Selasa, Oktober 27, 2020

Daurah tafsir 2019 sesi 11(25)nota9(195-201)s

Daurah tafsir 2019 sesi 11(25)nota9(195-201)s

Surah alfurqan 
Tertib surah 25
Bilangan ayat 77
Bilangan rukuk 6
Surah Makkiyah 
Tertib turun yg ke 42
Bilangan paragraf  5
Paragraf 1 ayat 1-3 Tujuan risalah dan wahyu
Paragraf 2 ayat 4-34 Jawapan untuk kritikan dan tuduhan terhadap Rasullah dan Quran.
Paragraf 3 ayat 35-44 Nasihat kepada orang2 musyrikin Mekah supaya mengambil i'tibar drp sejarah pendustaan ummat terdahulu terhadap nabi2 mereka dan sejarah kebinasaan mereka.
Paragraf 4 ayat 45-54 Arahan berpandukan dalil2 آفقي alQuran dan أنفسي alQuran untuk menentukan jihad yg besar dlm dakwah.
Paragraf 5 ayat 55-62 Arahan supaya terus bertawakkal , bertasbih dan bersujud disamping penolakan terhadap syirik dan pembuktian kebenaran akidah tauhid.
Paragraf 6 ayat 63-77 Seruan kepada orang2 musyrikin Mekah  yg buruk peribadinya supaya memiliki sifat2 ahli syurga iaitu عبأدالرحمن

Mesej utama
1.Menjawab tuduhan dan kritikan terhadap Rasullah dan al Quran  berpandukan dalil2 آفقي dan أنفسي drp alquran .
2.Arahan supaya menyempurnakan hujjah kepada  musyirikin Mekah  yg tidak percaya kepada tauhid dan akhirat.
3.Seruan kepada orang2 musyrikin Mekah yg buruk peribadinya supaya memiliki sifat2 ahli syurga iaituعبأدالرحمن


ZamanDiturunkan
Surah al-Furqaan diturunkan bersama Surah al-Mu'minun di peringkat ketiga kehidupan Rasulullah s.a.w. di Mekah antara tahun ke-6 hingga ke-10 Kenabian. Ia diturunkan selepas Sayyidina 'Umar memeluk agama Islam (Zul Hijjah 6 Kenabian). Kira-kira pada tahun ke-7 Kenabian, ketika itu tuduhan-tuduhan seperti kena sihir, pendusta dan macam-macam lagi dilemparkan kepada Rasulullah s.a.w.

Didalam surah ini terdapat jawapan-jawapan kepada tuduhan mereka terhadap Rasulullah dan Qur'an.
Pada ketika itu juga para sahabat yang baru memeluk agama Islam mendapat pendidikan al-Qur'an melalui Rasulullah s.a.w. Di dalam surah ini Rasulullah s.a.w. dikatakan sebagai pemberi ancaman kepada seluruh dunia, di masa itu juga Surah al-Anbiya' dan Surah al-Mu'minun diturunkan.

Perkaitan Surah Al-Furqaan Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya
1. Di dalam Surah al-Mu'minun dinyatakan sifat-sifat lengkap orang mu'min yang berjaya, di dalam surah ini sifat-sifat mereka dinyatakan sebagai sifat-sifat hamba-hamba tuhan Ar-Rahman. Seruan Rasulullah yang disebutkan di dalam Surah an-Nuur dibuktikan kebenarannya berdasarkan dalil-dalil didalam Surah al-Furqaan ini.

2. Di dalam Surah an-Nuur, tuduhan-tuduhan tidak berasas terhadap isteri Rasulullah s.a.w. atau sahabat wanita yang lain ditolak dengan kata هَذَا بُهْتِانٌ عَظِيْمٌ. Di dalamnya juga terdapat larangan daripada menuduh dan memfitnah perempuan-perempuan yang mulia. Di dalam Surah al-Furqaan ini pula dikemukakan penolakan terhadap tuduhan-tuduhan yang tidak berasas oleh orang-orang kafir terhadap peribadi Rasulullah s.a.w.

