Halaman

Rabu, Februari 06, 2019

Tafsir asas quran sesi 099

Tafsir asas quran sesi 099

Usul yg ke18
Mengelak Diri Daripada Tafsir ahli bidah dan  Golongan-Golongan Yang Sesat
(Atau dlm bahasa arab
Alijtinak Al tafsir alfirok al dho llah )
dan juga golongan2 islam  dizaman moden yg terpengaruh dgn ideologi2 dan falsafah2 bukan islam.
ahli bidah atau Golongan-Golongan Yang Sesat atau yg mengaku beragama islam sedangkan aqidahnya terseleweng dari ajaran Islam yg sebenar.
Mereka ini tergolongan syiah yg melampau ,jahmiah,muktazilah  dll.

Ini Contoh ke(dari tafsir al hidayah wal itfar)
4.
Penyelewengan dr segi syariat.
Sebelum ni penyelewengan  tafsir dr segi aqidah.
Muhamad Abu Zaid telah menghalalkan riba yg rendah peratusan.berdasarkan ayat dibawah
Tidak pula dikatakan hadnya.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu makan atau mengambil riba dengan berlipat-lipat ganda, dan hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah supaya kamu berjaya.
-Sura Aal-E-Imran, Ayah 130.

Dr segi usul dipanggil qaid..yg diharamkan berganda2.tetapi sebenarnya bukan hanya yg bergsnda sebagai syarat atau penentu larangannya.
Kena tahu latarbelakang ayat .
Sebenarnya riba tabiatnya akan berlipat ganda sejak  awal lagi pun sudah tidak boleh atau teruk.
Ayat ni Nak cerita latarbelakang ketika ayat ini turun bukan nak kata yg tak berlipat ganda itu boleh.

Contoh tidak qaid ihtirozi,..tak berlipat ganda boleh...
وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّىٰ يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَالَّذِينَ يَبْتَغُونَ الْكِتَابَ مِمَّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ فَكَاتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فِيهِمْ خَيْرًا ۖ وَآتُوهُمْ مِنْ مَالِ اللَّهِ الَّذِي آتَاكُمْ ۚ وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۚ وَمَنْ يُكْرِهْهُنَّ فَإِنَّ اللَّهَ مِنْ بَعْدِ إِكْرَاهِهِنَّ غَفُورٌ رَحِيمٌ

Dan orang-orang yang tidak mempunyai kemampuan berkahwin, hendaklah mereka menjaga kehormatannya sehingga Allah memberi kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya; dan hamba-hamba kamu (lelaki dan perempuan) yang hendak membuat surat perjanjian untuk memerdekakan dirinya (dengan jumlah bayaran yang tertentu), hendaklah kamu melaksanakan perjanjian itu dengan mereka jika kamu mengetahui ada sifat-sifat yang baik pada diri mereka (yang melayakkannya berbuat demikian); dan berilah kepada mereka dari harta Allah yang telah dikurniakan kepada kamu.

👉Dan janganlah kamu paksakan hamba-hamba perempuan kamu melacurkan diri manakala
👉👉 (jika)mereka mahu menjaga kehormatannya,
...ini dipanggil qaid ihtifaqi bukan qaid ihtirozi...
....jika dia  suka pun tak boleh juga ...qaid ihtifaqi..
kerana kamu berkehendakkan kesenangan hidup di dunia. Dan sesiapa yang memaksa mereka, maka sesungguhnya Allah - sesudah paksaan yang dilakukan kepada mereka - Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
-Sura An-Nur, Ayah 33

Begitu juga ayat riba yg berlipat ganda..sikit pun tak boleh apa lagi juga berlipat ganda.
Sama juga melacurkan orang lain tak boleh ,jika anak sendiri lagi tak boleh...
Satu lagi contoh..perempuan yg diharamkan berkahwin ayat 23
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالَاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ وَرَبَائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسَائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ وَأَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا

(Abdullah Muhammad Basmeih)
Diharamkan kepada kamu berkahwin dengan (perempuan-perempuan yang berikut): ibu-ibu kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan saudara-saudara bapa kamu, dan saudara-saudara ibu kamu dan anak-anak saudara kamu yang lelaki, dan anak-anak saudara kamu yang perempuan, dan ibu-ibu kamu yang telah menyusukan kamu, dan saudara-saudara susuan kamu, dan ibu-ibu isteri kamu, dan

👉👉anak-anak tiri yang dalam pemuliharaan(diribaan) kamu dari isteri-isteri yang kamu telah campuri; tetapi kalau kamu belum campuri mereka (isteri kamu) itu (dan kamu telahpun menceraikan mereka), maka tiadalah salah kamu (berkahwin dengannya). Dan (haram juga kamu berkahwin dengan) bekas isteri anak-anak kamu sendiri yang berasal dari benih kamu. Dan diharamkan kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu), kecuali yang telah berlaku pada masa yang lalu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
-Sura An-Nisa', Ayah 23
Minit 22

Syarat emak yg telah dhuqhuli (setubuhi)/
Riba حُجُورِكُمْ,bukan syarat..anak tiri tidak dlm ribaan?
Ini bukan qait ihtirozi.
Tetap tak boleh.
Kalu yg kita bela ,lagi2 la tidak boleh.

Minit 25

Tiada ulasan:

Catat Ulasan