Daurah tafsir 2019 sesi 22(62)
61.As saf(14)madani
👉62.Al jum'ah(11)madani
63.Al munafikun(11)madani
64.At taghabun(18)madani
65.At talaq(12)madani
66. At tahrim(12) madani
67.Al mulk(30)makkiyah
68.Al Qalam (52)makkiyah
69.Al haqqah (52)makkiyah
70.Al maarij (44)makkiyah.
062.Surah Al Jumaah.
Golongan yg allah pilih untuk menghidupkan ugama adalah mujahidin yg pertama dan yg ke2 adalah ulamak
Ini Penjelasan khusus tentang ulamak.
Surah Al jum'ah
Tertib surah 62
Bilangan ayatnya 11
Bilangan rukuk 2
Surah madaniyah
Tertib turunnya yg ke 110
Bilangan paragrafnya ada 3
Paragraf 1 ayat 1-3 Tujuan kebangkitan Rasul adalah untuk pembersihan jiwa manusia
Paragraf 2 ayat 4-8 Teguran keras terhadap orang2 yahudi dgn ilmu dan keturunan mereka serta tidak takut mereka kepada pembalasan hari akhirat.
Paragraf 3 ayat 9-11 Arahan supaya tidak menjadikan hari jumaat seperti hari sabtu disisi orang2 Yahudi dan perimbangan diantara agama dan dunia.
Mesej utama
1.Tujuan utama kebangkitan Rasul yg terakhir Muhamad saw adalah untuk pembersihan jiwa manusia.
2.Keperluan adanya keseimbangan diantara kehidupan beragama dan dunia.
3.Mengelak diri daripada sifat sombong dengan keturunan dan ilmu seperti orang2 yahudi.
4.Bersihkanlah jiwa kamu dgn mengamalkan amalan2 kemasyarakatan dlm agama(seperti perhimpunan pada hari jumaat)
Ayat 1
يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ
الْمَلِكِ الْقُدُّوس
ِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ
Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi sentiasa mengucap tasbih kepada Allah Yang Menguasai (sekalian alam),
Yang Maha Suci,
Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
👉
Ayat 2
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ
رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ
وَيُزَكِّيهِمْ
وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ
وَالْحِكْمَةَ
وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
Dia lah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin,
seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) dari bangsa mereka sendiri,
yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya),
dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (Al-Quran)
dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak).
Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.
👉Asal tugas2 ulamak adalah tugas nabi dan rasul.
Ada 4 tugas utamanya
1. membacakan ayat2 wahyu
2. membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat),
3. mengajarkan mereka Kitab Allah(asas2 agama) dan
4. hikmah atau sunnah(cara penghayatan)
Ayat 3
وَآخَرِينَ مِنْهُمْ
لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ ۚ
وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
Dan juga (telah mengutuskan Nabi Muhammad kepada) orang-orang yang lain dari mereka,
yang masih belum (datang lagi dan tetap akan datang) menghubungi mereka;
dan (ingatlah), Allah jualah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
👉
Ayat 4
ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ
يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ
وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ
(Pengutusan Nabi Muhammad s.a.w, kepada umat manusia seluruhnya) itu (yang menjadi rahmat) adalah limpah kurnia Allah,
diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya;
dan sememangnya Allah mempunyai limpah kurnia yang besar.
👉
Ayat 5
مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ
ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ
يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ
بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ ۚ
وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
(Sifat-sifat Nabi Muhammad itu telahpun diterangkan dalam Kitab Taurat
tetapi orang-orang Yahudi tidak juga mempercayainya, maka) bandingan orang-orang (Yahudi) yang ditanggungjawab dan ditugaskan (mengetahui dan melaksanakan hukum) Kitab Taurat,
kemudian mereka tidak menyempurnakan tanggungjawab dan tugas itu,
samalah seperti keldai yang memikul bendela Kitab-kitab besar (sedang ia tidak mengetahui kandungannya).
Buruk sungguh bandingan kaum yang mendustakan ayat-ayat keterangan Allah;
dan (ingatlah), Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang zalim.
👉
Ayat 6
قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا
إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ
مِنْ دُونِ النَّاسِ
فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ
إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai orang-orang yang berugama Yahudi,
kalau kamu anggap bahawa kamulah sahaja orang-orang yang dikasihi Allah
tidak termasuk umat-umat manusia yang lain,
maka bercita-citalah hendakkan mati (dengan meminta kepada Allah supaya kamu dimatikan sekarang juga),
jika betul kamu orang-orang yang benar!"
👉ayat mubahalah untuk orang yahudi.
Ayat 7
وَلَا يَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا
بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ۚ
وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ
Dan (sudah tentu) mereka tidak akan bercita-cita hendakkan mati itu selama-lamanya,
dengan sebab dosa-dosa yang mereka telah lakukan; dan Allah sentiasa mengetahui akan orang-orang yang zalim itu.
👉sebab mereka tiada persiapan untuk menghadapi kematian.
Ayat 8
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ
فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ۖ
ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ
فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
Katakanlah (wahai Muhammad): "Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu,
tetaplah ia akan menemui kamu;
kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata,
lalu Ia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya)".
👉
Ayat 9
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ
فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ
وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ
ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ
إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat,
maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat)
dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu);
yang demikian adalah baik bagi kamu,
jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya),
👉Tanggungjawab belajar dan tabligh zikrulillah.
Ayat 10
فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ
فَانْتَشِرُوا
فِي الْأَرْضِ
وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ
وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
Kemudian setelah selesai sembahyang,
maka bertebaranlah kamu
di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing),
dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah,
serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan),
supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat)
👉Arahan selepas larangan ,hukumnya harus.
Ayat 11
وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً
أَوْ لَهْوًا
انْفَضُّوا إِلَيْهَا
وَتَرَكُوكَ قَائِمًا ۚ
قُلْ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ ۚ
وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ
Dan apabila mereka mengetahui kedatangan barang-barang dagangan (yang baharu tiba)
atau (mendengar) sesuatu hiburan,
mereka bersurai (lalu pergi) kepadanya
dengan meninggalkan engkau berdiri (di atas mimbar - berkhutbah).
Katakanlah (wahai Muhammad:" Pahala - balasan) yang ada di sisi Allah,
lebih baik dari hiburan dan barang-barang dagangan itu;
dan Allah sebaik-baik pemberi rezeki.
👉Teguran kepada pelajar.
Rombongan peniagaan dari syam dan yaman datang dibuat paluan kompang.
Mendengar khutbat pada masa itu adalah sunat pada ketika itu.
062.Surah Jum'ah
Minit 1:51-2:08
Ayat 1
يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ
الْمَلِكِ الْقُدُّوس
ِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ
Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi sentiasa mengucap tasbih kepada Allah Yang Menguasai (sekalian alam),
Yang Maha Suci,
Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
Ayat 2
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ
رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ
وَيُزَكِّيهِمْ
وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ
وَالْحِكْمَةَ
وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
Dia lah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin,
seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) dari bangsa mereka sendiri,
yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya),
dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (Al-Quran)
dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak).
Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.
Ayat 3
وَآخَرِينَ مِنْهُمْ
لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ ۚ
وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
Dan juga (telah mengutuskan Nabi Muhammad kepada) orang-orang yang lain dari mereka,
yang masih belum (datang lagi dan tetap akan datang) menghubungi mereka;
dan (ingatlah), Allah jualah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
Ayat 4
ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ
يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ
وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ
(Pengutusan Nabi Muhammad s.a.w, kepada umat manusia seluruhnya) itu (yang menjadi rahmat) adalah limpah kurnia Allah,
diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya;
dan sememangnya Allah mempunyai limpah kurnia yang besar.
Ayat 5
مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ
ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ
يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ
بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ ۚ
وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
(Sifat-sifat Nabi Muhammad itu telahpun diterangkan dalam Kitab Taurat
tetapi orang-orang Yahudi tidak juga mempercayainya, maka) bandingan orang-orang (Yahudi) yang ditanggungjawab dan ditugaskan (mengetahui dan melaksanakan hukum) Kitab Taurat,
kemudian mereka tidak menyempurnakan tanggungjawab dan tugas itu,
samalah seperti keldai yang memikul bendela Kitab-kitab besar (sedang ia tidak mengetahui kandungannya).
Buruk sungguh bandingan kaum yang mendustakan ayat-ayat keterangan Allah;
dan (ingatlah), Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang zalim.
Ayat 6
قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا
إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ
مِنْ دُونِ النَّاسِ
فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ
إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai orang-orang yang berugama Yahudi,
kalau kamu anggap bahawa kamulah sahaja orang-orang yang dikasihi Allah
tidak termasuk umat-umat manusia yang lain,
maka bercita-citalah hendakkan mati (dengan meminta kepada Allah supaya kamu dimatikan sekarang juga),
jika betul kamu orang-orang yang benar!"
Ayat 7
وَلَا يَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا
بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ۚ
وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ
Dan (sudah tentu) mereka tidak akan bercita-cita hendakkan mati itu selama-lamanya,
dengan sebab dosa-dosa yang mereka telah lakukan; dan Allah sentiasa mengetahui akan orang-orang yang zalim itu.
Ayat 8
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ
فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ۖ
ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ
فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
Katakanlah (wahai Muhammad): "Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu,
tetaplah ia akan menemui kamu;
kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata,
lalu Ia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya)".