Beberapa Kata Kunci Dan Tema Utama Surah
1. Di dalam Surah al-Furqaan terdapat tiga ayat yang dimulakan dengan perkataan تِبِارَكَ    .تِبِارَكَ  bererti Maha berkat.
(a) Antara dalil keberkatan Allah yang melimpah-ruah ialah adanya al-Qur'an itu sendiri (Ayat 1).
Al-Furqan 25:1
تَبَارَكَ ٱلَّذِى نَزَّلَ ٱلْفُرْقَانَ عَلَىٰ عَبْدِهِۦ لِيَكُونَ لِلْعَٰلَمِينَ نَذِيرًا 
Mahasuci Allah yang telah menurunkan Furqan (Al-Qur'an) kepada hamba-Nya (Muhammad), agar dia menjadi pemberi peringatan kepada seluruh alam (jin dan manusia).


(b) Dalil kedua keberkatan dan limpah kurnia Allah ialah sistem alam ciptaan Allah yang terdiri daripada bulan, matahari dan lain-lain (Ayat 61).

Al-Furqan 25:61
تَبَارَكَ ٱلَّذِى جَعَلَ فِى ٱلسَّمَآءِ بُرُوجًا وَجَعَلَ فِيهَا سِرَٰجًا وَقَمَرًا مُّنِيرًا 
Mahasuci Allah yang menjadikan di langit gugusan bintang-bintang dan Dia juga menjadikan padanya matahari dan bulan yang bersinar.

(c) Dalil ketiga bagi luasnya keberkatan dan limpah kurnia Allah ialah adanya ni'mat-ni'mat yang disediakan di akhirat berupa syurga dan singgahsana-singgahsana mewah yang terdapat di dalamnya
(Ayat: 10).

Al-Furqan 25:10
تَبَارَكَ ٱلَّذِىٓ إِن شَآءَ جَعَلَ لَكَ خَيْرًا مِّن ذَٰلِكَ جَنَّٰتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا ٱلْأَنْهَٰرُ وَيَجْعَل لَّكَ قُصُورًۢا 
Mahasuci (Allah) yang jika Dia menghendaki, niscaya Dia jadikan bagimu yang lebih baik daripada itu, (yaitu) surga-surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan Dia jadikan (pula) istana-istana untukmu.


2. Di dalamnya juga tersebut tanggungjawab- tanggungjawab Rasulullah.
(a) Rasulullah adalah pemberi ancaman kepada seluruh penduduk dunia (Ayat: 1).

Al-Furqan 25:1
تَبَارَكَ ٱلَّذِى نَزَّلَ ٱلْفُرْقَانَ عَلَىٰ عَبْدِهِۦ لِيَكُونَ لِلْعَٰلَمِينَ نَذِيرًا 
Mahasuci Allah yang telah menurunkan Furqan (Al-Qur'an) kepada hamba-Nya (Muhammad), agar dia menjadi pemberi peringatan kepada seluruh alam (jin dan manusia).

(b) Rasulullah diutuskan hanya sebagai نذير (pengancam) dan بشير (pemberi berita gembira) (Ayat: 56).

Al-Furqan 25:56
وَمَآ أَرْسَلْنَٰكَ إِلَّا مُبَشِّرًا وَنَذِيرًا 
Dan tidaklah Kami mengutus engkau (Muhammad) melainkan hanya sebagai pembawa kabar gembira dan pemberi peringatan.


(c) Rasulullah s.a.w. tidak meminta apa-apa balasan dan upah bagi segala khidmat yang diberikannya
(Ayat:57).

Al-Furqan 25:57
قُلْ مَآ أَسْـَٔلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَن شَآءَ أَن يَتَّخِذَ إِلَىٰ رَبِّهِۦ سَبِيلًا 
Katakanlah, “Aku tidak meminta imbalan apa pun dari kamu dalam menyampaikan (risalah) itu, melainkan (mengharapkan agar) orang-orang mau mengambil jalan kepada Tuhannya.”


(d) Di dalam surah ini juga diberikan jawapan terhadap kritikan-kritikan berhubung dengan kemanusiaan Rasulullah, antaranya ialah dikatakan bagaiman ia menjadi Rasul? Dia pun makan minum dan berjalan-jalan di pasar seperti orang-orang lain (Ayat:7).

Al-Furqan 25:7
وَقَالُوا۟ مَالِ هَٰذَا ٱلرَّسُولِ يَأْكُلُ ٱلطَّعَامَ وَيَمْشِى فِى ٱلْأَسْوَاقِۙ لَوْلَآ أُنزِلَ إِلَيْهِ مَلَكٌ فَيَكُونَ مَعَهُۥ نَذِيرًا 
Dan mereka berkata, “Mengapa Rasul (Muhammad) ini memakan makanan dan berjalan di pasar-pasar? Mengapa malaikat tidak diturunkan kepadanya (agar malaikat) itu memberikan peringatan bersama dia,

Sebagai jawapannya dikatakan sekalian rasul-rasul terdahulu juga manusia, mereka juga makan, minum
dan berjalan-jalan di pasar (Ayat: 20)

Al-Furqan 25:20
وَمَآ أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ مِنَ ٱلْمُرْسَلِينَ إِلَّآ إِنَّهُمْ لَيَأْكُلُونَ ٱلطَّعَامَ وَيَمْشُونَ فِى ٱلْأَسْوَاقِۗ وَجَعَلْنَا بَعْضَكُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَتَصْبِرُونَۗ وَكَانَ رَبُّكَ بَصِيرًا 
Dan Kami tidak mengutus rasul-rasul sebelummu (Muhammad), melainkan mereka pasti memakan makanan dan berjalan di pasar-pasar. Dan Kami jadikan sebagian kamu sebagai cobaan bagi sebagian yang lain. Maukah kamu bersabar? Dan Tuhanmu Maha Melihat.


3. Tujuan al-Our'an diturunkan.
(a) al-Furqaan iaitu al-Qur'an diturunkan kepada Muhammad untuk memberi ancaman dan peringatan
kepada penduduk seluruh dunia (Ayat: 1).
تَبَارَكَ ٱلَّذِى نَزَّلَ ٱلْفُرْقَانَ عَلَىٰ عَبْدِهِۦ لِيَكُونَ لِلْعَٰلَمِينَ نَذِيرًا 
(b) Rasulullah s.a.w. diarahkan supaya jangan berasa tertekan dengan tindakan-tindakan orang-orang kafir, Baginda diperintah meneruskan kerja da'wah sebagai suatu jihad yang besar menerusi ajarat al-Qur'an (Ayat: 52).

Al-Furqan 25:52
فَلَا تُطِعِ ٱلْكَٰفِرِينَ وَجَٰهِدْهُم بِهِۦ جِهَادًا كَبِيرًا 
Maka janganlah engkau taati orang-orang kafir, dan berjuanglah terhadap mereka dengannya (Al-Qur'an) dengan (semangat) perjuangan yang besar.

(c) Allah s.w.t. menyatakan sebagai cabaran kepada sesiapa saja supaya mengemukakan kitab seperti al-
Qur'an dan dikatakan tiada siapa pun akan mampu membawa seumpamanya (Ayat: 33).

Al-Furqan 25:33
وَلَا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْنَٰكَ بِٱلْحَقِّ وَأَحْسَنَ تَفْسِيرًا 
Dan mereka (orang-orang kafir itu) tidak datang kepadamu (membawa) sesuatu yang aneh, melainkan Kami datangkan kepadamu yang benar dan penjelasan yang paling baik.


(d) Peringatan dan nasihat di dalam al-Qur'an diberikan dengan pelbagai cara dan gaya bahasa untuk
memahamkan orang-orang yang tidak menerima Islam. Cara seperti itu dipanggil تصريف القران (Ayat:50).

Al-Furqan 25:50
وَلَقَدْ صَرَّفْنَٰهُ بَيْنَهُمْ لِيَذَّكَّرُوا۟ فَأَبَىٰٓ أَكْثَرُ ٱلنَّاسِ إِلَّا كُفُورًا 
Dan sungguh, Kami telah mempergilirkan (hujan) itu di antara mereka agar mereka mengambil pelajaran; tetapi kebanyakan manusia tidak mau (bersyukur), bahkan mereka mengingkari (nikmat).


4. Kritikan dan bantahan orang-orang musyrikin Mekah
(a) Di dalam surah ini bantahan dan kritikan orang-orang musyrikin dikemukakan dengan lafaz وَقَالَ ٱلَّذِينَ
Salah satu kritikan mereka ialah al-Qur'an adalah dusta, ia direka oleh Muhammad, untuk menyiapkannya, ada satu kumpulan orang yang membantunya (Ayat 4)
.وَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ إِنْ هَٰذَآ إِلَّآ إِفْكٌ ٱفْتَرَىٰهُ وَأَعَانَهُۥ عَلَيْهِ قَوْمٌ ءَاخَرُونَۖ


Al-Furqan 25:4
وَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ إِنْ هَٰذَآ إِلَّآ إِفْكٌ ٱفْتَرَىٰهُ وَأَعَانَهُۥ عَلَيْهِ قَوْمٌ ءَاخَرُونَۖ فَقَدْ جَآءُو ظُلْمًا وَزُورًا 
Dan orang-orang kafir berkata, “(Al-Qur'an) ini tidak lain hanyalah kebohongan yang diada-adakan oleh dia (Muhammad), dibantu oleh orang-orang lain,” Sungguh, mereka telah berbuat zhalim dan dusta yang besar.


(b) Kritikan kedua mereka ialah kenapa Allah tidak menurunkan para malaikat sebagai rasul dari sisiNya?

(c) Kritikan yang ketiga mereka ialah kenapa kita tidak dapat melihat Allah (Ayat 21).
وَقَالَ ٱلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَآءَنَا لَوْلَآ أُنزِلَ عَلَيْنَا ٱلْمَلَٰٓئِكَةُ أَوْ نَرَىٰ رَبَّنَاۗ

Al-Furqan 25:21
وَقَالَ ٱلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَآءَنَا لَوْلَآ أُنزِلَ عَلَيْنَا ٱلْمَلَٰٓئِكَةُ أَوْ نَرَىٰ رَبَّنَاۗ لَقَدِ ٱسْتَكْبَرُوا۟ فِىٓ أَنفُسِهِمْ وَعَتَوْ عُتُوًّا كَبِيرًا 
Dan orang-orang yang tidak mengharapkan pertemuan dengan Kami (di akhirat) berkata, “Mengapa bukan para malaikat yang diturunkan kepada kita atau (mengapa) kita (tidak) melihat Tuhan kita?” Sungguh, mereka telah menyombongkan diri mereka dan benar-benar telah melampaui batas (dalam melakukan kezhaliman).


(d) Kritikan keempat mereka ialah kenapa al-Qur'an tidak diturunkan sekaligus semua sekali? Kenapa ia diturunkan secara beransur-ansur? Sebagai jawapan kepada kritikan ini dikatakan tujuan ia diturunkan beransur-ansur begitu ialah untuk menetapkan hati Rasulullah (AyaI 32).

Al-Furqan 25:32
وَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ ٱلْقُرْءَانُ جُمْلَةً وَٰحِدَةًۚ كَذَٰلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِۦ فُؤَادَكَۖ وَرَتَّلْنَٰهُ تَرْتِيلًا 
Dan orang-orang kafir berkata, “Mengapa Al-Qur'an itu tidak diturunkan kepadanya sekaligus?” Demikianlah, agar Kami memperteguh hatimu (Muhammad) dengannya dan Kami membacakannya secara tartil (berangsur-angsur, perlahan dan benar).

