Daurah tafsir 2019 sesi 12(26)nota10(202-207)s
Surah Asy syuara(penyair2)
Tertib surah 26
Bilangan ayat 227
Bilangan rukuk 11
Surah Makkiyah
Tertib turun yg ke 47
Bilangan paragraf 10
Paragraf 1ayat 1-6 Dalil2 ربوبية(rububiyah) Allah dan pengenalan alquran.
Paragraf 2 ayat 7-9 Dalil2 أرضي(pada bumi)untuk sifat Maha Perkasa dan Maha Penyayang tuhan.
Paragraf 3 ayat 10-68 Dalil2 sejarah pada kisah Musa dan Firaun.
Paragraf 4 ayat 69-104 Dalil2 sejarah daripada kisah Nabi Ibrahim.
Paragraf 5 ayat 105-122 Kisah Nabi Nuh dan pelajaran daripada sifat Maha Kuasa dan Maha Penyayang Nya.
Paragraf 6 ayat 123-140 Dalil2 sejarah drp kisah kaum Aad
Paragraf 7 ayat 141-159 Dalil sejarah dari kisah kaum Tsamud.
Paragraf 8 ayat 160-175 Kisah kaum Lut.
Paragraf 9 ayat 176-191 Kisah Ashabul Aikah dan Nabi Syuaib
Paragraf 10 ayat 192-227 Penutup,
beberapa arahan ,penghiburan dan ancaman
192-209 Pengenalan alquran
210-225 Quran bukan ramalan syaitan
226-227 Quran bukan Syair.
Mesej utama
1.Semua para Nabi menyeru supaya beribadat kepada Allah tuhan semesta alam dan taat kepada mereka.
2.Berimanlah kepada alQuran berpandukan dalil2 أرضي dan تاريحي disamping menerima sifat Maha Perkasa dan Maha Penyayang Allah.
Zaman Diturunkan
1. Surah as-Syu'ara' diturunkan pada peringkat ketiga kehidupan Rasulullah s.a.w. di Mekah antara tahun ke-6 hingga ke-10 Kenabian, ketika itu al-Qur'an berbahasa Arab dipertikaikan dengan begitu hebat dan Rasulullah s.a.w. dituduh gila. Pada ketika itu pemimpin-pemimpin kafir Quraisy dinasihatkan supaya mengambil i'tibar dan pengajaran daripada akibat buruk yang diterima oleh 6 kaum terdahulu iaitu kaum Nuh, kaum Tsamud, kaum Luth, kaum Syu'aib dan juga kaum Fir'aun yang menentang
Musa.
2. Ayat ke-214. وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ ٱلْأَقْرَبِينَ Dan berilah peringatan kepada kerabat-kerabatmu (Muhammad) yang terdekat,
bagaimanapun diturunkan lebih awal ketika perintah Allah kepada RasulNya diberikan supaya mengisyiharkan secara terbuka ajarun Islam, ayat ini diturunkan pada tahun ke-4 Kenabian. Setelah diturunkan, Rasulullah s.a.w. terus naik ke atas bukit Shafa dan secara terbuka menyampaikan kepada penduduk Mekah seruan tauhid yang dibawa baginda.
Shahih Bukhari, Kitab Tafsir, Bab Surah as-Syu'ara', hadits 4,492.
Kesinambungan Surah As-Syu'Ara' Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya
1. Di dalam Surah al-Furqaan telah pun diberikan jawapan yang membungkam kepada kritikan-kritikan orang-orang kafir berupa dalil-dalil آفاقي، علقي dan أنفسي tentang kebenaran seruan Rasulullah s.a.w. dankebenaran al-Qur'an yang dibawa baginda.
2. Di dalam Surah as-Syu'ara' ini Allah mengemukakan dalil-dalil تاريخي tentang tauhid qudrat dan iradatnya dengan mengemukakan dua sifatNya, iaitu عزيز (Maha perkasa) dan رحيم (Maha penyanyang).
3. Dua perkara dikongsi bersama oleh surah-surah as-Syu'ara', an-Naml dan al-Qashash.
(a) Dengan mengemukakan kisah benar pertentangan di antara Nabi Musa dan Fir'aun, pemimpin-pemimpin Quraisy yang zalim diminta supaya tidak bersikap zalim seperti Fir'aun.
(b) Ketiga-tiga surah mengandungi nasihat kepada pemimpin-pemimpin Quraisy yang zalim supaya
mengambil i'tibar dan pengajaran daripada kebinasaan kaum-kaum yang lalu.
Beberapa Kata Kunci, Tema Utama Surah Dan Ayat-Ayat Tarji' Yang Terdapat Di Dalamnya .
1.Di dalam Surah as-Syua'ara terdapat pertanyaan- pertanyaan seperti أَلَا يَتَّقُوْنَ(apakah mereka tidak mahu menyelamatkan diri) أَلَا تَتِّقُوْنَ(apakah kamu tidak mahu menyelamatkan diri) .يَتَّقُوْنَdan تَتِّقُوْنَberpunca daripada perkataan taqwa, erti asas dan utamanya ialah menyelamatkan diri,menjaga diri. Maksudnya ialah seperti menyelamatkan diri daripada benda-benda haram, menyelamatkan diri daripada perkara-perkara mungkar, menyelamatkan diri daripada kemurkaan Allah dan menyelamatkan diri daripada akibat buruk yang akan menimpa di dunia dan di akhirat kerana kejahatan-kejahatan yang dilakukan manusta.
(a) Seruan Nuh supaya bertaqwa أَلَا تَتَّقُونَ (ayat106) kepada pemimpin- pemimpin dizamannya bermaksud supaya mereka meninggalkan kesyirikan kerana menyembah lima jenis berhala, ia juga bererti menyeru mereka berhenti daripada memberi ancaman rejam kepada Nabi Nuh dan pengikut-pengikutnya, menganggap orang-orang biasa sebagai manusia-manusia yang hina, mengingkari kerasulan Nabi Nuh dan lain-lain, supaya dengan ketaqwaan itu mereka terselamat daripada ditimpa azab di dunia dan di akhirat.
Ash-Shu'ara' 26:106
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلَا تَتَّقُونَ
Ketika saudara mereka (Nuh) berkata kepada mereka, “Mengapa kamu tidak bertakwa?
(b) Seruan supaya bertaqwa oleh Nabi Hud أَلَا تَتَّقُونَ
(Ayat: 124). Kaum 'Aad juga diseru oleh nabi mereka Nabi Hud supaya bertaqwa dengan meninggalkan kesyirikan, pemujaan terhadap nenek moyang, mengingkari adanya hari kiamat dan menganggap Nabi Hud sebagai pembohong dan bodoh. Mereka juga diminta supaya menghindarkan diri daripada bersikap sombong di dunia dan berhenti daripada menggunakan slogan مَنْ أَشَدُ مِنَّ قُوَّةً (Tidak ada orang lebih kuat dari kita). Mereka juga diminta supaya berhenti bersikap zalim, kufur dan keras kepala, selain itu Nabi Hud juga menyeru kaumnya agar tidak
menzalimi kaum-kaum lain dengan menyerang mereka secara sewenang-wenang, semua itu disampaikan Nabi Hud supaya umatnya terselamat daripada azab Allah di dunia dan di akhirat.
(c) Seruan bertaqwa oleh Nabi Shaleh أَلَا تَتَّقُونَ (Ayat: 142). Nabi Shaleh menyeru kaumnya, kaum Tsamud supaya tidak mengganggu unta betina yang dikeluarkan dari bukit batu sebagai mu'jizat beliau,mengingkari hari kiamat, melakukan kesyirikan dan memuja nenek moyang. Mereka juga diseru supaya mengelak diri daripada mengikut sembilan orang ketua perosak masyarakat yang sangat sombong, zalim
dan kejam. Mereka juga diseru supaya tidak menuduh Shaleh sebagai orang yang kena sihir, menghentikan rancangan menyerang Shaleh dan keluarganya pada waktu malam dan tidak beriman kepadanya, semua itu disampaikan beliau supaya kaumnya terselamat daripada azab Allah di dunia dan di akhirat.
(d) Nabi Luth telah menyeru pemimpin-pemimpin
kaumnya supaya tidak melakukan kerosakan, tidak melakukan perhubungan seks sejenis, berlaku zalim,
merompak dan melakukan perbuatan-perbuatan keji yang lain. Mereka juga diminta supaya jangan mendustakan para rasul, seruan Nabi Luth kepada kaumnya hanyalah untuk menyelamatkan mereka daripada azab Allahdi dunia dan di akhirat.
(e) Seruan taqwa oleh Nabi Syu'aib أَلَا تَتَّقُونَ(Ayat: 177). Nabi Syu'aib menyeru kaumnya khususnya pemimpin-pemimpin di kalangan mereka supaya tidak melakukan kesyirikan, tidak mengurangkan timbangan dan sukatan. Mereka juga dilarang daripada merompak, melakukan kerosakan di muka bumi dan mencari rezeki melalui cara-cara yang haram. Seruan itu disampaikan oleh beliau supaya umatnya terselamat daripada azab Allah di dunia dan di akhirat.
(f)Seruan bertaqwa oleh Nabi Musa أَلَا يَتَّقُونَ(ayat 11). Nabi Musa telah berda'wah kepada Fir'aun dan kerajaan tenteranya supaya bertaqwa dengan daripada memuja dan melebihkan bangsanya, diseru supaya tidak berlagak sombong di muka itu disampaikan oleh Nabi Musa kepada mereka meninggalkan perbuatan zalim dan kejam, berhenti berhenti juga daripada membunuh Bani Israil, mereka bumi dan tidak melakukan kerosakan padanya. Seruan supaya mereka terselamat daripada azab Allah di dunia dan di akhirat.
Ash-Shu'ara' 26:11
قَوْمَ فِرْعَوْنَۚ أَلَا يَتَّقُونَ
(yaitu) kaum Fir‘aun. Mengapa mereka tidak bertakwa?”
2. Di dalam Surah as-Syu'ara' terdapat beberapa ayat tarji' iaitu ayat-ayat yang diulangi beberapa kali.
أَلَا تَتَّقُونَ (١٦٢)إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ (١٦٢)فَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَأَطِيعُونِ(١٦٤)
وَمَآ أَسْـَٔلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍۖ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ (١٦٤)
Ayat: 109,127, 145, 164 dan 180).
Ash-Shu'ara' 26:161
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَلَا تَتَّقُونَ
ketika saudara mereka Luth berkata kepada mereka, “Mengapa kamu tidak bertakwa?”
Ash-Shu'ara' 26:162
إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ
Sungguh, aku ini seorang rasul kepercayaan (yang diutus) kepadamu,
Ash-Shu'ara' 26:163
فَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَأَطِيعُونِ
maka bertakwalah kepada Allah dan taatlah kepadaku.
Ash-Shu'ara' 26:109
وَمَآ أَسْـَٔلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍۖ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ
Dan aku tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu; imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam.
Ash-Shu'ara' 26:127
وَمَآ أَسْـَٔلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍۖ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ
Dan aku tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu; imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam.
Ash-Shu'ara' 26:145
وَمَآ أَسْـَٔلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍۖ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ
Dan aku tidak meminta sesuatu imbalan kepadamu atas ajakan itu, imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam.
Ash-Shu'ara' 26:164
وَمَآ أَسْـَٔلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍۖ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ
Dan aku tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu; imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam.
Ash-Shu'ara' 26:180
وَمَآ أَسْـَٔلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍۖ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ
Dan aku tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu; imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam.
Daripada ayat tarji' itu dapat difahami beberapa perkara berikut:
(a) 6 orang nabi di zaman masing-masing telah menyeru umat mereka supaya bertaqwa dengan erti mereka meninggalkan syirik, mengada-adakan perkara baharu dalam agama dan mengelak diri daripada melakukan pelbagai fitnah.
(b) Kesemua 6 orang nabi itu mengisytiharkan bahawa mereka bukan sahaja utusan Allah, malah mereka juga orang yang amanah dan jujur.
(c) Kesemua 6 orang nabi itu menyeru umatnya dengan berkata فَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَأَطِيعُونِ yang bererti اُعْبُدُ الله (Sembahlah kamu akan Allah), di samping itu mereka juga menyeru dengan berkata وَأَطِيعُونِ (Taatlah kamu kepadaku).
(d) Semua 6 orang nabi itu mengatakan kepada kaum masing-masing dengan jelas bahawa mereka tidak
meminta duit daripada orang ramai, tidak juga meminta derma. Mereka datang untuk memberi, bukan
menerima, para nabi itu bekerja untuk Allah dan mereka mengharapkan upah dari Allah, bukan dari manusia, mereka hanya menyeru dan berda'wah kepada agama dengan ikhlas.
3.perkataanرَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ
(Ayat: 16, 23, 47,77,98, 109, 127, 145, 164, 180 dan 192).
Ash-Shu'ara' 26:16
فَأْتِيَا فِرْعَوْنَ فَقُولَآ إِنَّا رَسُولُ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ
maka datanglah kamu berdua kepada Fir‘aun dan katakan, “Sesungguhnya kami adalah rasul-rasul Tuhan seluruh alam,
Perkataan رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ , beberupa kali diulang sebut di dalam surah ini.
Perkataan ini ada 5 ertinya:
(a) Yang mendidik
(b) Yang menjaga
(c) Yang memiliki
(d) Yang menguasai
(e) Tuan yang berkuasa dan bebas menguruskan segala kehendaknya.
Beberapa perkara di bawah ini dapat difahami daripada pengulangan perkataan رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ itu:
(a) Sekalian nabi dan rasul mula-mula sekali akan menarik perhatian pengikut-pengikut mereka kepada tauhid rububiyyah, daripada tauhid rububiyyah itulah mereka akan menemui tauhid uluhiyyah.
(b) Orang-orang musyrikin Mekah menerima tauhid rububiyyah tetapi mereka selain melakukan syirik
dalam ibadat, melakukan juga syirik dalam berhakimkan kepada selain Allah.
4. Di dalam Surah as-Syu'ara' juga setelah mengemukakan kisah-kisah benar 9 orang rasul. sebanyak 9 kali diulangi ayat tarji' ini. iaitu:
Ash-Shu'ara' 26:67
إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَةًۖ وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ
Sungguh, pada yang demikian itu terdapat suatu tanda (kekuasaan Allah), tetapi kebanyakan mereka tidak beriman.
(Ayat: 9,68, 104,122, l4O, 159,175,191,217).
Ash-Shu'ara' 26:9
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلرَّحِيمُ
Dan sungguh, Tuhanmu Dialah Yang Mahaperkasa, Maha Penyayang.
Ash-Shu'ara' 26:68
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلرَّحِيمُ
Dan sesungguhnya Tuhanmu Dialah Yang Mahaperkasa, Maha Penyayang.
Ash-Shu'ara' 26:104
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلرَّحِيمُ
Dan sungguh, Tuhanmu benar-benar Dialah Mahaperkasa, Maha Penyayang.
Ash-Shu'ara' 26:122
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلرَّحِيمُ
Dan sungguh, Tuhanmu, Dialah Yang Mahaperkasa, Maha Penyayang.
Ash-Shu'ara' 26:140
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلرَّحِيمُ
Dan sungguh, Tuhanmu, Dialah Yang Mahaperkasa, Maha Penyayang.
Ash-Shu'ara' 26:159
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلرَّحِيمُ
Dan sungguh, Tuhanmu, Dialah Yang Mahaperkasa, Maha Penyayang.
Ash-Shu'ara' 26:175
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلرَّحِيمُ
Dan sungguh, Tuhanmu, Dialah Yang Mahaperkasa, Maha Penyayang.
Ash-Shu'ara' 26:191
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلرَّحِيمُ
Dan sungguh, Tuhanmu, Dialah yang Mahaperkasa, Maha Penyayang.
Ash-Shu'ara' 26:217
وَتَوَكَّلْ عَلَى ٱلْعَزِيزِ ٱلرَّحِيمِ
Dan bertawakallah kepada (Allah) Yang Mahaperkasa, Maha Penyayang.
Daripada ayat-ayat tarji' ini dapat difahami beberapa perkara berikut:
(a) Pada kisah benar 9 orang nabi itu terdapat آية maksudnya ialah tanda kekuasaan Allah, tanda ada
pembalasan baik dan buruk dan Allah membinasakan kaum yang derhaka kepada rasul-rasulNya, pengikut-pengikut dan pembela-pembela rasul-rasulNya pula diselamatkan.
(b) Daripada firman Allah وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ difahami bahawa manusia-manusia yang keras hatinya
tidak akan mendapat pengajaran daripada kisah-kisah benar yang terdapat di dalam sejarah, kerana itu mereka tidak beriman.
5. Hikmat penggunaan dua sifat Allah العِزِيز dan الرَحِيمdi dalam Surah as-Syu'ara'.
Di dalam Surah as-Syu'ara' setelah mengemukakan kisah benar para rasul sebanyak 8 kali, dikemukakan ayat berikut sebagai ayat tarji':
Ash-Shu'ara' 26:9
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلرَّحِيمُ
Dan sungguh, Tuhanmu Dialah Yang Mahaperkasa, Maha Penyayang.
(Ayat: 9,68, 104, 122, 140, 159, I75, 191). Sifat ٱلْعَزِيزُ ٱلرَّحِيمُ juga tersebut dalam ayat 217. Beberapa perkara berikut dapat disimpulkan daripada ayat tarji' ini.
(a) ربّ (tuhan) bersifat عِزِيز; terhadap orang-orang kafir, terhadap orang-orang mu'min pula Dia bersifatرَحِيم
(b) Setiap orang nabi memperkenalkan Allah melalui sifat-sifatNya.
(c) Daripada sejarah kebinasaan setiap bangsa, terdapat bukti bahawa ربّ(tuhan) sentiasa memerhati manusia, Dia sentiasa melihat siapakah manusia yang bersyukur dan siapakah pula manusia yang kufur (tidak bersyukur).
(d) Daripada sejarah kebinasaan setiap kaum, terbukti bahawa .ربّ adalah عَزِيز(Maha perkasa) terhadap
orang-orang yafig tidak bersyukur dan perosak-perosak masyarakat, Dia menghukum mereka di dunia ini, itulah yang dikatakan pelajaran daripada sejarah, Dia juga akan menghukum mereka di akhirat nanti.
(e) Daripada sejarah kebinasaan setiap bangsa, terbukti bahawa .ربّjuga bersifat dengan رِحِيم, dengan sifat inilah Dia menyelamatkan hamba-hambaNya yang bersyukur daripada azab-azab di akhirat.
6. Di dalam Surah as-Syu'ara' ini tersebut bahawa tukang-tukang sihir yang hendak berlawan dengan
Nabi Musa sebelum melemparkan tali-tali yang dipintal mereka dan tongkat-tongkat mereka,mengucapkan: بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ (Demi kebesaran dan kekuasaan Fir'aun) sebelum melemparkannya. Itulah slogan mereka untuk menyatakan keperkasaan, kekuasaan, kemenangan dan kehebatan Fir'aun (Ayat:44).
Ash-Shu'ara' 26:44
فَأَلْقَوْا۟ حِبَالَهُمْ وَعِصِيَّهُمْ وَقَالُوا۟ بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ إِنَّا لَنَحْنُ ٱلْغَٰلِبُونَ
Lalu mereka melemparkan tali temali dan tongkat-tongkat mereka seraya berkata, “Demi kekuasaan Fir‘aun, pasti kamilah yang akan menang.”
Tukang-tukang sihir itu kemudiannya menjadi penganut Islam yang kuat dan setia, mereka bahkan bersedia menghadapi segala macam ujian, mereka tidak lagi percaya kepada keperkasaan Fir'aun sebaliknya telah percaya kepada keperkasaan Allah sebagai tuhan yang عَزِيز
7. Di dalam Surah as-Syu'ara' juga terdapat ancaman kepada bangsa-bangsa yang mendustakan ajaran
yang dibawa oleh para nabi dan rasul.
(a) Kaum Nuh telah mendustakan para rasul (Ayat: 105).
Ash-Shu'ara' 26:105
كَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ ٱلْمُرْسَلِينَ
Kaum Nuh telah mendustakan para rasul.
(b) Kaum 'Aad juga telah mendustakan para rasul (Ayat:123).
Ash-Shu'ara' 26:123
كَذَّبَتْ عَادٌ ٱلْمُرْسَلِينَ
(Kaum) ‘Ad telah mendustakan para rasul.
(c) Kaum Tsamud juga mendustakan para rasul (Ayat: 141).
Ash-Shu'ara' 26:141
كَذَّبَتْ ثَمُودُ ٱلْمُرْسَلِينَ
Kaum Tsamud telah mendustakan para rasul.
(d) Kaum Luth juga mendustakan para rasul (Ayat: 160).
Ash-Shu'ara' 26:160
كَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ ٱلْمُرْسَلِينَ
Kaum Luth telah mendustakan para rasul,
(e) Ashaabul Aikah iaitu kaum Nabi Syu'aib juga mendustakan para rasul (Ayat: 176).
Ash-Shu'ara' 26:176
كَذَّبَ أَصْحَٰبُ لْـَٔيْكَةِ ٱلْمُرْسَلِينَ
Penduduk Aikah telah mendustakan para rasul;
(f) Kaum Quraisy juga telah mendustakan utusan Allah yang terakhir, Muhammad s.a.w., mereka
bahkan memperolok-olokkannya. (Ayat: 6).
Ash-Shu'ara' 26:6
فَقَدْ كَذَّبُوا۟ فَسَيَأْتِيهِمْ أَنۢبَٰٓؤُا۟ مَا كَانُوا۟ بِهِۦ يَسْتَهْزِءُونَ
Sungguh, mereka telah mendustakan (Al-Qur'an), maka kelak akan datang kepada mereka (kebenaran) berita-berita mengenai apa (azab) yang dulu mereka perolok-olokkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan