Halaman

Selasa, Ogos 04, 2020

Qawaid tafsir 2018 nota 9(0131)

Qawaid tafsir 2018 nota 9(0131)

قاعدة ٦٣ تُحْمَلُ نُصُوْصُ الْكِتَابِ عَلَى مَعْهُوْدِ الْأُمِّيِّنَ فِي الْخِطَابِ

Ma'na nas-nas al-Qur'an hendaklah dipakai menurut apa
yang ma'lum di kalangan orang orang 'Arab dalam percakapan mereka.

Keterangan: Al-Qur'an diturunkan dalam bahasa 'Arab tulen, kerana itu ia mestilah difahami menurut bahasa itu. Simpulan bahasa, perbandingan dan perumpamaan yang
digunakan di dalamnya adalah berdasarkan apa yang dima'lumi dan lumrah dikalangan mereka. Kerana itu apabila menyebutkan tentang ni'mat-ni'mat syurga al-Qur'an hanya menyebutkan makanan, minuman atau buah-buahan yang lumrah terdapat di kalangan mereka sahaja. Contohnya dapat dilihat pada firman Allah
berikut:
Al-Waqi'ah 56:27
وَأَصْحَٰبُ ٱلْيَمِينِ مَآ أَصْحَٰبُ ٱلْيَمِينِ 
Al-Waqi'ah 56:28
فِى سِدْرٍ مَّخْضُودٍ 
Al-Waqi'ah 56:29
وَطَلْحٍ مَّنضُودٍ 
Al-Waqi'ah 56:30
وَظِلٍّ مَّمْدُودٍ 

27 Dan puak kanan, alangkah bahagianya keadaan puak kanan itu
28. Mereka bersenang-lenang di antara pohon-pohon bidara yang tidak berduri.
29.Dan pokok-pokok pisang yang tersusun rapi buahnya,
30. Dan naungan yang tetap terbentang. 
(al-Waqi'ah 27-30).

Tidak tersebut di dalam mana-mana ayat al-Qur'an buah durian, buah rambutan atau buah cempedak dan lain-lain sebagai buah-buahan syuga, padahal tentu sekali
semuanya ada di dalam syurga nanti, bahkan lebih lagi daripada itu pun ada. Tetapi ia tidak disebut kerana ia tidak lumrah di kalangan bangsa 'Arab di tanah 'Arab.
Apabila hendak menyatakan kehebatan dan keajaiban qudrat Allah pada kejadian binatang pula untalah yang dipilih. Tidak pula pernah tersebut tentang kejadian
zirafah. Firman Allah:
Al-Ghashiyah 88:17
أَفَلَا يَنظُرُونَ إِلَى ٱلْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ 
17. Maka apakah mereka tidak memperhatikan unta, bagaimana ia diciptakan?(al-Ghasiyah:17)

131

Tiada ulasan:

Catat Ulasan