Selasa, Oktober 19, 2021

Qawaid tafsir 2018 kaedah 0001-0063

Qawaid tafsir 2018 kaedah 0001-0063

قاعدة ١- الْأََصْلُ عَدَمُ تَكَرُّرِ النِّزُوْلِ
Kaedah 1-Pada Asalnya Turun Ayat Tidak Berulang

قاعدة ٢- الأَمْرُ الْوَارِدُ بَعْدَ الْحَظْرِ  يَعُوْدُ حُكْمِهُ إِلَى حِالِهِ قَبْلَ الْحَظْرِ.
Kaedah 2 -Perintah(Allah) yang datang selepas larangan
kembali hukumnya kepada keadaan sebelum larangan.
 
قاعدة ٣- إِذَا الشَّرْطُ والْجَزَاءُ لَفْظًا دَلًّ عَلَى الْفَخَامَةِ
Kaedah 3-Apabila syarat dan jaza' sama pada lafaznya, maka ia menunjukkan kehebatan atau kedahsyatannya.

قاعدة ٤- إِذَ اجْتَمَعَ فِي الضَّمَائِرِ مُرَاعَاةُ اللَّفْظِ وَالْمَعْنَى بُدِئَ بِاللَّفْظِ ثُمَّ بِالْمَعْنَى
Kaedah 4-Apabila dhamir-dhamir (kata ganti nama) dapat meraikan lafaz dan makna marji'nya, maka terlebih dahulu diraikan lafaz marji'nya, kemudian barulah diraikan makna marji'nya 

قاعدة ٥- إذَا لاا َخْبَرَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْ نَفْسِهِ  بِلَفْظِ "كَيْفَ"  فَهُوَ اِسْتِخْبَارٌ عَلَى طَرِيْقِ التَّنْبِيْهِ لِلْمُخَاطَبِ أَوِ التَّوْبِيْخِ
Kaedah 5-Apabila Allah menceritakan sesuatu perbuatan diriNya menggunakan perkataan كيف(kata tanya), maka itu bererti peringatan dan amaranNya atau celaanNya terhad mukhathab. Mungkin juga ia digunakan untuk menarik perhatian mukhathab kepada kekuasaan dan kehebatannya 

قاعدة ٦- إذَا اسْتُدِلَّ بِالْفِعْلِ لِشَيْئَيْنِ وَهُوَ فِيْ الحَقِيْقَةِ لِأَحَدِهِمَا يُقْدَّرُِ لِلْآخَرِ فِعْلٌ يُنَاسِبُهُ عَلَى الْأٌصَحِّ
Kaedah 6-Apabila sesuatu fi'il dikaitkan dengan dua isim, sedangkan fi'il itu hanya layak dikaitkan dengan satu sahaja daripada dua isim tersebut, maka mengikut pendapat yang lebih sahih (rajih), perlulah ditaqdirkan fi'il lain yang sesuai dengan isim yang satu lagi 


قاعدة ٧- إذَا تَعَقَبَتِ الضَّمَائِرُ فَالْأَصْلُ اَنْ يَتَّحِدَ مَرْجِعُهَا
Kaedah 7-Apabila beberapa dhamir datang selepas sesuatu isim, maka pada asalnya isim itulah merupakan marji' (tempat rujukan atau tempat kembali dhamir)bagi dhamir-dhamir tersebut.


قاعدة ٨-إِذَا جَاءَتْ مِنْ قَبْلَ الْمُبْتَدَإ، أَوِ الْفَاعِلِ، أَوِ الْمَفْعُوْلِ، فِهِيَ لِتَأْكِيْدِ النَّفْيِ وَزِيَادَةِ   التَّنْكِيْرِ،وَالتَّنْصِيْصِ فِي الْعُمُوْمِ
Kaedah 8-Apabila ada perkataan min sebelum mubtadak atau fail atau maful ,maka ia menguatkan ma'na nafi .Ia juga menjadikan ma'na nakirah pada sesuatu isim lebih kuat dan jelas lebih umum.


قاعدة ٩-إذَا جَاءَ ذِكْرُ الطَّيِبَاتِ فِي مَعْرِضِ الْإِنْعَامِ فَيُرَادُ بِهِ الْمُسْتَلَذَّاتُ، وَإِذَا جَاءَ فِي مَعْرِضِ التَّحْلِيْلِ وَالتَّحْرِيْمِ فَيُرَا بِهِ الْحَلَالُ وَالْحَرَامُ
Kaedah 9-Apabila disebut (kita jumpa)perkataan  الطيبات sebagai ni'mat dan kurniaan Allah, maka yang dimaksudkan dengannya ialah ni'mat-ni'mat Allah yang sedap-sedap dan lazat-lazat.Dan apabila disebut perkataan itu sebagai(ditempat menyatakan) hukum, maka yang dimaksudkan dengannya ialah hukum halal dan haram.Dan ia menunjukkan benda-benda yang halal.
Perkataan  الطيبات  jika terletak di halaman (dalam ayat)nafi atau nahi, maka ia akan memberi erti haram. Jika tidak begitu(yakni kalu ditempat menyatakan hukum), maka ia menunjukkan halal.



