Tafsir nota baca 3(56-59)
Tafsir nota 3(56)
Al-Baqarah 2:31
وَعَلَّمَ ءَادَمَ ٱلْأَسْمَآءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى ٱلْمَلَٰٓئِكَةِ فَقَالَ أَنۢبِـُٔونِى بِأَسْمَآءِ هَٰٓؤُلَآءِ إِن كُنتُمْ صَٰدِقِينَ
Al-Baqarah 2:32
قَالُوا۟ سُبْحَٰنَكَ لَا عِلْمَ لَنَآ إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَآۖ إِنَّكَ أَنتَ ٱلْعَلِيمُ ٱلْحَكِيمُ
Al-Baqarah 2:33
قَالَ يَٰٓـَٔادَمُ أَنۢبِئْهُم بِأَسْمَآئِهِمْۖ فَلَمَّآ أَنۢبَأَهُم بِأَسْمَآئِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّىٓ أَعْلَمُ غَيْبَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ
Al-Baqarah 2:34
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَٰٓئِكَةِ ٱسْجُدُوا۟ لِءَادَمَ فَسَجَدُوٓا۟ إِلَّآ إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَٱسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ ٱلْكَٰفِرِينَ
Dan Dia (Allah) mengajarkan kepada (Nabi) Adam segala nama (benda-benda dan gunanya), kemudian mengemukakannya kepada para malaikat ⁷⁴ lalu berfirman: "Ceritakanlah kepadaKu nama benda-benda ini jika kamu memang golongan yang benar.⁷⁵ [31]
Jawab mereka: Maha sucilah Engkau (Ya Allah)! Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnyaEngkau jualah Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.[32]
Allah berfirman: "'Wahai Adam! Beritahulah nama benda-benda ini kepada mereka.⁷⁶ Maka setelah Adam memberitahu nama benda-benda itu kepada mereka, Allah pun berfirman: "Bukankah Aku telah katakan kepadamu,bahawasanya Aku mengetahui segala rahsia langit dan bumi, dan Aku mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan⁷⁷ [33]
Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada para malaikat: "Tunduk dan beri hormatlah kamu kepada (Nabi) Adam".⁷⁸ Lalu mereka tunduk memberi hormat melainkan Iblis;⁷⁹ ia enggan dan berlagak sombong. Dengan itu termasuklah ia
dalam golongan orang-orang yang kahr.⁸⁰ [34]
⁷⁴ Tujuan mengemukakannya kepada malaikat ialah untuk menyalahkan da'waan mereka yang tidak dinyatakan di dalam ayat ke-30 bahawa mereka juga mengetahui tentang semua benda, maka merekalah yang lebih berkelayakan untuk jawatan itu jika direstui Allah. Kesimpulannya ialah di dalam ayat ke-30 tersebut dengan jelas empat perkara yang dikatakan oleh para malaikat, iaitu "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami)hendak menjadikan di bumi itu orang-orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (sebagai khalifah), sedangkan kami sentiasa bertasbih memujiMu dan kami juga sentiasa mentaqdiskanMu.
Dua perkara pula tidak dikata oleh mereka, ia disembunyikan, iaitu kami juga mengetahui tentang semua benda,kerana itu kami juga layak dijadikan khalifah di bumi.
⁷⁵ Allah befirman begini untuk membuktikan da'waan para malaikat yang disembunyikan bahawa mereka mengetahui segala benda adalah tidak benar. Kerana banyak lagi benda dan perkara yang tidak diketahui mereka. Adam bahkan lebih mengetahui tentangnya daripada mereka. Kerana itu dia dan anak cucunya lebih layak untuk jawatan khalifah itu. Jika para malaikat tidak pemah menda'wa walaupun secara tersembunyi bahawa mereka mengetahui segala benda, niscaya tidak berertilah firman Allah ini: "Ceritakanlah kepadaKu nama benda-benda ini jika kamu memang golongan yang benar."
56
Tafsir nota 3(57)
⁷⁶ Setelah para malaikat mengakui kelemahan dan kekurangan ilmu mereka, Allah berfirman kepada Adam: "Wahai Adam! Beritahulah nama benda-benda ini kepada mereka". Benda-benda yang diajar nama-namanya oleh Allah kepada Adam bukan semuanya ber'aqal, malah kebanyakannya tidak ber'aqal. Tetapi Allah mentaghlibkan(memenangkan) makhluk yang ber'aqal daripada yang tidak ber'aqal, kerana itulahAllah menggunakan dhamir (ganti nama) jama' mudzakkar pada بأسماءهمla bukan بأسماءها Contoh mentaghlibkan (memenangkan) makhluk yang ber'aqal daripada yang tidak ber'aqal dapat juga dilihat pada perkataan العالمين(semesta alam) di dalam ayat ke-dua surah al-Fatihah. Allah telah menggunakan perkataan jama' mudzakkar salim(yang menunjukkan makhluk yang ber'aqal) di situ, padahal kejadian Allah yang lebih banyak di alam semesta ini ialah yang tidak ber'aqal.
