Tafsir asas quran nota 6(092).
Di dalam at-Tibyaan Fi I'raab al-Qur'an tersebut لايولون adalah jawab qasam. Kerana perkataan عاهدوا dipakai dengan اَقسموا )mereka bersumpah).
(3) perkataan تَمَّتْ contohnya di dalam al-Qur'an ialah firman Allah berikut:
Hud 11:119
إِلَّا مَن رَّحِمَ رَبُّكَۚ وَلِذَٰلِكَ خَلَقَهُمْۗ وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ ٱلْجِنَّةِ وَٱلنَّاسِ أَجْمَعِينَ
Bermaksud: Tetapi orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanmu, (mereka bersatu di dalam agama Allah) dan untuk (perselisihan dan rahmat itulah Allah menjadikan
manusia dan dengan yang demikian sempurnalah ja"ji Tuhanmu: sesungguhnya Aku akan memenuhi Neraka Jahannam dengan sekalian jin dan manusia (yang berdosa).(Huud:119).
Di dalam Tafsir al-Bahru al-Muhith tersebut, bahawa jumlah تَمَّتْ itu mengandungi ma'na qasam (sumpah). Maka
sesuailah Laam pada لأملأن selepasnya sebagai Laam jawab qasam.
(4) perkataan قَضَيْنَآ contohnya di dalam al-Qur'an ialah firman Allah berikut:
Al-Isra' 17:4
وَقَضَيْنَآ إِلَىٰ بَنِىٓ إِسْرَٰٓءِيلَ فِى ٱلْكِتَٰبِ لَتُفْسِدُنَّ فِى ٱلْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا
Bermaksud: Dan Kami menyatakan kepada Bani Israil dalam Kitab itu: sesungguhnya kamu akan melakukan kerosakan di bumi (Palestin) dua kali dan sesungguhnya kamu akan berlaku sombong angkuh dengan melampau. (al-Israa,:4).
Di dalam Tafsir al-Kasysyaaf az-zamakhsyari menyebutkan, bahawa harus juga dikatakan قَضَيْنَآ sebagai fiil yang bertindak seperti fiil qasam. Dan لتفسدن adalah
jawabnya. Seolah-olahnya dikatakan, وأقسمنا لتفسد (Kami telah bersumpah, bahawa sesungguhnya kamu akan melakukan kerosakan).
(5) perkataan وعد Contohnya di dalam al-Qur'an ialah firman Allah berikut:
وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ مِنكُمْ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّٰلِحَٰتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى ٱلْأَرْض
Bermaksud: Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Dia akan menjadikan mereka khalifah- khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, ... (an-Nuur:55).
An-Nur 24:55
وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ مِنكُمْ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّٰلِحَٰتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى ٱلْأَرْضِ كَمَا ٱسْتَخْلَفَ ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ ٱلَّذِى ٱرْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّنۢ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًاۚ يَعْبُدُونَنِى لَا يُشْرِكُونَ بِى شَيْـًٔاۚ وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْفَٰسِقُونَ
Allah telah menjanjikan kepada orang-orang di antara kamu yang beriman dan yang mengerjakan kebajikan, bahwa Dia sungguh, akan menjadikan mereka berkuasa di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa, dan sungguh, Dia akan meneguhkan bagi mereka dengan agama yang telah Dia ridhai. Dan Dia benar-benar mengubah (keadaan) mereka, setelah berada dalam ketakutan menjadi aman sentosa. Mereka (tetap) menyembah-Ku dengan tidak mempersekutukan-Ku dengan sesuatu apa pun. Tetapi barangsiapa (tetap) kafir setelah (janji) itu, maka mereka itulah orang-orang yang fasik.
Az-zamakhsyari di dalam al-Kasysyaf berkata, fiil qasam di dalam ayat ini dibuang. Taqdirnya
وَعَدَ هم ٱللَّهُ وأقسم ليستخلفنهم
Kata beliau, harus juga dikatakan وَعَدَ ٱللَّهُ, iaitu janji
92
Tiada ulasan:
Catat Ulasan