk dimana dan makan dimana?
Pada dasarnya golongan yg sesat dan menyeleweng itu  sudah mempunyai kepercayaan dan  tanggapan  mereka sendiri cuma dia gunakan ayat quran untuk menyokong  atau menguatkan dia.itu salah satu sifat tafsir golongan2 ini.Lalu untuk memperkuatkan pegangan mereka ,ayat2 ttt quran ditakwilkan supaya kelihatan bersesuaian dgn kefahamannya.terutama nak pujuk atau nak tarik orang islam kena guna quran  kearah sosialis atau sekular.
Antara  golongan sesat yg paling banyak  yg melakukan takwilan2 terhadap ayat alquran untuk menguatkan fahaman mereka dan membenarkan amalan mereka ialah puak2 batiniah dan syiah.
Puak2 batiniah ini banyak pula pecahan dan alirannya.termasuklah antara mereka golongan  qaramitoh dan sufi yg melampau.mereka ini mempunyai tafsir apa yg dinamakan  tafsir batin atau tafsir isyari,iaitu tafsir simbolik .
Tafsir yg baik semestinya tidak mengandungi seperti itu.Ahli tafsir suni  yg bijaksana sudah tentu tidak akan terpengaruh dgnnya.
Dan seterusnya tentu sekali tidak akan memberi ruang untuk tafsir2 seperti itu didlm tafsirnya.

Sekarang nak pergi kepada tafsir isyari dulu, yg mana ia mirip atau dekat dgn tafsir batiniah,tafsir sufi isyari.
Ia byk  atau ada kesamaan dgn batiniah.Tapi nak kata betul2 sama pun tidak juga.Ada juga hok molek dan menarik dan ada juga yg tak betul.
Minit 8

Kita pergi kepada kitab pula dan terjemah terus.
Kitab ada yg dlm bhs urdu.
Ada yg dlm bahasa arab, Hukumu tafsir isyari.yg sesat.yg tak sesat ada.tapi takut2 jadi terkena yg ini.
Misalnya ,byk sekali kita dpti dlm kalam orang2 sufi mereka cuba mentafsir ayat2 quran berdasarkan pengalaman jiwa rohani mereka dan akal yg sejahtera.byk juga mereka dpt benda2 yg menarik.itu pengalaman orang sufi.
Itu dipanggil tafsir isyari.
Pembahagian tafsir secara kasar, Dibhg kepada 3 iaitu;

1.Tafsir biriwayah iaitu tafsir bil maksur.yg ini puncanya quran juga ataupun sunnah atau kalam sahabat berkenaan dgn sesuatu ayat quran dlm mentafsirkan ayat2 allah swt.dipanggil juga attafsir bil maksur.hok ni comel tapi satu masalah,iaitu guna hadis dhaif dan maudhuk.disitu perlu ditapis.dari segi riwayat itu byk tetapi tidak semestinya semuanya sahih.
Makna kena ada kepakaran dr segi  ilmu riwayat atau hadis
contohnya
وَاللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِنْ نِسَائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ وَاللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ ۚ وَأُولَاتُ الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ ۚ وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا

Dan perempuan-perempuan dari kalangan kamu yang putus asa dari kedatangan haid, jika kamu menaruh syak (terhadap tempoh idah mereka) maka idahnya ialah tiga bulan; dan (demikian) juga idah perempuan-perempuan yang tidak berhaid. Dan perempuan-perempuan mengandung, tempoh idahnya ialah hingga mereka melahirkan anak yang dikandungnya. Dan (ingatlah), sesiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Allah memudahkan baginya segala urusannya.
-Sura At-Talaq, Ayah 4
👉Dibawah ayat ini ada beberapa tafsir biriwayah .
Ada dikatakan riwayat ubay,ada dikatakan riwayat dari orang itu dan ini,riwayat sahabat kononnya  para sahabat kata ,apabila turun ayat itu(talaq 4)sudah ada ayat( Al-Baqarah, Ayah 234
وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا ۖ فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
Dan orang-orang yang meninggal dunia di antara kamu, sedang mereka meninggalkan isteri-isteri hendaklah isteri-isteri itu menahan diri mereka (beridah) selama empat bulan sepuluh hari.
Kemudian apabila telah habis masa idahnya itu maka tidak ada salahnya bagi kamu mengenai apa yang dilakukan mereka pada dirinya menurut cara yang baik (yang diluluskan oleh Syarak). Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan)
Tetapi ada beberapa macam lagi perempuan yg tuhan tak royat lagi.contoh perempuan yg putus haid,perempuan yg belum haid dan perempuan yg mengadung,macam mana edahnya lalu turunlah ayat tadi.
Jadi hok ni ,kalu kita perhati ada beberapa riwayat nya (seolah molek latarbelakangnya)tetapi tiada satu pun riwayat yg sahih berhubung sebab turun ayat talaq 4 itu.

Contoh kita pilih tafsir alwasit dari
maktabah syamilah oleh syed tantawi ,syeikul al azhar dahulu (sudah meninggal)....
Seolah2 persoalan perempuan BELUM BERHAID..KERANA KECILNYA MEREKA..(juga bukti perempuan belum haid boleh berkahwin)

Ini tafsir birawayah,tapi kalu kita tak cermat kita buat kesimpulan yg begini..
وَاللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ
Ini jadi perempuan2 yg BELUM HAID,MAKNA BUDAK KECIL...pada hal ini hadis itu tidak sahih.
Sebab itu jika kita nak tafsir dgn tafsir biriwayah kita kena pasti riwayat itu riwayat yg sahih,jika tak sahih tak boleh buat hujjah.
Ini contoh yg tak boleh kita kata edah perempuan yg belum mari kotor ,makna budak kecil lagi,nikah dan selaepas itu bercerai dan edah . لَمْ يَحِضْنَ makna  dia bukan belum ,hadis tu tidak sahih.pah kita tahudari mana yg kita kata tidak mari kotor  لَمْ يَحِضْن bukan belum .
Kita tahunya begini dlm surah al khlas Ayah 3
لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ
Kita terjemah macam mana?
Tuhan belum beranak ko?.Kan terjemahannya
"Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan
Kau terjemah belum ,boleh jadi dia akan beranak.
Kata mereka لَمْ bila masuk feel mudharik,lam itu harfu nafyin wajazbin  wakolbin..dr segi nahu lam itu haraf nafi haraf jazam dan haraf qolb(haraf tukar :feel mudharik menunjukan masa akan dtg dan sekarang tukar kepada masa lepas ,kalu masa lepas kita terjemah jadi masa belum la)pada hal dlm nahu tidak terhad dgn hok tu shj.
Lam boleh juga dgn makna nafil nafyil jah di iaitu dgn makna tidak,menafikan sama sekali tidak ada.begitu.
Maknanya لَمْ يَلِدtuhan tidak beranak ,bukan belum beranak.

Yg kedua.
Kalu kita pakai dgn makna belum dia jadi rana?
Sebab apa kita kata tak boleh dgn makna belum.kena dgn makna tidak berhaid.katakan seorang perempuan itu tidak berhaid sampai mati,boleh jadi ada!kalu dia bercerai dan bersetubuh ,selama edah dia.kalu nak kira mari kotor dia tak mari kotor.maka 3 bulan.atau
Perempuan yg dulu mari kotor tetapi  kerana sesuatu penyakit ko,doktor buang rahim dia ,ovari,jadi tidak mari kotor edah dia lagu mn?3 bulan juga.boleh kan dgn makna begitu .kenapa pergi kepada budak tu?sebab kita faham dgn makna belum.bila belum mari kotor makna budak la!kalu ore tua dia mari doh kalu umur setara itu.sebab apa gi faham begitu sebab hadis tu.tafsir biriwayah bilmaksur,kena tahu ada tempat bahaya.
Sebelum kita pakai kena tanya dulu,
Islam ini agama apa?
islam agama yg adil.
Islam ini agama rahmat
Islam ni agama pelindung
Islam ini agama penyelamat.
Dgn nikoh budak kecil.kemudian bersetubuh kemudian  bercerai edah dia 3 bulan
Minit 25

Bercanggah dgn prinsip islam!
Ini ke Islam nak?
Jadi terjemah bercanggah dgn prinsip... tidak boleh.
Contoh harbatausaudak.
Nabi kata penawar segala penyakit.
Jadi atau tidak?
Penyakit kulit.
Sakit jantung
Darah tinggi.
Jika sembuh..hospital tutup..hadis sahih ,dlm bukhari.jika nak ambil kena takwil.
Nabi royat mesti betul.
Bila nak jadi kenyataan.
Apa lagi jika hadis dhaif.
Boleh jadi ,nabi royat untuk orang ttt.
Atau mungkin bahan tu,campur dgn bhn ttt..takwilan..
Kenyataan nya?
Jadi mengikut usul dirayat tak boleh pakai..sebab bercanggah dgn kenyataan.
Atau memang betul tapi jena ada orang royat!.

Minit 35
Tafsir bi diroyah
Kena ada istilah yg kukuh.

Minit 36
Yg ketiga ,tafsir bil isyarah
Yg disimpul drp alquran berupa rahsia2 dan seni2 disebalik isyarat yg tersembunyi.

Contoh tafsir isyari dari kalam sufiah(orang2 sufi)
Antaranya mereka menafsirjan firman allah taala
Izhab ilafirauna
Kolu..
Pergi lah kepada firaun bermakna pergi kepada hati
Yg kedua  innahu toro tu bermakna hati tu sudah  derhaka, pada hal firaun tu zaman nabi musa .tuhe suruh nabi musa gi kepada firaun.firaun tu sudah derhaka.dia tafsir firaun tu makna hati.musa tu maksudnya  kesedaran akal kita.nak menghapus hok tu.kot tu perginya.jauh tu!.lari tu
Tak siapa pun terfikir firaun itu maknanya hati ,nafsu.
Ore sufi ni dia kira nafsu je.
Dia fikir nafsu dan hati,nafsu hati.
Tu .nak bersih jiwa.
Dan firman allah,innallah an tazbahubaqarah..sesungguhnya allah swt menyuruh menyembah  lembu,mereka kata yg dimaksud dgn lembu tu nafsu.biar mati nafsu tu...ini bahaya.dan benda2 ni ada dlm tafsir ore sufi.
Ini menyeleweng walaupun nama apa.ini tafsir batiniyah namanya
Dia pakai batin.Quran yg zahir yg kulit yg demo ramai2 dok pakai.kita pakai hok isi.zaman dulu panggil ilmu isi.
Minit 40
Firman allah kamu pecat kasut kamu...mereka kata itu maksud tinggal dunia..tafsir isyari..tafsir batiniah..ada pecah karamitoh .
Firman allah,jgn kamu ambil buat sekutu bg allah..baqarah ayat 22.
Kata mereka akbarulandak..sekutu yg paling besar bg allah ,annafsuamarohbisuk...nafsu  yg suka sangat manusia buat benda tak molek.itulah syirik atau sekutu allah yg paling besar..
Natsu yg suka sangat yg belago angin dgn dia.ini  makna kamu jgn mengadakan sekutu bg allah..maksudnya jgn kamu ikut nafsu...jika kamu ikut nafsu makna kamu syirik.
Firman allah yukminu nabiljibtiwataghut..mereka beriman kepada jibti dan taghut,mereka kata  ni puak sufiyah yg tak betul.hok betul molek ada.payah .
Kepala bg taghut ni nafsu.demo ni dia main nafsu jah  demo ni.perjuangan demo ni nafsu shj.itulah kepala taghut.

Waljarikurba..jiran yg dekat ,kata dia hati.
Kalu syiah ,imam,imam.
Minit 43
Jiran yg jauh=nafsu yg ada pada manusia
Jiran yg dekat=
Ibnu sabil=anggota yg taat kepada allah
Yg ke7

Minit 46
Itulah rumah2 mereka yg telah sepi dan sunyi..keadaan umat yg dia binasakan.
Qulubuhum...
Rumah yg kosong adalah hati yg kosong.
Ada hati yg makmur ..
Ada hati yg lalai.
Pada ayat itu cerita lain

Yg ke8
Yg ke9
Darat itu adalah aljawarikh
Laut itu hati
Kerosakan itu pada jiwa dan hati.

Masjid pun makna hati.
Paling zalim orang tidak berzikir.
Pergi kepada perseorangan.
Ini tafsir isyari.
Hukum tafsir isyari,adakah dilarang atau ada keharusan?
Ada yg kata Tidak harus.
Ada yg kata boleh.sehingga terlajak.
Ada juga kata ada isyarat yg tersembunyi dan tidak bercanggah dgn yg zahir.
Kisah Ibnu abbas..makna iza ja annas rullah..ni ayat nak royat nabi nak mati...tafsir isyari...sebab sesuatu yg sempurna ,maka habislah tugas nabi.ini budak ni bijak...tak bercanggah dgn yg zahir.
Surah terakhir ada surah ini.
Ayat terakhir alyaumaakmaltulakum..
Jgn sampai terbuang terus.
Abu hasan al muwahidi...tafsir dia ada yg cermat dan ada yg mauduk.
Hakikat tafsir bg
Imam nasafi takut tafsir isyari...nas quran pakai yg zahir.
Imam sirajuddin..tok guru sayuti..
Tasir batin ..manzala...manzalla ,zalla makna hina..zi suku,zi isyarat kepada nafsu.
Yasyfa..drp sifak ,sesiapa yg menghina nafsu dia sembuh..
Umrun...biar sedar kamu...kamu jadi mulhid atau kafir.
Ini sesat.jika jumpa jgn ambil nanti rosak kita.
Bakpo tak sir tafsir isyari.
1.alquran bhs arab tulin.
Itu bukan bahasa arab.hok orang arab tak tahu tak boleh.
Yg orang arab tak biasa tak boleh.
Tak boleh takwil bercanggah dgn bhs arab.
Contoh
Ibnu sabi
Buyutuhum
2.takwilan itu menyalahi zahir.
Muyudin ibnu arabi.
Ore kafir hebat dari orang islam!?
Slm kitab alfutuhak al..
Ibnu taimiyah marah benar dgn ibnu arabi ni.
Syeikhul akbar..tafsir lagu ni..tafsir isyari...
Memalingkan quran dari makna yg zahir.
3..sambung....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan