Sabtu, Mei 04, 2019

Qawaid tafsir 2018 sesi 01

Qawaid tafsir 2018 sesi 01

Qawaid tafsir

DAURAH TAFSIR DARULKAUTSAR 2018
QAWAID (KAEDAH-KAEDAH) TAFSIR
=================================
VIDEO SESI 1 - https://tinyurl.com/yb5phrux
=================================
Oleh - Maulana Muhd Asri Yusoff

Sesi 1 -

Kaedah 1 - Pada Asalnya Turun Ayat Tidak Berulang

Kaedah 2 - Perintah Yang Datang Selepas Larangan, Kembali Hukumnya Kepada Keadaan Sebelum Larangan

Kaedah 3 - Apabila Syarat Dan Jaza' Sama Pada Lafaznya, Maka Ia Menunjukkan Kehebatan Dan Kedahsyatannya

Kaedah 4 - Apabila dhamir-dhamir (kata ganti nama) dapat meraikan lafaz dan makna  marji'nya, maka terlebih dahulu diraikan lafaz marji'nya, kemudian barulah diraikan makna marji'nya

Kaedah 5 - Apabila Allah menceritakan sesuatu perbuatan diriNya menggunakan perkataan ...(kata tanya), maka itu bererti peringatan dan amaranNya atau celaanNya terhadap mukhathab. Mungkin juga ia digunakan untuk menarik perhatian mukhathab kepada kekeuasaan dan kehebatannya

Kaedah 6 - Apabila sesuatu fi'il dikaitkan dengan dua isim,  sedangkan fi'il itu hanya layak dikaitkan dengan satu sahaja daripada dua isim tersebut, maka mengikut pendapat yang lebih sahih (rajih), perlulah ditaqdirkan fi'il lain yang sesuai dengan isim yang satu lagi

Kaedah 7 -  Apabila beberapa dhamir datang selepas sesuatu isim,maka pada asalnya isim itulah merupakan marji' bagi dhamir-dhamir tersebut

Pusat Pengajian al-Quran Darulkautsar, Kelantan
13 Mei 2018

at Khamis, Jun 07, 2018 

👉Qawaid tafsir atau Kaedah tafsir.
A...agak rumit atau susah
B...mudah faham..semua dr quran...
Semua ore hidup boleh pakai kaedah ni.
Ada 50 atau lebih kaedah.

Kaedah 1 - Pada Asalnya Turun Ayat Tidak Berulang
Al as lo al a da mu ta ka ru min nu zur...
pada asalnya turun ayat tidak berulang kecuali ada keadaan2 ttt.
Termasuk surah fatihah,lebih kuat dimekah.
Boleh diaplikasi dibanyak tempat kecuali
Alif lam min..Ghu li ba ti roomm..orang rom telah dikalahkan....turun dua tak banyak...
Kedua2 hadis ini ada dlm jami' tirmizi..
Rom mengalahkan parsi..
Orang islam suka sebab mengalahkan orang quraisy dlm badar
Turun=tepat juga ayat tu dgn peristiwa

Kaedah 2 - Perintah Yang Datang Selepas Larangan, Kembali Hukumnya Kepada Keadaan Sebelum Larangan.
Al amrul waalid badda hazri ya u du uk mu hu ila ha zo
Contoh aplikasi kaedah ini pada dua ayat  ini..
1.Waizalhalaltum fastodu..halalnya binatang bukan bererti halalnya berburu ketika ihram..
Perintah atau suruhan allah disini bukan bererti wajib tapi meberi makna harus
Berburu harus,dilarang  ketika ihram  ,jadi bila habis atau buka ihram  balik semula kepada harus...

Contoh kedua.
Faktulul musyirikin..mana sj jumpa orang musyrikin tuhan suruh bunuh...bakpo begitu ,pah kita tak buat bakpo sebab dia ada keadaan ttt.tapi hok ni dlm keadaan perang dgn kafir harbi  .perang dgn dia.kalu nak brek pun berk sebentar jah dlm bulan haram.lepas pada tu balik semula pada perintah wajib perang.dlm keadaan ini wajib semula sebab orang kafir mencetuskan perang.
Asal nya wajib ,pah selepas habis perang tu wajib pula tapi kepada kafir terttt.bukan semua kafir.ni balik semula kepada wajib..mudahkan .ni untuk jadi alim dan ada persediaan yg cukup...jadi pandai sungguh..kalu tak cukup perkakas ...susah sikit..
Ini contoh asalnya wajib.sebab perintah alllah pada asalnya wajib.membunuh kafir harbi dlm peperangan adalah wajib.didlm bulan haram pula diharamkan peperangan kemudian allah menyuruh pula membunuh mereka bila berlalunya bulan2 haram yg dihormati.kerana pada asalnya yg wajib..ini jika di ambil pendapat yg begitu..

Kaedah 3 - Apabila Syarat Dan Jaza' Sama Pada Lafaznya, Maka Ia Menunjukkan Kehebatan (sesuatu)Dan Kedahsyatannya(sesuatu)
Iza tah da syar tu wal jazak laf zan dal la alal fakho nah.