(e) Rasulullah s.a.w. juga dituduh telah mereka al-Qur'an, Bagindalah yang mengada-adakannya (Ayat:4).

Al-Furqan 25:4
وَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ إِنْ هَٰذَآ إِلَّآ إِفْكٌ ٱفْتَرَىٰهُ وَأَعَانَهُۥ عَلَيْهِ قَوْمٌ ءَاخَرُونَۖ فَقَدْ جَآءُو ظُلْمًا وَزُورًا 
Dan orang-orang kafir berkata, “(Al-Qur'an) ini tidak lain hanyalah kebohongan yang diada-adakan oleh dia (Muhammad), dibantu oleh orang-orang lain,” Sungguh, mereka telah berbuat zhalim dan dusta yang besar.


(f) Antara kritikan mereka lagi ialah kenapakah Nabi s.a.w. tidak dikurniakan kekayaan? (Ayat: 8).

(g) Antara kritikan mereka lagi ialah kenapa Rasulullah s.a.w. tidak dikurniakan kebun? (Ayat 8).

(h) Antara kritikan mereka lagi ialah mereka mengatakan Nabi s.a.w. adalah seorang yang terkena sihir
(Ayat:8).

Al-Furqan 25:8
أَوْ يُلْقَىٰٓ إِلَيْهِ كَنزٌ أَوْ تَكُونُ لَهُۥ جَنَّةٌ يَأْكُلُ مِنْهَاۚ وَقَالَ ٱلظَّٰلِمُونَ إِن تَتَّبِعُونَ إِلَّا رَجُلًا مَّسْحُورًا 
atau (mengapa tidak) diturunkan kepadanya harta kekayaan atau (mengapa tidak ada) kebun baginya, sehingga dia dapat makan dari (hasil)nya?” Dan orang-orang zhalim itu berkata, “Kamu hanyalah mengikuti seorang laki-laki yang kena sihir.”

(i) Antara kritikan dan tuduhan mereka terhadap Rasulullah lagi ialah Rasulullah akan membuatkan kita terpesong dan meninggalkan tuhan-tuhan kita, oleh itu kita hendaklah bersabar menghadapinya (Ayat:42).
إِن كَادَ لَيُضِلُّنَا عَنْ ءَالِهَتِنَا لَوْلَآ أَن صَبَرْنَا عَلَيْهَاۚ

Al-Furqan 25:42
إِن كَادَ لَيُضِلُّنَا عَنْ ءَالِهَتِنَا لَوْلَآ أَن صَبَرْنَا عَلَيْهَاۚ وَسَوْفَ يَعْلَمُونَ حِينَ يَرَوْنَ ٱلْعَذَابَ مَنْ أَضَلُّ سَبِيلًا 
Sungguh, hampir saja dia menyesatkan kita dari sesembahan kita, seandainya kita tidak tetap bertahan (menyembah)nya.” Dan kelak mereka akan mengetahui pada saat mereka melihat azab, siapa yang paling sesat jalannya.

(j) Satu lagi tuduhan dan kritikan mereka terhadap al-Qur'an dan Rasulullah ialah al-Qur'an tidak lebih dari sebuah buku yang mengumpulkan dongeng-dongeng zaman dahulu, Muhammad telah menyuruh seseorang menuliskan dongeng-dongeng itu kepadanya di waktu pagi dan petang (Ayat: 5).

Al-Furqan 25:5
وَقَالُوٓا۟ أَسَٰطِيرُ ٱلْأَوَّلِينَ ٱكْتَتَبَهَا فَهِىَ تُمْلَىٰ عَلَيْهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا 
Dan mereka berkata, “(Itu hanya) dongeng-dongeng orang-orang terdahulu, yang diminta agar dituliskan, lalu dibacakanlah dongeng itu kepadanya setiap pagi dan petang.”

5. Jenayah-jenayah kaum mus)rrikin Mekah.
Orang-orang musyrikin Mekah beribadat kepada مِنْ دُونِ الله  yang tidak dapat memudharatkan mereka dan
tidak juga dapat memberi manfaat (Ayat: 55).

Al-Furqan 25:55
وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَا لَا يَنفَعُهُمْ وَلَا يَضُرُّهُمْۗ وَكَانَ ٱلْكَافِرُ عَلَىٰ رَبِّهِۦ ظَهِيرًا 
Dan mereka menyembah selain Allah apa yang tidak memberi manfaat kepada mereka dan tidak (pula) mendatangkan bencana kepada mereka. Orang-orang kafir adalah penolong (setan untuk berbuat durhaka) terhadap Tuhannya.

(b) Orang-orang musyrikin Mekah tidak percaya kepada hari kiamat (Ayat: 11).

Al-Furqan 25:11
بَلْ كَذَّبُوا۟ بِٱلسَّاعَةِۖ وَأَعْتَدْنَا لِمَن كَذَّبَ بِٱلسَّاعَةِ سَعِيرًا 
Bahkan mereka mendustakan hari Kiamat. Dan Kami menyediakan neraka yang menyala-nyala bagi siapa yang mendustakan hari Kiamat.

(c) Orang-orang musyrikin Mekah tidak percaya akan bertemu dengan tuhan di akhirat nanti (Ayat: 21)
.لَا يَرْجُونَ لِقَآءَنَا

Al-Furqan 25:21
وَقَالَ ٱلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَآءَنَا لَوْلَآ أُنزِلَ عَلَيْنَا ٱلْمَلَٰٓئِكَةُ أَوْ نَرَىٰ رَبَّنَاۗ لَقَدِ ٱسْتَكْبَرُوا۟ فِىٓ أَنفُسِهِمْ وَعَتَوْ عُتُوًّا كَبِيرًا 
Dan orang-orang yang tidak mengharapkan pertemuan dengan Kami (di akhirat) berkata, “Mengapa bukan para malaikat yang diturunkan kepada kita atau (mengapa) kita (tidak) melihat Tuhan kita?” Sungguh, mereka telah menyombongkan diri mereka dan benar-benar telah melampaui batas (dalam melakukan kezhaliman).

(d) Orang-orang musyrikin tidak percaya akan hidup kembali setelah mati (Ayat: 40).كَانُوا۟ لَا يَرْجُونَ نُشُورًا 

Al-Furqan 25:40
وَلَقَدْ أَتَوْا۟ عَلَى ٱلْقَرْيَةِ ٱلَّتِىٓ أُمْطِرَتْ مَطَرَ ٱلسَّوْءِۚ أَفَلَمْ يَكُونُوا۟ يَرَوْنَهَاۚ بَلْ كَانُوا۟ لَا يَرْجُونَ نُشُورًا 
Dan sungguh, mereka (kaum musyrik Mekah) telah melalui negeri (Sodom) yang (dulu) dijatuhi hujan yang buruk (hujan batu). Tidakkah mereka menyaksikannya? Bahkan mereka itu sebenarnya tidak mengharapkan hari kebangkitan.


(e) Orang-orang musyrikin Mekah adalah sombong, angkuh dan degil (Ayat:21)لَقَدِ ٱسْتَكْبَرُوا۟ فِىٓ أَنفُسِهِمْ وَعَتَوْ عُتُوًّا كَبِيرًا 

Al-Furqan 25:21
وَقَالَ ٱلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَآءَنَا لَوْلَآ أُنزِلَ عَلَيْنَا ٱلْمَلَٰٓئِكَةُ أَوْ نَرَىٰ رَبَّنَاۗ لَقَدِ ٱسْتَكْبَرُوا۟ فِىٓ أَنفُسِهِمْ وَعَتَوْ عُتُوًّا كَبِيرًا 
Dan orang-orang yang tidak mengharapkan pertemuan dengan Kami (di akhirat) berkata, “Mengapa bukan para malaikat yang diturunkan kepada kita atau (mengapa) kita (tidak) melihat Tuhan kita?” Sungguh, mereka telah menyombongkan diri mereka dan benar-benar telah melampaui batas (dalam melakukan kezhaliman).

(f) Orang-orang musyrikin Mekah adalah penjenayah, mereka adalah musuh Rasulullah s.a.w. (Ayat:31).
وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِىٍّ عَدُوًّا مِّنَ ٱلْمُجْرِمِينَۗ

Al-Furqan 25:31
وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِىٍّ عَدُوًّا مِّنَ ٱلْمُجْرِمِينَۗ وَكَفَىٰ بِرَبِّكَ هَادِيًا وَنَصِيرًا 
Begitulah, bagi setiap nabi, telah Kami adakan musuh dari orang-orang yang berdosa. Tetapi cukuplah Tuhanmu menjadi pemberi petunjuk dan penolong.


(g) Orang-orang musyrikin Mekah selalu memperolok- olokkan Rasulullah, mereka berkata: "Oh! Inikah orangnya yang Allah utuskan sebagai Rasul?(Ayat: 41).

Al-Furqan 25:41
وَإِذَا رَأَوْكَ إِن يَتَّخِذُونَكَ إِلَّا هُزُوًا أَهَٰذَا ٱلَّذِى بَعَثَ ٱللَّهُ رَسُولًا 
Dan apabila mereka melihat engkau (Muhammad), mereka hanyalah menjadikan engkau sebagai ejekan (dengan mengatakan), “Inikah orangnya yang diutus Allah sebagai Rasul?


(h) Di hari kiamat nanti   مِنْ دُونِ الله  akan ditanya: "Adakah kamu telah menyesatkan hamba-hamba Allah atau mereka sendiri yang menjadi sesat?" (Ayat: 17).

Al-Furqan 25:17
وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ فَيَقُولُ ءَأَنتُمْ أَضْلَلْتُمْ عِبَادِى هَٰٓؤُلَآءِ أَمْ هُمْ ضَلُّوا۟ ٱلسَّبِيلَ 
Dan (ingatlah) pada hari (ketika) Allah mengumpulkan mereka bersama apa yang mereka sembah selain Allah, lalu Dia berfirman (kepada yang disembah), “Apakah kamu yang menyesatkan hamba-hamba-Ku itu, atau mereka sendirikah yang sesat dari jalan (yang benar)?”


(i) Ketua-ketua kafir Quraisy Mekah telah menjadikan hawa nafsu mereka sebagai tuhan. (Ayat: 43).أَرَءَيْتَ مَنِ ٱتَّخَذَ إِلَٰهَهُۥ

Al-Furqan 25:43
أَرَءَيْتَ مَنِ ٱتَّخَذَ إِلَٰهَهُۥ هَوَىٰهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا 
Sudahkah engkau (Muhammad) melihat orang yang menjadikan keinginannya sebagai tuhannya. Apakah engkau akan menjadi pelindungnya?


(j) Orang-orang yang diterima oleh musyrikin Mekah sebagai tuhan tidak dapat mencipta apa pun,mereka juga tidak dapat memberi faedah atau bahaya sedikit pun, mereka tidak dapat menghidupkan dan mematikan, mereka juga tidak mempunyai kuasa untuk menghidupkan kembali orang mati. (Ayat: 3?)

Al-Furqan 25:3
وَٱتَّخَذُوا۟ مِن دُونِهِۦٓ ءَالِهَةً لَّا يَخْلُقُونَ شَيْـًٔا وَهُمْ يُخْلَقُونَ وَلَا يَمْلِكُونَ لِأَنفُسِهِمْ ضَرًّا وَلَا نَفْعًا وَلَا يَمْلِكُونَ مَوْتًا وَلَا حَيَوٰةً وَلَا نُشُورًا 
Namun mereka mengambil tuhan-tuhan selain Dia (untuk disembah), padahal mereka (tuhan-tuhan itu) tidak menciptakan apa pun, bahkan mereka sendiri diciptakan dan tidak kuasa untuk (menolak) bahaya terhadap dirinya dan tidak dapat (mendatangkan) manfaat serta tidak kuasa mematikan, menghidupkan dan tidak (pula) membangkitkan.