⁷⁷ Di dalam nota ke-⁷⁴ sebelum ini telah dikemukakan empat perkara yang dinyatakan oleh malaikat dan dua perkara yang disembunyikan mereka. Itulah yang dimaksudkan dengan "Aku mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan". Mungkin juga yang dimaksudkan dengan apa yang kamu sembunyikan itu ialah sikap takabbur dan sombong Iblis. Kalau itulah yang dimaksudkan dengan apa yang kamu sembunyikan, maka firman Allah:
إِلَّآ إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَٱسْتَكْبَرَ
di dalam ayat ke-34 selepas ini menjelaskannya.
⁷⁸ Perkataan اسجدوا seharusnya dipakai dengan erti seperti yang diberikan di atas, iaitu Tunduk dan patuhlah kamu kepada Adam, atau beri hormatlah kamu kepada Adam.Sujud dengan erti ini memang ada digunakan di dalam Al-Qur'an pada tempat yang lain.
Lihat firman Allah berikut:
Al-Insyiqaq 84:21
وَإِذَا قُرِئَ عَلَيْهِمُ ٱلْقُرْءَانُ لَا يَسْجُدُونَ۩
Bermaksud: dan apabila Al-Qur'an dibacakan kepada mereka, mereka tidak mahu tunduk dan patuh.
(al-Insyiqaaq: 21)
Tidak seharusnya perintah Allah ini dipakai dengan erti sujud dengan meletakkan dahi di tanah sebagaimana kita sujud kepada Allah. Sebabnya Allah melarang bersujud seperti itu kepada selainNya di dalam ayat berikut:
Fushshilat 41:37
وَمِنْ ءَايَٰتِهِ ٱلَّيْلُ وَٱلنَّهَارُ وَٱلشَّمْسُ وَٱلْقَمَرُۚ لَا تَسْجُدُوا۟ لِلشَّمْسِ وَلَا لِلْقَمَرِ وَٱسْجُدُوا۟ لِلَّهِ ٱلَّذِى خَلَقَهُنَّ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ
57
Tafsir nota 3(58)
Bermaksud: Dan antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah malam dan siang, serta matahari dan bulan. Janganlah kamu sujud kepada matahari dan janganlah pula sujud kepada bulan, sebaliknya hendaklah kamu sujud kepada Allah yang menciptakannya,kalau betullah kamu hanya beribadat kepada Allah.
(Fusshilat:37).
Tidak jelas daripada firman Allah ini, adakah ia merupakan perintah yang mula-mula sekali diberikan kepada para malaikat atau sebelum itu sudah pun ada perintah supaya mereka tunduk dan memberi penghormatan kepada Adam. Perintah yang diberikan menerusi ayat ini sebenarnya adalah setelah Adam diciptakan dengan sempurna dan dihidupkan. Sebelum kejadian Adam lagi telah pun ada perintah supaya para malaikat tunduk dan hormat kepadanya, apabila dia dicipta dan dihidupkan nanti. Ia dapat dilihat pada beberapa firman Allah seperti berikut:
Al-Hijr 15:28
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَٰٓئِكَةِ إِنِّى خَٰلِقٌۢ بَشَرًا مِّن صَلْصَٰلٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ
Al-Hijr 15:29
فَإِذَا سَوَّيْتُهُۥ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى فَقَعُوا۟ لَهُۥ سَٰجِدِينَ
Bermaksud: Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat:"Sesungguhnya Aku akan menciptakan seorang manusia dari tanah liat kering yang berasal dari tanah kental yang berubah warna dan baunya.(28).
Apabila Aku telah menyempurnakan kejadiannya, dan telah meniupkan ke dalamnya roh (ciptaan)Ku, maka tunduk dan beri hormatlah kamu kepadanya." (29).
(al-Hijr:28-29)
Shad 38:71
إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَٰٓئِكَةِ إِنِّى خَٰلِقٌۢ بَشَرًا مِّن طِينٍ
Shad 38:72
فَإِذَا سَوَّيْتُهُۥ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى فَقَعُوا۟ لَهُۥ سَٰجِدِينَ
Bermaksud: (Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada paru malaikat:"sesungguhnya Aku akan menciptakan manusia (Adam) dari tanah. (71)
Apabila Aku telah menyempurnakan kejadiannya, dan telah meniupkan ke dalamnya roh (ciptaan)Ku, maka tunduk dan beri hormatlah kamu kepadanya."(72).
(Shaad:71-72).
⁷⁹ Bahagian permulaan ayat ini secara zahimya menampakkan hanya malaikat sahaja yang diperintah Allah supaya tunduk dan memberi hormat kepada Adam, tetapi kenapa pula selepas itu dikecualikan Iblis, adakah Iblis juga termasuk dalam makhluk yang diperintah supaya tunduk memberi hormat kepada Adam? Jawabnya, ya. Iblis juga diperintahkan supaya tunduk dan memberi hormat kepada Adam.
Buktinya ialah beberapa firman Allah berikut:
Shad 38:75
قَالَ يَٰٓإِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَىَّۖ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ ٱلْعَالِينَ
Bermaksud: Allah berfirman: Hai lblis! Apa yang menghalangmu daripada turut tunduk kepada (Adam) yang Aku telah ciptakan dengan kedua tanganKu? Adakah engkau menyombong ataupun engkau (merasa) termasuk dalam orang-orang yang(lebih) tinggi?"
(Shaad:75).
58
Tafsir nota 3(59)
Al-A'raf 7:11
وَلَقَدْ خَلَقْنَٰكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَٰكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَٰٓئِكَةِ ٱسْجُدُوا۟ لِءَادَمَ فَسَجَدُوٓا۟ إِلَّآ إِبْلِيسَ لَمْ يَكُن مِّنَ ٱلسَّٰجِدِينَ
Al-A'raf 7:12
قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَۖ قَالَ أَنَا۠ خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِى مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُۥ مِن طِينٍ
Bermaksud: Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu (Adam), lalu Kami membentuk rupamu, kemudian Kami berfirman kepada para malaikat: "Tunduk dan patuhlah kamu kepada Adam, lalu mereka sujud melainkan Iblis, dia tidaklah termasuk dalam golongan yang sujud.(11)
Allah berfirman: "Apakah yang menghalangmu daripada tunduk ketika Aku menyuruhmu?" Iblis menjawab: Aku lebih baik daripada Adam, Engkau (wahaiTuhan) jadikan daku dari api sedang dia Engkau jadikan dari tanah.(12).
(al-A'raaf:11-12).
Firman Allah di dalam ayat-ayat di atas menunjukkan Iblis juga termasuk dalam golongan makhluk yang diperintah Allah supaya tunduk kepada Adam bersama-sama para malaikat, walaupun ia bukan dari kalangan malaikat. Bukti ia bukan dari kalangan malaikat ialah firman Allah di bawah ini:
Al-Kahfi 18:50
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَٰٓئِكَةِ ٱسْجُدُوا۟ لِءَادَمَ فَسَجَدُوٓا۟ إِلَّآ إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ ٱلْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِۦٓۗ أَفَتَتَّخِذُونَهُۥ وَذُرِّيَّتَهُۥٓ أَوْلِيَآءَ مِن دُونِى وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّۢۚ بِئْسَ لِلظَّٰلِمِينَ بَدَلًا
Bermaksud: Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada para malaikat: "Tunduk dan beri hormatlah kamu kepada Adam; maka mereka tunduk memberi hormat melainkan Iblis. Dia adalah dari golongan jin. Dengan itu ia mendurhakai perintah Tuhannya. Maka, patutkah kamu hendak menjadikan Iblis dan keturunannya sebagai sahabat-sahabat karib yang menjadi pemimpin selain daripadaku? Sedang mereka itu adalah musuhmu. Amatlah buruknya bagi orang-orang yang zalim. pengganti yang mereka pilih itu.
(al-Kahf:50).
⁸⁰ Tidak tersebut di dalam ayat ini sebab dan alasan Iblis enggan dan takabbur, tidak mahu tunduk dan hormat kepada Adam, sehingga ia termasuk dalam golongan yang kafir. Di dalam dua ayat di bawah ini disebutkan sebab dan alasannya:
Al-A'raf 7:12
قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَۖ قَالَ أَنَا۠ خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِى مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُۥ مِن طِينٍ
Allah berfirman: "Apakah yang menghalangmu daripada tunduk ketika Aku menyuruhmu??' Iblis menjawab: "Aku lebih baik daripada Adam, Engkau (wahaiTuhan) jadikan daku dari api sedang dia Engkau jadikan dari tanah.
(al-A'raaf:12).
Al-Hijr 15:33
قَالَ لَمْ أَكُن لِّأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُۥ مِن صَلْصَٰلٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ
Bermaksud: Berkata Iblis: "Aku sekali-kali tidak akan tunduk kepada manusia yang Engkau telah menciptakannya dari tanah liat yang kering, yang berasal dari tanah kental yang berubah warna dan baunya."
(al-Hijr:33).
59
Tiada ulasan:
Catat Ulasan