Sunan Abu Daud kitab solat sesi 007 3/9
Bg yg tak boleh sebab subuh dan asar tiada sunat.
Bg yg boleh ,tak boleh kalu tiada sebab,ada sebab boleh.
Hanafi ,tak boleh ,sunat tiada 3,witir bg dia wajib...ini cara dia faham..ini ngaji hadis, kita boleh faham dia faham.
Abu hanifah dan malik tak boleh menyalahi imam walaupun niat.kena serupa dlm perbuatan dan niat.
Setengah yg bermazhab syafie boleh, dgn kita tambah satu rakaat lagi.
Perkara kedua.
Solat dulu ferdu ke?
Yg kedua sunat?
Yg kata ferdu yg dulu dan kedua sunat maka hadis ini dia pegang.
(367. Telah menceritakan kepada kami Musaddad telah menceritakan kepada kami Hammad bin Zaid dari Abu Imran Al Jauni dari Abdullah bin Ash Shamit dari Abu Dzarr dia berkata; Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam bersabda kepadaku: "Wahai Abu Dzarr, apa yang engkau lakukan apabila memiliki para pemimpin yang mematikan shalat, atau beliau bersabda: mengakhirkan shalat?" Saya menjawab; Wahai Rasulullah, lalu apa yang engkau perintahkan kepadaku? Beliau menjawab: "Shalatlah pada waktunya, dan apabila engkau mendapati shalat bersama mereka, maka laksanakanlah, karena ia menjadi pahala shalat nafilah bagimu.")
Tetapi jika yg kedua ferdu dan yg pertama sunat ,hadis ni kena takwil.Nafilah dgn makna kelebihan.
Ada riwayat darukutni mengatakan yg pertama sunat dan kedua tu ferdu.
Jumhur ulamak kata tidak.
Hadis syazah dan dhaif.
Imam baihaqi kata riwayat syaarzah(riwayat orang yg kuat tu eluk tapi riwayat dia bercanggah dgn yg orang lain yg lebih eluk),jadi tak kuat.
Imam nawawi kata dhaif.
Syafie dlm qaul qaddim,riwayat itu majhul.
Jumhur pakai yg kata kedua sbg sunat.dan ini yg lebih kuat
Anak Jabir ,Yakla
Tiada ulasan:
Catat Ulasan