Halaman

Sabtu, Februari 20, 2021

K771. KAEDAH 5R UNTUK MEMBENTUK KECERDASAN EMOSI ANAK (2)

K771. KAEDAH 5R UNTUK MEMBENTUK KECERDASAN EMOSI ANAK (2)


🔘Prinsip Asas Psikologi Ibubapa:

1. Tidak ada ibubapa yang sempurna, yang ada hanyalah ibubapa yang sentiasa memperbaiki diri (No perfect parents, only improved parents). 

2. Ibubapa lah model kpd emotional intelligence anak-anak (Model it out). 

3. Bina ikatan dgn anak-anak (Bonding 3X!). 

4. Ia adalah proses yg perlahan tetapi berterusan (Slow & steady process). 


🔸Sentiasa deposit emosi kepada anak-anak, itu pelaburan kita.

-yang kita akan tuai kemudian.

🔸Mempelajari psikologi anak-anak adalah 1 tuntutan.

-agar setiap yang kita buat itu dengan ilmu. 


🔘Kestabilan: Anak-anak perlu stabil untuk membolehkan dia berkembang. 


🔸4S untuk bina kestabilan anak:


1. SAFE (fizikal) 

-anak perlu rasa selamat

2. SECURED (hubungan) 

-anak perlu rasa dilindungi oleh 'attachment figure' eg: ibu, ayah dll

3. SOOTH (emosi) 

-anak perlu rasa tenang

4. SEEN (emosi) 

-anak perlu rasa dihargai dan dipandang. 


🔸Hasil daripada 4S ini, anak akan dapat berkembang secara normal dari segi fizikal, kognitif dan emosi. 


🔘 4 jenis ibubapa:


1. Ignore/dismissing- tak peduli emosi anak

2. Disapproving- nafi emosi anak

3. Laissez Faire- ambil mudah emosi anak

4. Ultra parents- ambil berat emosi anak


▪️Ibubapa jenis ignore, disapproving dan laissez faire menghasilkan anak yang bermasalah. 

▪️Ibubapa jenis ultra akan menunjukkan bimbingan emosi (emotional coach):

-mereka terima emosi anak

-mereka pandu anak untuk ekspres emosi

-mereka bantu anak mengurus emosi


🔘 Emotional Quotient lebih penting daripada Intellectual Quotient. 


🔸EQ: 

-tahu dan mampu mengendali serta mengurus perhubungan. 

-tahu mengurus emosi diri

-tahu cara untuk berhubung


🔸IQ itu boleh diukur, tetapi EQ tidak. 


🔸Kenapa perlu bina EQ? 


1. EQ berkadar langsung dengan kejayaan. 

2. EQ tidak boleh terbentuk sendiri. 


🔸EQ hanya boleh dibentuk melalui bimbingan emosi oleh ibubapa (emotional coaching by parents). 

-tapi berita baiknya, otak anak kita ini seperti plastik; 

-boleh dibentuk (mould) 

-bahkan sehingga anak berumur 27-28 tahun

-makin kita bentuk, makin cantik

-makin kita buat, makin mahir

-eg: dari seorang anak yang tak pandai kawal marah kepada anak yg tahu cara mengawal dan melepaskan kemarahannya dengan betul. 


🔸EQ anak kita bergantung kepada kita sebenarnya! 


🔘 Kaedah 5R untuk bentuk EQ anak.


1. REFLECTION

2. RELAXATION

3. REGULATION of emotion

4. RELATIONSHIP building

5. RESCPECT


--------------------------------------------

1. REFLECTION


▪️self-reflection/self-awareness

▪️kemampuan untuk muhasabah diri dia

▪️Mampu lihat diri dia dari luar

▪️eg: "Aku marah sangat ni.. Aku kasar sangat ni.." 

▪️Dia sedar diri

▪️Tahu setiap kesan emosi kpd tindakannya dan kesan tindakannya kpd emosinya. 

▪️Ramai generasi muda hari ini tidak sedar akan dirinya (clueless generation). 

▪️Dalil muhasabah:

"Wahai orang yang beriman, bertaqwalah  kepada Allah dan hendaklah setiap orang memerhatikan apa yang telah ia lakukan untuk hari esok (akhirat).. " 

(Surah Al-Hasyr, 59: 18)


🔸Tips 10R untuk galakkan anak muhasabah diri (encourage self-reflection) :


1. Jadi teladan kepada anak (role model) 

-anak belajar cara marah daripada kita


2. Berikan masa lapang

-allow free time

-supaya anak ada masa untuk fikir tentang diri dia


3. Ambil masa untuk keluarga bermuhasabah

-buat usrah keluarga

-tanya dan bina perbualan

eg: "Apa 3 benda yg buat kakak gembira hari ni?" 


4. Galakkan anak ekspres emosi

-bagi anak luah sama ada secara kata-kata atau tulisan atau lukisan

-anak boleh tulis diari


5. Tanya anak soalan yang boleh buat mereka berfikir

-anak akan belajar berfikir


6. Tanya anak apa yang dia syukuri


7. Belajar untuk 'slow down' 

Ajar anak STOP untuk bertenang, baru proceed: 

S-Stop dulu

T-Take deep breath

O-Observe

P-Proceed

-eg: Rasa nak mengamuk--berhenti, beralih/berundur, nilai keadaan dan kembali semula dgn fikiran yg lebih rasional dan tenang. 


8. Do it again, do it right

-beri anak peluang untuk betulkan kesilapan dia 

-bukan berleter tentang salah dia

-minta dia buat semula dengan cara yang betul

-anak akan belajar dan berkembang

-eg: Ajar anak cara untuk minta tolong dengan tertib. 


9. Puji mereka

Syarat puji:

-sebut emosi kita

-sebut kejayaan dia

-eg: "Ummi happy sangat Anas tak kedekut dengan adik." 


10. Galakkan anak untuk selalu self-talk

-ajar dia motivate diri sendiri

-eg: "Kakak boleh buat."


---------------------------------------------------


2. RELAXATION


▪️Ajar anak untuk bertenang

-bayangkan otak kita saat minyak dan air bercampur

-ketika kita tidak tenang, kita tidak dapat berfikir dengan baik

-baik dan buruk bercampur aduk


🔸Tips 8R ajar anak bertenang


1. Deep breathing

-ada banyak teknik untuk buat deep breathing

-sama ada seolah2 tiupan belon, bunga, guna bola kembang kempis 

-bole tengok YouTube Dr. Rozanizam tentang deep breathing


2. Progressive muscle relaxation 

-cara release stress dengan jadi 'turtle' 


3. Cara imaginasi:

-membayangkan berada di pantai etc

-untuk escape/break otak daripada fikiran tak tenang tu

-eg: mata ditutup dan membayangkan bunyi deruan ombak di pantai, pasir yang menyaluti jari2 kaki etc. 


4. Squeeze ball

-masa kita marah, otak kita tak rasional krn otak luar shut down dan otak emosi activated

-otak emosi yang kawal

-kita kena buat supaya otak luar kawal semula otak emosi

-tonton YouTube Dr. Rozanizam:

Relaxation and mindfulness 


5. Buat aktiviti, senaman atau bermain

-bukan melalui gadget

-gadget adalah artificial world

-anak kena tahu bahawa hanya dia sahaja yang boleh tenangkan diri dia sendiri


6. Ajar anak fikir positif

-perbetul cara fikir anak

-eg: "bukan susah, cuma belum pandai." 

-kalau kita fikir susah, emosi yang datang: "aku tak boleh buat ni." 

-ajar anak fikiran alternatif lain untuk bina fikiran positif

-eg: "mesti ummi tak sayang aku." tukar kepada "mungkin ummi penat dan susah hati, bukan ummi tak sayang." 


7. Role model

-kita yang tunjuk kepada anak cara yang betul untuk bertindak bila marah atau tertekan

-eg: berwuduq, solat, baca Quran, memasak etc


8. Ajar anak untuk ekspres, ceritakan, kongsi apa yang mereka rasa

-bantu dia utk luah perasaan

-ingat, apa yang kita tanam saat anak umur 12 tahun mungkin berguna untuk dia ketika dia umur 20 tahun. 


-------------------------------------------------


3. REGULATION of emotion


▪️Kemahiran untuk kenalpasti dan kendalikan emosi secara positif

▪️Emosi ni dia ada range dia

-jika sekelip mata boleh berubah terus dari tenang kpd amuk, itu tandanya dia tidak mampu kawal emosi

-kunci kestabilan emosi: resilient


🔸Tips 5R untuk ajari anak kawal emosi (RULER) 


1. Recognise 

-kita yg perhati dan kenalpasti, bukan tunggu anak yg datang

-pelajari kaedah LOOK


2. Understand

-belajar untuk tahu dan faham apa punca perasaan tu


3.Listen & label 

-bagi anak cerita; anak akan belajar label emosi dia

-ada lebih 500 emosi dalam diri seseorang

-'name it to tame it' 

-anak lelaki sebenarnya lebih beremosi daripada anak perempuan cuma dia susah nak cerita. 


▫️To listen:

1. Stop anything else and listen

2. Nod (angguk) 

3. Rephrase/label emosinya

4. Ask deeper question


eg: "oh abang rasa sedih sebab abi tak bawa abang sekali pergi masjid?" 


4. Express 

-ajar anak ekspres dengan cara yang betul

-eg: bila marah boleh keluar bermain, bukan pukul adik


5. Regulate effectively

-ajar anak bagaimana cara untuk kawal emosi dan bertenang

-eg: minta maaf, melukis etc


-------------------------------------------------


4. RELATIONSHIP building


▪️anak mampu bina hubungan yg baik

▪️anak ada hubungan yg bermakna dgn orang lain

▪️anak mampu untuk berkomunikasi dgn orang lain


🔸7 kemahiran yang perlu untuk anak bina perhubungan:


1. Boleh berkongsi

2. Boleh bekerjasama

3. Boleh mendengar dan memberi maklumbalas

4. Boleh mengikut arahan

5. Boleh menghormati ruang privasi orang lain

6. Boleh eye contact

7. Berakhlak dan berbudi bahasa


🔸6 cara untuk anak bina perhubungan:


1. Beri anak bermain

2. Ajar anak urus emosi

3. Ajar anak empati

4. Bercerita dengan anak 

-social stories

-anak lebih cepat belajar ketimbang hanya kata-kata

-boleh tonton bersama anak filem Inside Out. 


5. Modelkan pada anak cara berkawan

6. Set rules dalam keluarga 

-eg: jumpa orang, salam. 


---------------------------------------------------


5. RESPECT


▪️Anak boleh menghargai orang lain, dan anak tahu bahawa orang lain ada nilai


🔸13 cara ajar anak untuk hormat:


1. Tunjuk kpd mereka yg kita hormat mereka

-bila anak bercakap, kita tengok dia


2. Biasakan pandang mata anak bila anak bercakap dengan kita


3. Puji dia bila perbuatan dia menunjukkan dia hormat orang lain. 


4. Hukum dia bila dia menunjukkan perbuatan tidak hormat orang lain. 


5. Ajar anak untuk ambil tahu pandangan orang lain

-anak perlu tahu bahawa pandangan orang lain matters


6. Ajar anak kenalpasti pandangan orang lain 

-identify other people viewpoints


7. Ajar anak kenal perihal orang lain

8. Ajar anak berkongsi

9. Ajar anak bersyukur

10. Fahamkan anak kenapa dia jadi tidak hormat

11. Ajar anak minta maaf

12. Ajar anak ucap terima kasih

13. Ajar anak empati



💕💕💕
●PRINSIP ASAS PSIKOLOGI IBUBAPA.
1.No perfect parents,only improved parents.
2.Model it out.
3.Bonding.
4.Slow and steady process

●ANAK PERLU KESTABILAN UNTUK BERKEMBANG.
4-Suntuk bina kestabilan.
1.SAFE-rasa selamat
2.SECURED-rasa dilindungi
3.SOOTH-rasa tenang.
4.SEEN-rasa dihargai.

●MEMBINA KECERDASAN EMOSI (EQ)
•EQ lebih penting daripada IQ
•cerdas emosi maksudnya :
   -tahu dan mampu urus perhubungan.
    - tahu urus emosi diri .
    -tahu cara berhubung.
•IQ boleh diukur ,EQ tidak boleh
•Kenapa binaEQ penting?
   -EQ berkadar langsung dengan kejayaan.


●4 JENIS IBUBAPA
1.Ignore-tak peduli emosi anak...anak jadi bermasalah
2.Disapproved-nafi emosi anak...anak jadi bermasalah
3.Leisure spare-ambil mudah emosi anak..anak jadi bermasalah
4.Ultra-ambil berat emosi anak -->tunjuk bimbingan emosi
• terima emosi anak.
•pandu ekspresi emosi.
-tolong urus emosi.

!!EQ hanya boleh dibentuk melalui bimbingan emosi  oleh ibubapa (emotional cuaching by parents)
EQ anak bergantung kepada ibubapa ya!



❣🤍❣❣❣
KAEDAH 5R

REFLECTION mampu muhasabah diri.
1.Jadi teladan.
2.Beri masa lapang.
3.Masa untuk muhasabah.
4.Galak anak ekspresi emosi.
5.Tanya anak supaya anak berfikir.
6.slow down-stop.
7.Tanya anak apa yang mereka syukuri.
8.Do it again,do it right ,
9.Puji anak.
10.Galak anak selalu self talk.

RELAXATION mampu bertenang.
1.Deep breathing.
2.Progressive muscle relaxalition.
3. Bayangkan .
4.Squeeze ball.
5.Senaman,main,beraktiviti.
6.Ajar anak fikir positif.
7.Jadi role model.
8.Ajar anak ekspres,cerita,kongsi apa dirasa.

REGULATION Mampu kawal emosi.
[RULER]
1.Recognise (mengenal)
2.Understand.
3.Listen and label.
4.Ekspresi(menzahirkan)
5.Regulate effectively(pengawalan yang berkesan)
To listen :
1.stop and listen.
2.Nod.
3.Rephrase and label.
4.Ask deeper question.

RELATIONSHIP Mampu bina hubungan.
[Kemahiran bina hubungan]
1.Berkongsi.
2.Bekerjasama.
3.Mendengar.
4.Ikut arahan.
5.Hormat privasi.
6.Eye contact.
7.Berakhlak dan berbudi bahasa.
[Cara bina hubungan]
1.Beri anak anak bermain.
2.Ajar urus emosi.
3.Ajar empati.
4.Sosial stories.
5.Modelkan cara.
6.Set rules.

RESPECT Menghormati orang lain.
Cara  ajar hormat.
1.Tunjuk kita hormat anak.
2.Eye contact.
3.Puji.
4.Hukum.
5.Ajar anak ambil tahu pandangan orang.
6.Ajar anak kenalpasti pandangan orang lain.
7.Kenal perihal orang lain.
8.Ajar berkongsi.
9.Ajar bersyukur.
10.Tahu kenapa tak(hilang rasa) hormat.
11.Say sorry.
12.Say tq.
13.Empati.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan