Halaman

Selasa, Februari 23, 2021

Daurah tafsir 2019 sesi 19(48)nota 14(310-316)s

Daurah tafsir 2019 sesi 19(48)nota 14(310-316)s

Da'wa surah al fath ayat 8
إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا
Sesungguhnya Kami telah mengutusmu (wahai Muhammad) sebagai Rasul yang menjadi saksi (yang diterima keterangannya), dan sebagai pembawa berita gembira (kepada orang-orang yang beriman), 
serta pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar).

Surah al fath
Tertib surah 48
Bilangan ayatnya 29
Bilangan rukuk 6
Surah Madaniyah
Tertib turunnya yg ke 111
Bilangan paragrafnya ada 5
Paragraf 1ayat 1-7 Berita gembira akan mendapat kemenangan .
Paragraf 2 ayat 8-10 Perintah menghormati dan memuliakan Nabi Muhamad saw.
Paragraf 3 ayat 11-17 Peringatan kepada  orang2 munafik supaya meninggalkan  nifaq.
Paragraf 4 ayat 18- 26 Allah redha dengan sahabat2 yg telah ikut serta dalam Bai'ah Ridhwan.
Paragraf 5 ayat 27-29 Rasullah saw dan pengikut2 setianya telah memperolehi kemenangan dan kejayaan yg cermelang.

Mesej utama
Berita gembira untuk orang2 Islam  bahawa selepas perjanjian Hudaibiyah mereka akan mendapat banyak kemenangan dan harta kekayaan .


Zaman Diturunkan Surah Dan Latar Belakangnya
Surah al-Fath diturunkan pada bulan Zul Qa'dah tahun ke-6 Hijrah setelah berlakunya perjanjian damai di Hudaibiyah. Ia diturunkan ketika dalam perjalanan pulang dari arah Mekah ke Madinah.
1. Perang Ahzaab
Pada tahun ke-4 Hijrah orang-orang Quraisy Mekah bersama beberapa qabilah lain telah bersekutu
membentuk satu pasukan tentera untuk menyerang Madinah. Mereka bagaimanapun tidak dapat masuk
ke Madinah kerana parit besar dan dalam telah digali di sekelilingnya. Setelah tentera bersekutu itu mengepung Madinah selama sebulan, Allah s.w.t. melepaskan ribut yang dahsyat menyebabkan mereka terpaksa meninggalkan tempat masing-masing dan pulang dengan gagal. Dengan begitu kerajaan Islam yang baru terbentuk terselamat daripada tindakan tentera bersekutu yang ganas itu, peperangan itu dipanggil perang Ahzaab atau perang Khandaq.

2. Mimpi Rasulullah
Setelah orang-orang Quraisy dan sekutu-sekutunya gagal dalam usaha mereka menghancurkan negara Islam, kira-kira setahun kemudian Rasulullah s.a.w. telah diwahyukan dalam bentuk mimpi bahawa Baginda sedang masuk ke Masjidil Haram, maka Rasulullah s.a.w. mengisytiharkan kepada umum untuk mengerjakan 'umrah pada tahun ke-6. Orang-orang munafiq menganggap langkah Rasulullah itu salah kerana itu bererti masuk ke mulut musuh. Rasulullah s.a.w. bagaimanapun bersama-sama dengan 1,400 orang sahabat yang ikhlas telah memakai ihram dengan niat 'umrah. Masing-masing mereka mempunyai pedang bersarung, 70 ekor unta korban dibawa bersama menuju ke Mekah di bawah pimpinan Rasulullah s.a.w. dengan tiada maksud lain selain untuk pergi mengerjakan 'umrah. Setelah berada 15 baru saja dari Mekah (kira-kira 22 kilometer), Rasulullah s.a.w. telah berhenti di suatu tempat bernama Hudaibiyah, hari ini tempat itu dinamakan شُمَيسي, di dalam al-Qur'an pula tempat itu dinamakan بطن مكة. Dari sana Rasulullah s.a.w. mengutuskan Sayyidina 'Utsman sebagai dutanya untukbertemu ketua orang-orang musyrikin Mekah, tujuannya ialah untuk mendapat kebenaran masuk keMekah dengan maksud mengerjakan 'umrah. Sayyidina 'Utsman pergi agak lama sehingga dirasakan oleh sesetengah pihak bahawa boleh jadi beliau telah dibunuh oleh pemimpin-pemimpin Quraisy Mekah, maka sebagai reaksi, Rasulullah s.a.w. telah berbai'ah dengan para sahabatnya yang pergi bersama-sama untuk melancarkan perang terhadap penduduk Mekah jika Sayyidina 'Utsman benar-benar telah dibunuh.

3. Bai'ah Ridhwan
Di situlah berlaku satu bai'ah yang dipanggil sebagai Bai'ah Ridhwan di antara Rasulullah dengan para sahabatnya, tujuannya ialah jika benar-benar khabar angin tentang pembunuhan Sayy'idina 'Utsman benar, maka sebagai tindak balasnya orang-orang Islam akan berperang dengan orang-orang kafir Quraisy sebagai menuntut bela atas kematian Sayyidina 'Utsman.

4. Perjanjian Hudaibiyah
Ia berlaku pada bulan Zul Qa'dah tahun ke-6 Hijrah, akhirnya pemimpin-pemimpin Quraisy telah menghantar Suhail bin 'Amar sebagai wakil mereka untuk berunding dan berbincang dengan pihak Rasulullah s.a.w., hasilnya terjadilah apa yang dinamakan sebagai perjanjian damai Hudaibiyah. Berdasarkan perjanjian damai itu kedua-dua pihak, orang-orang Quraisy Mekah dan juga negara Islam
Madinah bersetuju untuk tidak berperang dan berdamai selama 10 tahun. Pemimpin-pemimpin Quraisy Mekah bagaimanapun tidak membenarkan orang-orang Islam masuk ke Mekah untuk mengerjakan 'umrah pada tahun itu, mereka sebaliknya membenarkan orang-orang Islam mengerjakan 'umrah pada tahun berikutnya iaitu pada tahun ke-7 Hijrah. Antara butir-butir perjanjian yang dipersetujui ialah mana-mana orang Quraisy yang pergi ke Madinah mesti dihantar pulang ke Mekah, sebaliknya orang-orang Islam yang pulang ke Mekah tidak akan dihantar balik ke Madinah. Qabilah-qabilah yang berada
di pinggir Mekah dan sekitar Madinah diberikan kebebasan sama ada mereka hendak menjadi sekutu orang-orang Quraisy Mekah atau menjadi sekutu negara Islam Madinah dan banyak lagi butir-butir perjanjian yang dipersetujui. Berdasarkan perjanjian itu, jika berlaku sebarang pencerobohan dan pelanggaran terhadap mana-mana perkara yang dipersetujui dalam perjanjian itu oleh mana-mana pihak maka perjanjian akan dianggap terbatal.

5. Penguasaan dan penaklukan Khaibar (فتح خيبر)
Ia berlaku pada bulan Muharram tahun ke-7 Hijrah. Setelah tidak ada lagi ancaman dari arah selatan, dengan adanya perjanjian damai di Hudaibiyah itu, Rasulullah s.a.w. pada bulan Muharram tahun ke-7 Hijrah menuju ke arah utara dan Baginda berjaya menguasai Khaibar yang berada di bawah kuasa orang-orang Yahudi. Dengan kejayaan peperangan Khaibar itu, orang-orang Islam telah mendapat
banyak sekali harta ghanimah. Di dalam Surah al-Fath telah diberikan berita gembira akan mendapat harta rampasan perang yang banyak itu.

6. 'Umrah al-Oadha'
Ia berlaku pada bulan Zul Qa'dah tahun ke-7 Hijrah. Setahun setelah berlalu perjanjian Hudaibiyah Rasulullah s.a.w. telah berangkat ke Mekah bersama para sahabat untuk mengerjakan 'umrah al-qadha'.Setelah itu, kerana pencerobohan pemimpin-pemimpin Quraisy terhadap perjanjian damai Hudaibiyah,perjanjian itu terbatal, ia seperti tiada lagi.


7. Pembukaan Mekah (فتح مكة)
Ia berlaku pada bulan Ramadhan 8 Hijrah. Rasulullah s.a.w. bersama 10,000 orang sahabat telah berangkat pada bulan Ramadhan tahun ke-8 untuk menguasai Mekah. Baginda berjaya membuka dan menguasai Mekah. Pembukaan Mekah merupakan kejayaan terbesar umat Islam, setelah itu manusia masuk Islam dengan berbondong-bondong. Perjanjian Hudaibiyah yang berlaku pada bulan Zul Qa'dah
tahun ke-6 merupakan titik permulaan kemenangan Islam. Ia menjadi kenyataan pada bulan Ramadhan tahun ke-8 Hijrah apabila Mekah berjaya dikuasai Rasulullah s.a.w., kerana itulah al-Qur'an menamakan perjanjian Hudaibiyah sebagai فَتح مُبِين(kemenangan dan kejayaan yang terang).

Kelebihan Surah Al-Fath
Surah al-Fath lebih disayangi Rasulullah s.a.w. daripada dunia dan segala ni'matnya. Zaid bin Aslam meriwayatkan daripada ayahnya bahawa Rasulullah s.a.w. pernah sedang berada dalam suatu perjalanan, Sayyidina 'Umar juga ada bersama Baginda, pernah pada suatu malam Sayyidina 'Umar bertanya Rasulullah s.a.w. tentang sesuatu tetapi Rasulullah s.a.w. tidak menjawab, Sayyidina 'Umar telah
bertanya buat kali kedua, Rasulullah s.a.w. tidak juga menjawab, setelah buat kali ketiga Sayyidina Umar bertanya dan Rasulullah s.a.w. tidak juga memberi apa-apa jawapan, Sayyidina'Umar kesal dengan sikapnya sendiri sehingga beliau berkata: ِثَكِلَتْ أُمُّ عُمَر (Ibu 'Umar kehilangannya), engkau telah bertanya Rasulullah tiga kali tetapi Rasulullah s.a.w. .tidak menjawab pertanyaan engkau". Kata Sayyidina 'Umar: Maka saya terus menaiki unta saya dan pergi jauh dari tempat berkenaan, aku sebenarnya takut kalau-kalau turun ayat al-Qur'an mengenaiku, setelah aku pergi tidak jauh dari situ
tiba-tiba aku mendengar satu suara yang memanggil aku, terus terlintas di hatiku, apakah suatu ayat al-Qur'an telah turun tentang aku? Aku lantas pergi menemui Rasulullah s.a.w. dan memberi salam kepada Baginda, lalu Rasulullah s.a.w. bersabda
لَقَدْ أُنْزِلَتْ عَلَيَّ اللَّيْلَةَ سُورَةٌ لَهِيَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ ثُمَّ قَرَأَ  إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا 
Bermaksud: 'sesungguhnya pada malam ini satu surah telah diturunkan kepadaku, ia benar-benar lebih aku kasihi dan suka daripada apa yang dinaiki matahari (dunia), kemudian Baginda membaca إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا
Hadits riwayat Bukhari, Kitab Tafsir, Bab Tafsir Surah al-Fath, hadits 4,553.

Kesinambungan Surah Al-Fath Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya
1. Di dalam Surah Muhammad sebelum ini terdapat tuntutan dan gesaan supaya orang-orang Islam berjihad dan berinfaq, jika mereka bersikap bakhil dan kedekut maka Allah berdasarkan sunnahNya boleh menukar dan menggantikan mereka dengan kaum lain yang sanggup berjihad dan berinfaq. Di dalam Surah al-Fath ini diberikan berita gembira tentang faedah dan hasil daripada jihad dan infaq, ia disebutkan dengan lafaz مَغَانِمَ كَثِيرَةً (harta rampasan perang yang banyak).

2. Di dalam Surah al-Fath disebutkan tentang orang-orang yang tidak ikut serta bersama Rasulullah dalam perjalanan Baginda untuk mengerjakan 'umrah. Mereka ragu dan bimbang tentang orang-orang Islam yang pergi ber'umrah. Pada fikiran mereka, orang-orang yang pergi itu mungkin tidak akan kembali lagi. Di dalam Surah al-Hujuraat akan datang pula dijelaskan dengan semata-mata ucapan lidah,
seseorang tidak menjadi mu'min sejati kerana ia mungkin memeluk agama Islam kerana takut kepada kuasa Islam. Di dalamnya dijelaskan 5 sifat orang-orang mu'min sebenar, mereka ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan beriman kepada RasulNya. Kemudian mereka tidak ragu tentang kebenaran Islam lalu sanggup berjihad di jalan Allah dengan mengorbankan harta benda dan jiwa
raganya. Itulah orang-orang mu' min yang sebenar.

Beberapa Kata Kunci Dan Tema Utama Surah.
Di dalam surah ini sebanyak 2 kali orang-orang Islam difahamkan bahawa kemenangan dan pertolongan itu datangnya dari Allah. Semua tentera Allah baik di bumi atau di langit berada dalam kekuasaan Allah dan menurut kehendakNya (Ayat:7).
Al-Fath 48:7
وَلِلَّهِ جُنُودُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِۚ وَكَانَ ٱللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا 
Dan milik Allah bala tentara langit dan bumi. Dan Allah Mahaperkasa, Mahabijaksana.

2. Orang-orang munafiq yang buruk sangka terhadap Rasulullah s.a.w. dan para sahabat yang ikhlas telah diberi peringatan sebanyak 2 kali.
(a) Allah akan menghukum orang-orang munafiq dan musyrik, mereka dimurkai Allah, mereka juga akan dila'nat dan menjadi ahli neraka (Ayat 6).
Al-Fath 48:6
وَيُعَذِّبَ ٱلْمُنَٰفِقِينَ وَٱلْمُنَٰفِقَٰتِ وَٱلْمُشْرِكِينَ وَٱلْمُشْرِكَٰتِ ٱلظَّآنِّينَ بِٱللَّهِ ظَنَّ ٱلسَّوْءِۚ عَلَيْهِمْ دَآئِرَةُ ٱلسَّوْءِۖ وَغَضِبَ ٱللَّهُ عَلَيْهِمْ وَلَعَنَهُمْ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَۖ وَسَآءَتْ مَصِيرًا 
dan Dia mengazab orang-orang munafik laki-laki dan perempuan, dan (juga) orang-orang musyrik laki-laki dan perempuan yang berprasangka buruk terhadap Allah. Mereka akan mendapat giliran (azab) yang buruk dan Allah murka kepada mereka dan mengutuk mereka serta menyediakan neraka Jahanam bagi mereka. Dan (neraka Jahanam) itu seburuk-buruk tempat kembali.

(b) Orang-orang munafiqin menyangka Rasulullah s.a.w. dan para sahabat yang berangkat untuk mengerjakan 'umrah ke Mekah tidak akan berjaya pulang ke Madinah dengan selamat (Ayat:12).
Al-Fath 48:12
بَلْ ظَنَنتُمْ أَن لَّن يَنقَلِبَ ٱلرَّسُولُ وَٱلْمُؤْمِنُونَ إِلَىٰٓ أَهْلِيهِمْ أَبَدًا وَزُيِّنَ ذَٰلِكَ فِى قُلُوبِكُمْ وَظَنَنتُمْ ظَنَّ ٱلسَّوْءِ وَكُنتُمْ قَوْمًۢا بُورًا 
Bahkan (semula) kamu menyangka bahwa Rasul dan orang-orang mukmin sekali-kali tidak akan kembali lagi kepada keluarga mereka selama-lamanya dan dijadikan terasa indah yang demikian itu di dalam hatimu, dan kamu telah berprasangka dengan prasangka yang buruk, karena itu kamu menjadi kaum yang binasa.

3. Berita gembira akan mendapat kemenangan untuk orang-orang Islam.
Di dalam surah ini terdapat berita gembira bahawa orang Islam akan dapat menguasai Mekah dalam masa terdekat dan setelah beberapa tahun kemudian, mereka akan dapat menguasai negara-negara lain satu demi satu seperti Syam, Iraq, Iran, Khurasan, Azerbaijan, Palestin, Mesir, Libya dan lain-lain.  مَغَانِمَ كَثِيرَةً (harta rampasan perang yang banyak) yang tersebut di dalam surah ini terus menerus menjadi
kenyataan.

(a) Orang-orang Islam diberi berita gembira akan mendapat harta rampasan perang yang banyak (Ayat:19).
Al-Fath 48:19
وَمَغَانِمَ كَثِيرَةً يَأْخُذُونَهَاۗ وَكَانَ ٱللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا 
dan harta rampasan perang yang banyak yang akan mereka peroleh. Dan Allah Mahaperkasa, Mahabijaksana.

(b) Allah juga telah memberi berita gembira bahawa Dia menahan orang-orang kafir daripada tindakan
ketenteraan mereka dan orang-orang Islam akan mendapat banyak sekali harta rampasan perang (Ayat:20).

Al-Fath 48:20
وَعَدَكُمُ ٱللَّهُ مَغَانِمَ كَثِيرَةً تَأْخُذُونَهَا فَعَجَّلَ لَكُمْ هَٰذِهِۦ وَكَفَّ أَيْدِىَ ٱلنَّاسِ عَنكُمْ وَلِتَكُونَ ءَايَةً لِّلْمُؤْمِنِينَ وَيَهْدِيَكُمْ صِرَٰطًا مُّسْتَقِيمًا 
Allah menjanjikan kepadamu harta rampasan perang yang banyak yang dapat kamu ambil, maka Dia segerakan (harta rampasan perang) ini untukmu dan Dia menahan tangan manusia dari (membinasakan)mu (agar kamu mensyukuri-Nya) dan agar menjadi bukti bagi orang-orang mukmin dan agar Dia menunjukkan kamu ke jalan yang lurus.

4. Orang-orang yang tidak ikut serta mengerjakan ibadat 'umrah bersama Rasulullah disebutkan sebagai مُخَلَّفُونَ (orang-orang yang ketinggalan di belakang). Perkataan ini merupakan satu istilah yang telah digunakan sebanyak tiga kali di dalam Surah al-Fath.
(a) Orang-orang munafiq dari kalangan masyarakat hulu Arab dipanggil  مُخَلَّفُونَ , rahsia dan helah mereka
didedahkan dengan mengatakan bahawa apa yang ada di dalam hati mereka lain daripada apa yang ada pada percakapan mereka (Ayat: 11).

Al-Fath 48:11
سَيَقُولُ لَكَ ٱلْمُخَلَّفُونَ مِنَ ٱلْأَعْرَابِ شَغَلَتْنَآ أَمْوَٰلُنَا وَأَهْلُونَا فَٱسْتَغْفِرْ لَنَاۚ يَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِم مَّا لَيْسَ فِى قُلُوبِهِمْۚ قُلْ فَمَن يَمْلِكُ لَكُم مِّنَ ٱللَّهِ شَيْـًٔا إِنْ أَرَادَ بِكُمْ ضَرًّا أَوْ أَرَادَ بِكُمْ نَفْعًۢاۚ بَلْ كَانَ ٱللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًۢا 
Orang-orang Badui yang tertinggal (tidak turut ke Hudaibiyah) akan berkata kepadamu, “Kami telah disibukkan oleh harta dan keluarga kami, maka mohonkanlah ampunan untuk kami.” Mereka mengucapkan sesuatu dengan mulutnya apa yang tidak ada dalam hatinya. Katakanlah, “Maka siapakah yang dapat menghalang-halangi kehendak Allah jika Dia menghendaki bencana terhadap kamu atau jika Dia menghendaki keuntungan bagimu? Sungguh, Allah Mahateliti dengan apa yang kamu kerjakan.”

(b)   مُخَلَّفُونَ yang terdiri daripada orang-orang munafiq juga dimaklumkan bahawa mereka tidak akan dibawa bersama dalam pasukan tentera yang akan pergi memerangi Khaibar (Ayat: 15).

Al-Fath 48:15
سَيَقُولُ ٱلْمُخَلَّفُونَ إِذَا ٱنطَلَقْتُمْ إِلَىٰ مَغَانِمَ لِتَأْخُذُوهَا ذَرُونَا نَتَّبِعْكُمْۖ يُرِيدُونَ أَن يُبَدِّلُوا۟ كَلَٰمَ ٱللَّهِۚ قُل لَّن تَتَّبِعُونَا كَذَٰلِكُمْ قَالَ ٱللَّهُ مِن قَبْلُۖ فَسَيَقُولُونَ بَلْ تَحْسُدُونَنَاۚ بَلْ كَانُوا۟ لَا يَفْقَهُونَ إِلَّا قَلِيلًا 
Apabila kamu berangkat untuk mengambil barang rampasan, orang-orang Badui yang tertinggal itu akan berkata, “Biarkanlah kami mengikuti kamu.” Mereka hendak mengubah janji Allah. Katakanlah, “Kamu sekali-kali tidak (boleh) mengikuti kami. Demikianlah yang telah ditetapkan Allah sejak semula.” Maka mereka akan berkata, “Sebenarnya kamu dengki kepada kami.” Padahal mereka tidak mengerti melainkan sedikit sekali.

(c)  dari kalangan penduduk Arab hulu diingatkan bahawa mereka akan diseru untuk berperang pada masa akan datang dan iman mereka akan teruji 
(Ayat 16).

Al-Fath 48:16
قُل لِّلْمُخَلَّفِينَ مِنَ ٱلْأَعْرَابِ سَتُدْعَوْنَ إِلَىٰ قَوْمٍ أُو۟لِى بَأْسٍ شَدِيدٍ تُقَٰتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَۖ فَإِن تُطِيعُوا۟ يُؤْتِكُمُ ٱللَّهُ أَجْرًا حَسَنًاۖ وَإِن تَتَوَلَّوْا۟ كَمَا تَوَلَّيْتُم مِّن قَبْلُ يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا 
Katakanlah kepada orang-orang Badui yang tertinggal, “Kamu akan diajak untuk (memerangi) kaum yang mempunyai kekuatan yang besar, kamu harus memerangi mereka kecuali mereka menyerah. Jika kamu patuhi (ajakan itu) Allah akan memberimu pahala yang baik, tetapi jika kamu berpaling seperti yang kamu perbuat sebelumnya, Dia akan mengazab kamu dengan azab yang pedih.”

5. Para sahabat yang ikhlas yang telah berbai'ah di bawah pokok (dalam Bai'ah Ridhwan) telah diberikan gelaran رَضِىَ ٱللَّهُ (Ayat: 18). Dalam memuji mereka, Allah berfirman bahawa mereka mengasihani terhadap satu sama lain dan terhadap orang-orang kafir pula mereka bersikap keras.
Mereka juga selalu dan sentiasa mencari kurniaan dan keredhaan Allah s.w.t. (Ayat: 29).

Al-Fath 48:18
لَّقَدْ رَضِىَ ٱللَّهُ عَنِ ٱلْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ ٱلشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِى قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ ٱلسَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَٰبَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا 
Sungguh, Allah telah meridhai orang-orang mukmin ketika mereka berjanji setia kepadamu (Muhammad) di bawah pohon, Dia mengetahui apa yang ada dalam hati mereka lalu Dia memberikan ketenangan atas mereka dan memberi balasan dengan kemenangan yang dekat,

Al-Fath 48:29
مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ ٱللَّهِۚ وَٱلَّذِينَ مَعَهُۥٓ أَشِدَّآءُ عَلَى ٱلْكُفَّارِ رُحَمَآءُ بَيْنَهُمْۖ تَرَىٰهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضْوَٰنًاۖ سِيمَاهُمْ فِى وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ ٱلسُّجُودِۚ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِى ٱلتَّوْرَىٰةِۚ وَمَثَلُهُمْ فِى ٱلْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْـَٔهُۥ فَـَٔازَرَهُۥ فَٱسْتَغْلَظَ فَٱسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِۦ يُعْجِبُ ٱلزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ ٱلْكُفَّارَۗ وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّٰلِحَٰتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًۢا 
Muhammad adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia bersikap keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka. Kamu melihat mereka rukuk dan sujud mencari karunia Allah dan keridhaan-Nya. Pada wajah mereka tampak tanda-tanda bekas sujud. Demikianlah sifat-sifat mereka (yang diungkapkan) dalam Taurat dan sifat-sifat mereka (yang diungkapkan) dalam Injil, yaitu seperti benih yang mengeluarkan tunasnya, kemudian tunas itu semakin kuat lalu menjadi besar dan tegak lurus di atas batangnya; tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya karena Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mukmin). Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan di antara mereka, ampunan dan pahala yang besar.

6. Perjanjian Hudaibiyah yang telah berlaku di antara orang-orang Islam dengan orang-orang Quraisy
dianggap oleh sesetengah pihak sebagai perjanjian yang tidak menguntungkan orang-orang Islam, sebahagian mereka tidak berpuas hati dengannya tetapi kemudiannya Allah menurunkan سَّكِينَةَ mereka. Surah ini menyebutkan tentang  سَّكِينَةَ sebanyak 3 kali.
(a) Allah telah menurunkan   سَّكِينَةَ ke atas hati 1,400 orang-orang yang beriman untuk menambahkan lagi
iman mereka. Merekalah golongan terbaik di atas muka bumi pada ketika itu (Ayat 4).
Al-Fath 48:4
هُوَ ٱلَّذِىٓ أَنزَلَ ٱلسَّكِينَةَ فِى قُلُوبِ ٱلْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوٓا۟ إِيمَٰنًا مَّعَ إِيمَٰنِهِمْۗ وَلِلَّهِ جُنُودُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِۚ وَكَانَ ٱللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا
 Dialah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin untuk menambah keimanan atas keimanan mereka (yang telah ada). Dan milik Allah-lah bala tentara langit dan bumi, dan Allah Maha Mengetahui, Mahabijaksana;

(b) Berita gembira telah diberikan oleh Allah kepada orang- orang yang telah berbai'ah kepada Rasulullah di bawah pokok, dikatakan سَّكِينَةَ turun kepada mereka (Ayat: 18).
Al-Fath 48:18
لَّقَدْ رَضِىَ ٱللَّهُ عَنِ ٱلْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ ٱلشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِى قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ ٱلسَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَٰبَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا 
Sungguh, Allah telah meridhai orang-orang mukmin ketika mereka berjanji setia kepadamu (Muhammad) di bawah pohon, Dia mengetahui apa yang ada dalam hati mereka lalu Dia memberikan ketenangan atas mereka dan memberi balasan dengan kemenangan yang dekat,

(c) Hati orang-orang kafir dikuasai حَمِيَّةَ ٱلْجَٰهِلِيَّةِ (semangat Jahiliyah), keatas hati orang-orang mu'min pula Allah menurunkan سَكِينَتَهُۥ (Ayaf 26).

Al-Fath 48:26
إِذْ جَعَلَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ فِى قُلُوبِهِمُ ٱلْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ ٱلْجَٰهِلِيَّةِ فَأَنزَلَ ٱللَّهُ سَكِينَتَهُۥ عَلَىٰ رَسُولِهِۦ وَعَلَى ٱلْمُؤْمِنِينَ وَأَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ ٱلتَّقْوَىٰ وَكَانُوٓا۟ أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَاۚ وَكَانَ ٱللَّهُ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمًا 
Ketika orang-orang yang kafir menanamkan kesombongan dalam hati mereka (yaitu) kesombongan jahiliah, lalu Allah menurunkan ketenangan kepada Rasul-Nya, dan kepada orang-orang mukmin; dan (Allah) mewajibkan kepada mereka tetap taat menjalankan kalimat takwa dan mereka lebih berhak dengan itu dan patut memilikinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan