Halaman

Rabu, Februari 05, 2020

Sahih bukhari kitab iman sesi 82@39

Sahih bukhari kitab iman sesi 82@39

Sesi 39
باب مَا جَاءَ أَنَّ الأَعْمَالَ بِالنِّيَّةِ وَالْحِسْبَةِ وَلِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى:
فَدَخَلَ فِيهِ الإِيمَانُ وَالْوُضُوءُ وَالصَّلاَةُ وَالزَّكَاةُ وَالْحَجُّ وَالصَّوْمُ وَالأَحْكَامُ.
وَقَالَ اللَّهُ تَعَالَى: {قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ} عَلَى نِيَّتِهِ.
((نَفَقَةُ الرَّجُلِ عَلَى أَهْلِهِ يَحْتَسِبُهَا صَدَقَةٌ)).
وَقَالَ: ((وَلَكِنْ جِهَادٌ وَنِيَّةٌ)).

باب مَا جَاءَ أَنَّ الأَعْمَالَ بِالنِّيَّةِ وَالْحِسْبَةِ وَلِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى:

Sesungguhnya amal itu bergantung dengan niat dan pengharapan, dan setiap mukmin akan mendapatkan sesuai dengan niatnya

Amal mesti ada niat yg  ikhlas baru lah ada amal yg diterima.
Yg memberi makna segala2nya adalah ikhlas.
Masalah yg mengancam aqidah.
Bila islam masuk syurga ?mesti ada
Ada amalan
Ada niat
Ada keikhlasan

Nafkah pd anak dan isteri,lepas tanggungjawab,tapi tak dapat pahala jika tiada niat.
Untuk masuk syurga mesti ada amal dan bila ada amal ,amal itu mesti ikhlas.
Hijrah dah tiada,tetapi jihad  masih ada.
Ahli badar adalah sangat mempunyai kelebihan berbanding dgn sahabat yg tidak .
Ahli bg nabi musa adalah isteri.
Beri makan kepada keluarga/infaq pada isteri dapat pahala sedekah.
Ikhlas adalah syarat amal diterima.

Tanggunjawab sudah lepas ,tetapi bila ada niat ikhlas kerana allah.
Jihad=memajukan masyarakat juga jihad.
Niat adalah penting untuk sesuatu amal diterima.

وَالْحِسْبَةِ=pengharapan/ikhlas
                                                       Mengharapkan yg allah bg.
                                                      Tidak memberi harga pada
                                                       pemberian allah.
Kritik ore,nampak macam tu,bukhari nak bg tau ikhlas byk
macam
Ada pahala bila ada niat dan pahala.
Kritik ore ,seolah2 hdk menjatuhkan ore lain.
Ikhlas bukan hanya hubungan bersaorangan dgn allah,tetapi juga termasuk memberitahu kekurangan dan kelemahan orang yg terlibat dgn hadis dan merupakan tuntutan agama
وَالْحِسْبَةِini dok ada dlm hadis lain tapi kenapa diletakan dicelah

  ١.الأَعْمَالَ بِالنِّيَّةِ
٢. وَالْحِسْبَةِ
٣.وَلِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى

Tinggalkan atau tak buat amalan,bila ada niat maka dapat pahala.

فَدَخَلَ فِيهِ الإِيمَانُ وَالْوُضُوءُ وَالصَّلاَةُ وَالزَّكَاةُ وَالْحَجُّ وَالصَّوْمُ وَالأَحْكَامُ.
Maka masuk padanya mesti ada niat  ,bila berwuduk,bersolat,zakat,hajji puasa dan ikut keadaan dia/segala hukum
Pendapat iman abu hanifah puasa tak payah niat sebab itu adalah amal yg wajib dilakukan,nak posa yg lain dah tak boleh,bgmn pun makin eluk jika ada niat
Bg bukhari ,setiap amal kena ada niat.

وَقَالَ اللَّهُ تَعَالَى: {قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ} عَلَى نِيَّتِهِ.
Dan telah berkata allah taala,setiap orang bekerja mengikut tabiat atau semulajadinya atau kejadian asalnya atau niat dia.atau keadaan dia.

((نَفَقَةُ الرَّجُلِ عَلَى أَهْلِهِ يَحْتَسِبُهَا صَدَقَةٌ)).
Nafkah/belanja seorang lelaki terhadap ahli keluarganya dgn ikhlas adalah sedekah.
Bg kat anak bini pun boleh pahala.
Apa lagi untuk orang lain juga dpt pahala

وَقَالَ: ((وَلَكِنْ جِهَادٌ وَنِيَّةٌ)).
Dan telah berkata tetapi jihad dan niat yg masih ada
-masa hijrah,hijrah telah tiada tapi jihad dlm btk lain tetap ada
-jihad bukan dgn tak tentu hala .
Memajukan masyarakat jihad
Menulis pun jihad.
Menegak kebenaran adalah jihad.
Jihad ini luas.
Jihad nafsu kita tak suka .
Jihad Perang bukannya ada sokmo.
jihad juga kena ada niat.
Jihat juga adalah menaikkan maruah umat islam,memajukan umat islam
Hijrah ,tinggalkan yg tak eluk/yg allah tak suka.
Niat mesti dibetulkan,sambil jahit luka dan doa,agar penjahat/sikafir yg sakit.
Orang ngaji ugama tapi tiada seorang pun masuk islam kerana kita.yg tak ngaji ugama ada yg masuk islam kerana dia besar pahalanya.

شَاكِلَتِهِtabiat atau kejadian

Niat betul tapi cara tak betul maka tidak akan dpt petunjuk
Niat mesti ada dan betul  atas semua orang.

Bukti 3 perkara..
Ada 3 hadis
Hadis yg pertama hadis umar
Hadis yg ke 2 hadis abu masud
Hadis ke 3 hadis saad bin abi waqqqas

«54» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ عَلْقَمَةَ بْنِ وَقَّاصٍ عَنْ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((الأَعْمَالُ بِالنِّيَّةِ، وَلِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى، فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ، فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ، وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا يُصِيبُهَا، أَوِ امْرَأَةٍ يَتَزَوَّجُهَا، فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ)).
[أطرافه 1، 2529، 3898، 5070، 6689، 6953، تحفة 10612].
Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Maslamah berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Yahya bin Sa'id dari Muhammad bin Ibrahim dari Alqamah bin Waqash dari Umar, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Semua perbuatan tergantung niatnya, dan (balasan) bagi tiap-tiap orang (tergantung) apa yang diniatkan; barangsiapa niat hijrahnya karena Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya adalah kepada Allah dan Rasul-Nya. Barangsiapa niat hijrahnya karena dunia yang ingin digapainya atau karena seorang perempuan yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya adalah kepada apa dia diniatkan.".

Perawi.
Muhammad bin Ibrahim, Sepupu abu bakar
Kaedah :jika dia meriwayat hadis mungkar maka dia dikatakan perawi dhoif,tetapi disini dia dikatakan perawi mungkar kerana dia bersaorang meriwayatkan hadis, innamalakmalubiniyat.bukan sebab dia perawi dhoif
Bukhari dan muslim terima dia,dah lepas gertak/tempat pemeriksaan,kalu ada ore kritik tak akan beri kesan padanya.sini hadis makna yg mufrad atau hadis ghorib.ore salah faham bila sebut mungkar,yg hanya dia yg meriwayat,ore lain tiada yg meriwayatkanya bukan bermakna dia perawi dhoif

Alqamah bin waqas,lahir dizaman nabi

وَلِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى

Dok dlm rumah pun boleh pahala sedekah.
Yg dibubuh dlm mulut isteri -kemesraan-
Mandi sekali,cebok sekali-mesra.

Syakilah=sesuai dgn sifat yg allah jadikan pada diri sesaorang.

Nabi peringkat awal,nabi susah khadijah lebih senang.

Abul al as,anak saudara khadijah khuwailid suami zainab.
Ahli pada asal bermaksud isteri,tetapi juga termasuk anak.

«55» حَدَّثَنَا حَجَّاجُ بْنُ مِنْهَالٍ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ قَالَ: أَخْبَرَنِي عَدِيُّ بْنُ ثَابِتٍ قَالَ: سَمِعْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ يَزِيدَ عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((إِذَا أَنْفَقَ الرَّجُلُ عَلَى أَهْلِهِ يَحْتَسِبُهَا فَهُوَ لَهُ صَدَقَةٌ)).
[طرفاه 4006، 5351، تحفة 9996- 22/ 1].
Telah menceritakan kepada kami Hajjaj bin Minhal berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah berkata, telah mengabarkan kepadaku 'Adi bin Tsabit berkata: Aku pernah mendengar Abdullah bin Yazid dari Abu Mas'ud dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Apabila seseorang memberi nafkah untuk keluarganya dengan niat mengharap pahala maka baginya Sedekah".

Mughiroh bin syubah mati tahun 40 h
Wafat tahun 40 hijrah.
Dan baiah aqobah
Ikut serta dlm perang badar.
Dapat pahala sedekah bila diniatkan
Belanja kepada isteri dan jika  isteri pula anak cucu nabi,macam dgn yg dikatakan itu  sedekah?ini cuma pahala sedekah.
أَهْلِهِ=isteri
يَحْتَسِبُهَا=harap dapat pahala atau apa2 balasan

Ia akan jadi sedekah.dgn syarat ikhlas.iaitu dgn ada nya niat.menunaikan kewajipan keluarga dapat pahala.dan bila niat pula akan dpt juga pahala lain pula.
Anakbini pun dikira sedekah juga.
Pahala sedekah sudah dapat.
Hijrah selepas fathi mekah telah tiada
Hijrah adalah satu dari jihad.jadiwalaupun tiada lagi hijrah tapi masih ada jihad disegala lapangan kehidupan.

«56» حَدَّثَنَا الْحَكَمُ بْنُ نَافِعٍ قَالَ: أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ عَنِ الزُّهْرِيِّ قَالَ: حَدَّثَنِي عَامِرُ بْنُ سَعْدٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ أَنَّهُ أَخْبَرَهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((إِنَّكَ لَنْ تُنْفِقَ نَفَقَةً تَبْتَغِي بِهَا وَجْهَ اللَّهِ إِلاَّ أُجِرْتَ عَلَيْهَا، حَتَّى مَا تَجْعَلُ فِي فِي امْرَأَتِكَ)).
[أطرافه 1295، 2742، 2744، 3936، 4409، 5354، 5659، 5668، 6373، 6733، تحفة 3890].
Telah menceritakan kepada kami Al Hakam bin Nafi' berkata, telah mengabarkan kepada kami Syu'aib dari Az Zuhri berkata, telah menceritakan kepadaku 'Amir bin Sa'd dari Sa'd bin Abu Waqash bahwasanya dia mengabarkan, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Sesungguhnya, tidaklah kamu menafkahkan suatu nafkah yang dimaksudkan mengharap wajah Allah kecuali kamu akan diberi pahala termasuk sesuatu yang kamu suapkan ke mulut istrimu".

Orang mengahwini anak cucu nabi ,adakah tidak boleh diberi nafkah sebab itu adalah sedekah?
Tidak itu cuma sedekah dr segi pahala.
Saad bin abi waqas
Sedekah untuk suami,ada 2 pahala.
Suap kemulut isteri=mesra dgn isteri.mandi bersama.
Mesra begitu sekali.
Hadis ini adalah hadis mukhtasol/hadis ringkas.
Yg hadis panjang menceritakan saad sakit sehingga dia nak bg harta dia (separuh @satu pertiga)dan diberitahu nabi  dia akan sihat.
Anak dia amir bin saad belum ada lagi.

Atas persetujuan@persefahaman boleh tidak memberi nafkah.
Yg asal atau sepatutnya@undang2@fekah@jika dituntut oleh isteri. ,arrijaluqawamu alanisa.
Contoh lelaki yg miskin pada awalnya
Ibnu masud
Abu hurairah
Hadis yg diringkaskan (muhtasol)
Saad bin Abi waqas p mekah dan jatuh sakit dan difikirkn telah hampir mati.tapi nabi memberitahu dia akan pjg umur .
Tak boleh kera disusui ,anak dirumah mati kelaparan.
1:.anak
2.anak saudara
3.sepupu.
Suami@isteri dapat pahala.
Dari segi undang2 ,boleh dapat hak.
Kena ada persefahaman,jurus baik,tolong dan afda pendapatan sendiri.ini yg lebih utama.
Pada kemaluan kamu ada sedekah.
Sahabat terkejut,adakah melepaskan syahawat itu sedekah?
Kemaluan itu diletakan pada tempat yg haram berdosa maka bila diletakan pada tempat yg halal boleh pahala.

Nabi sangat mesra dgn isteri,menyuapi isteri dan mandi sekali.
Mengajar mesra dgn isteri dan ikhlas,
Walaupun nampak memuaskan nafsu,tapi mesti kena dgn cara boleh pahala.

Bab 42
باب قَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((الدِّينُ النَّصِيحَةُ لِلَّهِ وَلِرَسُولِهِ وَلأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَعَامَّتِهِمْ))، وَقَوْلِهِ تَعَالَى: {إِذَا نَصَحُوا لِلَّهِ وَرَسُولِهِ}:
Agama adalah nasehat (loyalitas) kepada Allah,Rasul-Nya dan para pemimpin.

«57» حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ إِسْمَاعِيلَ قَالَ: حَدَّثَنِي قَيْسُ بْنُ أَبِي حَازِمٍ عَنْ جَرِيرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ بَايَعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى إِقَامِ الصَّلاَةِ، وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ، وَالنُّصْحِ لِكُلِّ مُسْلِمٍ.
[أطرافه 524، 1401، 2157، 2714، 2715، 7204، تحفة 3226].
Telah menceritakan kepada kami Musaddad berkata, telah menceritakan kepada kami Yahya dari Isma'il berkata, telah menceritakan kepadaku Qais bin Abu Hazim dari Jarir bin Abdullah berkata: "Aku telah membai'at Rasulullah untuk menegakkan shalat, menunaikan zakat dan menasehati kepada setiap muslim".

«58» حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ زِيَادِ بْنِ عِلاَقَةَ قَالَ: سَمِعْتُ جَرِيرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ يَوْمَ مَاتَ الْمُغِيرَةُ بْنُ شُعْبَةَ قَامَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَى عَلَيْهِ وَقَالَ عَلَيْكُمْ بِاتِّقَاءِ اللَّهِ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَالْوَقَارِ وَالسَّكِينَةِ حَتَّى يَأْتِيَكُمْ أَمِيرٌ، فَإِنَّمَا يَأْتِيكُمُ الآنَ، ثُمَّ قَالَ اسْتَعْفُوا لأَمِيرِكُمْ، فَإِنَّهُ كَانَ يُحِبُّ الْعَفْوَ. ثُمَّ قَالَ أَمَّا بَعْدُ، فَإِنِّي أَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قُلْتُ أُبَايِعُكَ عَلَى الإِسْلاَمِ. فَشَرَطَ عَلَيَّ وَالنُّصْحِ لِكُلِّ مُسْلِمٍ. فَبَايَعْتُهُ عَلَى هَذَا، وَرَبِّ هَذَا الْمَسْجِدِ إِنِّي لَنَاصِحٌ لَكُمْ. ثُمَّ اسْتَغْفَرَ وَنَزَلَ.
[تحفة 321

Telah menceritakan kepada kami Abu An Nu'man berkata, telah menceritakan kepada kami Abu 'Awanah dari Ziyad bin 'Alaqah berkata; saya mendengar Jarir bin Abdullah berkata ketika Al Mughirah bin Syu'bah meninggal, sambil berdiri dia memuji Allah dan mensucikan-Nya, berkata: "Wajib atas kalian bertakwa kepada Allah satu-satunya dan tidak menyekutukannya, dan dengan penuh ketundukan dan ketenangan sampai datang pemimpin pengganti, dan sekarang datang penggantinya, " kemudian dia berkata: "Mintakanlah maaf kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala buat pemimpin kalian ini (Al Mughirah), karena dia suka memberi maaf." Lalu berkata: "Amma ba'du, sesungguhnya aku mendatangi Nabi shallallahu 'alaihi wasallam kemudian aku berkata: "Aku membai'at engkau untuk Islam". Lalu Nabi shallallahu 'alaihi wasallam memberi syarat dan menasehati kepada setiap muslim, maka aku membai'at Beliau untuk perkara itu, dan demi Pemilik Masjid ini, sungguh aku akan selalu memberi nasihat kepada kalian" Kemudian dia beristighfar lalu turun dari mimbar.

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan