Khamis, Jun 24, 2021

Sunan Abu Daud kitab solat sesi 024s

Sunan Abu Daud kitab solat sesi 024s
٢ -  الصلاة » ١٨٥ -  الخروج من المسجد بعد الأذان
2. Shalat  » 185. Keluar dari masjid setelah adzan
-azan dengan makna azan dan iqamat.
-jika azan dengan maksud azan, masih boleh keluar selepas azan
-hukumnya?
-tengok hadits

٤٥١ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ الْمُهَاجِرِ عَنْ أَبِي الشَّعْثَاءِ قَالَ كُنَّا مَعَ أَبِي هُرَيْرَةَ فِي الْمَسْجِدِ فَخَرَجَ رَجُلٌ حِينَ أَذَّنَ الْمُؤَذِّنُ لِلْعَصْرِ فَقَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ أَمَّا هَذَا فَقَدْ عَصَى أَبَا الْقَاسِمِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
451. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Katsir telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Ibrahim bin Muhajir 
dari Abu Sy-Sya'tsa` dia berkata; Kami pernah berada di masjid bersama Abu Hurairah, lalu ada seorang laki laki keluar ketika Muadzin telah mengumandangkan adzan shalat Ashar. Maka Abu Hurairah berkata; Adapun orang ini, maka dia telah mendurhakai Abul Qasim (Rasulullah) shallallahu 'alaihi wasallam. 
-derhaka?
-melakukan kesalahan atau dosa besar.
-secara umum tidak boleh .
-jadi derhaka jika tiada keuzuran atau sebab-sebab munasabah.
-kitab marosil dihujung kitab abu daud ada sebut..tidak keluar drp masjid selepas azan  atau tiada hajat nak masuk balik atau dia telah solat atau masjid tempat dia nak solat lewat kecuali munafik.
-atau dia telah solat disebabkan apa2 hal ,boleh.
-ada yang kata tak boleh, kena tunggu juga.khilaf jika solat yang dikerjakan itu boleh dikerjakan solat sunat, jika tiada solat sunat tidak boleh.
-tapi ini tak eluk walaupun boleh.
-jika dah solat awal dimasjid lain .
-Maka Abu Hurairah berkata; Adapun orang ini, maka dia telah mendurhakai Abul Qasim (Rasulullah) shallallahu 'alaihi wasallam. ....ini bukan nabi saw. Hadits Maukuf pada hakikatnya sampai kepada juga ...hakikatnya dari nabi saw juga.
-jika sahabat kata kami diperintahkan...maukuf filhukmimaufuk.
-minasunnah gini....jika sahabat kata itu dari nabi saw juga.
Sahabat tidak akan kata jika tidak dari nabi saw.
-kenapa sampai derhaka?
-jangan solat sendiri2 atau tolak dapat pahala.
-sanadnya 451. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Katsir telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Ibrahim bin Muhajir 
dari Abu Sy-Sya'tsa.
-siapa Abu Sy-Sya'tsa?
Sulaim bin Aswad.
- sesaorang tokoh dia(Ibnu Hazam) kata majhul  tapi orang lain kata siqah.


٢ -  الصلاة » ١٨٦ -  في المؤذن ينتظر الإمام
2. Shalat  » 186. Muadzin menunggu imam

٤٥٢ - حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا شَبَابَةُ عَنْ إِسْرَائِيلَ عَنْ سِمَاكٍ عَنْ جَابِرِ بْنِ سَمُرَةَ قَالَ كَانَ بِلَالٌ يُؤَذِّنُ ثُمَّ يُمْهِلُ فَإِذَا رَأَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ خَرَجَ أَقَامَ الصَّلَاةَ
452. Telah menceritakan kepada kami Utsman bin Abi Syaibah telah menceritakan kepada kami Syababah dari Isra`il dari Simak 
dari Jabir bin Samurah dia berkata; Biasanya Bilal setelah mengumandangkan adzan, dia menunggu sejenak, apabila telah melihat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam keluar, maka dia mengumandangkan iqamah shalat. 
-Bilal lebih berhak terhadap azan.
-Imam lebih berhak atas solat.
-jadi bilal kena tengok Imam .
-siapa Syababah?
- fahaman murjiah ada yang sesat.
-ada murjiah ahli sunnah. Hakikat ahli sunnah.seperti syiah ahli sunnah sebab hanya sekadar utamakan Ali.
Begitulah ada yang pamggil Imam Abu Hanifah, murjiah.
Murjiah ahli sunnah.padahal bukan murjiah.
Sebab apa dipanggil murjiah?
Imam tasdik dengan hati amalan itu bukan juzuk imam..iktiqad dengan hati...
Seolah2 bila hati sudah ada iktiqad maka sudah beriman .
Dan ada yang ambil kesempatan kata  tak beramal pun tak mengapa sebab sudah beriman.
Dia kata sama cuma itu bukan juzuk iman. Bahkan ucapan  itu adalah hasil dari iman.bahkan dia akan buat aoa-apa yang Allah swt suruh. Seperti dia akan puasa dan sebagainya. Itu adalah hasil iman bukan juzuk iman. Setakat itu sudah dicap murjiah.
 Sebab takut-takut orang ambil kesempatan sebab bila kata iman yang ada dalam hati  maka yang diluar  ikut je nak buat atau tidak. Murjiah ahli sunnah tu pun kata kenapa beramal seperti yang lain juga. Itulah yang dikatakan murjiah ahli sunnah. Tidak lebih dari itu ,apa lagi nak kata tidak mengapa buat dosa atau meninggalkan solat ferdu. Tetapi nak kata solat ferdu sebahagian dari iman ,tidak.
Ucapan juga tidak dari sebahagian dari iman. Sebab jika orang bisu., dia tak sebut jadi tidak beriman? Jika juzuk membentuk tak boleh dipisahkan membentuk iman.
3 perkara  kalu tiada satu,maka tiada juga. Jika nak terima juzuk ,maka juzuk mukkamil yakni juzuk yang menyempurnakan bukan juzuk yang menjadikan. Makna jika tiada ucapan maka tiada iman? Tidak. Cuma jika disebut ,sempurnalah iman. Jika bisu tak boleh sebut, apakah dia tak beriman? Atau sesaorang itu bertaubat atau masuk Islam, tetapi orang tidak tahu yang dia Islam. Apakah imannya tidak dikira? Tak sempat diucap. Masuk nerakakah juga? Sebab tiada amal.tiada ucapan.kira macam mana?
Zaman Bukhari, murjiah sangat kuat. Setiap hadits dia akan tolak fahaman murjiah.  Sampai Murjiah ahli sunnah pun ditekan atau bermakna tidak boleh.  Fahaman yang bahaya sebab menyebabkan orang akan cuai.
Tetapi hakikatnya tidak ada percanggahan. Itu ahli sunnah dan ini pun ahli sunnah juga.itu perkara pertama.
-perkara kedua, imam Ahmad tidak mahu terima sebab dia berfahaman irjak dan seru irang kepada fahaman dia.
Kaedah:jika sesaorang ahli bidah sampai peringkat kufur dan kalu dia seru orang lain maka  tidak  boleh dan tidak menyokong fahaman dia. Ada yang kata dia telah bertaubat.
-Ada yang kata murjiah ada dalam kitab ahli sunnah. Tidak. Jika ada murjiah yang seperti itulah.
Jadi murjiah ada yang boleh diterima dan ada yang tidak boleh.
Minit 42
-fahaman berlakun jadi firaun, berlakun berniqah, berlaku sembah tok pekong, tuhan kira atas hati, masih ada walaupun bukan dalambentuk kumpulan.ahli sunnah tak boleh.
-iman 3 komponen itu penting.

٢ -  الصلاة » ١٨٧ -  في التثويب
2. Shalat  » 187. Tatswib (ucapan Laa Haula Walaa Quwwata Illa Billahi)

Tatswib ada beberapa makna
-orang yang duk jauh ,kibas baju atau kain isyarat kepada sesiapa.
-mengulangi sesuatu yang telah disebut.
Muazim sebut hayaalasolah...jawab laa haula..billah
Assaolatukhiruminanuaf... itu pun tatswib.
Ajak ketika iqamat  juga tatswib.
Bidah bila dah iqamat tetapi di panggil pula ajak solat.
-ketika asar atau zohor tak boleh kata assolatukhairulminanauf.
-antara azan dan iqamat kata solat -solat. Atau isyarat kepada panggilan untuk solat.
- ucapan yang bukan asal dalam azan atau iqamat.
-Ibnu umar, taswib mana yang di suruh bawa dia keluar?

٤٥٣ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ حَدَّثَنَا أَبُو يَحْيَى الْقَتَّاتُ عَنْ مُجَاهِدٍ قَالَ كُنْتُ مَعَ ابْنِ عُمَرَ فَثَوَّبَ رَجُلٌ فِي الظُّهْرِ أَوْ الْعَصْرِ قَالَ اخْرُجْ بِنَا فَإِنَّ هَذِهِ بِدْعَةٌ
453. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Katsir telah menceritakan kepada kami Sufyan telah menceritakan kepada kami Abu Yahya Al-Qattat 
dari Mujahid dia berkata; Saya pernah bersama Ibnu Umar, lalu ada seseorang yang mengumandangkan adzan dengan menambah tatswib (kalimat Ashshalatu khairun minannaum) pada waktu Zhuhur atau Ashar, maka Ibnu Umar berkata; Keluarlah dengan kami, sesungguhnya ini perbuatan bid'ah. 
-sahabat ambil berat perkara bidah.
-apa lagi perkara yang besar-besar.
-bidah idofiah-asalnya ada cuma ubah kaifiat- apa salahnya buat,nabi mungkin suka sebab benda molek-kaifiat tak serupa
Tak boleh baca quran dalam rukuk atau sujud.
Tidak boleh memandai-mandai.
Solat sunat sebelum solat sunat hari raya..apa sala?salah sebab tak ikut nabi saw.
-bidah hakikiyah, meratap ketika kematian.
- ahli bidah tiada kelebihan.
-baca quran umum, bolehlah.
-ada yang terikat dengan masa.
-bidah adalah penyakit,bahaya merubah rupa agama.
Dan rasa orang tak buat cara kita dirasa salah pula sedangkan kita buat yang bidah.
-'hanya kira molek.
-sebalik bidah banyak menyusahkan kita.
-tempat lain pasang lampu atau gendang.
-perkara tak mesti dibuat macam mesti.
Contoh bagi duit selepas solat jenazah.
Sampai berhutang.
Bagi ikhlas pun sudah merubah rupa agama.
Nabi dipanggil makan? Hadits itu tidak mahfuz.bukan isteri simati.yang betul adalah seorang perempuan.
Kalu ya , berapa kali nabi saw buat?
Seramai2 sahabat mati satu pun tak pernah buatkenapa tiada?
Yang khusus kita buat bagi jadi umum.
Buat makan baru datang.simiskin tiada yang datang.itukah agama?
Kubur ...tabur bunga!
Sahih pacak kubur. Seorang tu sahaja bukan untuk semua orang. Itu syafaat dia tiada kena mengena dengan kita. Kita mana bokeh bagi syufaat.
Akibat longgar, tabur bunga dan siram air mawar.
Siram untuk kemaskan tanah sahaja
Lagi buat kuih sura hanya bulan maharam ...ada unsur iktiqad..tiada asas, buat dengan tetap anggap sebahagian ibadah itu bidah.


Sunan Abu Daud kitab solat sesi 025
٢ -  الصلاة » ١٨٨ -  في الصلاة تقام ولم يأت الإمام ينتظرونه قعودا
2. Shalat  » 188. Menunggu imam setelah iqamah dikumandangkan sambil duduk

(Ini bab tentang solat  di iqamatkan untuknya  tetapi imam belum datang, mereka perlu menunggu imam sambil duduk)

٤٥٤ - حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ قَالَا حَدَّثَنَا أَبَانُ عَنْ يَحْيَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي قَتَادَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا أُقِيمَتْ الصَّلَاةُ فَلَا تَقُومُوا حَتَّى تَرَوْنِي قَالَ أَبُو دَاوُد وَهَكَذَا رَوَاهُ أَيُّوبُ وَحَجَّاجٌ الصَّوَّافُ عَنْ يَحْيَى وَهِشَامٍ الدَّسْتُوَائِيِّ قَالَ كَتَبَ إِلَيَّ يَحْيَى وَرَوَاهُ مُعَاوِيَةُ بْنُ سَلَّامٍ وَعَلِيُّ بْنُ الْمُبَارَكِ عَنْ يَحْيَى وَقَالَا فِيهِ حَتَّى تَرَوْنِي وَعَلَيْكُمْ السَّكِينَةَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى حَدَّثَنَا عِيسَى عَنْ مَعْمَرٍ عَنْ يَحْيَى بِإِسْنَادِهِ مِثْلَهُ قَالَ حَتَّى تَرَوْنِي قَدْ خَرَجْتُ قَالَ أَبُو دَاوُد لَمْ يَذْكُرْ قَدْ خَرَجْتُ إِلَّا مَعْمَرٌ وَرَوَاهُ ابْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ مَعْمَرٍ لَمْ يَقُلْ فِيهِ قَدْ خَرَجْتُ

454. Telah menceritakan kepada kami Muslim bin Ibrahim dan Musa bin Isma'il mereka berdua berkata; telah menceritakan kepada kami Aban dari Yahya 
dari Abdullah bin Abi Qatadah dari Ayahnya dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Apabila telah dikumandangkan iqamah untuk shalat, maka janganlah kalian berdiri sehingga melihatku (datang)." Abu Dawud berkata; Demikianlah diriwayatkan oleh Ayyub dan Hajjaj Ash-Shawwaf dari Yahya sementara Hisyam Ad-Dastuwa`i dia berkata; Yahya menuliskan kepadaku, dan diriwayatkan oleh Mu'awiyah bin Sallam dan Ali bin Al-Mubarak dari Yahya dan mereka berdua menyebutkan padanya; (beliau bersabda): "Hingga kalian melihatku (datang) dan kalian harap tenang." 
Telah menceritakan kepada kami Ibrahim bin Musa telah menceritakan kepada kami Isa dari Ma'mar dari Yahya dengan isnadnya semisanya, dia meyebutkan; (beliau bersabda): "Hingga kalian melihatku telah keluar (dari rumah ke Masjid)." 
Abu Dawud berkata; Tidak meyebutkan lafazh 'telah keluar' kecuali Ma'mar, dan diriwayatkan oleh Ibnu 'Uyainah dari Ma'mar, dia tidak menyebutkan padanya lafazh 'telah keluar'. 

٤٥٥ - حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ خَالِدٍ حَدَّثَنَا الْوَلِيدُ قَالَ قَالَ أَبُو عَمْرٍو ح و حَدَّثَنَا دَاوُدُ بْنُ رُشَيْدٍ حَدَّثَنَا الْوَلِيدُ وَهَذَا لَفْظُهُ عَنْ الْأَوْزَاعِيِّ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ تُقَامُ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَيَأْخُذُ النَّاسُ مَقَامَهُمْ قَبْلَ أَنْ يَأْخُذَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

455. Telah menceritakan kepada kami Mahmud bin Khalid telah menceritakan kepada kami Al-Walid dia berkata; Abu Amru berkata, -dari jalur lain- Dan telah menceritakan kepada kami Dawud bin Rusyaid telah menceritakan kepada kami Al-Walid dan ini adalah lafazh riwayatnya dari Al-Auza'i dari Az-Zuhri dari Abu Salamah 
dari Abu Hurairah bahwasanya iqamah shalat dikumandangkan untuk Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, lalu orang orang (para sahabat) segera mengambil tempat (pada shaf), sebelum Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengambil tempat shalat. 

٤٥٦ - حَدَّثَنَا حُسَيْنُ بْنُ مُعَاذٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْأَعْلَى عَنْ حُمَيْدٍ قَالَ سَأَلْتُ ثَابِتًا الْبُنَانِيَّ عَنْ الرَّجُلِ يَتَكَلَّمُ بَعْدَمَا تُقَامُ الصَّلَاةُ فَحَدَّثَنِي عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ أُقِيمَتْ الصَّلَاةُ فَعَرَضَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلٌ فَحَبَسَهُ بَعْدَ مَا أُقِيمَتْ الصَّلَاةُ
456. Telah menceritakan kepada kami Husain bin Mu'adz telah menceritakan kepada kami Abdul A'la 
dari Humaid dia berkata; Saya pernah bertanya kepada Tsabit Al-Bunani tentang seseorang yang berbicara setelah dibacakan iqamah. Maka Tsabit menceritakan kepadaku sebuah Hadits dari Anas bin Malik, dia berkata; Pernah ketika dibacakan iqamah, datang seorang laki laki kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, maka beliau tertahan olehnya, padahal shalat telah dikumandangkan iqamah. 

٤٥٧ - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ سُوَيْدِ بْنِ مَنْجُوفٍ السَّدُوسِيُّ حَدَّثَنَا عَوْنُ بْنُ كَهْمَسٍ عَنْ أَبِيهِ كَهْمَسٍ قَالَ قُمْنَا إِلَى الصَّلَاةِ بِمِنًى وَالْإِمَامُ لَمْ يَخْرُجْ فَقَعَدَ بَعْضُنَا فَقَالَ لِي شَيْخٌ مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ مَا يُقْعِدُكَ قُلْتُ ابْنُ بُرَيْدَةَ قَالَ هَذَا السُّمُودُ فَقَالَ لِي الشَّيْخُ حَدَّثَنِي عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْسَجَةَ عَنْ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ قَالَ كُنَّا نَقُومُ فِي الصُّفُوفِ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ طَوِيلًا قَبْلَ أَنْ يُكَبِّرَ قَالَ وَقَالَ إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى الَّذِينَ يَلُونَ الصُّفُوفَ الْأُوَلَ وَمَا مِنْ خُطْوَةٍ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ خُطْوَةٍ يَمْشِيهَا يَصِلُ بِهَا صَفًّا
457. Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Ali bin Suwaid bin Manjuf As-Sadusi telah menceritakan kepada kami 
'Aun bin Kahmas dari Ayahnya, Kahmas dia berkata; Kami telah berdiri untuk melaksanakan shalat pada waktu di Mina sementara imam belum keluar, maka sebagian dari kami duduk lagi, lalu seorang syaikh dari(kalangan penduduk) kufah berkata kepadaku; Apa yang membuatmu duduk? Saya menjawab; Ibnu Buraidah. Dia berkata; ini adalah suatu kelalaian(samud) (kebingungan), lalu dia berkata; Telah berkata kepadaku Abdurrahman bin Ausajah dari Al-Bara` bin Azib dia berkata; Kami pernah berdiri lama sekali pada shaf shalat pada masa Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam (dalam rangka menunggu beliau) sebelum shalat dilaksanakan, dan beliau bersabda: "Sesungguhnya Allah dan para Malaikatnya bershalawat bagi orang-orang yang berada pada shaf shaf pertama, dan tidak ada suatu langkah yang lebih Allah sukai daripada langkah seseorang untuk menuju shaf yang paling depan. 

٤٥٨ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ صُهَيْبٍ عَنْ أَنَسٍ قَالَ أُقِيمَتْ الصَّلَاةُ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَجِيٌّ فِي جَانِبِ الْمَسْجِدِ فَمَا قَامَ إِلَى الصَّلَاةِ حَتَّى نَامَ الْقَوْمُ
458. Telah menceritakan kepada kami Musaddad telah menceritakan kepada kami Abdul Warits dari Abdul Aziz bin Shuhaib 
dari Anas dia berkata; Iqamat shalat telah dikumandangkan, sementara Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam sedang berbiisik-bisik dengan seseorang, beliau tidak beranjak untuk melaksanakan shalat hingga orang-orang (ramai)tertidur. 

٤٥٩ - حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ إِسْحَقَ الْجَوْهَرِيُّ أَخْبَرَنَا أَبُو عَاصِمٍ عَنْ ابْنِ جُرَيْجٍ عَنْ مُوسَى بْنِ عُقْبَةَ عَنْ سَالِمٍ أَبِي النَّضْرِ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حِينَ تُقَامُ الصَّلَاةُ فِي الْمَسْجِدِ إِذَا رَآهُمْ قَلِيلًا جَلَسَ لَمْ يُصَلِّ وَإِذَا رَآهُمْ جَمَاعَةً صَلَّى حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ إِسْحَقَ أَخْبَرَنَا أَبُو عَاصِمٍ عَنْ ابْنِ جُرَيْجٍ عَنْ مُوسَى بْنِ عُقْبَةَ عَنْ نَافِعِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ الزُّرَقِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ مِثْلَ ذَلِكَ

459. Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Ishaq Al-Jauhari telah mengabarkan kepada kami Abu 'Ashim dari Ibnu Juraij dari Musa bin Uqbah 
dari Salim, Abu An-Nadlr dia berkata; Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam, ketika shalat akan didirikan di Masjid, beliau melihat para jama'ah, apabila masih sedikit maka beliau duduk, dan apabila beliau melihatnya sudah banyak, beliau segera melaksanakan shalat. Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Ishaq telah mengabarkan kepada kami Abu 'Ashim dari Ibnu Juraij dari Musa bin Uqbah dari Nafi' bin Jubair dari Abu Mas'ud Az-Zuraqiy dari Ali Bin Abi Thalib radliallahu 'anhu semisalnya. 

Minit 9






Tiada ulasan:

Catat Ulasan