قاعدة ١٠- إِذَا اخْتَلَفَتِ الْأَلْفَاظُ، وَكَانَ مَرْجِعُهَا إِلَى أَمْرٍ وَاحِدٍ لَمْ يُوْجِبْ ذَلِكَ اخْتِلَافًا
Kaedah 10
Lafaz-lafaz yang berbeza, apabila semuanya menunjukkan perkara yang sama,tidak akan menyebabkan  percanggahan. 
Maksud qaedah ke-10 ini ialah jika terdapat perbezaan pada lafaz, ayat atau gaya bahasa, tetapi semuanya menunjukkan ma'na yang sama, maka dalam keadaan itu tidak boleh dikatakan ada percanggahan di antara satu sama lain...


😄😄

قاعدة ١١-  إِذَا  دَخَلَ حَرْفُ الاِسْتِفْهَامِ  عَلَى فِعْلِ  التَّرَجِّي اَفَادَ تَقْرِيْرَ مَا هُوَ مُتَوَقَّعٌ وَأَشْعَرَ بِأَنَّهُ كَائِنٌ

Kaedah 11-Apabila tersebut sebelum "fiil tarajji" kata tanya 
(yakni حرف الاستفهام),  ia menghilangkan ma'na tarajji (iaitu makna semoga; mudah-mudahan, barangkali) dan menukarnya dengan ma'na kepastian dan keyakinan. Selain itu ia juga menunjukkan apa yang tersebut selepasnya akan berlaku. 


قاعدة ١٢- إِذَا دَخَلَتْ الأَلِفُ وَاللَّامُ عَلَى اسْمٍ مَوْصُوْفٍ اِقْتَضَتْ اَنَّهُ أَحَقُّ بِتِلْكَ مِنْ الصِّفَةِ مِنْ غَيْرِهِ
Kaedah 12-Apabila "Alif Laam" memasuki sesuatu isim maushuf, maka itu memberi ma'na ia paling berhak dan paling sempurna dalam mempunyai sifat yang tersebut selepasnya daripada orang-orang lain.


قاعدة ١٣-  إذا دخلت قد على تلمضارع المسند إلى اللَّه تعالى فهي للتحقيق دائمًا
 Kaedah 13- Apabila perkataan
 قد tersebut sebelum fiil mudhari' yang disandarkan kepada Allah, maka ia sentiasa memberi erti kepastian .


قاعدة ١٤- إِذَا دَخَلَتْ هَمْزَةُ الإِسْتِفْهَامِ عَلَى رَأَيْتَ اِمْتَنَعَ أَنْ تَكُوْنَ مِنْ رُؤْيَةِ تلْبَصَرِ أَوِ تلْقَلْبِ وَصَارَ بِمَعْنَي أَخْبِنِي

Kaedah 14- Apabila ada hamzah isifham sebelum perkataan  رأيت maka perkataan   رأيت  itu (pada kebiasaannya) tidak lagi memberi ma'na melihat atau fikir. sebaliknya ia memberi erti"tolong ceritalah kepada ku""terangkanlah kepadaku" "apakata mu jika", "bagaimana kalau" dan sebagainya.


قاعدة ١٥- إِذَا  رَتَّبَ الشَّرِعُ الْحُكْمَ عَلى أَنَّ ذَلِكَ يَدُلُّ عَلَى أَنَّ ثُبُوْتَهُ لِأَجْلِهِ

Kaedah 15- Apabila Allah mengikat sesuatu hukum atau perkara dengan sesuatu sifat tertentu maka itu menunjukkan adanya hukum kerana adanya sifat tersebut.


😁😁



قاعدة ١٦- إذَ عُلِّقَ الْأَمْرُ عَلَى شَرْطٍ، أَوْ صِفَةٍ فَإِنَّهُ يَقْتَضِي التَّكْرَارَ
Kaedah 16-Apabila sesuatu perintah dikaitkan dengan sesuatu syarat atau sifat, maka ia menghendaki berulang (hukum berkenaan apabila ada syarat atau sifat itu).