6. Manusia diberikan kebebasan memilih sesiapa yang mahu dia boleh memilih jalan orang yang bersyukur kepada Allah.
(a) (Ayat 57).مَن شَآءَ أَن يَتَّخِذَ إِلَىٰ رَبِّهِۦ

(b) (Ayat: 62).لِّمَنْ أَرَادَ أَن يَذَّكَّرَ أَوْ أَرَادَ شُكُورًا 

Al-Furqan 25:57
قُلْ مَآ أَسْـَٔلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَن شَآءَ أَن يَتَّخِذَ إِلَىٰ رَبِّهِۦ سَبِيلًا 
Katakanlah, “Aku tidak meminta imbalan apa pun dari kamu dalam menyampaikan (risalah) itu, melainkan (mengharapkan agar) orang-orang mau mengambil jalan kepada Tuhannya.”

Al-Furqan 25:62
وَهُوَ ٱلَّذِى جَعَلَ ٱلَّيْلَ وَٱلنَّهَارَ خِلْفَةً لِّمَنْ أَرَادَ أَن يَذَّكَّرَ أَوْ أَرَادَ شُكُورًا 
Dan Dia (pula) yang menjadikan malam dan siang silih berganti bagi orang yang ingin mengambil pelajaran atau yang ingin bersyukur.


7. Beberapa arahan dan perintah kepada Rasulullah
(a) Rasulullah s.a.w. diperintah supaya tidak tunduk sama sekali di hadapan orang-orang kafir (Ayat:52).فَلَا تُطِعِ ٱلْكَٰفِرِينَ

Al-Furqan 25:52
فَلَا تُطِعِ ٱلْكَٰفِرِينَ وَجَٰهِدْهُم بِهِۦ جِهَادًا كَبِيرًا 
Maka janganlah engkau taati orang-orang kafir, dan berjuanglah terhadap mereka dengannya (Al-Qur'an) dengan (semangat) perjuangan yang besar.


(b) Rasulullah diperintah supaya melaksanakan jihad besar dengan menyampaikan da'wah menerusi al-Qur'an 
(Ayat:52).وَجَٰهِدْهُم بِهِۦ جِهَادًا كَبِيرًا

(c) Rasulullah s.a.w. diperintah supaya bertawakkal kepada Allah semata-mata pada ketika menghadapi kesukaran. Allah tidak mempunyai sebarang kekurangan dan ke'aiban dan tidak mati (Ayat: 58).

Al-Furqan 25:58
وَتَوَكَّلْ عَلَى ٱلْحَىِّ ٱلَّذِى لَا يَمُوتُ وَسَبِّحْ بِحَمْدِهِۦۚ وَكَفَىٰ بِهِۦ بِذُنُوبِ عِبَادِهِۦ خَبِيرًا 
Dan bertawakallah kepada Allah Yang Hidup, Yang tidak mati, dan bertasbihlah dengan memuji-Nya. Dan cukuplah Dia Maha Mengetahui dosa hamba-hamba-Nya,


(d) Rasulullah s.a.w. diperintahkan supaya bertasbih memuji Allah yang bermaksud mengakui kesucian
tuhan daripada segala kekurangan dan ke'aiban (Ayat 58).
وَتَوَكَّلْ عَلَى ٱلْحَىِّ ٱلَّذِى لَا يَمُوتُ


Al-Furqan 25:58
وَتَوَكَّلْ عَلَى ٱلْحَىِّ ٱلَّذِى لَا يَمُوتُ وَسَبِّحْ بِحَمْدِهِۦۚ وَكَفَىٰ بِهِۦ بِذُنُوبِ عِبَادِهِۦ خَبِيرًا 
Dan bertawakallah kepada Allah Yang Hidup, Yang tidak mati, dan bertasbihlah dengan memuji-Nya. Dan cukuplah Dia Maha Mengetahui dosa hamba-hamba-Nya,






Tiada ulasan:

Catat Ulasan