Contoh
1.Al ha koh mal ha koh...saat qiamat...itu suatu keadaan yg amat dahsyat...

2.Ashabu amtima ashabul masy amah..
Alangkah bahagianya golongan kanan itu......alangkah siksa golongan kiri...mrmberi makna hebat atau tidak biasa.

3.lailatulqadr.. malam yg sangat hebat macam ada jawapan atau penjelasan...syarat dan jawab ...ini tidak dahsyat tetapi hebat..sebab bakpo ulang perkataan yg sama.

Kaedah 4 - Apabila dhamir-dhamir (kata ganti nama) dapat meraikan lafaz dan makna  marji'nya, maka terlebih dahulu diraikan lafaz marji'nya, kemudian barulah diraikan makna marji'nya

Waminannasiman yakul...dlm yakul ni ada dhamir..huwa...sebab  ada dhamir..seba feel yaqu ni ada mufrad..taqdir huwa tu balik kepada lafaz man tetapi pada makna dia boleh juga jamak. padahal mereka tidak beriman..kami percaya kepada allah dan hari kemudian .sepatutnya dia percaya,kami ni ramai tadi dia sorang ,dia merujuk kepada makna man bukan merujuk kepada lafaz man...wama hom bimukminin...dan mereka itu sapa?..man tu lah...mereka tidak mukmin..cuba tengok hum...mukminin pun jamak,hum ni nak balik kepada sapa.setiap dhamir dia kena ada marjik dia.,marjik dia ialah man....dlm yaqul ni ada huwa..dhamir huwa mufrad.meraikan lafaz man.amanna...meraikan makna man.wama hum bimukminin.meraikan makna man juga bukan lafaz man.cuba tengok,kalu kita tak mengaji lagu mana ?boleh jadi orang2 hok tak faham tak comel cara quran guna,bakpo gini.tadi guna mufrad satu,ni banyak pula.dia rai gapo?dia melera gapo? Susah.ni antara hok susah.ni kaedah tafsir.nak jadi ahli tafsir kena reti benda2 nikalu tak reti tak boleh ,berdosa nak tafsir.bukan main2..kalu kita nak hurai nak syarah syair bolehla kalu salah pun tak apa.kalu quran tak leh.dia kena  cukup syarat.salah boleh berlaku.seperti ore ada lesenboleh juga masuk gaung .boleh juga berlaku aksiden.tapi dia ada lesen dibenarkan berjalan atas jln raya.ni bendanya....waminhom yastamiuilaih....wajalna walaqulubihim...yabqohu...wainyarou...jamak...serupa itu,juga mengambil kira lafaz man..
Kami jadikan lapisan diatas hati mereka.....hok pwnti g kena tengok bacaan..tadi man mufrad ...lagi lain...
Man yaqulu...ambil kira makna man tapi dikira lafaz man......

Kaedah 5 - Apabila Allah menceritakan sesuatu perbuatan diriNya menggunakan perkataan ...(kata tanya), maka itu bererti peringatan dan amaranNya atau celaanNya terhadap mukhathab. Mungkin juga ia digunakan untuk menarik perhatian mukhathab kepada kekuasaan dan kehebatannya.

Tanya tak semestinya tak tahu..
Istifham.. dah tahu kenapa tanya?
Bila tuhan guna kaifa dan dikaitkan  dgn perbuatanya..
Kalu lagu ni ..amaran..dia nak bg amaran atau dia nak menyatakan kekuasaan dia..

Kaedah 6 - Apabila sesuatu fi'il dikaitkan dengan dua isim,  sedangkan fi'il itu hanya layak dikaitkan dengan satu sahaja daripada dua isim tersebut, maka mengikut pendapat yang lebih sahih (rajih), perlulah ditaqdirkan fi'il lain yang sesuai dengan isim yang satu lagi.

Kaedah ini boleh diaplikasi pada firman allah swt yg berikut.
Walazi natabawau rulime...dan orang2 yg mendiami madinah serta beriman.....jika ambil kira yg asal...
Addar..
Duk iman...bukan..
Kena taqdir ada feel lain.

👪

Sesi 1 -

Kaedah 1 - Pada Asalnya Turun Ayat Tidak Berulang
قاعدك 1 الْأََصْلُ عَدَمُ تَكَرُّرِ النِّزُوْلِ

Kaedah 2 - Perintah Yang Datang Selepas Larangan Kembali Hukumnya Kepada Keadaan Sebelum Larangan

قاعدة 2 الأَمْرُ الْوَارِدُ بَعْدَ الْحَظْرِ   يَعُوْدُ حُكْمِهُ إِلَى حِالِهِ قَبْلَ الْحَظْرِ.

Kaedah 3 - Apabila Syarat Dan Jaza' Sama Pada Lafaznya, Maka Ia Menunjukkan Kehebatan Dan Kedahsyatannya

قاعدة 3 إِذَا الشَّرْطُ والْجَزَاءُ لَفْظًا دَلًّ عَلَى الْفَخَامَةِ

Kaedah 4 - Apabila dhamir-dhamir (kata ganti nama) dapat meraikan lafaz dan makna marji'nya, maka terlebih dahulu diraikan lafaz marji'nya, kemudian barulah diraikan makna marji'nya

قاعدة 4  إِذَ اجْتَمَعَ فِي الضَّمَائِرِ مُرَاعَاةُ اللَّفْظِ وَالْمَعْنَى بُدِئَ بِاللَّفْظِ ثُمَّ بِالْمَعْنَى

Kaedah 5 - Apabila Allah menceritakan sesuatu perbuatan diriNya menggunakan perkataan ...(kata tanya), maka itu bererti peringatan dan amaranNya atau celaanNya terhadap mukhathab. Mungkin juga ia digunakan untuk menarik perhatian mukhathab kepada kekeuasaan dan kehebatannya

قاعدة 5 إذَا لاا َخْبَرَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْ نَفْسِهِ  بِلَفْظِ "كَيْفَ"  فَهُوَ اِسْتِخْبَارٌ عَلَى طَرِيْقِ التَّنْبِيْهِ لِلْمُخَاطَبِ أَوِ التَّوْبِيْخِ

Kaedah 6 - Apabila sesuatu fi'il dikaitkan dengan dua isim, sedangkan fi'il itu hanya layak dikaitkan dengan satu sahaja daripada dua isim tersebut, maka mengikut pendapat yang lebih sahih (rajih), perlulah ditaqdirkan fi'il lain yang sesuai dengan isim yang satu lagi

قاعدة 6 إذَا اسْتُدِلَّ بِالْفِعْلِ لِشَيْئَيْنِ وَهُوَ فِيْ الحَقِيْقَةِ لِأَحَدِهِمَا يُقْدَّرُِ لِلْآخَرِ فِعْلٌ يُنَاسِبُهُ عَلَى الْأٌصَحِّ

Kaedah 7 - Apabila beberapa dhamir datang selepas sesuatu isim,maka pada asalnya isim itulah merupakan marji' bagi dhamir-dhamir tersebut.

قاعدة 7 إذَا تَعَقَبَتِ الضَّمَائِرُ فَالْأَصْلُ اَنْ يَتَّحِدَ مَرْجِعُهَا

Pusat Pengajian al-Quran Darulkautsar, Kelantan 13 Mei 2018

🐈

🐈
Tafsir kaedah(a)

Kaedah 1 - Pada Asalnya Turun Ayat Tidak Berulang
قاعدك 1 الْأََصْلُ عَدَمُ تَكَرُّرِ النِّزُوْلِ

Pada asalnya turun ayat tidak berulang.

Qaedah ini diaplikasikan pada kebanyakan tempat. Tetapi ada juga firman Allah yang
terkecuali. Antaranya firman Allah ini:

Ar-Rum 30:1

الٓمٓ

Ar-Rum 30:2

غُلِبَتِ ٱلرُّومُ

Ar-Rum 30:3

فِىٓ أَدْنَى ٱلْأَرْضِ وَهُم مِّنۢ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ
Ar-Rum 30:4

فِى بِضْعِ سِنِينَۗ لِلَّهِ ٱلْأَمْرُ مِن قَبْلُ وَمِنۢ بَعْدُۚ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ ٱلْمُؤْمِنُونَ

1. Alif, Laam, Miim.
2. Orang-orang Rom telah dikalahkan;
3. Di negeri yang dekat sekali dan mereka sesudah kekalahannva itu akan
mengalahkan lawannya;
4. Dalam masa tidak sampai sepuluh tahun. Kepada pentadbiran Allah jualah
terpulang segala urusan, sebelum berlakunya dan sesudah berlakunya dan pada ketika
berlakunya (kemenangan Rom) itu, orang-orang yang beriman akan bergembira;
(ar-Ruum:1-4).

Minit 6
Berdasarkan hadits-hadits yang sahih, sesetengah 'ulama' berpendapat firman Allah
ini diturunkan dua kali. Mula-mula sekali ia diturunkan di Mekah. Maka ia dikira sebagai ayat-ayat Makkiyyah. Kemudian ia diturunkan pula di Madinah. Kerananya ia
dikira sebagai ayat-ayat Madaniyyah.

Antara hadits yang menunjukkan ia diturunkan di Mekah ialah hadits berikut:...
Maksudnya: Ibnu Abbas meriwayatkan tentang firman Allah s.w.t., "Alif laam Miim.
Telah dikalahkan bangsa Rum. Di negeri yang terdekat." (Ar Ruum: 1-3). Kata
beliau: GHULIBAT dan GHALABAT. Kaum musyrik senang terhadap kemenangan
Persia atas Romawi kerana kaum musyrikin dan orang-orang Persia adalah para
penyembah berhala, sedangkan kaum muslimin senang atas kemenangan Romawi
terhadap Persia kerana mereka ahli kitab. Mereka sampaikan hal ini kepada Abu
Bakar lalu Abu Bakar memberitahukannya kepada Rasulullah s.a.w., Baginda
bersabda: "Ingat, sesungguhnya mereka (Rum) akan menang." Kemudian Abu Bakar
memberitahukannya kepada rnereka. Mereka berkata: Tentukan suatu waktu, bila
kami menang kami mendapatkan ini dan itu dan bila kamu menang, kamu
mendapatkan ini dan itu. Abu Bakar menentukan batas waktu lima tahun tapi mereka
(Romawi) Tidak juga menang lalu mereka memberitahukan hal itu kepada nabi s.a.w.,
Baginda bersabda: "Kenapa engkau tidak mengangkat (waktu)nya hingga (kurang
dari sepuluh)?" Abu Bakar berkata: Menurutku sepuluh (tahun). Abu Sa'id berkata:
Bidh'u adalah bilangan kurang dari sepuluh. Abu Sa'id berkata: Kemudian Romawi
menang setelah itu, itulah firman Allah s.w.t.a: "Alif laam Miim. Telah dikalahkan
bangsa Rumawi" hingga firmanNya: "Karena pertolongan Allah. Dia menolong siapa
yang dikehendakiNya." (Ar Ruum: 1-5) Sufyan berkata: Aku mendengar mereka
(Romawi) mengalahkan Persia ketika terjadi perang Badar.
Antara hadits yang menunjukkan ia diturunkan di Madinah pula ialah hadits berikut:
.....
Maksudnya: Kata Abu Sa'id, "Pada hari (berlakunya peperangan) Badar, tentera-
tentera Ruum mengalahkan tentera-tentera Parsi. Orang-orang mu'min gembira
dengan kemenangan mereka. Maka turunlah (. Kata beliau, "Maka bergembiralah Orang-orang mu'min dengan
kemenangan tentera-tentera Rum dalam memerangi tentera-tentera Parsi.
Kedua-dua hadits di atas dikemukakan oleh at-Tirmidzi di dalam Jaami'nya.

Kaedah 2 Perintah Yang Datang Selepas Larangan Kembali Hukumnya Kepada Keadaan Sebelum Larangan

قاعدة 2 الأَمْرُ الْوَارِدُ بَعْدَ الْحَظْرِ   يَعُوْدُ حُكْمِهُ إِلَى حِالِهِ قَبْلَ الْحَظْرِ.

Contoh aplikasi qaedah ini dapat dilihat pada dua firman Allah berikut:

1. Wahai orang-orang yang beriman, penuhi serta sempurnakanlah perjanjian-
perjanjian. Dihalalkan bagi kamu (memakan) binatang-binatang ternak (dan
sebagainya), kecuali apa yang akan dibacakan (tentang haramnya) kepada kamu.
(Halalnya binatang-binatang ternak dan sebagainlza itu) tidak pula bererti kamu boleh
menshalalkan perburuan ketika kamu dalam keadaan berihram. Sesungguhnya Allah
menetapkan hukum apa yang Dia kehendaki.
2.Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu ingat halal membuat sesuka hati
mengenai syiar-syiar agama Allah dan mengenai bulan-bulan yang dihormati, dan
mengenai binatang-binatang yang dihadiahkan (ke Mekah untuk korban) dan
mengenai kalong-kalong binatang hadiah itu dan mengenai orang-orangyangmenuju
ke Baitullah Al-Haram, yang bertujuan mencari limpah kurnia dari Tuhan mereka
(dengan jalan perniagaan) dan mencari keredaanNya (dengan mengerjakan ibadat
Haji di Tanah Suci) dan apabila kamu telah selesai dari ihram maka bolehlah kamu
berburu dan jangan sekali-kali kebencian kamu kepada suatu kaum kerana mereka
pernah menghalangi kamu dari Masjidilharam itu, mendorong kamu menceroboh dan
hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa dan
janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan
pencerobohan dan bertakwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat
azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya). (al-Maa'idah:I-2).

Ini adalah contoh sesuatu yang asalnya diharuskan. Berburu asalnya harus.Kemudian ia dilarang dalam keadaan seseorang berihram. Kemudian datang pula perintah supaya berburu selepas halal (membuka ihram). Perintah terkemudian supayaberburu itu tidak memberi erti wajib. Ia hanya memberi erti harus sahaja.
¤pada asal perintah tuhan bererti wajib.tetapi asal perintah ini harus maka kembali kepada hukum asalnya yg harus.
*jika perintah asal wajib akan kembali wajib pula.

(2)contoh yg wajib

5. Kemudian apabila habislah (masa) bulan-bulan )rang dihormati itu maka bunuhlah
orang-oranq musyrik itu di mana sahaja kamu menemuinya dan tawanlah mereka, dan
juga keponglah mereka, serta tunggulah mereka di tiap-tiap tempat mengintipnya.
Kemudian jika mereka bertaubat (dari kekufurannya) dan mendirikan sembahyang
serta memberi zakat, maka biarkanlah mereka (jangan diganggu). SesungguhnyaAllah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(at-Taubah:5).

Ini adalah contoh sesuatu yang asalnya wajib. Membunuh kafir harbi dalampeperangan adalah wajib. Di bulan-bulan haram pula diharamkan peperangan.
Kemudian Allah memerintahkan supaya membunuh pula mereka selepas berlalunya
bulan-bulan yang dihormati. Maka perintah Allah ini memberi erti wajib, kerana pada asalnya wajib.

Kaedah 3
قاعدة 3 إِذَا الشَّرْطُ والْجَزَاءُ لَفْظًا دَلًّ عَلَى الْفَخَامَةِ

Apabila syarat dan jaza' sama pada
lafaznya, maka ia menunjukkan
kehebatan atau kedahsyatannya.

Syarat dan jaza' yang tersebut di dalam qaedah ini tidaklah dipakai dengan erti biasa(mengikit nahu),
malah ia bererti suatu perkataan yang disusuli oleh perkataan yang sama dengannya,
di mana perkataan terkemudian kelihatan sebagai jawab bagi perkataan pertama.
Antara contoh yang dapat diberikan untuk qaedah ini ialah:
(1)

1. Saat yang tetap berlaku (hari kiamat) itu;
2. Apakah dia sifat dan keadaan saat yang tetap berlaku itu?
3. Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui tentang sifat dan keadaan saat yang
tetap berlaku itu? (al-Haaqqah: 1 -3).

*bila lafaz yg sama berulang adalah kedahsyatanya.

(2)
8. Iaitu golongan kanan. Alangkah mulia dan bahagianya golongan kanan itu
9. Dan golongan kiri. Alangkah seksa dan sengsaranya golongan kiri itu.
(al-Waqi'ah:8-9).
*memberi makna hebat.

(3)
1. Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan
2.Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?
3. Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan.
(al-Qa-dr:1-3)
*malam yg hebat dan istimewa.
*macam jawap atau penjelasan.

Kaedah 4 - Apabila dhamir-dhamir (kata ganti nama) dapat meraikan lafaz dan makna marji'nya, maka terlebih dahulu diraikan lafaz marji'nya, kemudian barulah diraikan makna marji'nya

قاعدة 4  إِذَ اجْتَمَعَ فِي الضَّمَائِرِ مُرَاعَاةُ اللَّفْظِ وَالْمَعْنَى بُدِئَ بِاللَّفْظِ ثُمَّ بِالْمَعْنَى

Apabila dhamir-dhamir (kata ganti nama)
dapat meraikan lafaz dan ma'na
marji'nya, maka terlebih dahulu diraikan
lafaz marji'nya, kemudian barulah
diraikan ma'na marji'nya.

Qaedah ini dapat diaplikasikan pada banyak sekali ayat-ayat al-Qur'an. Antaranya
pada firman-firman Allah di bawah ini:
(1)

Al-Baqarah 2:8

وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَقُولُ ءَامَنَّا بِٱللَّهِ وَبِٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ

8. Dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dankepada hari akhirat"; padahal mereka sebenarnya tidak beriman.
(al-Baqarah:8).
وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن
👈يَقُولُ
-dalamnya ada هو
-perkataan يَقُولُ adalah mufrad.
-huwa هو itu balik kemana?
-dia balik kepada مَن ,sebab مَن mausul musytarok.
Bila mausul musytarok boleh untuk mufrad,musanna dan boleh untuk jamak.
-disini يَقُولُ dipakai untuk mufrad,jadi guna يَقُولُuntuk meraikan lafaz مَن

ءَامَنَّا بِٱللَّهِ وَبِٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِ

-kami percaya pada Allah.
Sepatutnya dia percaya,kami ni ramai.tadi seorang .kenapa ramai .kerana dia merujuk kepada makna مَن bukan merujuk kepada lafaz مَن
وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ
-perkataan وَمَا merujuk kepada مَن
-mereka tidak mukmin.
-perkataan هُم   بِمُؤْمِنِينَ ,jamak .
-perkataan هُم nak balik kepada siapa?
-setiap dhamir dia ada marji' dia.marji' nya adalah مَن

Ini lah kaedah tafsir
Tafsir syair tak mengapa.ini quran.

(2)
Al-An'am 6:25

وَمِنْهُم مَّن يَسْتَمِعُ إِلَيْكَۖ وَجَعَلْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِىٓ ءَاذَانِهِمْ وَقْرًاۚ وَإِن يَرَوْا۟ كُلَّ ءَايَةٍ لَّا يُؤْمِنُوا۟ بِهَاۚ حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءُوكَ يُجَٰدِلُونَكَ يَقُولُ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ إِنْ هَٰذَآ إِلَّآ أَسَٰطِيرُ ٱلْأَوَّلِينَ


25. Dan di antara mereka ada yang mendengarkanmu (membaca Al-Quran), pada hal
Kami telah jadikan tutupan berlapis-lapis atas hati mereka, yang menghalang mereka
daripada memahaminya dan Kami jadikan pada telinga mereka penyumbat (yang
menjadikan mereka pekak) dan kalaupun mereka melihat tiap-tiap keterangan (dan
mukjizat yang membuktikan kebenaran Rasul), mereka tidak juga akan beriman
kepada keterangan itu; sehingga apabila mereka datang kepadamu, sambil
membantahmu, berkatalah orang-orang yang kafir itu: Ini tidak lain hanyalah cerita-
cerita dongeng orang-orang dahulu. (al-An' aam :25).

وَمِنْهُم مَّن

👈 يَسْتَمِعُ
-kenapa يَسْتَمِعُ? Bukan yastamiuna?
Kerana mengambil kira lafaz man مَّن tu mufrad

إِلَيْكَۖ وَجَعَلْنَا عَلَى

👈ٰ قُلُوبِهِمْ
-kenapa قُلُوبِهِمْ?
Keatas hati mereka.
Mereka tu siapa?
Mereka itu مَّن tu la.

أَكِنَّةً أَن

👈يَفْقَهُوه
-dia guna jamak.tadi man.mufrad

ُ وَفِىٓ ءَاذَانِهِمْ وَقْرًاۚ وَإِن يَرَوْا۟ كُلَّ ءَايَةٍ لَّا يُؤْمِنُوا۟ بِهَاۚ حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءُوكَ يُجَٰدِلُونَكَ يَقُولُ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ إِنْ هَٰذَآ إِلَّآ أَسَٰطِيرُ ٱلْأَوَّلِينَ

(3)

At-Taubah 9:49

وَمِنْهُم مَّن يَقُولُ ٱئْذَن لِّى وَلَا تَفْتِنِّىٓۚ أَلَا فِى ٱلْفِتْنَةِ سَقَطُوا۟ۗ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌۢ بِٱلْكَٰفِرِينَ

49. Dan di antara mereka (yang munafik itu) ada yang berkata: Izinkanlah aku
(supaya tidak pergi berperang) dan janganlah engkau menjadikan daku dipengaruhi
oleh fitnah. Ketahuilah, mereka telah pun tercebur ke dalam fitnah (dengan dalihan
yang dusta itu) dan sesungguhnya azab Jahannam meliputi orang-orang yang kafir.
(at-Taubah:49)
وَمِنْهُم مَّن

👈 يَقُولُ
-dia tak kata yaqulun.pada hal kalu kata yakulun boleh.pasai apa?mengambil kira  makna مَّن.tetapi disini dia tak rai makna tetapi raikan lafaz مَّن yg mufrad.

ٱئْذَن لِّى وَلَا تَفْتِنِّىٓۚ أَلَا فِى ٱلْفِتْنَةِ

👈سَقَطُوا۟ۗ

وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌۢ بِٱلْكَٰفِرِينَ

Kaedah 5 - Apabila Allah menceritakan sesuatu perbuatan diriNya menggunakan perkataan كيف(kata tanya), maka itu bererti peringatan dan amaranNya atau celaanNya terhadap mukhathab. Mungkin juga ia digunakan untuk menarik perhatian mukhathab kepada kekeuasaan dan kehebatannya

قاعدة 5 إذَا لاا َخْبَرَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْ نَفْسِهِ  بِلَفْظِ "كَيْفَ"  فَهُوَ اِسْتِخْبَارٌ عَلَى طَرِيْقِ التَّنْبِيْهِ لِلْمُخَاطَبِ أَوِ التَّوْبِيْخِ

Apabila Allah menceritakan tentang
sesuatu perbuatan diriNya menggunakan
perkataan كيف (kata tanya), maka itu
bererti peringatan dan amaranNya atau
celaanNya terhadap mukhathab.
Mungkin juga ia digunakan untuk
menarik perhatian mukhathab kepada
kekuasaan dan kehebatanNya.

-bila tuhan guna كَيْفَ dan dikaitkan dengan perkataan dlm quran,apa makna dia?

Antara contoh yang dapat dikemukakan untuk qaedah ini ialah beberapa firman Allah
berikut:
(1)

Aali-Imran 3:86

كَيْفَ يَهْدِى ٱللَّهُ قَوْمًا كَفَرُوا۟ بَعْدَ إِيمَٰنِهِمْ وَشَهِدُوٓا۟ أَنَّ ٱلرَّسُولَ حَقٌّ وَجَآءَهُمُ ٱلْبَيِّنَٰتُۚ وَٱللَّهُ لَا يَهْدِى ٱلْقَوْمَ ٱلظَّٰلِمِينَ في

86. Bagaimana Allah akan memberi petunjuk hidayat kepada sesuatu kaum yangkufur ingkar sesudah mereka beriman dan juga sesudah mereka menyaksikan bahawa
Rasulullah (Nabi Muhammad) itu adalah benar dan telah datang pula kepada merekaketerangan-keterangan yang jelas nyata dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan
petunjuk hidayatNya kepada kaum yang zalim.
(Aali 'Imraan:86).
👈كَيْفَ
-ini nak menyatakan amaran dan peringatan.
-bermakna tak boleh buat begitu.
-kalu buat begitu bermakna ,allah ikut kita .tetapi sebab apa tak boleh?sebab jalan yg kita pilih itu jalan yg sesat.

يَهْدِى ٱللَّهُ قَوْمًا كَفَرُوا۟ بَعْدَ إِيمَٰنِهِمْ وَشَهِدُوٓا۟ أَنَّ ٱلرَّسُولَ حَقٌّ وَجَآءَهُمُ ٱلْبَيِّنَٰتُۚ وَٱللَّهُ لَا يَهْدِى ٱلْقَوْمَ ٱلظَّٰلِمِينَ في

(2)
An-Naml 27:50

وَمَكَرُوا۟ مَكْرًا وَمَكَرْنَا مَكْرًا وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ
An-Naml 27:51
فَٱنظُرْ كَيْفَ كَانَ عَٰقِبَةُ مَكْرِهِمْ أَنَّا دَمَّرْنَٰهُمْ وَقَوْمَهُمْ أَجْمَعِينَ

50. Dan (dengan demikian) mereka telah merancangkan rancangan pula rancangkan balasannya dengan seburuk-buruk balasan, sedang mereka tidakmenyedarinya.
51. Maka lihatlah bagaimana akibat rancangan jahat mereka, iaitu Kami telah
hancurkan mereka dan kaum mereka semuanya.
(an-Naml:50-51).
فَٱنظُرْ
👈كَيْف
-ini amaran.

َ كَانَ عَٰقِبَةُ مَكْرِهِمْ أَنَّا دَمَّرْنَٰهُمْ وَقَوْمَهُمْ أَجْمَعِينَ

(3)
Al-Furqan 25:45

أَلَمْ تَرَ إِلَىٰ رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ ٱلظِّلَّ وَلَوْ شَآءَ لَجَعَلَهُۥ سَاكِنًا ثُمَّ جَعَلْنَا ٱلشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلًا

45. Tidakkah engkau melihat kekuasaan Tuhanmu? Bagaimana Dia menjadikanbayang-bayang itu terbentang (luas kawasannya) dan jika Dia kehendaki teirtulah Dia
menjadikannya tetap (tidak bergerak dan tidak berubah)! Kemudian Kami jadikanmatahari sebagai tanda yang menunjukkan perubahan bayang-bayang itu.
أَلَمْ تَرَ إِلَىٰ رَبِّكَ

👈كَيْف
- dia nak royat hebat dan maha kuasanya Allah.

َ مَدَّ ٱلظِّلَّ وَلَوْ شَآءَ لَجَعَلَهُۥ سَاكِنًا ثُمَّ جَعَلْنَا ٱلشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلًا

Kaedah 6 - Apabila sesuatu fi'il dikaitkan dengan dua isim, sedangkan fi'il itu hanya layak dikaitkan dengan satu sahaja daripada dua isim tersebut, maka mengikut pendapat yang lebih sahih (rajih), perlulah ditaqdirkan fi'il lain yang sesuai dengan isim yang satu lagi

قاعدة 6 إذَا اسْتُدِلَّ بِالْفِعْلِ لِشَيْئَيْنِ وَهُوَ فِيْ الحَقِيْقَةِ لِأَحَدِهِمَا يُقْدَّرُِ لِلْآخَرِ فِعْلٌ يُنَاسِبُهُ عَلَى الْأٌصَحِّ

Kaedah 6
menunjukkan perubahan bayang-bayang itu.
Apabila sesuatu f il dikaitkan dengan
dua isim, sedangkan f il itu hanya layak
dikaitkan dengan satu saja daripada dua
isim tersebut, maka mengikut pendapat
yang lebih sahih (rajih), perlulah
ditaqdirkan f il lain yang sesuai dengan
isim satu lagi.

Qaedah ini boleh diaplikasikan pada firman Allah berikut:

Al-Hasyr 59:9

وَٱلَّذِينَ تَبَوَّءُو ٱلدَّارَ وَٱلْإِيمَٰنَ مِن قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِى صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِّمَّآ أُوتُوا۟ وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌۚ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِۦ فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ

9. Dan orang-orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum
mereka, mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka dan tidak ada pula
dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang tetah diberi kepada orang-orang
yang berhijrah itu dan mereka juga mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu
lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan
amat berhajat dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada
dipengaruhi oleh tabi'at bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya.
(al-hasyr:9).

وَٱلَّذِينَ

👈 تَبَوَّءُو ٱلدَّارَ وَٱلْإِيمَٰنَ مِن قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِى صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِّمَّآ أُوتُوا۟ وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌۚ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِۦ فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ

Perkataan  تَبَوَّءُو    yang merupakan fi'il itu dikaitkan dengan dua isim sebagai
maflulnya ٱلدَّارَ  dan َٱلْإِيمَٰنَ ,  Padahal perkataan  ٱلدَّارَ  sahaja yang layak dijadikan َ sebagai mafulnya. Maka dalam keadaan ini perlu ditaqdirkan(andaikan ada fiil lain yg sesuai dengan iman itu) f il lain yang sesuai dengan  َٱلْإِيمَٰنَ   sebagai mafulnya. Misalnya ditaqdirka       وأخاصوا 
Jadi وأخاصوا َٱلْإِيمَٰنَ
Orang2 yg mendiami madinah itu dan mereka ikhlaskan imannya.begitu lah baru sesuai atau makna itulah yg ditaqdirkan.Dalam masalah
ini terdapat khilaf di kalangan para'ulama' tentang qaedah taqdirkah yang lebih baik
dipakai atau qaedah tadhmin تضمين . inilah struktur mikro quran.apa fiil yg dibuang.fiil itu apa?yg sesuai itu apa ?
Kalu تَبَوَّءُو tak sesuai.ini struktur mikro.
Apa itu تضمين?dulu sudah bincang.
Ini termasuk dibawah kaedah struktur mikro alquran.

Kalau dipakai qaedah taqdir, maka taqdirnya
adalah seperti yang diberikan tadi. وأخلصوا Dan kalau qaedah tadhmin pula yang dipakai,
maka semestinya perkataan  تَبَوَّءُو   itu dita'wilkan (tukar)dengan f il lain yang sesuai
menjadikan kedua-dua isim selepasnya sebagai mafulnya. Misalnya perkataan itu
dita'wil (dipakai) dengan ma'na لزموا(melazimi),

maka sesuailah kedua-dua isim
yang tersebut selepasnya menjadi maful baginya.

وَٱلَّذِينَ
👈 تَبَوَّءُو 
-ini ditakwil dengan لزموا mengikut bahasa arab

maka sesuailah kedua-dua isim
yang tersebut selepasnya menjadi maful baginya.

Maka inilah dipanggil kaedah تضمين

   ٱلدَّارَ وَٱلْإِيمَٰنَ مِن قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِى صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِّمَّآ أُوتُوا۟ وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌۚ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِۦ فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ

Kaedah 7

Apabila beberapa dhamir datang selepas
sesuatu isim, maka pada asalnya isim
'itulah merupakan marji' bagi dhamir-
dhamir tersebut.
W3y'4_
7 as.ote
Qaedah ini berlaku apabila tidak ada qarinah yang menunjukkan dhamir-dhamir itu
kembali kepada marji' yang berlainan, dan kembalinya kepada marji' yang sama pula
tidak menjejaskan kefasihan bahasa. Dalam keadaan ada qarinah dan menjejaskan
kefasihan bahasa, boleh saja dhamir-dhamir itu kembali kepada marji'-marji' yang
berlainan.
Qaedah 7 ini boleh diaplikasikan pada beberapa firman Allah berikut:
(1)

157. Dan juga (disebabkan) dakwaan mereka dengan mengatakan: Sesungguhnya
kami telah membunuh Al-Masih Isa Ibni Mariam, Rasul Allah. Padahal mereka tidak
membunuhnya dan tidak memalangnya (di kayu palang salib), tetapi diserupakan bagi
mereka (orang yang mereka bunuh itu seperti Nabi Isa) dan Sesungguhnya orang-
orang yang telah berselisih faham, mengenai Nabi Isa, sebenarnya mereka berada
dalam keadaan syak (ragu-ragu) tentang menentukan (pembunuhannya). Tiada
sesuatu pengetahuan pun bagi mereka mengenainya selain daripada mengikut

sangkaan semata-mata dan mereka tidak membunuhnya dengan yakin.
158. Bahkan Allah telah mengangkat Nabi Isa kepadaNya dan adalah Allah Maha
Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
159. Dan tidak ada seorang pun dari kalangan ahli Kitab melainkan dia akan beriman
kepada Nabi Isa sebelum matinya dan pada hari kiamat kelak Nabi Isa akan menjadi
saksi terhadap mereka. (an-Nisaa' : I57 -159).
Di dalam tiga ayat di atas terdapat lapan dhamir yang kembali kepada Al-Masih Isa
Ibni Mariam.
(2)
39. Letakkanlah anakmu di dalam peti, kemudian lepaskanlah peti itu ke laut, maka
biarlah laut itu membawanya terdampar ke pantai, supaya dipungut oleh musuhKu
dan musuhnya dan Aku telah tanamkan dari kemurahanKu perasaan kasih sayang
orang terhadapmu dan supaya engkau dibela dan dipelihara dengan pengawasanKu.
(Thaha:39).
Di dalam ayat ini pula terdapat tujuh dhamir yang kembali kepada (Nabi) Musa yang
tersebut di dalam ayat sebelumnya.
Contoh dhamir-dhamir yang kembali kepada marji' yang berlainan pula dapat dilihat
pada firman Allah di bawah ini:

22. (Sebahagian dari) ;f;r1flXK* berkata: silune#Ail'iuu.il Kahfi itu tiga orans,
yang keempatnya ialah anjing mereka dan setengahnya pula berkata: Bilangan mereka
lima orang, yang keenamnya ialah anjing mereka secara meraba-raba dalam gelap
akan sesuatu yang tidak diketahui dan sesetengah yang lain berkata: Bilangan mereka
tujuh orang dan yang kedelapannya ialah anjing mereka. Katakanlah (wahai
Muhammad): Tuhanku lebih mengetahui akan bilangan mereka, tiada yang
mengetahui bilangannya melainkan sedikit. Oleh itu, janganlah engkau berbahas
dengan sesiapapun mengenai mereka melainkan dengan bahasan (secara sederhana)
yang nyata (keterangannya di dalam Al-Quran) dan janeanlah engkau meminta
penjelasan mengenai hal mereka kepada seseoranepun dari golongan (yang
membincan skannya). (al-Kahf:22),
Marji' dhamir pada pa;s ialah Ashaabul Kahfi. Sementara marji' dhamir pada 3gr^ pula
adalah orang-orang Yahud

Minit 2.18
Kaedah panduan yg mudah untuk  hidup semua dari quran

Tiada ulasan:

Catat Ulasan