Halaman

Rabu, Januari 06, 2021

Daurah tafsir 2019 sesi 16(39)nota 12(266-275)s


Dakwa (perkara paling penting bagi surah -daurah tafsir 2015))
Az-Zumar 39:2
إِنَّآ أَنزَلْنَآ إِلَيْكَ ٱلْكِتَٰبَ بِٱلْحَقِّ فَٱعْبُدِ ٱللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ ٱلدِّينَ 
Sesungguhnya Kami menurunkan Kitab (Al-Qur'an) kepadamu (Muhammad) dengan (membawa) kebenaran. Maka sembahlah Allah dengan tulus ikhlas beragama kepada-Nya.

Az-Zumar 39:14
قُلِ ٱللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَّهُۥ دِينِى 
Katakanlah, “Hanya Allah yang aku sembah dengan penuh ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agamaku.”

Daurah tafsir 2019 sesi 16(39)nota 12(266-275)s
Surah Az zumar
Tertib surah 39
Bilangan ayatnya 75
Bilangan rukuk  8
Surah Makkiyah
Tertib turunnya yg ke 59
Bilangan paragrafnya ada 6
Paragraf 1 ayat 1-4 Pendahuluan 
Paragraf 2 ayat 5-20 Dalil tauhid dan dalil menolak syirik
Paragraf 3 ayat 21-41 Perbandingan diantara orang2 mukmin yg menyeru kepada tauhid dan orang2 yg tidak menerimanya
Paragraf 4 ayat 42-52 Sikap orang2 musyrikin terhadap seruan al quran
Paragraf 5 ayat 53-70 Seruan alquran.
Paragraf 6 ayat 71-75 Akibat berbeza bg orang2 kafir dan orang2 yg bertaqwa

Mesej utama 
Hendaklah berpegang dengan aqidah tauhid yg suci dan sempurna  meskipun kerananya kamu terpaksa berhijrah.

Zaman Diturunkan
Surah az-Zumar seperti Surah al-Kahfi, diturunkan setelah da'wah secara terbuka bermula. Ia diturunkan di permulaan tahun ke-5 Kenabian sebelum lagi berlaku hijrah ke Habsyah iaitu pada bulan Rejab tahun ke-5 Kenabian. Pada ketika itu seruan al-Qur'an telah sampai hampir ke setiap rumah penduduk Mekah, orang-orang musyrikin Mekah pula tetap berkeras mempertahankan aqidah syirik dan pemujaan terhadap berhala-berhala sebagai suatu jalan untuk menghampirkan diri kepada tuhan. Tindakan zalim
dan kejam orang-orang musyrikin Mekah terhadap penganut Islam pada ketika itu baru bermula tetapi
tidak begitu meluas lagi. Pada ketika itu juga turun Surah al-'Ankabut dan Surah ar-Rum. Di dalam ayat ke-10 Surah az-Zumar sama seperti ayat ke-56 Surah al-'Ankabut sudah pun ada isyarat kepada hijrah ke Habsyah yang akan berlaku وَأَرْضُ اللهِ وَاسِعَةٌ


Ciri Khusus Surah
1. Perkataan   الَّذِينَ كَفَرُوا  dan    كَافِرِينَ berulang kali disebutkan di dalam Surah az-Zumar sebagai lawan kepada     الَّذِينَ اتَّقَوْا dan الْمُتَّقِينَ yang juga disebutkan beberapa kali. Surah ini sebenarnya mengemukakan perbandingan di antara dua golongan tersebut.
2. Di dalam surah ini, hati orang-orang musyrikin Mekah digoncang dengan soalan-soalan seperti أَمَّنْ
(Ayat: 9) dan   أَفَمَن   ayat, 22 dan 24). Ayat-ayat itu dimulakan dengannya sebagai seruan kepada mereka
supaya merenungi dan memerhatikan tanda-tanda kebesaran Allah.

Az-Zumar 39:9
أَمَّنْ هُوَ قَٰنِتٌ ءَانَآءَ ٱلَّيْلِ سَاجِدًا وَقَآئِمًا يَحْذَرُ ٱلْءَاخِرَةَ وَيَرْجُوا۟ رَحْمَةَ رَبِّهِۦۗ قُلْ هَلْ يَسْتَوِى ٱلَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَٱلَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُو۟لُوا۟ ٱلْأَلْبَٰبِ 

(Apakah kamu orang musyrik yang lebih beruntung) ataukah orang yang beribadah pada waktu malam dengan sujud dan berdiri, karena takut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah, “Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?” Sebenarnya hanya orang yang berakal sehat yang dapat menerima pelajaran.

Az-Zumar 39:22
أَفَمَن شَرَحَ ٱللَّهُ صَدْرَهُۥ لِلْإِسْلَٰمِ فَهُوَ عَلَىٰ نُورٍ مِّن رَّبِّهِۦۚ فَوَيْلٌ لِّلْقَٰسِيَةِ قُلُوبُهُم مِّن ذِكْرِ ٱللَّهِۚ أُو۟لَٰٓئِكَ فِى ضَلَٰلٍ مُّبِينٍ 
Maka apakah orang-orang yang dibukakan hatinya oleh Allah untuk (menerima) agama Islam lalu dia mendapat cahaya dari Tuhannya (sama dengan orang yang hatinya membatu)? Maka celakalah mereka yang hatinya telah membatu untuk mengingat Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata.

Az-Zumar 39:24
أَفَمَن يَتَّقِى بِوَجْهِهِۦ سُوٓءَ ٱلْعَذَابِ يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِۚ وَقِيلَ لِلظَّٰلِمِينَ ذُوقُوا۟ مَا كُنتُمْ تَكْسِبُونَ 
Maka apakah orang-orang yang melindungi wajahnya menghindari azab yang buruk pada hari Kiamat (sama dengan orang mukmin yang tidak kena azab)? Dan dikatakan kepada orang-orang yang zhalim, “Rasakanlah olehmu balasan apa yang telah kamu kerjakan.”


Kelebihan Surah Az-Zumar
'Aisyah meriwayatkan :
 كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَنَامُ عَلَى فِرَاشِهِ حَتَّى يَقْرَأَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَالزُّمَرَ
Bermaksud: Nabi s.a.w. tidak tidur di atas tilamnya sebelum membaca Surah Bani Israil dan Surah az-Zumar. Hadits
riwayat Sunan Tirmizi, Kitab Kelebihan al-Qur'an, hadits 2,920. Tirmizi menghukumnya sebagai hadits
hasan gharib.

Perkaitan Surah Az-Zumar Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya
1. Di dalam surah-surah yang lepas, dalil-dalil تاريخي berupa kisah-kisah Nabi Daud, Sulaiman, Ayyub dan lain-lain dikemukakan, di dalam Surah az-Zumar ini pula manusia digesa supaya menjauhi Thaghut, mereka diseru supaya menerima tauhid yang murni dan menolak aqidah sylril! berpandukan dalil-dalil آفاقي dan أنفسي

2. Surah Yasin adalah surah yang menyatakan sifat jalal Allah, di dalamnya orang-orang musyrikin difahamkan tentang kekuasaan mutlaq Allah, di dalam Surah as-Shaffat selepasnya dibantah kepercayaan para malaikat dan jin mempunyai sifat ketuhanan yang melayakkan mereka disembah dan dipuja. Di dalamnya juga dikemukakan kerja-kerja para nabi yang terpilih dan sumbangan mereka dalam penyebaran aqidah tauhid. Di dalam Surah Shad selepas itu disebutkan tentang kedegilan dan kesombongan orang-orang musyrikin, akhir sekali di dalam Surah az-Zumar ini manusia diminta supaya memilih jalan tauhid dan untuk jalan itu mereka digalakkan berhijrah jika perlu.

3. Di dalam Surah as-Shaffat beberapa kali para nabi disifatkan dengan مُخلَصِين  iaitu orang-orang yang dipilih sepenuh masa untuk menegakkan tauhid dan menyeru manusia kepadanya. Di dalam Surah az-Zumar ini manusia diminta supaya menerima tauhid خالص setelah menerima da'wah para nabi yang مُخلَصِين

Beberapa Kata Kunci Dan Tema Utama Surah
1. Di dalam Surah az-Zumar terdapat pengenalan tentang al-Qur'an. Dinyatakan bahawa al-Qur'an diturunkan oleh Allah dengan benar, ia bersih daripada segala
kebengkokan dan ia merupakan kalam yang terbaik dan sangat besar kesannya kepada jiwa manusia,
oleh itu manusia hendaklah beribadat dan taat kepada Allah, tuhan yang menurunkannya tanpa
mencampurbaurkan ibadat kepadaNya dengan ibadat kepada yang lain.
(a) Qur'an adalah sebuah kitab yang diturunkan daripada Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana secara beransur-ansur kepada Nabi s.a.w. (Ayat 1).

Az-Zumar 39:1
تَنزِيلُ ٱلْكِتَٰبِ مِنَ ٱللَّهِ ٱلْعَزِيزِ ٱلْحَكِيمِ 
Kitab (Al-Qur'an) ini diturunkan oleh Allah Yang Mahamulia, Mahabijaksana.


(b) Al-Qur'an adalah sebuah kitab yang benar, orang yang menerima petunjuk daripadanya akan mendapat faedah untuk dirinya sendiri dan orang yang tidak mengambil faedah daripadanya maka Nabi s.a.w. tidaklah ditugas sebagai penjaga dan pengawalnya. (Ayat: 41).

Az-Zumar 39:41
إِنَّآ أَنزَلْنَا عَلَيْكَ ٱلْكِتَٰبَ لِلنَّاسِ بِٱلْحَقِّۖ فَمَنِ ٱهْتَدَىٰ فَلِنَفْسِهِۦۖ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَاۖ وَمَآ أَنتَ عَلَيْهِم بِوَكِيلٍ 
Sungguh, Kami menurunkan kepadamu Kitab (Al-Qur'an) dengan membawa kebenaran untuk manusia; barangsiapa mendapat petunjuk maka (petunjuk itu) untuk dirinya sendiri, dan siapa sesat maka sesungguhnya kesesatan itu untuk dirinya sendiri, dan engkau bukanlah orang yang bertanggung jawab terhadap mereka.

(c) Al-Qur'an bersih daripada sebarang kebengkokan, ia diturunkan dalam Bahasa Arab supaya manusia terselamat daripada dosa (Ayat: 28).
Az-Zumar 39:28

قُرْءَانًا عَرَبِيًّا غَيْرَ ذِى عِوَجٍ لَّعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ 

(Yaitu) Al-Qur'an dalam bahasa Arab, tidak ada kebengkokan (di dalamnya) agar mereka bertakwa.


(d) Al-Qur'an mengandungi kalam yang paling cantik dan paling istimewa, kandungannya diulang berkali-kali, orang yang takut kepada Allah akan gementar apabila mendengar dan membacanya, ia adalah satu petunjuk yang melembutkan hati manusia yang menerimanya (Ayat:23).
ٱللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ ٱلْحَدِيثِ كِتَٰبًا مُّتَشَٰبِهًا مَّثَانِىَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ ٱلَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ ٱللَّهِۚ ذَٰلِكَ هُدَى ٱللَّهِ


Az-Zumar 39:23
ٱللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ ٱلْحَدِيثِ كِتَٰبًا مُّتَشَٰبِهًا مَّثَانِىَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ ٱلَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ ٱللَّهِۚ ذَٰلِكَ هُدَى ٱللَّهِ يَهْدِى بِهِۦ مَن يَشَآءُۚ وَمَن يُضْلِلِ ٱللَّهُ فَمَا لَهُۥ مِنْ هَادٍ 
Allah telah menurunkan perkataan yang paling baik (yaitu) Al-Qur'an yang serupa (ayat-ayatnya) lagi berulang-ulang, gemetar karenanya kulit orang-orang yang takut kepada Tuhannya, kemudian menjadi tenang kulit dan hati mereka ketika mengingat Allah. Itulah petunjuk Allah, dengan Kitab itu Dia memberi petunjuk kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan barangsiapa dibiarkan sesat oleh Allah, maka tidak seorang pun yang dapat memberi petunjuk.

(e) Al-Qur'an menggunakan bermacam-macam contoh dan perbandingan untuk memahamkan manusia supaya mereka dapat mengambil nasihatnya (Ayat:27).

Az-Zumar 39:27

وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِى هَٰذَا ٱلْقُرْءَانِ مِن كُلِّ مَثَلٍ لَّعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ 

Dan sungguh, telah Kami buatkan dalam Al-Qur'an ini segala macam perumpamaan bagi manusia agar mereka dapat pelajaran.

Az-Zumar 39:27
وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِى هَٰذَا ٱلْقُرْءَانِ مِن كُلِّ مَثَلٍ لَّعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ 
Dan sungguh, telah Kami buatkan dalam Al-Qur'an ini segala macam perumpamaan bagi manusia agar mereka dapat pelajaran.

(f) Qur'an diturunkan dengan benar, oleh itu manusia hendaklah beribadat dan taat kepada Allah dengan
ikhlas (Ayat:2).

Az-Zumar 39:2
إِنَّآ أَنزَلْنَآ إِلَيْكَ ٱلْكِتَٰبَ بِٱلْحَقِّ فَٱعْبُدِ ٱللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ ٱلدِّينَ 
Sesungguhnya Kami menurunkan Kitab (Al-Qur'an) kepadamu (Muhammad) dengan (membawa) kebenaran. Maka sembahlah Allah dengan tulus ikhlas beragama kepada-Nya.


2. Seruan al-Our'an yang terkandung di dalam surah ini adalah seperti berikut:
(a) Manusia hendaklah menyembah dan mentaati Allah dengan ikhlas tanpa mencampurbaurkannya
dengan kekotoran syirik (Ayat:2).فَٱعْبُدِ ٱللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ ٱلدِّينَ 

(b) Al-Qur'an juga menyeru manusia supaya kembali kepada Allah dan menerima Islam (Ayat: 54).وَأَنِيبُوٓا۟ إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا۟ لَهُۥ

Az-Zumar 39:54
وَأَنِيبُوٓا۟ إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا۟ لَهُۥ مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ ٱلْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ 
Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu, dan berserah dirilah kepada-Nya sebelum datang azab kepadamu, kemudian kamu tidak dapat ditolong.


(c) Di dalamnya terdapat perintah supaya menyembah Allah sahaja dan bersyukur hanya kepadaNya,orang yang beribadat kepada selain Allah dikatakan orang yang tidak bersyukur (Ayat: 66).

Az-Zumar 39:66
بَلِ ٱللَّهَ فَٱعْبُدْ وَكُن مِّنَ ٱلشَّٰكِرِينَ 
Karena itu, hendaklah Allah saja yang engkau sembah dan hendaklah engkau termasuk orang yang bersyukur.”

(d) Manusia diseru supaya mengikuti ajaran-ajaran al-Qur.'an yang terang, terbaik dan terpilih tanpa
menta'wil dan mentafsirkannya dengan ta'wilan dan tafsiran yang salah (Ayat 55).وَٱتَّبِعُوٓا۟ أَحْسَنَ مَآ أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُم

Az-Zumar 39:55
وَٱتَّبِعُوٓا۟ أَحْسَنَ مَآ أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ ٱلْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ 
Dan ikutilah sebaik-baik apa yang telah diturunkan kepadamu (Al-Qur'an) dari Tuhanmu sebelum datang azab kepadamu secara mendadak, sedang kamu tidak menyadarinya,(Ayat 18).

3. Salah satu ciri khusus Surah az-Zumar ialah perkataan خَالِصُۚ beberapa kali digunakan di dalamnya. Ia menyeru manusia kepada ibadat yang (suci murni).
(a) Manusia diberitahu bahawa ibadat dan ketaatan yang layak dengan Allah hanyalah ibadat yang tidak
kotor dan bercampur baur dengan kesyirikan  خَالِصُۚ(Ayat:3).
أَلَا لِلَّهِ ٱلدِّينُ ٱلْخَالِصُۚ

Az-Zumar 39:3
أَلَا لِلَّهِ ٱلدِّينُ ٱلْخَالِصُۚ وَٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُوا۟ مِن دُونِهِۦٓ أَوْلِيَآءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَآ إِلَى ٱللَّهِ زُلْفَىٰٓ إِنَّ ٱللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِى مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَهْدِى مَنْ هُوَ كَٰذِبٌ كَفَّارٌ 
Ingatlah! Hanya milik Allah agama yang murni (dari syirik). Dan orang-orang yang mengambil pelindung selain Dia (berkata), “Kami tidak menyembah mereka melainkan (berharap) agar mereka mendekatkan kami kepada Allah dengan sedekat-dekatnya.” Sungguh, Allah akan memberi putusan di antara mereka tentang apa yang mereka perselisihkan. Sungguh, Allah tidak memberi petunjuk kepada pendusta dan orang yang sangat ingkar.


(b) Melalui lidah Rasulullah s.a.w. dikatakan: Aku juga diperintah supaya beribadat dan taat kepada Allah dengan penuh keikhlasan tanpa mengotorkannya dan mencampurbaurkannya dengan kesyirikan"
(Ayat: 11).

Az-Zumar 39:11
قُلْ إِنِّىٓ أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ ٱللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ ٱلدِّينَ 
Katakanlah, “Sesungguhnya aku diperintahkan agar menyembah Allah dengan penuh ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama.


(c) Al-Qur'an berisi kebenaran semata-mata, oleh itu manusia hendaklah memurnikan kehambaan dan
ketaatannya kepada Allah (Ayat: 2).

Az-Zumar 39:2
إِنَّآ أَنزَلْنَآ إِلَيْكَ ٱلْكِتَٰبَ بِٱلْحَقِّ فَٱعْبُدِ ٱللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ ٱلدِّينَ 
Sesungguhnya Kami menurunkan Kitab (Al-Qur'an) kepadamu (Muhammad) dengan (membawa) kebenaran. Maka sembahlah Allah dengan tulus ikhlas beragama kepada-Nya.


4. Di dalam surah ini manusia dituntut supaya menerima ajaran tauhid yang suci.
(a) Tuntutan supaya menerima tauhid zat dengan mempercayai bahawa Allah tidak mempunyai anak.
Dia adalah zat yang bersih daripada segala kekurangan dan ke'aiban. Dia juga adalah zat yang Maha Esa
dan Maha Mengalahkan (Ayat: 4).

Az-Zumar 39:4
لَّوْ أَرَادَ ٱللَّهُ أَن يَتَّخِذَ وَلَدًا لَّٱصْطَفَىٰ مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَآءُۚ سُبْحَٰنَهُۥۖ هُوَ ٱللَّهُ ٱلْوَٰحِدُ ٱلْقَهَّارُ 
Sekiranya Allah hendak mengambil anak, tentu Dia akan memilih apa yang Dia kehendaki dari apa yang telah diciptakan-Nya. Mahasuci Dia. Dialah Allah Yang Maha Esa, Mahaperkasa.


(b) Dalil أنفسى dikemukan bukti aqidah tauhid.
Manusia lahir daripada Adam dan Hawwa', kemudian proses kejadian mereka berlangsung di sebalik
tiga dinding (lapisan kegelapan) di dalam perut ibunya, Allahlah yang merupakan .ربّ (tuhan yang memelihara dan menjaga manusia) pada ketika itu, kehendak dan kuasaNyalah berlaku pada masa itu, maka manusia hendaklah tidak menyembah tuhan yang lain selain Allah (Ayat: 6).

Az-Zumar 39:6
خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَٰحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنزَلَ لَكُم مِّنَ ٱلْأَنْعَٰمِ ثَمَٰنِيَةَ أَزْوَٰجٍۚ يَخْلُقُكُمْ فِى بُطُونِ أُمَّهَٰتِكُمْ خَلْقًا مِّنۢ بَعْدِ خَلْقٍ فِى ظُلُمَٰتٍ ثَلَٰثٍۚ ذَٰلِكُمُ ٱللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ ٱلْمُلْكُۖ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ فَأَنَّىٰ تُصْرَفُونَ 
Dia menciptakan kamu dari diri yang satu (Adam) kemudian darinya Dia jadikan pasangannya dan Dia menurunkan delapan pasang hewan ternak untukmu. Dia menjadikan kamu dalam perut ibumu kejadian demi kejadian dalam tiga kegelapan. Yang (berbuat) demikian itu adalah Allah, Tuhan kamu, Tuhan yang memiliki kerajaan. Tidak ada tuhan selain Dia; maka mengapa kamu dapat dipalingkan?

(c) Jiwa dan perasaan orang-orang musyrikin. Jiwa orang-orang musyrikin apabila disebut tuhan yang Esa menjadi liar, tetapi apabila disebut tuhan-tuhan yang lain selainNya, mereka suka dan gembira (Ayat: 45).

Az-Zumar 39:45
وَإِذَا ذُكِرَ ٱللَّهُ وَحْدَهُ ٱشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ ٱلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِٱلْءَاخِرَةِۖ وَإِذَا ذُكِرَ ٱلَّذِينَ مِن دُونِهِۦٓ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ 
Dan apabila yang disebut hanya nama Allah, kesal sekali hati orang-orang yang tidak beriman kepada akhirat. Namun apabila nama-nama sembahan selain Allah yang disebut, tiba-tiba mereka menjadi bergembira.


5. Di dalam surah ini berkali-kali seruan kepada tauhid ibadat diberikan.
(a) Orang-orang musyrikin diancam dengan dikatakan kepada mereka melalui lidah nabi Muhammad s.a.w.: "Kamu boleh mengguna kebebasan memilih yang ada padamu sesuka hatimu untuk menyembah siapa saja yang kamu mahu, tetapi aku hanya akan menyembah tuhan yang Maha Esa dengan penuh
keikhlasan" (Ayat: 14-15).

Az-Zumar 39:14
قُلِ ٱللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَّهُۥ دِينِى 
Katakanlah, “Hanya Allah yang aku sembah dengan penuh ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agamaku.”


Az-Zumar 39:15
فَٱعْبُدُوا۟ مَا شِئْتُم مِّن دُونِهِۦۗ قُلْ إِنَّ ٱلْخَٰسِرِينَ ٱلَّذِينَ خَسِرُوٓا۟ أَنفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِۗ أَلَا ذَٰلِكَ هُوَ ٱلْخُسْرَانُ ٱلْمُبِينُ 
Maka sembahlah selain Dia sesukamu! (wahai orang-orang musyrik). Katakanlah, “Sesungguhnya orang-orang yang rugi ialah orang-orang yang merugikan diri mereka sendiri dan keluarganya pada hari Kiamat.” Ingatlah! Yang demikian itu adalah kerugian yang nyata.

(b) Tauhid yang sempurna.
Orang-orang yang mengelak diri daripada mentaati Thaghut dan memilih jalan kembali kepada Allah, merekalah yang mendapat berita gembira (Ayat 17).

Az-Zumar 39:17
وَٱلَّذِينَ ٱجْتَنَبُوا۟ ٱلطَّٰغُوتَ أَن يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوٓا۟ إِلَى ٱللَّهِ لَهُمُ ٱلْبُشْرَىٰۚ فَبَشِّرْ عِبَادِ 
Dan orang-orang yang menjauhi tagut (yaitu) tidak menyembahnya dan kembali kepada Allah, mereka pantas mendapat berita gembira; sebab itu sampaikanlah kabar gembira itu kepada hamba-hamba-Ku,


(c) Orang-orang musyrikin menakut-nakutkan orang ramai dengan nl مِنْ دُوْنِ الله , sedangkan untuk menjaga
keselamatan manusia hanya Allah sudah cukup (Ayat:36).

Az-Zumar 39:36
أَلَيْسَ ٱللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُۥۖ وَيُخَوِّفُونَكَ بِٱلَّذِينَ مِن دُونِهِۦۚ وَمَن يُضْلِلِ ٱللَّهُ فَمَا لَهُۥ مِنْ هَادٍ 
Bukankah Allah yang mencukupi hamba-Nya? Mereka menakut-nakutimu dengan (sesembahan) yang selain Dia. Barangsiapa dibiarkan sesat oleh Allah maka tidak seorang pun yang dapat memberi petunjuk kepadanya.


Di atas mereka ada lapisan-lapisan dari api dan di bawahnya juga ada lapisan-lapisan yang disediakan bagi mereka. Demikianlah Allah mengancam hamba-hamba-Nya (dengan azab itu). “Wahai hamba-hamba-Ku, maka bertakwalah kepada-Ku.”


(d) Melalui lidah Rasulullah dikatakan: "Wahai orang-orang jahil, adakah kamu menyuruh aku menyembah   غَيْرُالله(selain Allah)?" (Ayat: 64).

Az-Zumar 39:64
قُلْ أَفَغَيْرَ ٱللَّهِ تَأْمُرُوٓنِّىٓ أَعْبُدُ أَيُّهَا ٱلْجَٰهِلُونَ 
Katakanlah (Muhammad), “Apakah kamu menyuruh aku menyembah selain Allah, wahai orang-orang yang bodoh?”


6. Di dalam surah ini perkataan يَا عِباد digunakan untuk orang-orang yang beriman.
Mereka diseru supaya bertaqwa, kepada orang-orang yang belum beriman pula, begitu juga orang-orang yang berdosa ditenangkan mereka supaya tidak putus asa terhadap rahmat Allah. Orang-orang yang berdosa diseru supaya bertaubat dan mereka diberi berita gembira bahawa Allah boleh memaafkan dosa-dosa kecil dan juga dosa-dosa besar mereka.
(a) Dikatakan kepada orang-orang yang baru memeluk agama yang terbaik untuk mereka, kepada orang-orang yang sabar pahala tidak terhingga (Ayat: 10).

Az-Zumar 39:10
قُلْ يَٰعِبَادِ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ رَبَّكُمْۚ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا۟ فِى هَٰذِهِ ٱلدُّنْيَا حَسَنَةٌۗ وَأَرْضُ ٱللَّهِ وَٰسِعَةٌۗ إِنَّمَا يُوَفَّى ٱلصَّٰبِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍ 
Katakanlah (Muhammad), “Wahai hamba-hamba-Ku yang beriman! Bertakwalah kepada Tuhanmu.” Bagi orang-orang yang berbuat baik di dunia ini akan memperoleh kebaikan. Dan bumi Allah itu luas. Hanya orang-orang yang bersabarlah yang disempurnakan pahalanya tanpa batas.


(b) Manusia hendaknya tidak berputus asa terhadap rahmat Allah, selepas benar-benar bertaubat, beriman dan menganut agama Islam, amalan-amalan yang dilakukan seseorang manusia itu membuatkannya berhak dan berkelayakan mendapat rahmat Allah (Ayat: 53).

Az-Zumar 39:53
قُلْ يَٰعِبَادِىَ ٱلَّذِينَ أَسْرَفُوا۟ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا۟ مِن رَّحْمَةِ ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ يَغْفِرُ ٱلذُّنُوبَ جَمِيعًاۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلْغَفُورُ ٱلرَّحِيمُ 
Katakanlah, “Wahai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sungguh, Dialah Yang Maha Pengampun, Maha Penyayang.

 

7. Beberapa sifat pemimpin-pemimpin musyrikin Mekah.
Surah az-Zumar juga menyatakan beberapa sifat orang-orang musyrikin Mekah, antaranya ialah mereka
kafir kerana menolak da'wah Rasulullah dan puncanya ialah kesombongan dan takabbur, mereka begitu bangga dengan harta kekayaan yang dimiliki, mereka seperti Qarun, menganggap segala-gala kelebihan yang ada pada mereka dikurniakan semata-mata kerana kelebihan dan ilmu mereka, selain itu mereka juga memperolok-olokkan seruan Islam (Ayat: 48).

Az-Zumar 39:48
وَبَدَا لَهُمْ سَيِّـَٔاتُ مَا كَسَبُوا۟ وَحَاقَ بِهِم مَّا كَانُوا۟ بِهِۦ يَسْتَهْزِءُونَ 
Dan jelaslah bagi mereka kejahatan apa yang telah mereka kerjakan dan mereka diliputi oleh apa yang dahulu mereka selalu memperolok-olokkannya.


Az-Zumar 39:48
وَبَدَا لَهُمْ سَيِّـَٔاتُ مَا كَسَبُوا۟ وَحَاقَ بِهِم مَّا كَانُوا۟ بِهِۦ يَسْتَهْزِءُونَ 
Dan jelaslah bagi mereka kejahatan apa yang telah mereka kerjakan dan mereka diliputi oleh apa yang dahulu mereka selalu memperolok-olokkannya.

(a) Manusia menjadi kafir kerana mendustakan dan bersikap sombong terhadap ayat-ayat Allah yang
sampai kepadanya (Ayat 59).

Az-Zumar 39:59
بَلَىٰ قَدْ جَآءَتْكَ ءَايَٰتِى فَكَذَّبْتَ بِهَا وَٱسْتَكْبَرْتَ وَكُنتَ مِنَ ٱلْكَٰفِرِينَ 
Sungguh, sebenarnya keterangan-keterangan-Ku telah datang kepadamu, tetapi kamu mendustakannya, malah kamu menyombongkan diri dan termasuk orang kafir.”


(b) Muka orang-orang sombong yang mendustakan ayat-ayat Allah pada hari kiamat kelak akan menjadi
hitam legam (Ayat: 60).

Az-Zumar 39:60
وَيَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِ تَرَى ٱلَّذِينَ كَذَبُوا۟ عَلَى ٱللَّهِ وُجُوهُهُم مُّسْوَدَّةٌۚ أَلَيْسَ فِى جَهَنَّمَ مَثْوًى لِّلْمُتَكَبِّرِينَ 
Dan pada hari Kiamat engkau akan melihat orang-orang yang berbuat dusta terhadap Allah, wajahnya menghitam. Bukankah neraka Jahanam itu tempat tinggal bagi orang yang menyombongkan diri?

(c) Tempat tinggal golongan  مُتَكَبِّرِينَ (orang-orang yang sombong) adalah neraka, akan dikatakan kepada
mereka bahawa masuklah kamu ke dalamnya untuk selama-lamanya(Ayat:72).

Az-Zumar 39:72
قِيلَ ٱدْخُلُوٓا۟ أَبْوَٰبَ جَهَنَّمَ خَٰلِدِينَ فِيهَاۖ فَبِئْسَ مَثْوَى ٱلْمُتَكَبِّرِينَ 
Dikatakan (kepada mereka), “Masukilah pintu-pintu neraka Jahanam itu, (kamu) kekal di dalamnya.” Maka (neraka Jahanam) itulah seburuk-buruk tempat tinggal bagi orang-orang yang menyombongkan diri.



(d) Orang-orang kafir yang mendustakan kebenaran yang telah sampai kepadanya akan masuk neraka (Ayat:32).

Az-Zumar 39:32

فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن كَذَبَ عَلَى ٱللَّهِ وَكَذَّبَ بِٱلصِّدْقِ إِذْ جَآءَهُۥٓۚ أَلَيْسَ فِى جَهَنَّمَ مَثْوًى لِّلْكَٰفِرِينَ 
Maka siapakah yang lebih zhalim daripada orang yang membuat-buat kebohongan terhadap Allah dan mendustakan kebenaran yang datang kepadanya? Bukankah di neraka Jahanam tempat tinggal bagi orang-orang kafir?


(e) Orang-orang musyrikin yang kaya ramai terkeliru, mereka menganggap segala ni'mat yang diperolehi manusia hanya kerana kelebihan dan ilmunya semata-mata sedangkan semua itu adalah ujian daripada Allah kepada mereka (Ayat: 49).

Az-Zumar 39:49
فَإِذَا مَسَّ ٱلْإِنسَٰنَ ضُرٌّ دَعَانَا ثُمَّ إِذَا خَوَّلْنَٰهُ نِعْمَةً مِّنَّا قَالَ إِنَّمَآ أُوتِيتُهُۥ عَلَىٰ عِلْمٍۭۚ بَلْ هِىَ فِتْنَةٌ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ 
Maka apabila manusia ditimpa bencana dia menyeru Kami, kemudian apabila Kami berikan nikmat Kami kepadanya dia berkata, “Sesungguhnya aku diberi nikmat ini hanyalah karena kepintaranku.” Sebenarnya, itu adalah ujian, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.


8. Jenis kesyirikan orang-orang musyrikin Mekah.
Orang-orang musyrikin Mekah percaya kepada Allah tetapi mereka menerima juga tuhan-tuhan yang lain selain Allah. Patung dan berhala orang-orang shaleh yang telah mati dibuat dan disembah mereka, pada anggapan mereka orang-orang shaleh itu dapat menjadi orang tengah di antara mereka dengan Allah, mereka percaya para malaikat adalah anak-anak perempuan Allah. Menurut kepercayaan orang-orang musyrikin Mekah juga, dengan bantuan  مِنْ دُوْنِ الله Allah akan menyelamatkan mereka. Tuhan-tuhan selain Allah dianggap mereka sebagai أَنْدَاد (tuhan yang setara dengan Allah).

(a) Orang-orang musyrikin berkata: "Kami menyembah berhala-berhala ini hanya supaya mereka menghampirkan kami kepada Allah" (Ayat: 3).مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَآ إِلَى ٱللَّهِ زُلْفَىٰٓ

Az-Zumar 39:3
أَلَا لِلَّهِ ٱلدِّينُ ٱلْخَالِصُۚ وَٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُوا۟ مِن دُونِهِۦٓ أَوْلِيَآءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَآ إِلَى ٱللَّهِ زُلْفَىٰٓ إِنَّ ٱللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِى مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَهْدِى مَنْ هُوَ كَٰذِبٌ كَفَّارٌ 
Ingatlah! Hanya milik Allah agama yang murni (dari syirik). Dan orang-orang yang mengambil pelindung selain Dia (berkata), “Kami tidak menyembah mereka melainkan (berharap) agar mereka mendekatkan kami kepada Allah dengan sedekat-dekatnya.” Sungguh, Allah akan memberi putusan di antara mereka tentang apa yang mereka perselisihkan. Sungguh, Allah tidak memberi petunjuk kepada pendusta dan orang yang sangat ingkar.


(b) Orang-orang musyrikin Mekah menerima Allah sebagai pencipta langit dan bumi, tetapi mereka melakukan syirik dalam uluhiyyah dan ibadat, mereka diseru supaya berfikir bahawa jika Allah mahu memudharatkan, akan adakah مِنْ دُوْنِ الله yang dapat menyelamat? Dan jika Allah hendak memberi rahmat, adakah   مِنْ دُوْنِ الله berkuasa menghalangrya? Katalah dengan terus terang kepada mereka bahawa bagiku Allah sudah cukup dan orang-orang yang percaya dan berserah kepada Allah hanya berserah
kepadaNya (Ayat: 38).

Az-Zumar 39:38
وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ ٱللَّهُۚ قُلْ أَفَرَءَيْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ إِنْ أَرَادَنِىَ ٱللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كَٰشِفَٰتُ ضُرِّهِۦٓ أَوْ أَرَادَنِى بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكَٰتُ رَحْمَتِهِۦۚ قُلْ حَسْبِىَ ٱللَّهُۖ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ ٱلْمُتَوَكِّلُونَ 
Dan sungguh, jika engkau tanyakan kepada mereka, “Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?” Niscaya mereka menjawab, “Allah.” Katakanlah, “Kalau begitu tahukah kamu tentang apa yang kamu sembah selain Allah, jika Allah hendak mendatangkan bencana kepadaku, apakah mereka mampu menghilangkan bencana itu, atau jika Allah hendak memberi rahmat kepadaku, apakah mereka dapat mencegah rahmat-Nya?” Katakanlah, “Cukuplah Allah bagiku. Kepada-Nyalah orang-orang yang bertawakal berserah diri.”


(c) Orang-orang musyrikin ditanya:  مِنْ دُوْنِ الله akan  menjadi penolong dan pemberi syafa'at untuk mereka walaupun mereka itu tidak beraqal, tidak berkuasa dan tidak mempunyai pilihan?" (Ayat:43).

Az-Zumar 39:43
أَمِ ٱتَّخَذُوا۟ مِن دُونِ ٱللَّهِ شُفَعَآءَۚ قُلْ أَوَلَوْ كَانُوا۟ لَا يَمْلِكُونَ شَيْـًٔا وَلَا يَعْقِلُونَ 
Ataukah mereka mengambil penolong selain Allah. Katakanlah, “Apakah (kamu mengambilnya juga) meskipun mereka tidak memiliki sesuatu apa pun dan tidak mengerti?”


(d) Dikatakan kepada orang-orang musyrikin bahawa tauhid adalah suara fitrah manusia, manusia apabila ditimpa kesusahan, bukankah dia hanya berdoa kepada Allah? Tetapi selepas mendapat ni'mat-ni'mat, mereka lupa pula kepada tauhid, sebaliknya bersyukur juga kepada tuhan-tuhan yang lain selain Allah (Ayat 8)
.وَإِذَا مَسَّ ٱلْإِنسَٰنَ ضُرٌّ دَعَا رَبَّهُۥ مُنِيبًا إِلَيْهِ ثُمَّ إِذَا خَوَّلَهُۥ نِعْمَةً مِّنْهُ نَسِىَ مَا كَانَ يَدْعُوٓا۟ إِلَيْهِ مِن قَبْلُ وَجَعَلَ لِلَّهِ أَندَادًا

Az-Zumar 39:8
وَإِذَا مَسَّ ٱلْإِنسَٰنَ ضُرٌّ دَعَا رَبَّهُۥ مُنِيبًا إِلَيْهِ ثُمَّ إِذَا خَوَّلَهُۥ نِعْمَةً مِّنْهُ نَسِىَ مَا كَانَ يَدْعُوٓا۟ إِلَيْهِ مِن قَبْلُ وَجَعَلَ لِلَّهِ أَندَادًا لِّيُضِلَّ عَن سَبِيلِهِۦۚ قُلْ تَمَتَّعْ بِكُفْرِكَ قَلِيلًاۖ إِنَّكَ مِنْ أَصْحَٰبِ ٱلنَّارِ 
Dan apabila manusia ditimpa bencana, dia memohon (pertolongan) kepada Tuhannya dengan kembali (taat) kepada-Nya; tetapi apabila Dia memberikan nikmat kepadanya dia lupa (akan bencana) yang pernah dia berdoa kepada Allah sebelum itu, dan diadakannya sekutu-sekutu bagi Allah untuk menyesatkan (manusia) dari jalan-Nya. Katakanlah, “Bersenang-senanglah kamu dengan kekafiranmu itu untuk sementara waktu. Sungguh, kamu termasuk penghuni neraka.”


(e) Aqidah ada pihak yang boleh memberi syafa'at rekaan orang-orang kafir Quraisy itu salah, syafa'at hanya dapat diberikan dengan bersyarat, dikatakan dengan terus terang kepada orang-orang musyrikin bahawa manusia hanya memikul dosanya sendiri, ia tidak memikul dosa orang lain (Ayat: 7).وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰۗ

Az-Zumar 39:7
إِن تَكْفُرُوا۟ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَنِىٌّ عَنكُمْۖ وَلَا يَرْضَىٰ لِعِبَادِهِ ٱلْكُفْرَۖ وَإِن تَشْكُرُوا۟ يَرْضَهُ لَكُمْۗ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰۗ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَۚ إِنَّهُۥ عَلِيمٌۢ بِذَاتِ ٱلصُّدُورِ 
Jika kamu kafir (ketahuilah) maka sesungguhnya Allah tidak memerlukanmu dan Dia tidak meridhai kekafiran hamba-hamba-Nya. Jika kamu bersyukur, Dia meridhai kesyukuranmu itu. Seseorang yang berdosa tidak memikul dosa orang lain. Kemudian kepada Tuhanmulah kembalimu lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan. Sungguh, Dia Maha Mengetahui apa yang tersimpan dalam dada(mu).


(f) Tentang syafa'at dikatakan dengan jelas bahawa syafa'at (pertolongan) sepenuhnya berada di tanganAllah yang merupakan raja bumi dan langit (Ayat 44).

Az-Zumar 39:44
قُل لِّلَّهِ ٱلشَّفَٰعَةُ جَمِيعًاۖ لَّهُۥ مُلْكُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِۖ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ 
Katakanlah, “Pertolongan itu hanya milik Allah semuanya. Dia memiliki kerajaan langit dan bumi. Kemudian kepada-Nya kamu dikembalikan.”


(g) Allah sama sekali tidak akan redha kepada hamba-hambaNya yang tidak bersyukur, tetapi jika
mereka bersyukur maka Allah boleh redha kepadanya (Ayat: 7).

Az-Zumar 39:7
إِن تَكْفُرُوا۟ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَنِىٌّ عَنكُمْۖ وَلَا يَرْضَىٰ لِعِبَادِهِ ٱلْكُفْرَۖ وَإِن تَشْكُرُوا۟ يَرْضَهُ لَكُمْۗ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰۗ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَۚ إِنَّهُۥ عَلِيمٌۢ بِذَاتِ ٱلصُّدُورِ 
Jika kamu kafir (ketahuilah) maka sesungguhnya Allah tidak memerlukanmu dan Dia tidak meridhai kekafiran hamba-hamba-Nya. Jika kamu bersyukur, Dia meridhai kesyukuranmu itu. Seseorang yang berdosa tidak memikul dosa orang lain. Kemudian kepada Tuhanmulah kembalimu lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan. Sungguh, Dia Maha Mengetahui apa yang tersimpan dalam dada(mu).


9. Taqwa merupakan tema khusus Surah az-Zumar.
(a) Manusia diseru supaya bertaqwa, Allah mengancam manusia dengan azab neraka. Di dalam neraka manusia akan dikepung oleh api yang bernyala-nyala (Ayat 16).

Az-Zumar 39:16
لَهُم مِّن فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِّنَ ٱلنَّارِ وَمِن تَحْتِهِمْ ظُلَلٌۚ ذَٰلِكَ يُخَوِّفُ ٱللَّهُ بِهِۦ عِبَادَهُۥۚ يَٰعِبَادِ فَٱتَّقُونِ 
Di atas mereka ada lapisan-lapisan dari api dan di bawahnya juga ada lapisan-lapisan yang disediakan bagi mereka. Demikianlah Allah mengancam hamba-hamba-Nya (dengan azab itu). “Wahai hamba-hamba-Ku, maka bertakwalah kepada-Ku.”

(b) Orang-orang yang membenarkan kebenaran itulah orang-orang yang متقين (Ayat 33).

Az-Zumar 39:33
وَٱلَّذِى جَآءَ بِٱلصِّدْقِ وَصَدَّقَ بِهِۦٓۙ أُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُتَّقُونَ 
Dan orang yang membawa kebenaran (Muhammad) dan orang yang membenarkannya, mereka itulah orang yang bertakwa.

