Sahih bukhari kitab azan sesi 056
Tajuk sambungan
Bab solat jamaah
Tajuk Apabila makanan telah dihidang dan iqamat pula dikumandangkan,ibnu umar selalu memulakan makan malamnya (sebelum solat magrib).
Sahih bukhari kitab azan sesi 055.
Bab solat jamaah
Tajuk Apabila makanan telah dihidang dan iqamat pula dikumandangkan,ibnu umar selalu memulakan makan malamnya (sebelum solat magrib)
باب إِذَا حَضَرَ الطَّعَامُ وَأُقِيمَتِ الصَّلاَةُ:
وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يَبْدَأُ بِالْعَشَاءِ.
وَقَالَ أَبُو الدَّرْدَاءِ مِنْ فِقْهِ الْمَرْءِ إِقْبَالُهُ عَلَى حَاجَتِهِ حَتَّى يُقْبِلَ عَلَى صَلاَتِهِ وَقَلْبُهُ فَارِغٌ.
Ini atsar.
Selepas ini ada hadis pula.
باب إِذَا حَضَرَ الطَّعَامُ وَأُقِيمَتِ الصَّلاَةُ:
Apabila makanan terhidang dan iqamat pula dikumandangkan
وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يَبْدَأُ بِالْعَشَاءِ.
Dan sesungguhnya Ibnu Umar memulakan makan malamnya sebelum bersolat magrib
وَقَالَ أَبُو الدَّرْدَاءِ مِنْ فِقْهِ الْمَرْءِ إِقْبَالُهُ عَلَى حَاجَتِهِ حَتَّى يُقْبِلَ عَلَى صَلاَتِهِ وَقَلْبُهُ فَارِغٌ.
Dan telah berkata Abu darda tanda orang cerdik/kebijaksanaan sesaorang adalah ia menyempurnakan hajatnya supaya boleh bersolat dgn hati yg tenang.
-yg lengkap mesti ada,walaupun disini tiada sanad.
- bawa sanad ibnu umar dan abu darda nak menunjukan
punca khilaf.
-anak murid(ayah syeh zakaria) yg pandai telah tulis yg dia mengajar .
-syeh maulana muhamad yahya datang untuk belajar.
-diterjemah dari bhasa urdu kebahasa arab.
-ilmu dalam bahasa urdu sangat banyak.
-hamka kata ,sepuluh baca satu tulis.
-nasrul bari (syarah bukhari)dlm bahasa urdu.
-isyarat jln menjamak atau menyelaraskan hadis.
ada hadis larangnmelewatkan solat.
-solat tidak boleh dilewatkan kerana makanan seolah2 berlawanan.
-tujuan bukhari adalah beliau mentarjihkannya bukan nak selaras.sebab yg melarang tidak lebih kuat dari hadis yg suruh makan.dan hadis itu juga dhiaf bg abu daud.
Maimun perawi dhaif dan bersendirian.
Perawi macam imam malik bersaorang akan kuat juga.
Mmay nampak begitu.
١٠ - الأذان » ٤٢٤ - إذا حضر الطعام وأقيمت الصلاة
باب إِذَا حَضَرَ الطَّعَامُ وَأُقِيمَتِ الصَّلاَةُ:
10. Adzan » 424. Jika makanan dihidangkan sementara shalat sudah dikumandangkan iqamatnya
٦٣١ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ هِشَامٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي قَالَ سَمِعْتُ عَائِشَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ إِذَا وُضِعَ الْعَشَاءُ وَأُقِيمَتْ الصَّلَاةُ فَابْدَءُوا بِالْعَشَاءِ
631. Telah menceritakan kepada kami Musaddad berkata, telah menceritakan kepada kami Yahya dari Hisyam berkata, telah menceritakan bapakku kepadaku, katanya: "Aku mendengar 'Aisyah radliallahu 'anhu berkata,, dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Apabila makan malam sudah dihidangkan sedangkan shalat jama'ah sudah dibacakan iqamatnya, maka dahulukanlah makan".
-dimana soalan dan jawapannya?
-kalu ,syarat .berdiri ,feel syarat
-ada syarat dan feel syarat shj
-ada makanan dan azan dikumandangkan maka perlu makan...untuk menunjukan adanya khilaf...ini kaedah imam bukhari
-kenapa bukhari buang jawap syarat?
-ada jawapannya.
-fathul bari jilid 2 mukasurat 528.
-ilmu usul fikh =ilmu mengkaji keadaan perintah2 atau suruhan2
-larangan dalam bentuk suruhan.
Contoh budak yg mandi sungai,ayahnya dtg bersama rotan dan menyuruh anaknya mandi lagi..ini larangan dalam btk suruhan.budak tu boleh faham.
-boleh makan dulu walaupun terlepas takbir ,rakaat atau solat.
-jika ada 2 pilihan ,nabi saw akan pilih yg lebih mudah
٦٣٢ - حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ قَالَ حَدَّثَنَا اللَّيْثُ عَنْ عُقَيْلٍ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا قُدِّمَ الْعَشَاءُ فَابْدَءُوا بِهِ قَبْلَ أَنْ تُصَلُّوا صَلَاةَ الْمَغْرِبِ وَلَا تَعْجَلُوا عَنْ عَشَائِكُمْ
~
632. Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Bukair berkata, telah menceritakan kepada kami Al Laits dari 'Uqail dari Ibnu Syihab dari Anas bin Malik radliallahu 'anhu bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam: "Apabila makan malam sudah dihidangkan, maka makanlah terlebih dahulu sebelum kalian melaksanakan shalat Maghrib. Dan janganlah kalian tergesa-gesa dalam menyelesaikan makan malam kalian".
٦٣٣ - حَدَّثَنَا عُبَيْدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنْ أَبِي أُسَامَةَ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا وُضِعَ عَشَاءُ أَحَدِكُمْ وَأُقِيمَتْ الصَّلَاةُ فَابْدَءُوا بِالْعَشَاءِ وَلَا يَعْجَلْ حَتَّى يَفْرُغَ مِنْهُ وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يُوضَعُ لَهُ الطَّعَامُ وَتُقَامُ الصَّلَاةُ فَلَا يَأْتِيهَا حَتَّى يَفْرُغَ وَإِنَّهُ لَيَسْمَعُ قِرَاءَةَ الْإِمَامِ وَقَالَ زُهَيْرٌ وَوَهْبُ بْنُ عُثْمَانَ عَنْ مُوسَى بْنِ عُقْبَةَ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا كَانَ أَحَدُكُمْ عَلَى الطَّعَامِ فَلَا يَعْجَلْ حَتَّى يَقْضِيَ حَاجَتَهُ مِنْهُ وَإِنْ أُقِيمَتْ الصَّلَاةُ رَوَاهُ إِبْرَاهِيمُ بْنُ الْمُنْذِرِ عَنْ وَهْبِ بْنِ عُثْمَانَ وَوَهْبٌ مَدِينِيٌّ
633. Telah menceritakan kepada kami 'Ubaid bin Isma'il dari Abu Usamah dari 'Ubaidullah dari Nafi' dari Ibnu 'Umar radliallahu 'anhu berkata,; Telah bersabda Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam: "Apabila makan malam seseorang dari kalian sudah dihidangkan sedangkan shalat sudah didirikan, maka dahulukanlah makan malam dan janganlah tergesa-gesa(pergi berjemaah) hingga dia menuntaskannya". Ibnu 'Umar juga pernah dihidangkan padanya suatu makanan sedangkan shalat sedang dilaksanakan, namun dia tidak mengikuti shalat tersebut hingga selesai, padahal saat itu dia juga mendengar bacaan imam. Berkata Zuhair dan Wahab bin 'Utsman dari Musa bin 'Uqbah dari Nafi' dari Ibnu 'Umar radliallahu 'anhu berkata,; Telah bersabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam: "Apabila seseorang dari kalian sedang makan janganlah dia tergesa-gesa hingga dia menyelesaikan kebutuhan (makan) nya sekalipun shalat jama'ah sedang dilaksanakan". Diriwayatkan oleh Ibrahim bin Al Mundzir (guru imam bukhari)dari Wahab bin 'Utsman, dan Wahab adalah penduduk Madinah.
Minit 10
-terhidangnya makanan adalah suatu keuzuran.
-tajuk bab adalah soalan yg tersirat.
-selalu juga jawapan tidak diberikan bahkan soalan pun tak jelas.
-jawapan yg sebenarnya adalah apa yg dikemukakan oleh imam bukhari berupa atsar dlm tajuk bab ada 2,atsar abu darda dan ibnu umar.
-atsar yg menunjukan kita kena sempurnakan hajat kita sebelum pergi solat.
-kemudian 3 hadis dibwh bab ini menunjukan perkara yg sama.bermakna inilah pendapat bukhari.
-boleh makan sebelum solat jemaah.
-jgn tenggelam punca ini adalah perbincangan solat jemaah.
-yg dia duk bincang inilah mazhab imam bukhari.iaitu yg dia isyarat.dia tak bg tau dengan jelas.kita kena faham2.byk dlm bukhari ini kena buat faham2.kalu buat tak faham sudah.ini salah satu metod atau cara dia yg perlu kita faham.
-jika pergi solat dulu,solatnya sah tapi yg lebih eluk makan dulu.
-para ulamak berbeza pendapat dlm perkara ini.
-jumhur ulamak berkata sebenarnya kalau sesaorang itu dia tak makan dulu dan dia p solat dulu,solatnya sah.bukan sampai tak sah.
-bgmn dgn perintah nabi?
-perintah itu asalnya wajib, tetapi ini bukan tetapi molek sahaja atau istikbarbi atau sunat
-bg setengqh golongan perintah itu memang wajib.pendapat zohiri.boleh berdosa dan solat tidak sah
-pendapat ke3 mustahak atau eluk dan lebih utama makan secara mutlak iaitu berpuasa atau tidak,terliur atau tidak,dibimbangi makanan rosak atau tidak,sebelum solat magrib atau solat2 yg lain atau tidak.dlm semua keadaan itu makan lebih comel.bgmn pun solat dulu pun sah.
-pendapat imam malik solat lebih afdal atau aula jika makanan tidak menganggu kekhusyukannya.ini pendapat jumhur.
Minit 18.
-ini kerana perkara khusyuk dlm solat ini
Tiada ulasan:
Catat Ulasan