Pada asalnya apa yang diperintahkan oleh Allah tidak menghendaki ia dilakukan berulang kali. Tetapi dalam keadaan ada dalil atau petunjuk yang menghendaki perintah itu diikut buat beberapa kali atau banyak kali, maka barulah ia menunjukkan apa yang diperintahkan perlu dibuat banyak kali.
-pada asal perintah hanya sekali.


قاعدة ١٧- إِذَا كَانَ ثُبُوْتُ شَيّءٍ أَوْ نَفْيُهُ يَدُلُّ عَلَى ثُبُوْتِ آخَرَ أَوْ نَفْيِهِ ،فَالْأَوْلَى الاِقْتِصَارُ عَلَى الدَّالِّ مِنْهُمَا، فَإِنْ ذُكِرَا  فَالْأَوْلَى تَأْخِيْرُ الدَّالِّ
Kaedah 17- Apabila ada sesuatu atau tiadanya menunjukkan adanya sesuatu yang lain atau tiadanya,maka yang terlebih utama ialah berpada dengan  الدال (yang menunjukkan) daripada keduanya. Jika kedua-duanya(الدال والمزلول) disebut pula, maka yang terlebih utama pula ialah menta'khirkan الدال (yang menunjukkan).
Maksud qaedah ini ialah apabila sesuatu mempunyai dua sifat dan salah satu daripada dua itu menunjukkan yang satu lagi, maka dalam keadaan itu yang lebih utamanya ialah berpada dengan yang menunjukkan (الدال) . Dan jika kedua-dua sifat disebutkan,maka yang lebih utamanya ialah menta'khirkan sifat yang menunjukkan (kepada sifat satu lagi yang tidak menunjukkan).


قاعدة ١٨-  إِذَ كَانَ فِي الْآيَةِ ضَمِيرٌ يُتَمَلُ عَوْدُهُ إِلَى أَكْثَرَ مِنْ مَذْكُرٍ، وَأَمْكَنَ الْحَمْلُ عَلَى الْجَمِعِ ،حُمِلَ عَلَيْهِ
Kaedah 18- Apabila di dalam ayat tertentu ada dhamir yang boleh diterima kembalinya kepada lebih banyak daripada satu yang disebut, dan ia boleh dikembalikan kepada semua, maka dikembalikanlah ia kepadanya.


قاعدة ١٩- إِذَا كَانَ مُتَعَلِّقُ الْخِطَابِ  مَقْدُوْرًا حُمِلَ عَلَيْهِ، وَإِنْ كَانَ غَيْرَ مَقْدُوْرٍ  صُرِفَ الْخِطَابُ لِثَمَرَتِهِ أَوْسَبَبِهِ
 Kaedah 19- Apabila sesuatu perintah berkaitan dengan sesuatu perbuatan yang mampu dilakukan oleh mukhathab(orang yang ditujukan perintah kepadanya), maka dengan ma'na hakikatnyalah ia dipakai.Dan jika ia berkaitan dengan sesuatu yang tidak mampu dilaksanakan (oleh mukhathab),maka pada ketika itu khithab(perintah) dipalingkan kepada buah atau sebab bagi apa yang diperintahkan.

قاعدة ٢٠- إِذَا وَرَدَ مُضَافٌ وَمُضَافٌ إِلَيْهِ وَجَاءَ بَعْدَهُمَا ضَمِيْرٌ،فَالْأَصْلُ عَوْدُهُ   لِلْمُضَافِ
Kaedah 20- Apabila tersebut mudhaf dan mudhaf ilaihi dan ada pula satu dhamir selepasnya, maka mengikut qaedah asalnya ialah dhamir itu hendaklah kembali kepada mudhaf.

قاعدة ٢١-إِذَا وَقَعَتِ النَّكِرَةُ فِي سِيَاقِ النَّفْيِ أَوِ النَّفْيِ أَوِ النَّهْيِ أَوِ الشَّرْطِ أَوِ الْاِسْتِفْهَامِ دَلَّتْ عَلَى تلْعُمُوْمِ
Kaedah 21- Apabila (isim) nakirah terletak selepas nafi, nahi, syarat atau istifham, maka ia menunjukkan erti umum.


