Usul yg ke18.
Mengelak Diri Daripada Tafsir ahli bidah atau Golongan-Golongan Yang Sesat
(Atau dlm bahasa arab
Alijtinak Al tafsir alfirok al dhollah )
dan juga golongan2 islam yg terpengaruh dgn ideologi2 dan falsafah2 bukan islam.
ahli bidah atau Golongan-Golongan Yang Sesat atau yg mengaku beragama islam sedangkan aqidahnya terseleweng dari ajaran Islam yg sebenar.
Mereka ini tergolongan syiah yg melampau ,jahmiah,muktazilah dll.
Pd dasarnya gol yg menyeleweng itu sudah mempunyai kepercayaan dan tanggapan sendiri,lalu untuk memperkuatkan pegangan mereka,ayat2 quran tertentu ditakwilkan supaya kelihatan bersesuaian dgn nya.
Antara golongan sesat yg mentakwilkan terhadap ayat2 alquran untuk menguatkan fahaman mereka dan membenarkan amalan2 mereka ialah batiniah dan syiah.
Dah bincang dah sebelum ni.
Puak2 batiniah pula byk pecahannya termasuklah golongan mereka ialah golongan karomitoh dan sufi yg melampau.mereka ini dinamakan sebagai tafsir batin atau tafsir isyari atau tafsir faidhi atau tafsir ramzi atau mace2 ,...dlm kitab tu dia sebut berbeza2.
Tetapi yg lebih mahsyur tafsir batin atau tafsir isyari.
👊
Minit 3
Kita tidaklah mengatakan semua tafsir isyari itu langsung tak betul dan tak boleh diterima.
Cuma yg kita maksudkan adalah byk drpnya memang mengarut dan langsung tidak berasas ,maka kita harus berwaspada.
Contoh telah diberi,apakah tafsir isyari puak batiniah atau puak sufi yg menyeleweng itu.
Sudah bincang.
Perkataan masajid dlm firman berikut
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا ۚ أُولَٰئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ ۚ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ
Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang menyekat dan menghalangi dari menggunakan masjid-masjid Allah untuk (sembahyang dan) menyebut nama Allah di dalamnya, dan ia berusaha pula untuk meruntuhkan masjid-masjid itu? Orang-orang yang demikian, tidak sepatunya masuk ke dalam masjid-masjid itu melainkan dengan rasa penuh hormat dan takut kepada Allah (bukan secara yang mereka lakukan itu). Mereka (dengan perbuatan itu) akan beroleh kehinaan di dunia, dan di akhirat kelak mereka mendapat azab seksa yang amat besar.
-Sura Al-Baqarah, Ayah 114
👉Ditafsirkan مَسَاجِدَ اللَّهِ dgn hati2 manusia oleh puak2 batin.
Orang yg menghalang hatinya dari melakukan maksiat adalah orang yg paling zalim.
Didunia ini dia akan dihina dan diakhirat nanti ia akan disiksa.
Ada 9 contoh .
Minit 6
Hukum tafsir isyari mengikut pendapat ulamak.
adakah tiada ruang langsung untuk tafsir isyari dlm islam atau macam mn ?
Sebenarnya masih ada khilaf dlm tafsir ini.
Ada yg mengharuskannya dan ada yg menghalangnya.
Ada yg berpendapat kita tidak harus mentafsirkan alquran melainkan mengikut apa yg zahir dari segi tuntutan bhs arab itu dan dinukilkan dari nabi saw dan para sahabatnya ,tak boleh nak pergi ikut sir.
Dari segi tuntutan bahasa arab dan daripada yg dan mengikut tuntutan bahasa arab.
Seperti مَسَاجِدَ اللَّهِadalah masjid2,mengapa hati2 pula,sudah jauh pergi tu.
Firaun dgn makna nafsu pula,kita sudah bincang baru ni.
Jadinjauh perginya.
Tiada dlm alquran ini ,apa yg sesetengah orang kata batin itu .
Ada yg kata boleh mentafsirkan secara zahir itu mengikut bahasa arab dan tidak mengikut bahasa arab kerana alquran itu ada yg zahir dan ada yg batinnya.mereka ni pula terlampau pula sehingga mereka mentafsirkan alquran tidak sebagaimana tafsiran yg makruf dari sahabat dan tabiin.dah boleh jauhlah perginya.
Kita akan bertemu dlm kitab2 tafsir ini kedua2 golongan ini.
Ada yg mengatakan tafsir ialah dgn apa yg kita terima drp nabi dan sahabat2nya dan mengikut tuntutan bahasa arab.
Walaubagaimana pun dlm quran itu ada isyarat2 yg seni dan tersembunyi tidak semua ore ahli tafsir nampak ,allah buka kepada orang tertentu daripada kekasihnya yg bertaqwa dan hamba2nya yg soleh dia nampak hok tu.
Bgmnpun isyarat yg dia nampak drp ilham tu tidaklah menyalahi zahir ayat quran.hok zahir tetap boleh pakai.
Bukan kata hok zahir itu tak boleh pakai langsung .tidak lagu tu.
Kalu puak2 batin memang tak boleh pakai langsung.
Tapi yg ini tidak,boleh pakai juga tapi tidak boleh menyalahi yg zahir bahkan ia sesuai yg zahir yg sabit dari rasullah saw an para sahabatnya.
Jadi ada 3 golongan
1.ada yg kata boleh
2.ada yg kata tak boleh
3.ada yg kata boleh tapi bersyarat.
Ada pun tafsir isyari bukan tafsir tapi lintasan hati atau ilham ,jika dianggap tafsir itu silap.
Antara orang yg menegah ialah
Yg kata tak boleh ialah
Imam abulhasan alwahidi almufasiri
AzZarkasyi nukil dari Ibnu Soleh dlm Fatawanya,dlm burhannya..
Saya dapati dari imam berkata abulhasan
Minit 11:36
Fainkana..kalu dia percaya serupa yg dia tafsir maka jadi kafir....hakoikutafsir..salah satu tafsir.
Imam nasafi,tafsir madarik...dlm kitab akoid kitab aqidah...nas alquran itu mengikut zahirnya.
Firman allah dlm surah rum
ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).
-Sura Ar-Rum, Ayah 41
👉Kata mereka الْبَرِّadalah anggotan badan manusia. وَالْبَحْرِpula adalah hati manusia.
Disekitar hati nafsu itu shj puak2 batin ni.
Lari jauh dr makna .
Begitu juga dgn contoh lain.
Ini ilham kekufuran.
Antara yg kata tak boleh tafsir ini
Sirajudin albukini.
Man zalla...sesiapa orang yg menundukkan ini..yasyfa ..penyakit jiwa dia akan pulih..
Yasfa seba huruf ilah..faafata..lagu ni lagu mana?
Dia jawab jadi kafir
Alasan atau Bakpo tak sir tafsir isyari.
1.alquran bhs arab tulin.
Itu bukan bahasa arab.hok orang arab tak tahu tak boleh.
Yg orang arab tak biasa, tak boleh.
Tak boleh takwil bercanggah dgn bhs arab.
Kalu kata boleh rusaklah bahasa arab.
Sedangkan tagsir isyari ni beginilah
2.takwilan itu menyalahi zahir.lari dari maksud asal.
Contoh.
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ
Sesungguhnya orang-orang kafir (yang tidak akan beriman), sama sahaja kepada mereka: sama ada engkau beri amaran kepadanya atau engkau tidak beri amaran, mereka tidak akan beriman.
-Sura Al-Baqarah, Ayah 6
👉Ada kafir jenis ini.
Tafsir isyari oleh syeihkul akbar ibnu arabi..
Ada ya muhamad..sesungguhnya orang kafir tu menyembunyikan kasih sayangnya kepada ku(tuhan)..
Sebab mereka berfikir tidak selain drp ku...ya ko?
خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
(Dengan sebab keingkaran mereka), Allah mematerikan atas hati mereka serta pendengaran mereka, dan pada penglihatan mereka ada penutupnya; dan bagi mereka pula disediakan azab seksa yang amat besar.
-Sura Al-Baqarah, Ayah 7
Mereka dah tak boleh dengar mana2 percakapan dlm alam ini selain drp aku(tuhan)..kalu begitu lebih drp nabi musa..
Ore kafir hebat dari orang islam!?
Lari jauh ni!
Ini oleh mahaguru...jilid satu mukasurat 100!
Ini tak boleh pakai.
Yg ke3.
Cara ini tak pernah dinukil oleh salafusoleh .
Jadi tafsir ini tidak makruf dan tak masuk akal.
Yg kata boleh,itu bukan tafsir hanya lintasan fikiran...sehingga orang kafir lebih dari islam..
Jika lintasan tidak melanggar syarat br boleh.
Dalil boleh dipertikaikan oleh ulamak hadis.
Yg keduanya ,tidak sampai meninggalkan makna yg asal tu terus.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ
Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Makkah), -
-Sura An-Nasr, Ayah 1
وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا
Dan engkau melihat manusia masuk dalam ugama Allah beramai-ramai, -
-Sura An-Nasr, Ayah 2
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا
Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat.
-Sura An-Nasr, Ayah 3
👉Makna orangramai akan masuk islam..kejayaan islam.
Tiba2 umar suruh ibnu abbas tafsir ,kata tak lama lagi nabi saw nak mati...inilah tafsir isyari..makna asal pun betul...sekadar ini diterima.
Minit 33
Fathi mekah...memang itu berlaku.
Cuma salah satu makna lain..ini isyarat nabi nak mati..kalau sekadar itu,tafsir diterima.
Sebab itu Imam Syatibi berkata ,zahir surah ini menunjukan allah menyuruhnya nabi bertasbih kepada tuhan,beristighafar sebab allah telah menolongnya dan batinnya atau makna tersirat disebalik surah..iaitu allah royat dia tak lama lagi nak mati.
Abbas pun begitu juga ,dia menangis..nabi tanya kenapa pakcik menangis.jawab abbas surah ini bg isyarat kamu nak mati.nabi saw jawab betul la seperti yg kamu kata.makna nabi iktiraf.tapi nama asal tetap terpakai.
Setaro tu jah.
Begitu juga bila turun ayat .... al maidah ayat 3
ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا
Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu.
Umar menangis ...sudah sempurna..akan kembali kurang nabi kata sodakta...apa yg terlintas difikiran umar.
Orang yg belajar tafsir kena beringat..tafsirnyg karut
Minit 38.
Nabi diberitahu tak lama lagi nabi nak mati.nampak dilapisan ketiga..
Tafsir sufi yg betul
Tafsir batiniah yg salah lari drp tafsir yg betul
Minit 41.
Minit 41
Tak pakai makna asal.
Ini puak2 malahidah.kafir.
Sebab percaya alquran ada makna batin yg diketahui oleh tokguru2 mereka shj.
Tujuan mereka bw faham ini nak tolak syariat sebenar.
Contoh2 kalam batiniah dlm tafsir mereka yg salah,
Seorang yg bernama
Bayan bin Saman,Syiah bayaniayah.
Dia kata maksud هَٰذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ tu dia lah.
هَٰذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ
(Al-Quran) ini ialah penerangan kepada seluruh umat manusia, dan petunjuk serta pengajaran bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa.
-Sura Aal-E-Imran, Ayah 138
Kist tu pun dia juga...pada hal makna mala petaka..
Ubaidullah syii pengasas syiah imamiyah kata kamu berdualah إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّه
Tafsir yg mengarut atau tafsir batin
Lagi,Wuduk makna taat setia atau walak kepada imam.
Tayamun tu makna ambil sesuatu pengajaran dr imam ghaib...ini lah tafsir batin
Sembahyang pula,apa dia?sembahyang pula ialah rasul,jurucakap allah.
Mandi gapo dia?mandi ialah memperbaharui janji.
Zakat gapo dia?
Zakat bererti mencucikan diri dan byk lagi benda yg mengarut.ini termasuk dlm tafsir yg mengarut.
Contoh diindia dulu
Ghulam ahmad qadiani yg mengaku jadi nabi.
Dia kata tuhe royat ada dia ni akan mari
وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ ۖ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَٰذَا سِحْرٌ مُبِينٌ
Dan (ingatlah juga peristiwa) ketika Nabi Isa ibni Maryam berkata: "Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku ini Pesuruh Allah kepada kamu, mengesahkan kebenaran Kitab yang diturunkan sebelumku, iaitu Kitab Taurat, dan memberikan berita gembira dengan kedatangan seorang Rasul yang akan datang kemudian daripadaku - bernama: Ahmad". Maka ketika ia datang kepada mereka membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata, mereka berkata: "Ini ialah sihir yang jelas nyata!"
-Sura As-Saf, Ayah 6
Minit 46
..ahmad tu akula kata dia.
Seorang syeh sufi yg molek kata itu bukan tafsir tapi bandingan..misalnya izzhab ila firaun..dan menafikan pula cerita nabi musa pula...ini kejahilannyg nyata.
Tasauf yg betul ,tetap pakai yg zahir.
Tafsir isyari ,Pada hakikatnya bukan tafsir.
Kesimpulan oleh
Ziharzaqoni,ditulis oleh syehnalazhar,tafsir isyari itu tidak boleh diterima melainkan 5 syarat
1.Ia tidak bercanggah dgn makna zahir drp alquran
2.tidak didakwa yg terlintas dlm fikiran atau hati itu shj .
3.jgnlah takwilan itu terlalu jauh dan nampak teruk misalnya darat anggota badan.
4.tiada suatu dalil akal yg menyanggahinya.
5.kena ada syaih syarii yg menyokong ,mace umar disokong oleh nabi saw.
Pada dasarnya sudah ada kepercayaannya.
Dlm sejarah yg paling byk buat penyelewengan tafsir ialah..
Dr Husin Zahabi,karangan yg sangat mashyur.
Syiah dan kepercayaan mereka..
Benda asas yg ada pada mereka iaitu iaitu orang menyokong ali.
Minit 56
Minit 56
Sebut hok syiah.
Syiah ada byk pecahan
Attafsirwalmufasiru
Syiah dan kepercayaan mereka.
Orang yg menyokong Ali.
Orang berhak mendapat wasiat.jawatan itu tak boleh pergi kepada orang lain.
Orang yg berkenaan itu,macam mengelakan diri sebagai taqiyah.
Syiah puak sesat yg paling tua
Syiah syabaiyah,dakwa ali duk dlm awan..
Mereka mentafsirkan
Syiah imamiyah byk kitab..
Guruh suara ali,kilat senyuman ali..
Bunyi guruh ,depa jawab alaikasalam ya amirulmukminin
Mereka(syabaiyah) dakwa@ tafsir nabi akan kembali semula kedunia konon إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَىٰ مَعَادٍmaknanya rojah.pada hal untuk menyampaikan quran dan balik semula menguasai kemekah
Qasas 85
إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَىٰ مَعَادٍ ۚ قُلْ رَبِّي أَعْلَمُ مَنْ جَاءَ بِالْهُدَىٰ وَمَنْ هُوَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
Sesungguhnya Allah yang mewajibkan kepadamu (beramal dan menyampaikan) Al-Quran (wahai Muhammad) sudah tentu akan menyampaikan engkau lagi kepada apa yang engkau ingini dan cintai. Katakanlah (kepada kaum yang menentangmu): "Tuhanku amat mengetahui akan sesiapa yang membawa hidayah petunjuk dan sesiapa pula yang berada dalam kesesatan yang nyata ".
-Sura Al-Qasas, Ayah 85
Ali imran 138
هَٰذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ
(Al-Quran) ini ialah penerangan kepada seluruh umat manusia, dan petunjuk serta pengajaran bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa.
👉Dia kata akulah bayan tu atau mauizoh tu.ini penyelewengannya...dah pupus...
Mereka mendakwa imamah itu pergi kepada anaknya muhamad....bayan bin sam an...
Syiah mukhiriyah,allah berkata2...
Terbang naik atas kepala jadi mahkota.
Lari jauh.
Jadi bayang dulu baru jadi manusia
Surah azzuhruf 81
قُلْ إِنْ كَانَ لِلرَّحْمَٰنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابِدِينَ
Katakanlah (Wahai Muhammad, kepada mereka yang musyrik itu): "Kalau betul Allah yang maha pemurah, mempunyai anak (sebagaimana yang kamu dakwakan) maka akulah orang yang awal pertama yang akan menyembah anak itu; (tetapi dakwaan kamu itu tidak berasas)!"
-Sura Az-Zukhruf, Ayah 81
Minit 1:12
Syiah pada dasarnya melebihkan ali dan berpecah pula disebabkan
1.
2.berbeza2 dlm menentukan imam.
Hasan,Husin,
Berbeza dah jadi berpecah.
Berpindah kepada saudar sebapa muhamad ibnu hanafiah.
Golongan kedua ,imam mesti anak cucu ali dan fatimah.
Lepas tu berpindah kepada hasan
3.membatas jawatan imamah kepada anak cucu ali dan fatimah sahaja..
🍍
إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا
Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan.
-Sura Al-Ahzab, Ayah 72
Nak merampas kuasa.
Anak cucu hasan tidak sebab dia letak jawatan.
Ada yg sederhana.
Ada 300 lebih pecahan dia.
Syiah ismailiah.
Syiah zaidiyah.
Sedikit shj,5 butir jah.
Siapa zaidiyah?
Pengikut Zaid bin Ali bin Husin
Kena bunuh dan kena salib.
Bakpo pengikut dia lari berselerak.
Apa pandangan kamu tentang Abu Bakar dan Umar.
Syiah Sabaiyah pengikut Abdullah bin Sabaiyah.
Syiah Imamiyah byk kitab2
Al Qasas ayat 85
إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَىٰ مَعَادٍ ۚ قُلْ رَبِّي أَعْلَمُ مَنْ جَاءَ بِالْهُدَىٰ وَمَنْ هُوَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
Sesungguhnya Allah yang mewajibkan kepadamu (beramal dan menyampaikan) Al-Quran (wahai Muhammad) sudah tentu akan menyampaikan engkau lagi kepada apa yang engkau ingini dan cintai. Katakanlah (kepada kaum yang menentangmu): "Tuhanku amat mengetahui akan sesiapa yang membawa hidayah petunjuk dan sesiapa pula yang berada dalam kesesatan yang nyata ".
Dia lah tu.
Ali imran 138
هَٰذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ
(Al-Quran) ini ialah penerangan kepada seluruh umat manusia, dan petunjuk serta pengajaran bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa.
Terbang naik atas kepala jadi mahkota.
Lari jauh.
🔨
Tiada ulasan:
Catat Ulasan