Ayat 9
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ
فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ
وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ
ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ
إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat,
maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat)
dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu);
yang demikian adalah baik bagi kamu,
jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya),
Ayat 10
فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ
فَانْتَشِرُوا
فِي الْأَرْضِ
وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ
وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
Kemudian setelah selesai sembahyang,
maka bertebaranlah kamu
di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing),
dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah,
serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan),
supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat)
Ayat 11
وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً
أَوْ لَهْوًا
انْفَضُّوا إِلَيْهَا
وَتَرَكُوكَ قَائِمًا ۚ
قُلْ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ ۚ
وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ
Dan apabila mereka mengetahui kedatangan barang-barang dagangan (yang baharu tiba)
atau (mendengar) sesuatu hiburan,
mereka bersurai (lalu pergi) kepadanya
dengan meninggalkan engkau berdiri (di atas mimbar - berkhutbah).
Katakanlah (wahai Muhammad:" Pahala - balasan) yang ada di sisi Allah,
lebih baik dari hiburan dan barang-barang dagangan itu;
dan Allah sebaik-baik pemberi rezeki.
Ayat 12
يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ
وَيُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ
وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً
فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ۚ
ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
(Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu,
dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai,
serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik
dalam Syurga " Adn ".
Itulah kemenangan yang besar.
Ayat 13
وَأُخْرَىٰ تُحِبُّونَهَا ۖ
نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِيبٌ ۗ
وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ
Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan yang cepat (masa berlakunya).
Dan sampaikanlah berita yang mengembirakan itu kepada orang-orang yang beriman.
Ayat 14
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ
كَمَا قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّينَ مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ ۖ
قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ ۖ
فَآمَنَتْ طَائِفَةٌ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَكَفَرَتْ طَائِفَةٌ ۖ
فَأَيَّدْنَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَىٰ عَدُوِّهِمْ
فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِينَ
Wahai orang-orang yang beriman!
Jadikanlah diri kamu pembela-pembela (ugama) Allah sebagaimana (keadaan penyokong-penyokong) Nabi Isa ibni Maryam (ketika ia) berkata kepada penyokong-penyokongnya itu:
"Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan ugamaNya)?"
Mereka menjawab: "Kamilah pembela-pembela (ugama) Allah!"
(Setelah Nabi Isa tidak berada di antara mereka) maka sepuak dari kaum Bani Israil beriman, dan sepuak lagi (tetap) kafir.
Lalu Kami berikan pertolongan kepada orang-orang yang beriman untuk mengalahkan musuhnya,
maka menjadilah mereka orang-orang yang menang.
Minit 1:51
Surah Al jum'ah
Tertib surah 62
Bilangan ayatnya 11
Bilangan rukuk 2
Surah madaniyah
Tertib turunnya yg ke 110
Bilangan paragrafnya ada 3
Paragraf 1 ayat 1-3 Tujuan kebangkitan Rasul adalah untuk pembersihan jiwa manusia
Paragraf 2 ayat 4-8 Teguran keras terhadap orang2 yahudi dgn ilmu dan keturunan mereka serta tidak takut mereka kepada pembalasan hari akhirat.
Paragraf 3 ayat 9-11 Arahan supaya tidak menjadikan hari jumaat seperti hari sabtu disisi orang2 Yahudi dan perimbangan diantara agama dan dunia.
Mesej utama
1.Tujuan utama kebangkitan Rasul yg terakhir Muhamad saw adalah untuk pembersihan jiwa manusia.
2.Keperluan adanya keseimbangan diantara kehidupan beragama dan dunia.
3.Mengelak diri daripada sifat sombong dengan keturunan dan ilmu seperti orang2 yahudi.
4.Bersihkanlah jiwa kamu dgn mengamalkan amalan2 kemasyarakatan dlm agama(seperti perhimpunan pada hari jumaat)
Minit 1:53
Zaman turunnya surah ini
Bhg pertama dia ayat 1-8,selepas perang khaibar.makna selepas abu hurairah masuk Islam.
Iaitu perang khaibar berlaku pada tahun 7 bukan muharram.
Dibhg ini Allah taala tegur dgn amat keras terhadap sikap orang yahudi yg begitu bangga dgn keturunan dia dan ilmu dia.sebab dia ahlilkitab.tempat rujukan ilmu.
Pah tu bangsa yg beribu tahun menguasai dunia.
Sehingga dia menganggap hina dan lekeh puak bani Ismail.dianggap puak ummiyin ini budak2 ikutan dia.
Bhg kedua ayat 9-11,hok ni sebaik selepas hijrah.
Bhg pertama turun kemudian,bhg kedua turun awal.
Peringatan kepada kita jgn jadi seperti orang yahudi.
Dari segi perkaitan surah jum'ah ini, untuk berjaya dlm jihad mesti ada kesepakatan ,kesatuan,perancangan yg kukuh dan pergerakan yg rapi,dlm surah jum'ah ini pula bahawa kita kena menegakan sistem berpakatan berdasarkn quran dan sunnah.
