Halaman

Khamis, Mac 11, 2021

Daurah tafsir 2019 sesi 12(28)nota 10(214)

Daurah tafsir 2019 sesi 12(28)nota 10(214)

Zaman Diturunkan
1. Surah al-Qashash diturunkan selepas Surah as-Syu'ara' dan an-Naml di peringkat ketiga kehidupan Rasulullah s.a.w. di Mekah antara tahun ke-6 hingga ke-10 Kenabian, ketika itu pemimpin-pemimpin kafir Quraisy diminta mengambil i'tibar dan pengajaran daripada akibat buruk yang telah menimpa Fir'aun, Haman dan Qarun. Rasulullah s.a.w. dilarang daripada menjadi penolong dan penyokong
penjenayah-penjenayah dari kalangan kafir Quraisy.
2. Ayat ke-56 إِنَّكَ لَا تَهْدِى مَنْ أَحْبَبْتَ turun pada bulan Rejab 10 Hijrah, tidak lama sebelum Abu Thalib meninggal dunia.

Al-Qasas 28:56
إِنَّكَ لَا تَهْدِى مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ ٱللَّهَ يَهْدِى مَن يَشَآءُۚ وَهُوَ أَعْلَمُ بِٱلْمُهْتَدِينَ 
Sungguh, engkau (Muhammad) tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang engkau kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang Dia kehendaki, dan Dia lebih mengetahui orang-orang yang mau menerima petunjuk.



Perkaitan Surah Al-Qashash Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya
1. Di dalam Surah an-Naml yang lalu telah dikemukakan sikap positif raja perempuan negeri Saba' kerana telah menerima seruan tauhid dan memeluk agama Islam dengan,sukarela, sedangkan beliau sebelumnya adalah pemuja matahari. Di dalam Surah al-Qashash ini pula disebutkan sikap negatif Fir'aun, Haman, Qarun dan bala tentera di bawah pimpinan mereka. Mereka diingatkan supaya mengambil iktibar daripada peristiwa orang-orang yang telah dibinasakan.


Beberapa Kata Kunci Dan Tema Utama Surah
1.(Bermaharajalela di muka bumi) عَلَا فِى ٱلْأَرْضِ adalah satu istilah khusus di dalam al-Quran.
Ia dikhususkan untuk pemerintah-pemerintah dan penguasa-penguasa yang sombong dan zalim. Penguasa-penguasa dan pemerintah-pemerintah yang tidak takut kepada tuhan, tidak menghiraukan tuhan bahkan cuba menjadi tuhan dengan merampas kuasa yang khusus dengan Allah dan menggunakannya dengan sewenang-wenang. عَلَا فِى ٱلْأَرْضِ juga merupakan mesej utama surah ini.

(a) Di permulaan surah ini, setelah mengemukakan kesalahan dan jenayah yang dilakukan Fir'aun di zamannya, dia dikatakan telah bermaharajalela di bumi عَلَا فِى ٱلْأَرْضِ (Ayat: 4)


Al-Qasas 28:4
إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِى ٱلْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَآئِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَآءَهُمْ وَيَسْتَحْىِۦ نِسَآءَهُمْۚ إِنَّهُۥ كَانَ مِنَ ٱلْمُفْسِدِينَ 
Sungguh, Fir‘aun telah berbuat sewenang-wenang di bumi dan menjadi¬kan penduduknya berpecah belah, dia menindas segolongan dari mereka (Bani Israil), dia menyembelih anak laki-laki mereka dan membiarkan hidup anak perempuan mereka. Sungguh, dia (Fir‘aun) termasuk orang yang berbuat kerusakan.



(b) Di penghujung surah juga dikatakan   عَلَا فِى ٱلْأَرْضِ (bermaharajalela di bumi) merupakan salah satu
sebab utama manusia dibinasakan di dunia dan tidak mendapat syurga di akhirat nanti (Ayat: 83).

Al-Qasas 28:83
تِلْكَ ٱلدَّارُ ٱلْءَاخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِى ٱلْأَرْضِ وَلَا فَسَادًاۚ وَٱلْعَٰقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ 
Negeri akhirat itu Kami jadikan bagi orang-orang yang tidak menyombongkan diri dan tidak berbuat kerusakan di bumi. Dan kesudahan (yang baik) itu bagi orang-orang yang bertakwa.

(c) Perkataan   لِلْمُتَّقِينَ  yang digunakan di dalam ayat ke-83 secara khusus bererti pemerintah-pemerintah yang menjadi khalifah Allah di bumi dengan melaksanakan hukum-hakam Allah dan berada dalam batas-batas dan ikatan syari'at Allah. Mereka menggunakan kuasa dengan berhati-hati supaya tidak melanggar perintah Allah, mereka juga mengelak diri daripada berlakunya kerosakan di muka bumi

214

Tiada ulasan:

Catat Ulasan