Halaman

Rabu, Julai 07, 2021

Sunan Abu Daud kitab solat sesi 027s

Sunan Abu Daud kitab solat sesi 027s
٢ -  الصلاة » ١٩١ -  ما جاء في فضل المشي إلى الصلاة
2. Shalat  » 191. Keutamaan berjalan kaki menuju masjid.
-bab hadits2 yang sampai kepada kita
-Jika hadits dibawah tajuk ini banyak maka ما جاء adalah hadits-hadits tentang. Jika ada hanya satu hadits sahaja kita  ini bab hadits tentang. Sebab ما itu ma mausul musytarok.
-ma musytarok  memberi makna umum;  banyak boleh, satu pun boleh.
- hadits-hadits ini tentang berjalan kaki ke masjid untuk pergi bersolat.
-jadi berjalan kaki ini ada kelebihannya.
-apa yang lebihnya berjalan kaki ini?
-sebabnya banyak antaranya:

1.mudah tiada susah payah dari satu segi.
-agama ini apa pun tidak sia2 dan jika  susah lagilah dapat  pahala .
-pengajarannya bukan terhad bab ini sahaja bab lain pun sama  malah termasuk semua bab  begitu.
-sebab itu orang Islam bila buag sesuatu dia tidak akan kecewa , sedih atau susah hati contoh tertanya  kenapa Tuhan buat kita kena  perkara molek tapi rasa susah . Ini tak tak timbul sama sekali sebab kita akan  dapat pahala. Kemudian jika kita tak dapat hasilnya dalam dunia pun tak mengapa dan tiada susah hati, sebab matlamat kita bukan dunia.  Boleh jadi jika apa yang kita buat menjadi ,kita dapat pujian  kita pun jadi kurang ikhlas.  Atau bila kita mati apa yang kita usahakan baru menjadipun tidak mengapa kerana itu tidak akan mengurangkan pahala yang kita akan dapat.
Perkiraan kita orabg Islam bukan setakat dunia tetapi sampai ke akhirat. Makah akhirat lebih penting lagi.

2.sebab jika berkenderaan  kita boleh jadi menyakiti mana2 pihak . Kita tidak bermaksud   pun untuk itu, tetapi ada orang yang jadi sakit hati kat kita. Dia berdengki atau  kebetulan ada air merecik mengenainya bila kereta terpijak air.

3. Bila berjalan kaki kita akan berjumpa dengan orang, menyaksikan apa2 yang berlaku diperjalanan samada molek atau tidak. Jika tak molek kita boleh tegur, kita boleh mengamalkan perintah alquran  nahi anilmungkar (mencegah kemungkaran) atau suruh orang buat baik (amar maaruf).

4. Kita bertegur sapa diperjalanan tanya khabar dan bermesra  dapat lagi pahala. Sebab itu jadi lebih berjalan kaki.

5. Allah yang tahu, Dia yang nak bagi lebih kepada yang berjalan dan setiap langkah , tenaga digunakan bila berjalan kerana Allah .itulah sebabnya mendatangkan pahala yang banyak. Jika berkenderaan tidak langkah kaki.

Bagaimana pula dengan realiti hidup kita dengan masa yang terhad  dan tugas yang  banyak bolehkah berulang alik 5 waktu sehari dan jika masjid itu jauh pula ?

 Ini lah menunjukan agama tidak terletak pada zahir semata-mata ,dia juga tengok hati kita. Kita faham atau tidak perkara ini  kenapa jadi lebih? Kenapa ada keistimewaan tadi. Dengan keadaan yang kita faham yang tadi , kita buat lah yang kita sepatutnya buat tadi kita kurang atau tak dapat buat tadi ; contoh bertegur sapa  dan tanya khabar orang masa lain kita pergi buat , tanya keluarga kita , jiran-jiran kita  tanya masyarakat kita  masa lain atau dalam bentuk lain  , boleh juga. Yang penting kita sedar itulah kelebihan berjalan kaki ke masjid dan kita tampung kekurangan yang tak daoat buat di masa lain.
Contoh cegah mungkar , kita boleh cegah dengan  cara lain pada masa lain misalnya kita menjadi penulis , kita akan cegah bukan yang ditepi jalan kemasjid sahaja  malah di tempat yang lain dan waktu yang lain dan seluruh dunia. Ini lah dikatakan kesedaran kelebihan berjalan kaki ke masjid.
Hakikatnya dalam hidup ini kita nak cari keuntungan pahala yang lebih banyak .
Minit 24
-tegur sapa dan tanya khabar orang sakit  kita buat pada ketika yang lain.
- masa kita terhad dan jika kita berjakan kaki jadi lambat, kita  naik kereta  . Kereta  yang kita naik guna minyak  yang perlu di beli  dengan duit hasil titik peluh kerja kita . Itu pun dikira walaupun bukan kaki kita yang berjalan.
Allah swt maha tahu  ,kalu kira susah boleh juga dikatakan susah jika tidak guna kereta dan lebih baik atau akan lebih terdedah  kepada bahaya jika tak guna kereta contoh bila cuaca buruk. Allah lebih tahu untuk menilai usaha kita.
Dan bergantung juga hati sesaorang. Orang yang berjalan kaki tak boleh kata secara mutlak bila  naik kenderaan maka kuranglah pahalanya. Sebab kita tak tahu lagi  balasan dari Allah bagaimana. Lagi pun ada pula godaan syaitan menyebabkan orang yang berjalan kaki rasa lebih . Ini akan semua akan mengurangkan pahala yang didapati nanti. Jadi berjalan kaki ini ada juga penyakit2nya. Maksud utama bukan secara mutlak berjalan kaki itu baik. Tetapi hadits ini sebut begini dan ada sahabat  amal mengikut zahir  hadits. Kita tidak boleh mengatakan apa2 padanya. Tentang ikhlas atau tidak lagi2 tidak boleh mengatakanya.
Tambahan jika jika berjalan akan memudaratkanya tiada suruhan agama agar dia menyusahkan dirinya begitu sekali.
Terpulang kepadanya. Masing-masing tahu keadaan diri mading-masing.Ada yang ikut zahir hadits. Jika kita maksud hadit atau maksud hadits nak apa ?
Apa yang menyebakan orang berjalan kaki jadi lebih?
Lebih disebabkan perkara- perkara tadi yang telah disebutkan.  Lebih adalah sebab jaga yang itu.  Jadi boleh juga jaga itu pada ketika yang lain juga bukan hanya ketika hendak berjalan ke masjid.
Ada orang jaga hanya ketika ke masjid sedangkan dunia ini bukan hanya antara rumahnya dengan masjid sahaja. Yang  perlu dilarang hanya maksud dijalannya kemasjid itu sahaja kah? Tidak bahkan lebih luas lagi makna  hadits nabi ini tidak khusus yanb menuju ke masjid itu sahaja.
Yang dikehendaki adalah melakukan kebaikan itu yang besar iaitu solat satu perkara besar. Celah-celah itu jangan kita kosongkan  atau  kena ada ruang-ruang sebanyak mungkin kita dapat kebaiikan  dalam apa pun yang kita lakukan, itulah  maksud hadits ini. Jadi jika jaga maknanya insyallah hadits kita akan dapat  kelebihan itu.
Lebih jauh  lebih besar pahala maka itu mengikut zahir hadits secara umumnya dan berbeza2 pula dari sudut yang lain.
Contoh jika sesaorang pergi masjid tetapi tak kisah dikiri kanan masjid, maka kuranglah berbanding yang kisahkanya walaupun sudah besar sebab dia berjalan ke masjid. Dan orang yang ambil kisah bukan sahaja hanya di situ tetapi seluruh negeri atau dunia lagi besar pahalanya.  Nabi bukan suruh dia kisah yang diperjalanan masjid itu sahaja tetapi itu adalah sekurang-kurangnya bagi orang biasa peluang berjumpa masyarakat. Jadi tidak terhad setakat itu sahaja dan jika lebih luas lebih molek.


٤٦٩ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ ابْنِ أَبِي ذِئْبٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الْأَبْعَدُ فَالْأَبْعَدُ مِنْ الْمَسْجِدِ أَعْظَمُ أَجْرًا
469. Telah menceritakan kepada kami Musaddad telah menceritakan kepada kami Yahya dari Ibnu Abi Dzi`b dari Abdurrahman bin Mihran dari Abdurrahman bin Sa'd dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Semakin jauh perjalanan seorang untuk berjamaah ke masjid, maka semakin besar pahalanya."

٤٧٠ - حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ النُّفَيْلِيُّ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ التَّيْمِيُّ أَنَّ أَبَا عُثْمَانَ حَدَّثَهُ عَنْ أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ قَالَ كَانَ رَجُلٌ لَا أَعْلَمُ أَحَدًا مِنْ النَّاسِ مِمَّنْ يُصَلِّي الْقِبْلَةَ مِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ أَبْعَدَ مَنْزِلًا مِنْ الْمَسْجِدِ مِنْ ذَلِكَ الرَّجُلِ وَكَانَ لَا تُخْطِئُهُ صَلَاةٌ فِي الْمَسْجِدِ فَقُلْتُ لَوْ اشْتَرَيْتَ حِمَارًا تَرْكَبُهُ فِي الرَّمْضَاءِ وَالظُّلْمَةِ فَقَالَ مَا أُحِبُّ أَنَّ مَنْزِلِي إِلَى جَنْبِ الْمَسْجِدِ فَنُمِيَ الْحَدِيثُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَأَلَهُ عَنْ قَوْلِهِ ذَلِكَ فَقَالَ أَرَدْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَنْ يُكْتَبَ لِي إِقْبَالِي إِلَى الْمَسْجِدِ وَرُجُوعِي إِلَى أَهْلِي إِذَا رَجَعْتُ فَقَالَ أَعْطَاكَ اللَّهُ ذَلِكَ كُلَّهُ أَنْطَاكَ اللَّهُ جَلَّ وَعَزَّ مَا احْتَسَبْتَ كُلَّهُ أَجْمَعَ

470. Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Muhammad An-Nufaili telah menceritakan kepada kami Zuhair telah menceritakan kepada kami Sulaiman At-Taimi bahwasanya Abu Utsman telah menceritakan kepadanya dari Ubay bin Ka'ab dia berkata; Ada seseorang yang menurut pengetahuan saya, tidak ada seorang pun di antara penduduk Madinah yang mengerjakan shalat menghadap kiblat, yang paling jauh rumahnya dari masjid, daripada orang itu. (Tetapi)Dia tidak pernah ketinggalan satu shalat pun di masjid. Saya berkata; Alangkah baiknya) seandainya kamu membeli seekor (himar) keledai, yang dapat kamu tunggangi ketika matahari terik dan gelap. Maka orang itu berkata: "Saya tidak suka kalau rumahku berada di dekat masjid. Lalu hal ini sampai kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, lalu beliau bertanya kepada orang itu tentang perkataannya itu. Maka orang itu menjawab; Wahai Rasulullah, saya menginginkan supaya dicatat pahala kepergian saya ke masjid dan pahala kepulangan saya kepada keluarga setelah saya pulang. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Semoga Allah memberikan semua itu kepadamu, semoga Allah memberi semuanya itu kepadamu sesuai keikhlasanmu."

- Ubay bin Kaab tidak buat seperti zahir hadits. Dia seorang sahabat yang fakih yakni tidak mengikut zahir tetapi me gikut makna hadits itu.
-lelaki tak suka duk dekat masjid dengan maksud nak pahala banyak boleh.
-yang tak boleh tak mahu p masjid.

٤٧١ - حَدَّثَنَا أَبُو تَوْبَةَ حَدَّثَنَا الْهَيْثَمُ بْنُ حُمَيْدٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ الْحَارِثِ عَنْ الْقَاسِمِ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي أُمَامَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ خَرَجَ مِنْ بَيْتِهِ مُتَطَهِّرًا إِلَى صَلَاةٍ مَكْتُوبَةٍ فَأَجْرُهُ كَأَجْرِ الْحَاجِّ الْمُحْرِمِ وَمَنْ خَرَجَ إِلَى تَسْبِيحِ الضُّحَى لَا يَنْصِبُهُ إِلَّا إِيَّاهُ فَأَجْرُهُ كَأَجْرِ الْمُعْتَمِرِ وَصَلَاةٌ عَلَى أَثَرِ صَلَاةٍ لَا لَغْوَ بَيْنَهُمَا كِتَابٌ فِي عِلِّيِّينَ

471. Telah menceritakan kepada kami Abu Taubah telah menceritakan kepada kami Al-Haitsam bin Humaid 
dari Yahya bin Al-Harits dari Al-Qasim, Abu Abdurrahman dari Abu Umamah bahwasanya Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa yang keluar dari rumahnya dalam keadaan suci untuk melaksanakan shalat wajib(ferdu), maka pahalanya seperti pahala orang yang haji yang sedang ihram, dan barangsiapa yang keluar dari rumahnya untuk melaksanakan shalat Dluha, dia tidak mempunyai niat kecuali itu, maka pahalanya seperti orang yang sedang umrah. Dan menunggu shalat hingga datang waktu shalat yang lain yang tidak ada main-main(perkara yang melalaikan) di antara keduanya, maka pahalanya ditulis di 'Iliyyin."

-keluar rumah telah suci pahala seperti pergi buat haji pakai ihram.
-biasa orang haji pakai ihram di miqat. Tetapi jika pakai ihram jauh lagi yakni semasa keluar rumah sudah pakai dan susah la dia kena jaga hak-hak ihram dan susah  betmakna pahalanya boleh banyak walaupun  ramai yang mengatakan seperti imam Malik kata tak boleh pakai ihram semasa keluar rumah  tambah jika rumah jauh kerana ini akan menyusahkan, miqat itu untuk menyenangkan kita . Jika pakai dirumah banyak perkara yang kita kena jaga bila dah pakai  sedang agama bukan semata-mata nak menyusahkan kita. Dengan sebab itu mereka kata tak boleh. Tetapi bagi orang yang mengatakan boleh saru dari dalilnya adalah hadits ini. Orang haji yang telah pakai ihram jauh dari miqat. Jadi susah dia dapat lebih pahalanya. Bermakna ada kelebihan juga.
-tentang  seperti orang pakai ihram tu bukan bermaksud sudah tidak perlu pergi haji sebab pahalanya sama.
Seperti bermaksud setiap kesusahan dalam perjalanan haji  mendatang pahala walaupun haji yang sebenar adalah di wukuf Arafah atau disana nanti begitu juga lah orang yang keluar pergi masjid setiap langkah bila nak masjid akan mendatangkan pahala , dari segi itulah maksud sama itu.
Begitulah solat jemaah di masjid ,
-jenis pahala  sama bukan bererti sama.
Contoh sesorang dapat duit . Nilai duit yang diperoleh tidak sama yang sama hanyalah duit. Nombor satu dapat duit tetapi rm 1000 yang nombor dua duit juga tetapi rm 500 dan nombor 3 tetapi rm 100. 
Jika beraspun tidak sama kualiti tetapi sama cuma berasnya  sahaja.
-perbandingan umrah dengan solat sunat dhuha. Maka dari sini ada yang kata umrah adalah sunat bukan wajib. Tak akan solat sunat dhuha dibandingkan dengan umrah wajib.
Perbandingan itu, Solat ferdu seperti buat haji dan solat sunat seperti buat umrah.

-catitan kitab amalan orang abrar, ini bererti orang sudah solat tunggu solat lagi tiada buat yang tak eluk diantara celah masa2 itu satu makna
-satu lagi maknanya kerana bukan semua orang boleh berada di masjid sepanjang masa kerana banyak tanggungjawab lain yang perlu dilakukan tetapi hatinya masih terikat di masjid walau telah keluar dari  masjid  untuk berurusan berniaga misalnya dan ketika berurusan itu dia tidak buat perkara tak eluk maka itu lebih lagi pahalanya sebab   di situ memang boleh lagha tidak sebagaimana berada dalam masjid tetapi masih menjaga seperti berada di masjid.



٤٧٢ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَاةُ الرَّجُلِ فِي جَمَاعَةٍ تَزِيدُ عَلَى صَلَاتِهِ فِي بَيْتِهِ وَصَلَاتِهِ فِي سُوقِهِ خَمْسًا وَعِشْرِينَ دَرَجَةً وَذَلِكَ بِأَنَّ أَحَدَكُمْ إِذَا تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ وَأَتَى الْمَسْجِدَ لَا يُرِيدُ إِلَّا الصَّلَاةَ وَلَا يَنْهَزُهُ إِلَّا الصَّلَاةُ لَمْ يَخْطُ خُطْوَةً إِلَّا رُفِعَ لَهُ بِهَا دَرَجَةٌ وَحُطَّ عَنْهُ بِهَا خَطِيئَةٌ حَتَّى يَدْخُلَ الْمَسْجِدَ فَإِذَا دَخَلَ الْمَسْجِدَ كَانَ فِي صَلَاةٍ مَا كَانَتْ الصَّلَاةُ هِيَ تَحْبِسُهُ وَالْمَلَائِكَةُ يُصَلُّونَ عَلَى أَحَدِكُمْ مَا دَامَ فِي مَجْلِسِهِ الَّذِي صَلَّى فِيهِ وَيَقُولُونَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ اللَّهُمَّ ارْحَمْهُ اللَّهُمَّ تُبْ عَلَيْهِ مَا لَمْ يُؤْذِ فِيهِ أَوْ يُحْدِثْ فِيهِ

472. Telah menceritakan kepada kami Musaddad telah menceritakan kepada kami Abu Mu'awiyah dari Al-A'masy dari Abu Shalih 
dari Abu Hurairah dia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Pahala shalat seseorang dengan berjamaah melebihi pahala shalatnya di rumah dan di (kedainya)pasar sebanyak dua puluh lima derajat. Hal tersebut, karena apabila seseorang di antara kalian berwudlu, lalu memperbagus (diperelukkan)wudlunya, kemudian pergi ke masjid semata mata karena untuk mengerjakan shalat, dan kesempatan itu hanya dipergunakan untuk shalat, maka orang tersebut tidak melangkahkan satu langkah, kecuali setiap langkahnya itu diangkat baginya satu derajat, dan dihapus darinya satu dosa, sampai dia masuk ke dalam masjid. Apabila dia telah masuk masjid, maka dia dihitung dalam keadaan shalat selama tertahan karena shalat (tidak keluar dari masjid karena menunggu shalat), dan para malaikat (pula)akan bershalawat (memohonkan rahmat dan ampunan) kepada seseorang di antara kalian, selama dia tetap berada di tempat dia mengerjakan shalatnya, mereka (para malaikat) berdoa; Ya Allah, ampunilah dia, rahmatilah dia dan terimalah taubatnya. Para malaikat itu berdoa demikian selama orang itu tidak mengganggu orang lain di tempat itu atau berhadats."
Minit 44
-kenapa disini 25 sedang ada hadits lain kata 27, ada yang kata 27 itu untuk subuh dan isyak yang lain 25.
-ada yang kata awalnya Allah bagi tahu 25 kemudian ditambah lagi 2 jadi 27.
-ada juga kata bergantung kepada jiwa orang  solat, kekhusyukan , kelebihan imam dan keadaan orang jemaah, yang sempurna dapat 27 yang kurang sempurna 25.
- ini kerana solat bersaorangan jika lalai  ketika itu kosong kiranya  pahala walaupun solat sah. Tetapi jika berjemaah boleh jadi  kita leka orang lain tidak leka.  Hampir tidak mungkin semua orang leka serentak satu masa. Oleh sebab solat jemaah dikira satu sebab itu lah pahala solat berjemaah dapat penuh.
-kalu solat seorang hanya dapat satu.
-kenapa dapat pahala banyak ini ?
Kerana mempereluk wuduk atau yang sempurna. Dulu sudah diberitahu wuduk yang sempurna ini bagaimana. Disini cuma disebutkan satu sahaja yang paling penting.
Berwuduk kita ingat ini adalah bermakna kita bertaubat  dan membersihkan diri kita kepada segala yang tidak baik.
Basuh 3 kali isyarat rukun taubat yang 3 itu.
Basuh 7 anggota isyarat  pintu neraka. Anggota ini lah yang membawa kita ke pintu neraka. Basuh isyarat kepada kotor.
 Masuk ke  neraka sebab kotor. Syurga tidak layak dengan yang kotor. Suci baru layak dengan syurga. Yang kotor ses suai dengan neraka. Air  yang digunakan wuduk isyarat lawannya api. Api akan mati bila dijerus air. Ini semua simbolik dan dalam makna ibadah yang kita buat  kalu kita tahu. Malangnya kita tahu ,apalah makna hanya basuh hujung2 anggota.
-basuh tiga kali dengan makna janji dengan tuhan sebanyak 3 untuk meninggalkan  perbuatan dosa  tentu kita akan malu dengan Allah jika kita faham dengan janji kita  , itu maksud memperelukan wuduk. Disamping jaga rukun dan sunat wuduk  juga.
-pergi semata2 kerana Allah, maka setiap langkah gugur dosa dan naik darjat dan dikira sentiasa dalam solat.
-malaikat selawat kepada kita bererti beristighafar kepada kita.
-malaikat makhluk yang suci dan tiada dosa serta doanya sangat penting kerana doanya makbul.
Minit 54
- kadang2 doa bukan dari kita sendiri  syaratnya selagi tidak menyakitinya.
- termasuk menyakiti jika tempat itu selalu diduduki kita beri tempat itu padanya.
-lagi menyakiti melangkah ketika nak ,saf depan.
- perlakuan atau layanan kasar seperti meletakan   kopiah kotor  atas kepala kita  termasuk menyakiti juga.
- menyakiti malaikat adalah dalam keadaan berhadas terutama ketika tunggu waktu solat yang berikut. Bukan doas tapi tidak dapat doa malaikat,
-lagi menyakiti makan durian , makan petai atau  zaman nabi makan bawang putih yang tidak dimasak
-hadas  adalah kekotoran maknawi selain dari kekotoran lahir.
-najis maknawi termasuk niat yang tidak baik, syirik, tiada wuduk.
-yang dikehendaki suci lahir batin.
-jika najis luar dibersihkan , najis dalaman pun perlu dibersihkan juga


٤٧٣ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنْ هِلَالِ بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الصَّلَاةُ فِي جَمَاعَةٍ تَعْدِلُ خَمْسًا وَعِشْرِينَ صَلَاةً فَإِذَا صَلَّاهَا فِي فَلَاةٍ فَأَتَمَّ رُكُوعَهَا وَسُجُودَهَا بَلَغَتْ خَمْسِينَ صَلَاةً قَالَ أَبُو دَاوُد قَالَ عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ زِيَادٍ فِي هَذَا الْحَدِيثِ صَلَاةُ الرَّجُلِ فِي الْفَلَاةِ تُضَاعَفُ عَلَى صَلَاتِهِ فِي الْجَمَاعَةِ وَسَاقَ الْحَدِيثَ
473. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Isa telah menceritakan kepada kami Abu Mu'awiyah dari Hilal bin Maimun dari 'Atha` bin Yazid 
dari Abu Sa'id Al-Khudri dia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Shalat yang dikerjakan secara berjamaah menyamai dua puluh lima kali shalat (secara sendirian). Apabila dia mengerjakannya di tanah lapang, lalu dia menyempurnakan ruku dan sujudnya, maka shalatnya sampai lima puluh kali pahala shalat". Abu Dawud berkata; Abdul Wahid bin Ziyad menyebutkan di dalam hadits ini; "Shalat seseorang yang dikerjakan di tanah lapang, dilipatgandakan pahalanya daripada shalatnya secara berjamaah", selanjutnya dia menyebutkan Hadits itu secara lengkap. 
- makna الْفَلَاةِ bukan di tengah padang  pasir sahaja tetapi juga termasuk hutan.
-pahala dipadang pasir atau hutan pahala boleh 50, samada berjemaah atau bersaorangan.
-kenapa?
-ini kerana dalam perjalanan , sudah susah tetapi tiba-tiba berjemaah juga.
-mungkin sebab keikhlasan
-mungkin ada risiko yang merbahayakan tetapi dia tetap menunaikan solat.
-hadits pahala 27 pahala solat berjemaah  dijunjung tetapi nilai mutlak  tidak diketahui. Umpamanya 27 juta dengan 27 sen ,nilainya berbeza.
-imam fasik tak sama jika imam yang tidak fasik.
- solat pakai baju yang halal dengan pakai baju yang dicuri nilai  solat tak sama.
-bab mengalakan orang keadaan sebenar tidak diberitahu sebab nak semua orang berminat, tetapi yang boleh menyempurnakan  hanya lah yang cukup syarat.
-bab waas perlu diberitahu yang enak2 sahaja tetapi bila belajar perlu diberitahu  yang sebenar agar dapat menyediakan diri agar layak.
-kelebihan dibaris depan bukan kesanggupan berada  didepan barisan semata tetapi juga ada persediaan lain yang lain didakam perkara2 lain juga.
- ini lah pentingnya kefahaman didalam beramal


٢ -  الصلاة » ١٩٢ -  ما جاء في المشي إلى الصلاة في الظلام
2. Shalat  » 192. Penjelasan tentang berjalan (kaki)di kegelapan malam menuju masjid

٤٧٤ - حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ مَعِينٍ حَدَّثَنَا أَبُو عُبَيْدَةَ الْحَدَّادُ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ أَبُو سُلَيْمَانَ الْكَحَّالُ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَوْسٍ عَنْ بُرَيْدَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ بَشِّرْ الْمَشَّائِينَ فِي الظُّلَمِ إِلَى الْمَسَاجِدِ بِالنُّورِ التَّامِّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

474. Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Ma'in telah menceritakan kepada kami Abu Ubaidah Al-Haddad telah menceritakan kepada kami Isma'il, Abu Sulaiman Al-Kahhal dari Abdullah bin Aus 
dari Buraidah dari dar Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Berilah kabar gembira bagi orang yang berjalan pada malam gelap gulita menuju masjid (untuk shalat berjama'ah) bahwa bagi mereka cahaya yang sempurna pada hari kiamat nanti."

٢ -  الصلاة » ١٩٣ -  ما جاء في الهدي في المشي إلى الصلاة
2. Shalat  » 193. Penjelasan tentang (nertenang)petunjuk (adab) berjalan menuju masjid

٤٧٥ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سُلَيْمَانَ الْأَنْبَارِيُّ أَنَّ عَبْدَ الْمَلِكِ بْنَ عَمْرٍو حَدَّثَهُمْ عَنْ دَاوُدَ بْنِ قَيْسٍ قَالَ حَدَّثَنِي سَعْدُ بْنُ إِسْحَقَ حَدَّثَنِي أَبُو ثُمَامَةَ الْحَنَّاطُ أَنَّ كَعْبَ بْنَ عُجْرَةَ أَدْرَكَهُ وَهُوَ يُرِيدُ الْمَسْجِدَ أَدْرَكَ أَحَدُهُمَا صَاحِبَهُ قَالَ فَوَجَدَنِي وَأَنَا مُشَبِّكٌ بِيَدَيَّ فَنَهَانِي عَنْ ذَلِكَ وَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا تَوَضَّأَ أَحَدُكُمْ فَأَحْسَنَ وُضُوءَهُ ثُمَّ خَرَجَ عَامِدًا إِلَى الْمَسْجِدِ فَلَا يُشَبِّكَنَّ يَدَيْهِ فَإِنَّهُ فِي صَلَاةٍ
475. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Sulaiman Al-Anbari bahwasanya Abdul Malik bin Amru telah menceritakan kepada mereka, dari Dawud bin Qais dia berkata; Telah menceritakan kepadaku Sa'd bin Ishaq telah menceritakan kepadaku Abu Tsumamah Al-Hannath bahwasanya
Ka'ab bin 'Ujrah pernah mendapatkannya hendak pergi ke masjid. Salah satunya bertemu dengan temannya. Kata Abu Tsumamah; Ka'ab mendapatiku sedang menjalin kedua tanganku, maka dia melarangku berbuat demikian dan berkata; Sesungguhnya Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Apabila salah seorang di antara kalian berwudlu, lalu dia membaguskan wudlunya, kemudian pergi dengan sengaja ke masjid, maka janganlah dia menjalin(menyilan) kedua tangannya, karena perbuatan itu dianggap(dikira berada dalam solat) himpunan ibadah shalat."

٤٧٦ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُعَاذِ بْنِ عَبَّادٍ الْعَنْبَرِيُّ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ يَعْلَى بْنِ عَطَاءٍ عَنْ مَعْبَدِ بْنِ هُرْمُزَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيِّبِ قَالَ حَضَرَ رَجُلًا مِنْ الْأَنْصَارِ الْمَوْتُ فَقَالَ إِنِّي مُحَدِّثُكُمْ حَدِيثًا مَا أُحَدِّثُكُمُوهُ إِلَّا احْتِسَابًا سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِذَا تَوَضَّأَ أَحَدُكُمْ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ ثُمَّ خَرَجَ إِلَى الصَّلَاةِ لَمْ يَرْفَعْ قَدَمَهُ الْيُمْنَى إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ لَهُ حَسَنَةً وَلَمْ يَضَعْ قَدَمَهُ الْيُسْرَى إِلَّا حَطَّ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عَنْهُ سَيِّئَةً فَلْيُقَرِّبْ أَحَدُكُمْ أَوْ لِيُبَعِّدْ فَإِنْ أَتَى الْمَسْجِدَ فَصَلَّى فِي جَمَاعَةٍ غُفِرَ لَهُ فَإِنْ أَتَى الْمَسْجِدَ وَقَدْ صَلَّوْا بَعْضًا وَبَقِيَ بَعْضٌ صَلَّى مَا أَدْرَكَ وَأَتَمَّ مَا بَقِيَ كَانَ كَذَلِكَ فَإِنْ أَتَى الْمَسْجِدَ وَقَدْ صَلَّوْا فَأَتَمَّ الصَّلَاةَ كَانَ كَذَلِكَ
476. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Mu'adz bin 'Abbad Al-Anbari telah menceritakan kepada kami Abu 'Awanah dari Ya'la bin 'Atha` dari Ma'bad bin Hurmuz 
dari Sa'id bin Al-Musayyib dia berkata; Ada seorang dari sahabat Anshar sedang menghadapi sakaratul maut dan dia berkata; Sesungguhnya saya akan menceritakan kepada kalian (suatu hadits) yang saya tidak mengharapkan apa-apa kecuali pahala. Saya mendengar Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam bersabda: "Apabila salah seorang di antara kalian berwudlu dan dia membaguskan wudlunya, kemudian keluar untuk melaksanakan shalat, maka tidaklah dia mengangkat kaki kanannya kecuali Allah Azza wa Jalla menulis baginya suatu(satu) kebajikan, dan tidaklah dia mengangkat kaki kirinya kecuali Allah Azza wa Jalla menghapus (mengugurkan)satu kesalahannya darinya. Maka silahkanlah kalian mendekatkan langkah atau menjauhkannya (yakni daripada masjid). Dan apabila dia datang ke masjid lalu shalat dengan berjama'ah, maka dosanya akan diampuni, jika dia sampai di masjid sementara jama'ah bersama imam telah mengerjakan sebagian shalat dan tinggal sebagian, maka hendaklah dia melaksanakan yang tersisa dan menyempurnakan yang lainnya, maka dia pun akan diampuni(mendapat pahala seperti itu juga), dan begitu juga jika dia sampai di masjid dan dia mendapatkan shalat telah dilaksanakan semuanya, maka baginya juga akan diampuni."

٢ -  الصلاة » ١٩٤ -  فيمن خرج يريد الصلاة فسبق بها
2. Shalat  » 194. Barangsiapa keluar menuju masjid untuk shalat, sementara shalat telah dimulai

٤٧٧ - حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ يَعْنِي ابْنَ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدٍ يَعْنِي ابْنَ طَحْلَاءَ عَنْ مُحْصِنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَوْفِ بْنِ الْحَارِثِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ وُضُوءَهُ ثُمَّ رَاحَ فَوَجَدَ النَّاسَ قَدْ صَلَّوْا أَعْطَاهُ اللَّهُ جَلَّ وَعَزَّ مِثْلَ أَجْرِ مَنْ صَلَّاهَا وَحَضَرَهَا لَا يَنْقُصُ ذَلِكَ مِنْ أَجْرِهِمْ شَيْئًا
477. Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Maslamah telah menceritakan kepada kami Abdul Aziz bin Muhammad dari Muhammad bin Thahla` dari Muhshin bin Ali dari Auf bin Al-Harits 
dari Abu Hurairah dia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa yang berwudlu, lalu memperbagus wudlunya, kemudian pergi ke masjid, sementara dia mendapati jama'ah telah selesai mengerjakan shalat, maka Allah Azza wa Jalla akan memberinya pahala, seperti pahala orang yang telah mengerjakan (shalat jama'ah) dan menghadirinya, tidak kurang sedikit pun dari pahala mereka."

٢ -  الصلاة » ١٩٥ -  ما جاء في خروج النساء إلى المسجد
2. Shalat  » 195. Keluarnya(Keperigian) wanita menuju masjid
٤٧٨ - حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرٍو عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا تَمْنَعُوا إِمَاءَ اللَّهِ مَسَاجِدَ اللَّهِ وَلَكِنْ لِيَخْرُجْنَ وَهُنَّ تَفِلَاتٌ
478. Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'i telah menceritakan kepada kami Hammad dari Muhammad bin Amru 
dari Abu Salamah dari Abu Hurairah bahwasanya Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Janganlah kalian menghalangi kaum wanita itu pergi ke masjid masjid Allah, akan tetapi hendaklah mereka itu pergi tanpa memakai wangi-wangian."

٤٧٩ - حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تَمْنَعُوا إِمَاءَ اللَّهِ مَسَاجِدَ اللَّهِ

479. Telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Harb telah menceritakan kepada kami Hammad dari Ayyub dari Nafi' dari Ibnu Umar dia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Janganlah kalian melarang kaum wanita pergi ke masjid-Masjid Allah."

٤٨٠ - حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ أَخْبَرَنَا الْعَوَّامُ بْنُ حَوْشَبٍ حَدَّثَنِي حَبِيبُ بْنُ أَبِي ثَابِتٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تَمْنَعُوا نِسَاءَكُمْ الْمَسَاجِدَ وَبُيُوتُهُنَّ خَيْرٌ لَهُنَّ

480. Telah menceritakan kepada kami Utsman bin Abi Syaibah telah menceritakan kepada kami Yazid bin Harun telah mengabarkan kepada kami Al-'Awwam bin Hausyab telah menceritakan kepadaku Habib bin Abu Tsabit dari Ibnu Umar dia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Janganlah kalian melarang kaum wanita pergi ke masjid, akan tetapi sebenarnya rumah rumah mereka itu lebih baik bagi mereka."

٤٨١ - حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا جَرِيرٌ وَأَبُو مُعَاوِيَةَ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ مُجَاهِدٍ قَالَ قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ائْذَنُوا لِلنِّسَاءِ إِلَى الْمَسَاجِدِ بِاللَّيْلِ فَقَالَ ابْنٌ لَهُ وَاللَّهِ لَا نَأْذَنُ لَهُنَّ فَيَتَّخِذْنَهُ دَغَلًا وَاللَّهِ لَا نَأْذَنُ لَهُنَّ قَالَ فَسَبَّهُ وَغَضِبَ وَقَالَ أَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ائْذَنُوا لَهُنَّ وَتَقُولُ لَا نَأْذَنُ لَهُنَّ
481. Telah menceritakan kepada kami Utsman bin Abi Syaibah telah menceritakan kepada kami Jarir dan Abu Mu'awiyah dari Al-A'masy dari Mujahid dia berkata; 
Abdullah bin Umar berkata; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Izinkanlah kaum wanita untuk pergi ke masjid masjid pada malam hari." Lalu seorang anak lelaki Ibnu Umar berkata; Demi Allah, kami tidak akan memberi izin kepada mereka, karena mereka akan membuatnya (buat sesuatu perkara yang tidak baik) sebagai tipuan. Demi Allah, kami tidak akan memberi izin kepada mereka. Mujahid berkata; Maka Abdullah memakinya dan memarahinya seraya berkata; Saya katakan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Izinkanlah mereka", namun mengapa malah kamu pula katakan; Kami tidak akan mengizinkan mereka?"

٢ -  الصلاة » ١٩٦ -  التشديد في ذلك
2. Shalat  » 196. Ketatnya aturan dalam hal itu

٤٨٢ - حَدَّثَنَا الْقَعْنَبِيُّ عَنْ مَالِكٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ عَنْ عَمْرَةَ بِنْتِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَنَّهَا أَخْبَرَتْهُ أَنَّ عَائِشَةَ زَوْجَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَتْ لَوْ أَدْرَكَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا أَحْدَثَ النِّسَاءُ لَمَنَعَهُنَّ الْمَسْجِدَ كَمَا مُنِعَهُ نِسَاءُ بَنِي إِسْرَائِيلَ قَالَ يَحْيَى فَقُلْتُ لِعَمْرَةَ أَمُنِعَهُ نِسَاءُ بَنِي إِسْرَائِيلَ قَالَتْ نَعَمْ

482. Telah menceritakan kepada kami Al-Qa'nabi dari Malik dari Yahya bin Sa'id 
dari 'Amrah binti Abdurrahman bahwasanya dia telah mengabarkan kepadanya bahwasanya Aisyah, istri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berkata; Seandainya Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mendapati apa yang terjadi pada kaum wanita saat ini(kemudian), niscaya beliau akan melarang mereka pergi ke masjid, sebagaimana kaum wanita bani Israil dilarang. Berkata Yahya; Saya bertanya kepada Amrah; Apakah kaum wanita bani Israil dilarang ke masjid? Dia menjawab; Ya. 

٤٨٣ - حَدَّثَنَا ابْنُ الْمُثَنَّى أَنَّ عَمْرَو بْنَ عَاصِمٍ حَدَّثَهُمْ قَالَ حَدَّثَنَا هَمَّامٌ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ مُوَرِّقٍ عَنْ أَبِي الْأَحْوَصِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ صَلَاةُ الْمَرْأَةِ فِي بَيْتِهَا أَفْضَلُ مِنْ صَلَاتِهَا فِي حُجْرَتِهَا وَصَلَاتُهَا فِي مَخْدَعِهَا أَفْضَلُ مِنْ صَلَاتِهَا فِي بَيْتِهَا
483. Telah menceritakan kepada kami Ibnu Al-Mutsanna bahwasanya Amru bin 'Ashim telah menceritakan kepada mereka, dia berkata; Telah menceritakan kepada kami Hammam dari Qatadah dari Muwarriq dari Abu Al-Ahwash dari Abdullah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Shalat seorang wanita di rumahnya lebih utama baginya daripada shalatnya di luar rumahnya, dan shalat seorang wanita di biliknya yang kecil lebih utama baginya daripada dirumahnya."

٤٨٤ - حَدَّثَنَا أَبُو مَعْمَرٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ حَدَّثَنَا أَيُّوبُ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَوْ تَرَكْنَا هَذَا الْبَابَ لِلنِّسَاءِ قَالَ نَافِعٌ فَلَمْ يَدْخُلْ مِنْهُ ابْنُ عُمَرَ حَتَّى مَاتَ قَالَ أَبُو دَاوُد رَوَاهُ إِسْمَعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ نَافِعٍ قَالَ قَالَ عُمَرُ وَهَذَا أَصَحُّ
484. Telah menceritakan kepada kami Abu Ma'mar telah menceritakan kepada kami Abdul Warits telah menceritakan kepada kami Ayyub dari Nafi' 
dari Ibnu Umar dia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Sebaiknya pintu ini kita peruntukkan bagi kaum wanita." Nafi' berkata; Maka Ibnu Umar tidak pernah lagi masuk lewat pintu itu sampai beliau meninggal dunia. Abu Dawud berkata; Diriwayatkan oleh Isma'il bin Ibrahim dari Ayyub dari Nafi' dia berkata; Umar berkata;, dan riwayat ini lebih shahih. 

Minit 16




Tiada ulasan:

Catat Ulasan