Kalu tidak boleh jadi seperti puak2 yahudi dulu.
Jadi antara kata kunci dan tema utama dlm surah ini ummiyin ,yg dimaksudkan disini ialah bani Ismail.
Ahli kitab ini berasa lebih berbanding dgn ummiyin ini.
Bila mari nabi akhir zaman ,puak2 ummiyin jadi lebih hebat dari orang yahudi.itu yg dengki tu.
Pada hal sebelum ini ,tanya dia,dia yg jawab..
Ni puak dia pula tanya dan puak bani ismail yg jawab.
Itu dlm ayat 2
Ayat 2
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ
وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
Dia lah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin,
seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) dari bangsa mereka sendiri,
yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya),
dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (Al-Quran)
dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak).
Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.
Surah ini sebut fadlullah dua kali,dlm ayat 4
Ayat 4
ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ
(Pengutusan Nabi Muhammad s.a.w, kepada umat manusia seluruhnya) itu (yang menjadi rahmat) adalah limpah kurnia Allah,
diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya;
dan sememangnya Allah mempunyai limpah kurnia yang besar.
👉Kurniaan فَضْلُallah dlm ayat ini dgn makna kenabian dan kerasulan.dimana allah swt pilih pada bani ismail ini untuk menjadi nabi dan rasul yg terakhir.itu adalah kurniaan allah... diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya;
dan sememangnya Allah mempunyai limpah kurnia yang besar.
Lepas tu ayat ke10
Ayat 10
فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ
وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
Kemudian setelah selesai sembahyang,
maka bertebaranlah kamu
di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing),
dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah,
serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan),
supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat)
👉Dua kali fadlillah فَضْلِtapi disini dgn makna kekayaan dan harta benda..bukan dgn makna kenabian,tapi kurniaan allah juga dlm btk harta yg halal.itu kata kunci fadlullah.besar maknanya kehidupan kita ,fadlullahlah kita dapat nabi dan rasul.rezeki yg halal yg kita dapat itu kurniaan allah juga,besar maknanya untuk pembinaan keluarga ,masyarakat penting.
Rasullah saw diutus untuk 4perkara.
Dlm 4perkara,3drpnya saluran atau jln.
Hok capai sebenarnya yg ke4 iaitu penyucian jiwa.
Manusia ni jadi manusia sungguh .
Cuba tengok ayat bc ayat quran kepada mereka
Tazkiyah
Ajar kitab
Ajar hikmah
Untuk tazkiyah...ini nazmukhofif.
Nak manusia jadi manusia,iaitu quran dan sunnah.
Perkataan zolimin.
Orang yahudi macam himar yg pikul kitab.
Ilmu byk,amal dan keikhlasan tiada.
Ada ilmu untuk menindas orang.
Ayat ke7 وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ
Orang Ialam tak takut mati.
Orang yahudi kenal tuhan ,kenapa takut mati?
Orang dididik oleh nabi saw tidak takut mati.
Orang yahudi amat cinta pada dunia ,dia takut mati dan tidak boleh berada dlm perjuangan.
Ore yahudi ada hari minggu dia.kita hari jumaat.
Kalu dulu hari minggu dia,ibadat shj boleh.itu ketetapan untuk dia.dlm keadaan itu ,dia langgar juga.sehingga mereka jadi kera.
Islam bukan nak begitu,banyak dah berubah syariat.hok dulu tak boleh pakai.hok ni macam mana?
Makna suruh kita ikut agama tu ,nak suruh duk atas tikar sembahyang semace.
Makna dah hari tu hari minggu hari mulia ,kita tak boleh kerja buat dunia.bukan begitu.allah taala tak ajar begitu.
Cuba tengok.
Ayat 9
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ
فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ
وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ
ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ
إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat,
maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat)
dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu);
yang demikian adalah baik bagi kamu,
jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya),
Ayat 10
فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ
فَانْتَشِرُوا
فِي الْأَرْضِ
وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ
وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
Kemudian setelah selesai sembahyang,
maka bertebaranlah kamu
di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing),
dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah,
serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan),
supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).
👉Ini syariat kita bukan mc yahudi dulu.
Minit 2:06 ada perimbangan kehidupan dunia dan akhirat.itu yg nak diajak.
Pah zakarullah,sebut dua kali.
Kena ingat sebut dua kali penting.itu kata kunci.
Maksudnya benda tu kena perhati molek.gapo dia yg allah swt nak dgn kita.benda tu besar dan sangat bermakna.
Ayat 9 فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّه,dgn solat atau khutbah.
Ayat 10 وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَingat pada allah byk2 semasa buat kerja atau ketika beribadah secara umum.
Tadi ingat masa khusus dlm solat.
Kalu ingat begini kamu akan berjaya.
Minit 2:08
Tiada ulasan:
Catat Ulasan