(c) Untuk orang-orang yang bertaqwa kepada Allah akan diberikan mahligai-mahligai dan istana-istana yang mengalir dibawahnya sungai-sungai,itulah janji Allah untuk mereka(ayat 20)
لَٰكِنِ ٱلَّذِينَ ٱتَّقَوْا۟ رَبَّهُمْ لَهُمْ غُرَفٌ مِّن فَوْقِهَا غُرَفٌ مَّبْنِيَّةٌ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا ٱلْأَنْهَٰرُۖ وَعْدَ ٱللَّهِۖ

Az-Zumar 39:20
لَٰكِنِ ٱلَّذِينَ ٱتَّقَوْا۟ رَبَّهُمْ لَهُمْ غُرَفٌ مِّن فَوْقِهَا غُرَفٌ مَّبْنِيَّةٌ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا ٱلْأَنْهَٰرُۖ وَعْدَ ٱللَّهِۖ لَا يُخْلِفُ ٱللَّهُ ٱلْمِيعَادَ 
Tetapi orang-orang yang bertakwa kepada Tuhannya, mereka mendapat kamar-kamar (di surga), di atasnya terdapat pula kamar-kamar yang dibangun (bertingkat-tingkat), yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. (Itulah) janji Allah. Allah tidak akan memungkiri janji(-Nya).


(d) Kepada orang-orang yang memilih ketaqwaan akan diberikan kejayaan, mereka akan terhindar dan azab dan mereka juga tidak akan bersedih dan berdukacita(Ayat:61).

Az-Zumar 39:61
وَيُنَجِّى ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ٱتَّقَوْا۟ بِمَفَازَتِهِمْ لَا يَمَسُّهُمُ ٱلسُّوٓءُ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ 
Dan Allah menyelamatkan orang-orang yang bertakwa karena kemenangan mereka. Mereka tidak disentuh oleh azab dan tidak bersedih hati.

 
(e) Orang-orang yang bertaqwa akan masuk syurga dengan berkumpulan, penjaga syurga akan menyambut mereka dan mengucapkan selamat kepada mereka (Ayat: 73).

Az-Zumar 39:73
وَسِيقَ ٱلَّذِينَ ٱتَّقَوْا۟ رَبَّهُمْ إِلَى ٱلْجَنَّةِ زُمَرًاۖ حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَٰبُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَٰمٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَٱدْخُلُوهَا خَٰلِدِينَ 
Dan orang-orang yang bertakwa kepada Tuhannya dihantar ke dalam surga secara berombongan. Sehingga apabila mereka sampai kepadanya (surga) dan pintu-pintunya telah dibukakan, penjaga-penjaganya berkata kepada mereka, “Kesejahteraan (dilimpahkan) atasmu, berbahagialah kamu! Maka masuklah, kamu kekal di dalamnya.”



10. Perkataan اُولو الالباب  tiga kali digunakan di dalam Surah az-Zumar.
(a) Orang-orang yang beraqal (اُولو الالباب) hendaklah mengetahui bahawa tidak sama di antara orang alim
dan orang jahil, orang yang takut akan keburukan di hari akhirat dan bersembahyang pada waktu malam
dengan mengharapkan rahmat Allah serta berperibadi mulia juga tidak sama dengan orang yang tidak
takut kepada balasan di akhirat dan berperangai buruk. Ilmu dan amal adalah dua perkara yang mesti
untuk seseorang dapat masuk syurga (Ayat: 9).

Az-Zumar 39:9
أَمَّنْ هُوَ قَٰنِتٌ ءَانَآءَ ٱلَّيْلِ سَاجِدًا وَقَآئِمًا يَحْذَرُ ٱلْءَاخِرَةَ وَيَرْجُوا۟ رَحْمَةَ رَبِّهِۦۗ قُلْ هَلْ يَسْتَوِى ٱلَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَٱلَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُو۟لُوا۟ ٱلْأَلْبَٰبِ 
(Apakah kamu orang musyrik yang lebih beruntung) ataukah orang yang beribadah pada waktu malam dengan sujud dan berdiri, karena takut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah, “Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?” Sebenarnya hanya orang yang berakal sehat yang dapat menerima pelajaran.


(b) Dalil  آفاقي 6  diberikan kepada orang-orang yang beraqal (  اُولو الالباب) .Diantaranya ialah Allah menurunkan air dari langit, daripadanya mengalir mata air di bumi, tanaman-tanaman pelbagai warna mula tumbuh dan kelihatan begitu cantik, kemudian ia menguning dan akhirnya ia hancur dan mereput, begitulah juga keadaannya kehidupan manusia. Ia terpaksa melalui beberapa peringkat di dalam kehidupannya bermula dari zaman kanak-kanak kepada zaman muda dan akhirnya mati. Orang-orang
yang beraqal (أولو الالباب) menjalani kehidupan dengan meletakkan akhirat di hadapannya (Ayat:21).

Az-Zumar 39:21
أَلَمْ تَرَ أَنَّ ٱللَّهَ أَنزَلَ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءً فَسَلَكَهُۥ يَنَٰبِيعَ فِى ٱلْأَرْضِ ثُمَّ يُخْرِجُ بِهِۦ زَرْعًا مُّخْتَلِفًا أَلْوَٰنُهُۥ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَىٰهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَجْعَلُهُۥ حُطَٰمًاۚ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَذِكْرَىٰ لِأُو۟لِى ٱلْأَلْبَٰبِ 
Apakah engkau tidak memperhatikan, bahwa Allah menurunkan air dari langit, lalu diaturnya menjadi sumber-sumber air di bumi, kemudian dengan air itu ditumbuhkan-Nya tanam-tanaman yang bermacam-macam warnanya, kemudian menjadi kering, lalu engkau melihatnya kekuning-kuningan, kemudian dijadikan-Nya hancur berderai-derai. Sungguh, pada yang demikian itu terdapat pelajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal sehat.

(c) Orang-orang yang beraqal ialah yang mendengar hidayat dengan penuh perhatian kemudian memilih sikap positif dengan mengikuti apa yang baik daripadanya. Mereka tidak memberi ta'wilan dan tafsiran yang salah terhadap al-Qur'an dengan niat tidak baik, orang-orang seperti inilah yang akan mendapat hidayat Allah (Ayat:18).

Az-Zumar 39:18
ٱلَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ ٱلْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُۥٓۚ أُو۟لَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمْ أُو۟لُوا۟ ٱلْأَلْبَٰبِ 
(yaitu) mereka yang mendengarkan perkataan lalu mengikuti apa yang paling baik di antaranya. Mereka itulah orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang mempunyai akal sehat.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan