Tafsir asas quran nota 9(302)257
Maksudnya: Sesungguhnya Allah telah memberi kepada tiap-tiap yang berhak akan haknya, maka tiada lagi wasiat untuk waris. (Hadits riwayat Ahmad, Abu Daud, Ibnu Majah, Tirmidzi, Nasaa'i, dan ad-Daaraquthni).
Mereka berbeda pendapat lagi. Ada yang mengatakan ia dimansukhkan untuk pewaris-pewaris dan juga bukan pewaris. Ada pula yang mengatakan ia dimansukhkan untuk pewaris sahaja. Yang terakhir ini adalah mazhab Ibnu 'Abbaas, al-Hasan al-Bashri, Masruq dan lain-lain. Bagi mereka ayat 1 80 Surah ab-Baqarah kekal (muhkam) menunjukkan kewajiban berwasiat untuk kerabat dan sanak saudara yang bukan pewaris. (Lihat Badzlul Majhus j.10 m/s 19).
Apa yang disebut oleh Maulana Khalil Ahmad as-Saharanpuri ini sebenarnya telah dikemukakan oleh al-Imam Fakhruddin ar-Razi di dalam Tafsirnya, at-Tafsir al-Kabir atau Tafsir mafatih alGahaib. Lihat Tafsir berkenaan j.2 m/s 234.
Dilihat dari sudut pandang para 'ulama' mutaqaddimin seperti Ibnu 'Abbaas, al-Hasan al-Bashri, Masruq dan lain-lain ayat 180 Surah ab-Baqarah itu tidak menepati ta'rif nasakh yang dipakai oleh golongan 'ulama' muta'akkhirin.
Bagi mereka ia tidak lebih daripada تخصيص العام semata-mata. Kita telah membincangkan sebelum ini bahawa istilah nasakh juga dipakai oleh golongan mutaqaddimin dengan erti mentakhsiskan hukum yang umum.
Ringkasnya apa yang tersebut di dalam hadits-hadits sebagai nasakh ayat al-Qur'an sebenarnya adalah menurut istilah mutaqaddimin. Tidak ada satu pun ayat al-Qur'an yang disebutkan sebagai mansukh disepakati sepanjang sejarah umat Islam sebagai mansukh dengan erti yang dipakai di sisi 'ulama' mutaakkhirin. Golongan ketiga juga menerima nasakh dengan erti yang dipakai oleh golongan mutaqaddimin itu. Soal nasakh hadits dengan hadits, maka itu adalah suatu yang disepakati oleh semua orang tentang ada dan berlakunya.
Satu perkara yang perlu sekali diketahui tentang nasakh yang tersebut di dalam hadits-hadits, kebanyakannya adalah hadits aahaad. la sama sekali tidak harus dijadikan penentu terhadap sesuatu yang disepakati mutawatir seperti al-Qur'an. Bahkan termasuk salah satu usul dirayat hadits bahawa mana-mana hadits yang menggugat kemutawatiran al-Qur'an adalah maudhu' atau sekurang-kurangnya ia dha'if. Dalam masalah nasakh, hadits-hadits ahaad seperti itu tidak boleh sama sekali dijadikan sebagai penentu hagi mansukhnya mana-mana ayat yang mutawatir. Jika perkara seperti ini terdapat di dalam hadits-hadits yang sahih sanadnya, ia perlulah ditakwilkan dengan ta'wilan-ta'wilan yang sesuai dan tidak menggugat al-Qur'an yang mutawatir.
257
Tiada ulasan:
Catat Ulasan