٢٢-اِسْتِفْهَامُ الْإِنْكَارِ يَكُوْنُ مُضَمِّنًا مَعْنَى النَّفْيِ
Kaedah 22- Istifham inkari mengandungi ma'na nafi



قاعدة ٢٣-إِعَادَةُ الظَّاهِرِ بِمَعْنَاهُ أَحْسَنُ مِنْ إِعَادَتِهِ بِلَفْظِهِ ، وَإِعَادَتُهُ ظَاهِرً بَعْدَ الطُّوْلِ أَحْسَنُ مِنَ الْإِضْمَارِ
Kaedah 23- Mengulangi sebut ma'na sesuatu isim zahir lebih baik lagi daripada mengulangi sebut lafaznya, dan mengulangi sebut (sesuatu isim zahir) dalam bentuknya sebagai isim zahir setelah (agak) lama (ia disebutkan), lebih baik lagi daripada mengemukakannya dalam bentuk isim dhamir.
Qaedah yang dikemukakan di atas terbahagi kepada dua bahagian. 
Bahagian pertamanya ialah "Mengulangi sebut ma'na sesuatu isim zahir lebih baik lagi daripada mengulangi sebut lafaznya". 
Dan bahagian keduanya pula ialah  Mengulangi sebut sesuatu isim zahir dalam bentuknya sebagai isim zahir setelah lama atau agak jauh ia terpisah, lebih baik lagi daripada mengemukakannya dalam bentuk isim dhamir.



قاعدة ٢٤- اَلِاسْتِفْهَامُ عَقِبَ ذِكْرِ الْمَعَايِبِ أَبْلَغُ مَنَ الْأَمْرِ بِتَرْكِهَا
Kaedah 24 - Istifham (bertanya) setelah menyebutkan ke'aiban-ke'aiban(sesuatu), lebih mendalam lagi ma'nanya daripada perintah meninggalkannya.
Keterangan: Bertanya dengan maksud melarang, setelah ke'aiban sesuatu yang hendak dilarang lebih mendalam daripada melarang secara terang menyebutkan ke'aiban-lagi ma'na larangannya



قاعدة ٢٥- اَلِاسْمُ الْمَوْصُوْلُ يُفِيْدُ عِلِّيَّةَ الْحُكْمِ
Kaedah 25 - Isim maushul (dengan silahnya kadang2 diguna untuk) menyatakan 'ilat (sebab)hukum (sesuatu kenyataan yg diberikan)
#disini, sebab =ilat
Isim maushul (dengan shilahnya kadang-kadang diguna untuk)menyatakan 'illat hukum (sesuatu kenyataan yang diberikan)
*isim mausul adalah daripada isim makrifah
*silah adalah ayat yg berada selepas isim mausul


قاعدة ٢٦- اَلْأَصْلُ إِبْقَاءُ الْمُطْلَقِ عَلَى إِطْلَاقِهِ حَتَّى يَرِدَ مَا يَقَيِّدُهُ
Kaedah 26- Hukum yang Muthlaq dikekalkan dengan kemuthlaqannya selagi tidak ada dalil yang mengqaidkannya..


قاعدة ٢٧- الْأصْلُ  أَنَّ الْكَلَامَ  يُؤَكَّدُ إِذَا كَانَ الْمُخَاطَبُ كُنْكِرًا  أَوْمُتَرَدِّدًا، وَيَتَفَاوَتُ  الْتَّاكِيْد ُ بِحَسَبِ قُوَّةِ الْإِكَارِ وَضَعْفِهِ. وَقَدْ يُؤَكَّدُ  والْمُخَطَبُ غَيْرُ مُنْكِرٍ لِعَدَمِ جَرْيِهِ عَلَى مُقْتَضَى إِقْرَارِهِ ، فَيُنَزَّلُ مَنْزِلَةَ الْمُنْكِرِ. وَقَدْ يُتْرَكُ ااتَّأْكِدُ  مَعَ إِنْكَارِ الْمُخَطَبِ لِوُجُوْدِ. أَدِلَّةٍ ظَاهِرَةٍ، لَوْ تَأَمّٕلَهَا لَرَجَعَ عَنِ الْإِنْكَارِ
Kaedah 27-Sesuatu cerita pada asalnya perlu diperkuatkan apabila mukhathab(orang yang dihadap cakap) tidak menerimanya atau ragu-ragu tentangnya. Kata penguat yang hendak digunakan perlulah berbeza-beza sesuai dengan kekuatan dan kelemahan penolakannya. Kadang-kadang sesuatu cerita diperkuatkan, padahal mukhathab tidak pun menolaknya. Keadaan seperti itu berlaku apabila mukhathab bersikap tidak seperti orang yang menerima cerita berkenaan, maka ia dianggap seperti orang yang menolaknya juga. Kadang-kadang pula cerita tidak diperkuatkan, padahal mukhathab memang menolaknya. Keadaan itu berlaku apabila ada bukti-bukti terang yang jika diperhati dan direnungi oleh mukhathab, niscaya ia tidak menolaknya.


قاعدة ٢٨- اَلْأَصْلُ أَنَّ مَا أُبْهِمَ  فِي الْقُرْآنِ فَلَا طَائِلَ فِي مَعْرِفَتِهِ
Kaedah 28-Apa-apa yang disebut secara samar dan tidak terang di dalam al-Qur'an, tidak ada faedah mengetahuinya.


قاعدة ٢٩- الْأَصْلُ حَمْلُ نُصُوْصِ الْوَحْيِ عَلَى ظَوَاهِرِهَا إِلَّا لِدَلِيْلٍ
Kaedah 29- Nas-nas wahyu pada dasarnya dipakai menurut (ma'na) zahirnya, kecuali apabila ada dalil (yang memalingkannya daripada ma'na zahirnya).


قاعدة ٣٠- الْأصْلُ فِي صِفَاتِ الْمَدْحِ أَنْ يَنْتَقِلَ فِيْهَا  مِنَ الْأدْنَى  إِلَى الْأَلَى ، وَصِفَاتِ الذَّمَّ بِعَكْسِ ذلِكَ
Kaedah 30- Qaedah asal bagi sifat-sifat kepujian ialah ia bergerak (disebutkan) dari bawah ke atas,dan sifat-sifat kecelaan pula bergerak (disebutkan) sebaliknya(dari bawah ke atas).

قاعدة ٣١-  الْإِطْلَاقُ يَقْتَضِي الْمُسَاوَاةَ
Kaedah 31- Ithlaq menyebutkan  ssesuatu hukum secara muthlaq)menghendaki persamaan.
Apabila sesuatu hukum disebut secara mutlaq, maka ia kekal dengan kemutlaqannya.Ia tidak harus diqaid atau ditakhsiskan dengan sesuatu.


قاعده ٣٢- اَلِاقْتِرَانُ الْوَارِدُ فِي الْقُرْآنِ بَيْنَ بَعْضِ الْأَسْمَاءِ الْحُسْنَى ، يَدُلُّ عَلَى مَزِيْدٍ مِنَ الْكَمَالَاتِ
Kaedah 32-Tersebutnya beberapa nama Allah yang baik-baik (الأسماء الحسنى) dimana-mana tempat di dalam al-Qur'an menunjukkan ma'na kesempurnaan yang lebih.

Setiap nama sifat Allah yang tersebut di dalam al-Qur'an mengandungi kelebihan,keistimewaan dan maksudnya yang tersendiri. Seringkali kita dapati sesuatu ayat disudahi dengan menyebut dua nama Allah yang tertentu. Apakah rahsia disebaliknya? Perlulah diingat bahawa apabila dua nama sifat Allah disebutkan bersama pada mana-mana tempat, ia memberikan ma'na yang berlainan pula. Ia memberi ma'na kesempurnaan yang lebih. Kedua-dua nama sifat yang disebutkan itu tentunya mempunyai perkaitan yang rapat dengan apa yang dikemukakan sebelumnya.


قاعدة ٣٣-اَلْأَمْرُ الْمُطْلَقُ يَقْتَضِي الْوُجُوْبَ إِلَّا لِصَارِفِ
Kaedah 33-Perintah yang mutlaq memberi hukum wajib, kecuali apabila ada dalil yang memalingkannya daripada hukum wajib itu.
Keterangan: Maksud perintah mutlaq ialah perintah tanpa dalil wajib dan dalil tidak wajib. Perintah dalam keadaan mutlaq seperti itu dikira memberi hukum wajib, selagi tidak ada dalil yang memalingkannya kepada ma'na-ma'na yang lain. Dalam keadaan ada petunjuk dan dalil yang menunjukkan sesuatu perintah itu memberi ma'na yang lain selain wajib, maka mestilah ia dipakai dengan ma'na selain wajib. seperti sunat,harus dan lain-lain.


قاعدة ٣٤-أَلْأَمْرُ الْمُعَلَّقُ عَلَى اسْمٍ، هِلْ يَقْتَضِي الاِقْتِصَارَ عَلَى أَوَّلِهِ؟
Kaedah 34-Apakah dikira sudah memadai,melaksanakan yang paling rendah daripada sesuatu yang disuruh?


قاعدة ٣٥-أَمْرُ بِالشَّيْءِ  يَسْتَلْزِمُ النَّهْيَ عَنْ ضِدَّهِ
Kaedah 35-Perintah supaya melakukan sesuatu bererti juga melarang daripada melakukan lawannya.


