Halaman

Selasa, Mei 07, 2019

Qawaid tafsir 2019 sesi 03

Qawaid tafsir 2019 sesi 03

050. Sst benda atau perkara apabila
disebutkan dengan dua sifat yang
berbeza, harus salah satu daripada
sifatnya itu di'athafkan kepada
sifatnya yang satu lagi, dengan
anggapan sifat yang berbeza itu
sebagai zat yang berbeza.

Keterangan: Terdapat dua cara dalam menyatakan beberapa sifat bagi sesuatu. Cara
pertama ialah dengan tidak mengemukakan haraf 'athaf di antara sifat-sifatnya. Inilah
cara yang lebih fasih dan lebih banyak digunakan. Ini kerana terdapatnya haraf 'athaf
di antara sifat-sifat, berkemungkinan menunjukkan maushufrrya berlainan dan ada
beberapa. Tetapi ini bukanlah suatu kemestian. Boleh juga digabungkan beberapa
sifat dengan haraf 'athaf dalam keadaan maushufirya sama, walaupun yang lebih
fasihnya ialah dengan tidak menyebutkan haraf 'athaf di antaranya. Tetapi dengan
anggapan sifat yang berbeza itu sebagai sifat bagi zat yang berbeza. Inilah cara
keduanya. Sesetengah 'ulama' Nahu berpendapat, adanya 'athaf di antara sifat-sifat
sesuatu menunjukkan keasingan dan kelainan sifat-sifatnya itu.
Menurut az-Zarkasy pula, penggunaan 'athaf atau tidak bergantung kepada tempat
dan keadaan yang berbeza-beza. Kata beliau, jika sifat-sifat bagi sesuatu itu agak jauh
dan berbeza ma'nanya, atarl berlawanan ma'nanya, maka dalam keadaan itu lebih
elok digunakan 'athaf. Jika ma'nanya tidak jauh dan tidak berbeza sangat pula, maka
lebih elok tidak digunakan haraf 'athaf.
Contoh bahagian pertama, iaitu maushuf sama, tetapi di antara sifat-sifatnya terdapat
haraf 'athaf ialah dua firman Allah berikut:
(a)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ untuk
سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى

الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّىٰ

وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَىٰ

وَالَّذِي أَخْرَجَ الْمَرْعَىٰ

1. Bertasbihlah mensucikan nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi (dari segala sifat-sifat
kekurangan).
2. Yang telah menciptakan (sekalian makhlukNya) menyempurnakan
kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya);
3. Dan Yang telah mengatur (keadaan makhluk makhlukNya) serta memberikanhidayat petunjuk (ke jalan keselamatannya dan kesempurnaannya);
4. Dan Yang telah mengeluarkan tumbuh-tumbuhan (untuk binatang-binatang ternak),
(al-A'la: 1-4).

Apa yang tersebut di dalam ayat ke-1 hingga ke-4 adalah sifat-sifat Allah belaka. Iadigabungkan dengan haraf 'athaf. Sementara Allah (&yt el+t) adalah maushuf bagi
semuanya.
(b)
قَالَ أَفَرَأَيْتُمْ مَا كُنْتُمْ تَعْبُدُونَ

أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمُ الْأَقْدَمُونَ

فَإِنَّهُمْ عَدُوٌّ لِي إِلَّا رَبَّ الْعَالَمِينَ

الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ

وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ

وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ

75. Nabi Ibrahim berkata: Sudahkah kamu berfikir sehingga nampak gunanya benda-benda yang kamu sembah itu? -
76. (Yang sekian lama disembah oleh) kamu dan datuk nenek kamu yang dahulu?
77. (Aku bertanya demikian) kerana sesungguhnya berhala-berhala itu ialahmusuhKu, (aku tidak menyembah) melainkan Allah Tuhan sekalian alam;
78. Tuhan yang menciptakan daku (dari tiada kepada ada), maka Dialah yangmemimpin dan memberi petunjuk kepadaku;
79 . Dan Tuhan yang Dialah jua memberiku makan dan memberi minum,
80. Dan apabila aku sakit, maka Dialah yang menyembuhkan penyakitku;
(asy-Syu'araa': 75-80).

Apa yang tersebut dari ayat ke-78 hingga ayat ke-80 semuanya adalah sifat-sifat ربالعالمينAllah Tuhan sekalian alam. Dan semuanya dikaitkan dengan haraf 'athaf.
Contoh bahagian kedua, iaitu sifat-sifat yang maushuf sama, dan ia tidak di'athafkan
dengan haraf 'athaf dapat dilihat pada dua firman Allah berikut:

(a)
وَلَا تُطِعْ كُلَّ حَلَّافٍ مَهِينٍ

هَمَّازٍمَشَّاءٍ بِنَمِيمٍ

مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ

عُتُلٍّ بَعْدَ ذَٰلِكَ زَنِيمٍ

10. Dan janganlah engkau (berkisar dari pendirianmu
kemahuan orang yang selalu bersumpah, lagi
amalannya);
11. Yang suka mencaci, lagi yang suka menyebarkan
belahkan orang ramai);
yang benar dan jangan) menurutyang hina (pendapatnya danfitnah hasutan (untuk mernecah
12. Yang sering menghalangi amalan-amalan kebajikan, yang melanggar hukum-hukum agama,lagi yang amat berdosa;
13. Yang jahat kejam, yang selain itu tidak tentu pula bapanya.
(al-Qalam:10-13).

Berdasarkan sebab nuzul bagi ayat-ayat di atas,
حَلَّافٍ مَهِينٍ

yang tersebut di dalam ayatke-10 meruju' kepada orang tertentu di zaman Rasulullah s.a.w. Dia ialah al-Walidbin Mughirah. Sifat-sifat yang tersebut di dalam ayat-ayat selepasnya semuanyaadalah sifat-sifatnya. Kerana itu ia disebutkan tanpa haraf 'athaf.
(b)
هُوَ ٱللَّهُ ٱلۡخَـٰلِقُ ٱلۡبَارِئُ ٱلۡمُصَوِّرُۖ لَهُ ٱلۡأَسۡمَاۤءُ ٱلۡحُسۡنَىٰۚ یُسَبِّحُ لَهُۥ مَا فِی ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۖ وَهُوَ ٱلۡعَزِیزُ ٱلۡحَكِیمُ

24.Dialah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk; Yang Mengadakan (dari tiadakepada ada); Yang Membentuk rupa (makhluk-makhlukNya menurut yangdikehendakiNya); bagiNyalah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepadaNya segala yang ad,a di langit dan di bumi dan DialahYang tiada bandingNya, lagi Maha Bijaksana.
(al-Hasyr:24).

Beberapa sifat Allah disebutkan di dalam ayat ini, namun ia tidak diiikat dengan haraf
'athaf kerana ia adalah sifat-sifat bagi, Zat yang sama iaitu Allah.

Contoh bahagian ketiga, iaitu sifat-sifat bagi maushuf yang sama, tetapi ma'na sifat-sifat itu agak jauh dan berbeza atau berlawanan, dapat dilihat pada dua firman Allah
berikut:
(a) هُوَ ٱلۡأَوَّلُ وَٱلۡـَٔاخِرُ وَٱلظَّـٰهِرُ وَٱلۡبَاطِنُۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَیۡءٍ عَلِیمٌ

3. Dialah Yang Awal dan Yang Akhir dan Yang Zahir serta Yang Batin dan Dialah
Yang Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
(al-Hadid:3).

Apa yang tersebut di dalam ayat ini ialah sifat-sifat Allah jua. Oleh kerana ia berbezadan berlawanan, maka semuanya diikat dengan haraf 'athaf.
(b)

وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَأَبْكَىٰ

وَأَنَّهُ هُوَ أَمَاتَ وَأَحْيَا

43.Dan bahawa sesungguhnya, Dialah yang menyebabkan (seseorang itu bergembira)
tertawa dan menyebabkan (seseorang itu berdukacita) menangis;
44. Dan bahawa sesungguhnya, Dialah yang mematikan dan menghidupkan;
(an-Najm:43-44).

Apa yang tersebut di dalam dua ayat di atas adalah sifat-sifat Allah semuanya. Ia diikat dengan haraf 'athaf kerana ma'na-ma'nanya berbeza dan berlawanan, seolah-
olahnya ia adalah sifat-sifat bagi maushuf yang berlainan.

Kaedah b

Qaedah Ketiga: Firman Allah s.w.t. Bermaksud: Dan janganlah kamu melupakan
kelebihan di antara kamu. (al-Baqarah:237).

وَلَا تَنسَوُا۟ ٱلۡفَضۡلَ بَیۡنَكُمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ بِمَا تَعۡمَلُونَ بَصِیرٌ

Tiada ulasan:

Catat Ulasan