Halaman

Rabu, Ogos 05, 2020

Daurah tafsir 2019 sesi 06(12)nota6(118)

Daurah tafsir 2019 sesi 06(12)nota6(118)
sesi 06(11,12,13,14).

kandungannya dan supaya orang-orang Arab terlebih dahulu memeluk agama Islam dan kemudian melalui mereka, sekalian penduduk dunia yang lain juga memeluk agama Islam (Ayat:2).
إِنَّآ أَنزَلْنَٰهُ قُرْءَٰنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ 
Sesungguhnya Kami menurunkannya sebagai Qur'an berbahasa Arab, agar kamu mengerti.

(b) Menerusi wahyu al-Qur'an, Rasulullah s.a.w. telah mendapat perincian kisah Nabi Yusuf, orang-orang Arab sebelum itu tidak mengetahui tentangnya (Ayat: 3).
نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ ٱلْقَصَصِ بِمَآ أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ هَٰذَا ٱلْقُرْءَانَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِۦ لَمِنَ ٱلْغَٰفِلِينَ 
Kami menceritakan kepadamu (Muhammad) kisah yang paling baik dengan mewahyukan Al-Qur'an ini kepadamu, dan sesungguhnya engkau sebelum itu termasuk orang yang tidak mengetahui.

(c) Kisah Yusuf dikemukakan supaya orang-orang musyrikin Mekah mengambil i'tibar daripadanya dan
supaya orang-orang yaflg berfikiran (اولو الالباب) dapat menerima al-Qur'an yang diturunkan kepada Muhammad sebagai sebuah kitab yang membawa hidayat dan rahmat kepada manusia. Qur'an bukanlah sebuah kitab yang diada-adakan oleh Muhammad (Ayat: 111).
لَقَدْ كَانَ فِى قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُو۟لِى ٱلْأَلْبَٰبِۗ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَىٰ وَلَٰكِن تَصْدِيقَ ٱلَّذِى بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَىْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ 
Sungguh, pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang yang mempunyai akal. (Al-Qur'an) itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya, menjelaskan segala sesuatu, dan (sebagai) petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman.

3. Di dalam Surah Yusuf terdapat seruan kepada tauhid dan juga seruan supaya beriman kepada hari kemudian.
(a) Ketika di dalam penjara, Yusuf berkata kepada kawan-kawannya bahawa dia telah meninggalkan
satu kaum yang tidak percaya kepada tauhid dan hari kemudian (Ayat 37).

قَالَ لَا يَأْتِيكُمَا طَعَامٌ تُرْزَقَانِهِۦٓ إِلَّا نَبَّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِۦ قَبْلَ أَن يَأْتِيَكُمَاۚ ذَٰلِكُمَا مِمَّا عَلَّمَنِى رَبِّىٓۚ إِنِّى تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لَّا يُؤْمِنُونَ بِٱللَّهِ وَهُم بِٱلْءَاخِرَةِ هُمْ كَٰفِرُونَ 

Dia (Yusuf) berkata, “Makanan apa pun yang akan diberikan kepadamu berdua aku telah dapat menerangkan takwilnya, sebelum (makanan) itu sampai kepadamu. Itu sebagian dari yang diajarkan Tuhan kepadaku. Sesungguhnya aku telah meninggalkan agama orang-orang yang tidak beriman kepada Allah, bahkan mereka tidak percaya kepada hari akhirat.

(b) Nabi Yusuf dalam da'wahnya kepada tauhid telah mengemukakan dalil-dalil 'aqli supaya difikir dan direnungi oleh kawan-kawannya yang berada di dalam penjara bersama beliau, adakah tuhan yang berbilang lebih baik daripada hanya satu tuhan yang Maha perkasa? (Ayat: 39).
يَٰصَىٰحِبَىِ ٱلسِّجْنِ ءَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ ٱللَّهُ ٱلْوَٰحِدُ ٱلْقَهَّارُ 
Wahai kedua penghuni penjara! Manakah yang baik, tuhan-tuhan yang bermacam-macam itu ataukah Allah Yang Maha Esa, Mahaperkasa?

(c) Nabi Yusuf telah menolak syirik, beliau telah melarang manusia mengikut adat resam nenek moyang yang salah, beliau juga menyeru manusia supaya menyembah Tuhan yang Esa (Ayat: 40).
مَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِهِۦٓ إِلَّآ أَسْمَآءً سَمَّيْتُمُوهَآ أَنتُمْ وَءَابَآؤُكُم مَّآ أَنزَلَ ٱللَّهُ بِهَا مِن سُلْطَٰنٍۚ إِنِ ٱلْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِۚ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُوٓا۟ إِلَّآ إِيَّاهُۚ ذَٰلِكَ ٱلدِّينُ ٱلْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ ٱلنَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ 
Apa yang kamu sembah selain Dia, hanyalah nama-nama yang kamu buat-buat baik oleh kamu sendiri maupun oleh nenek moyangmu. Allah tidak menurunkan suatu keterangan pun tentang hal (nama-nama) itu. Keputusan itu hanyalah milik Allah. Dia telah memerintahkan agar kamu tidak menyembah selain Dia. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.


118

Tiada ulasan:

Catat Ulasan