قاعدة ٣٦- اَلْأَرُ بِوَاحِدٍ مُبْهَمٍ مِنْ أَشْيَاءَ مُخْتَلِفَةٍ مُعَيَّنَةٍ، هَلْ يُوْجِبُ وَاحِدًا مِنْهَا عَلَى اسْتِوَاءٍ
Kaedah 36- Perintah supaya melakukan salah satu daripada beberapa perkara tertentu yang berlainan jenisnya secara tidak tentu, adakah setiap satu daripadanya sama saja daripada segi taraf kewajibannya?

قاعدة ٣٧- اَلأَمْرُ لِجَمَاعَةٍ يَقْتَضِي وُجُوْبَهُ عَلَى كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ إِلَّا لِدَلِيْلٍ
Kaedah 37-Perintah kepada sekumpulan orang menghendaki kewajibannya atas setiap orang daripada mereka, kecuali kalau ada dalil(yang mengkhususkan sesiapa daripada mereka).


قاععدة ٣٨- اَلْأَوْصَافُ الْمُخْتَصَّةُ بِالْإِنَاثِ إِنْ أُرِيْدَ بِهَا الْقُوَّةُ جُرَّدَتْ مِنَ التَّاءِ
Kaedah 38- kata sifat yang khusus dengan wanita akan ada ة marbuthah diakhirnya, jika sesuatu sifat yang khusus dengan wanita itu sedang ada padanya. Jika sifat itu hanya boleh ada saja .Pada nya kerana ia seorang wanita tetapi belum lagi ada, maka pada ketika itu  ة marbuthah dibuang dari akhirnya'

قعادة ٣٩- اَلْآيَاتُ  الَّتي تُوْهِمُ التَّعَارُضَ يُحْمَلُ كُلُّ نَوْعٍ مِنْهَا عَلَى مَا يَلِيْقُ بِهِ وَيُنًاسِبُ الْمَقَامَ، كُلٌّبِحَسْبِهِ
Kaedah 39-Ayat-ayat yang secara zahirnya menampakkan (semacam ada)pertentangan antara satu sama lain, perlulah dipakai dengan ma'na dan keadaan yang sesuai dan selayak dengan masing-masing daripadanya.



قعادة ٤٠- الْإِيْمَانُ بِظَاهِرِ البَّنْزِيْلِ فَرْضٌ، وَمَا عَدَاهُ  فَمَوْضُوْعٌ عَنَّا تَكَلُّفُ عِلْمِهِ إِذَا لَمْ تَأْتِ بِالْبَيَانِ  عَنْهُ دَلَالَةُ مِنْ كِتَابٍ أَوْ خَبَرٍ عَنْ رَسُوْلِ الله صلى عليه وسلم
Kaedah 40-Percaya kepada (ma'na yang)zahir (daripada ayat al-Qur'an adalah fardhu (wajib). Apa-apa yang tidak terdapat keterangan jelas tentangnya daripada al-Qur'an atau as-Sunnah, tidaklah wajib kita mengetahuinya.


قعادة ٤١- التَّقِيْبُ بِالْمَصْدَرِ يُفِيْدُ  التَّعْظِيْمَ أَوِ الذَّمَّ
Kaedah 41- Penyusulan (sesuatu fiil yang dibuang) dengan mashdar adalah untuk memberi ma'na kemuliaan atau kecelaan.


قعادة ٤٢- اَلتَّفْسِيْرُ بَعْدَ الْإِبْهَامِ يَدُلُّ عَلَى التَّهْوِيْلِ وَالتَّعْظِيْمِ
Kaedah 42-Penjelasan yang diberikan selepas menyebut sesuatu Perkara secara samar-samar dan tidak jelas
menunjukkan kedahsyatan dan kehebatannya.


قاعدة ٤٣- التَّقَدُّمُ فِي الذَّكْرِ لَا يَعْنِي التَّقَدُّمَ فِي الْوُقُوْعِ وَالْحُكْمِ
Kaedah 43-Tersebut dahulu tidak bererti berlaku dahulu dan tidak juga bererti kedudukannya terdahulu lebih utama.


قاعدة ٤٤- التَّكْرِيْرُ يَدُلُّ عَلَى الاِعْتِنَاءِ
Kaedah 44- Mengulangi sebut sesuatu menunjukkan kepentingannya.


قاعدة ٤٥- اَلتَّنْصِيْصُ عَلَى الشَّيْءِ لَا يَلْزَمُ مِنْهُ النَّفْيُ عَمَّا عَدَاهُ
Kaedah 45- Menyebutkan hukum dengan  terang bagi sesuatu (benda atau perkara)tidak menafikan hukum yang sama daripada selainnya. 


قاعدة ٤٦- التّوْكِيْدُ يَنْفَِي احْتِمَتلَ الْمِجَازِ
Kaedah 46-Adanya taukid (kata penguat) menghilangkan kemungkinan mu'akkad (sesuatu perkataan yang diperkuatkan dengan taukid) dipakai sebagai majaz (bahasa kiasan).


قاعدة ٤٧- اَلْجُمْلَةُ الاِسْمِيَّةُ تَدُلُّ عَلَى الدَّوَامِ وَالثُّبُوْتِ وَالْفِعْلِيَّةُ تَدُلُّ عَلَى التَّجَدُّدِ
Kaedah 47-Jumlah ismiyyah menunjukkan ma'na terus dan tetap. Jumlah fi'liyyah (pula) menunjukkan ma'na perubahan dan tidak tetap.



😃😃


قاعدة ٤٨- الْحُكْمُ الْمُعَلَّقُ عَلَى وَصْفٍ يَقْوَى بِقُوَّتِهِ وَيَنْقُصُ بِنَقْصِهِ
Kaedah 48- Hukum yang dikaitkan dengan sesuatu sifat, kuat dan lemahnya bergantung kepada (kuat dan lemahnya) sifat yang dikaitkan dengannya.



قاعدة ٤٩٠- الشَّرْطُ لَا يَقْتَضِي جَوَازَ الْوُقِوْعِ
Kaedah 49-Syarat (yang disebut untuk sesuatu perkara) tidak semestinya menghendaki (bererti) keharusan berlakunya.
Keterangan: Menggantung sesuatu perkara dengan syarat tertentu tidak semestinya bererti syarat itu memang wujud dan mungkin berlaku. Adakalanya sesuatu perkara
dikaitkan dengan sesuatu yang memang mustahil dan tidak mungkin berlaku.


قاعدة ٥٠ - اَلشَّيْءُ الْوَاحِدّ إِذَا ذُكِرَ بِصِفَتَيْنِ مُتَلِفَيْنِ جَازَ عَطْفُ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى، تَنْزِيْلًا لِتَغَايُرِ الذَّوَاتِ
Kaedah 50- Sesuatu benda atau perkara apabila disebutkan dengan dua sifat yang berbeza, harus salah satu daripada sifatnya itu di'athafkan kepada sifatnya yang satu lagi, dengan anggapan sifat yang berbeza itu sebagai zat yang berbeza.


قاعده ٥١-  اَلصَّفَةُ وَقَعَتْ لِلنَّكِرَةِ فَهِيَ مُخَصِّصَةٌ وَإِنْ جَاءَتْ لِلْمَعْرِفَةِ فَهِيَ مُوَضِِحَةٌ
Kaedah 51- Sifat bagi isim nakirah mentakhsiskan(ma' na)nya. Jika ia menjadi sifat bagi isim ma'rifah,maka ia menerangkan  (ma' na)nya.


قاعدة ٥٢- الْعِبْرَةُ بِعُمُومِ اللَّفْظِ لَا بِخُصُصِ السٌَبَبِ
Kaedah 52- Yang dikira ialah umum lafaz(ayat), bukan sebab (turun)nya yang khusus.


قاعدة ٥٣  العَطْفُ(بالْوَاوِ)يَقْتَضِي الْمُغَايَرَةَ بَيْنَ الْمَعْطُوفِ وَالْمَعْطُوْفِ عَلَيْهِ مَعَ اشْتِرَاكِهِمَا فِى الْحُكْمِ الَّذِيْ ذُكِرَ لَهُمَا
Kaedah 53- Athaf(dengan و)mengkehendaki ada kelainan dan perbezaan diantara ma'thuf dan ma'thuf'alaih,walaupun kedua2nya berkongsi pada perkara yg disebutkan untuk kedua2nya.



قاعده ٥٤  أَلْفَاظُ الشَّارِعِ مَحْمُوْلَةٌ عَلَى الْمَعَانِي الشَّرْعِيَّةِ فَإِنْ لَمْ
 تَكُنْ فَالْعُرْفِيَّةِ، فَإِنْ لَمْ تَكُنْ فَاللُّغَوِيَّةِ
Kaedah 54- Nas2 syari' dipakai menurut makna syariah.Jika tidak ,maka menurut makna uruf .Jika itupun tidak maka menurut makna bahasa.


قاعدة ٥٥ الْمُحتَرَزَاتُ فِي الْقُرْآنِ تَقَعُ فِي كُلِّ الْمَوَاضِعِ عِنْدَ الْحَاجَةِ   إِلَيْهَا
Kaedah 55- Kemungkinanan-kemungkinan salah faham di dalam mana-mana ayat al-Qur'an akan dihilangkan bila perlu.
Keterangan: Apabila terdapat kemungkinan salah faham
Qur'an, maka pasti akan ada sesuatu yang menghilangkannya.
Ia tidak akan dibiarkan begitu saja dalam keadaan mengelirukan.


قاعدة  ٥٦ اَلنَّيُ الْمَقْصُودُ بِهِ الْمَدْحُ لَا بُدَّ مِنْ أَنْ يَكُوْ مُتَضَمِّنًا لِإِثْبَاتِ كَمَالِ ضِدِّهِ
Kaedah tafsir 56-Penafian yg bermaksud pujian semestinya mengandungi  lawan yg dinafikan dalam keadaan yg paling sempurna.
Keterangan: Apabila dinafikan sesuatu daripada seseorang atau sesuatu yang lain dengan maksud memujinya, maka ia bererti lawan bagi sesuatu yang dinafikan adalah
paling sempurna ada padanya.


قاعدة ٥٧ اَلْفِعْلُ فِي سِيَاقِ النَّفْيِ وَمَا فِي مَعْنَاهُ يُفِيْدُ الْعُمُوْمَ
Kaedah 57-  Fiil yg terletak dihalaman nafi atau mulhaqaatnya memberi erti umum


قاعدة ٥٨  النَّكِرةُ إِذَا تَكَرَّرَتْ دَلَّتْ عَلَى التَّعَدَّدِ بِخَلَافِ ابْمَعْرِفَةِ
Kaedah 58-(Isim)Nakirah apabila berulang, menunjukkan beberapa, berbeza dengan ma'rifah.



قاعدة  ٥٩- اَلنَّكِرَةِ فِي سِيَاقِ الْإِثْبَاتِ لَا تَعُمُّ إِلَّا إِذَا أُضِيْفَ إِلَيْهَا كُلٌّ أَوْ كَانَتْ فِي سِيَاقِ الاِمْتِنَانِ

Kaedah 59- (Isim) Nakirah di halaman itsbat tidak memberi ma'na umum, kecuali apabila diidhafatkan kepadanya lafaz كل atau ia berada dalam ayat yang menyatakan ni'mat (maka pada ketika itu ia memberi erti umum).


قاعدة ٦٠ النَّهْيُ عَنِ اللَّازِمِ أَبْلَغُ فِي الدَّلَالَةِ عَلَى النَّهْيُ عَنِ الْمَلْزُمِ مِنَ النَّهْيِ عَنِ الْمَلْزُمِ اِبْتِدَاءً
Kaedah 60-  Larangan daripada perkara yang boleh membawa kepada sesuatu lebih mendalam ertinya daripada larangan daripada sesuatu itu sendiri awal-awal lagi.


قاعدة  ٦١ إِيْرَادُ الْإِنْشَاءِ بِصِيْغَةِ الْخَبَرِ أَبْلَغُ مِنْ إِيْرَادِهِ بِصِغَةِ الْإِنْشَاءِ
Kaedah 61-  Ma'na insya' (suruh, larang, doa
dan lain-lain) yang disampaikan
dengan lafaz khabar (خبرية لفظا إنشائية معنا)lebih mendalam ertinya
daripada menyampaikannya
dengan lafaz insya' sendiri.


قاعدة ٦٢   بَعْضُ الْأَسْمَا الْوَارِدَةِ فِي الْقُرْآنِ إِذَا أُفْرِدَ دَلَّ عَلَى الْمَعْنَى الْمُنَاسِبِ لَهُ ، وَإِذَا  قُرِنَ مَعَ غَيْرِهِ دَلَّ عَلَى بَعْضِ الْمَعْنِى  ، وَدَلَّ مَا قُرِنَ مَعَهُ عَلَى بَاقِيْهِ
Kaedah 62-Sesetengah kata nama di dalam al-Qur'an apabila disebut secara berasingan akan memberi erti yang sesuai dengannya. Apabila ia disertakan dengan kata nama yang lain, ia hanya menunjukkan sebahagian daripada ma'nanya sahaja. Ma'nanya yang sebahagian lagi pula diberikan oleh kata nama yang disertakan bersamanya.

قاعدة ٦٣ تُحْمَلُ نُصُوْصُ الْكِتَابِ عَلَى مَعْهُوْدِ الْأُمِّيِّنَ فِي الْخِطَابِ
Kaedah 63-  Ma'na nas-nas al-Qur'an hendaklah dipakai menurut apa yang ma'lum di kalangan orang orang 'Arab dalam percakapan mereka.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan