Halaman

Sabtu, Oktober 02, 2021

Sahih Al Bukhari (Bahagian 1 402-)

Sahih Al Bukhari (Bahagian 1 402-)

باب خَوْفِ الْمُؤْمِنِ مِنْ أَنْ يَحْبَطَ عَمَلُهُ وَهُوَ لاَ يَشْعُرُ: 
وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ التَّيْمِيُّ مَا عَرَضْتُ قَوْلِي عَلَى عَمَلِي إِلاَّ خَشِيتُ أَنْ أَكُونَ مُكَذَّبًا. 
وَقَالَ ابْنُ أَبِي مُلَيْكَةَ أَدْرَكْتُ ثَلاَثِينَ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كُلُّهُمْ يَخَافُ النِّفَاقَ عَلَى نَفْسِهِ، مَا مِنْهُمْ أَحَدٌ يَقُولُ إِنَّهُ عَلَى إِيمَانِ جِبْرِيلَ وَمِيكَائِيلَ.  
وَيُذْكَرُ عَنِ الْحَسَنِ مَا خَافَهُ إِلاَّ مُؤْمِنٌ، وَلاَ أَمِنَهُ إِلاَّ مُنَافِقٌ. وَمَا يُحْذَرُ مِنَ الإِصْرَارِ عَلَى النِّفَاقِ وَالْعِصْيَانِ مِنْ غَيْرِ تَوْبَةٍ لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ}

37.Bab Kebimbangan  orang mu'min akan terhapus amalannya  tidak sedar .  

________________
bin Sirin sahaja. Imam Bukhari seolah-olahnya mahu menyatakan pegangan sebenar beliau dalam menerima riwayat ini ialah Muhammad bin Sirin.

Imam Bukhari mengemukakan riwayat mutaba'ah 'Utsman al-Mu'adzzin dengan menyebutkan perkataan di akhirnya adalah untuk menyatakan riwayat mutaba'ah itu lafaznya tidak seratus peratus sama dengan riwayat al-Manjufi yang telah dikemukakannya sebagai riwayat usul. Memang benar ia tidak sama, kerana Abu Nu'aim di dalam Mustakhrajnya mengemukakan riwayat 'Utsman al-Mu'adzzin dengan lafaz فلزمها di tempat perkataan وكان معه yang terdapat di dalam riwayat al-Manjufi. Di tempat rangkai kata حتى يفرغ من دفنها (sehingga ia selesai mengebumikannya) pula tersebut (sehingga ia dikebumikan), dan di tempat فإنه يرجع بقيراط (maka sesesungguhnya ia kembali dengan membawa satu qirath) pula tersebut (maka ia mendapat satu qirath). Adapun yang lain-lain, maka sama semuanya.

³²⁹ Perkaitan dan kesinambungan bab ini dengan bab sebelumnya terletak pada menyembahyangkan jenazah dan mengiringinya memanglah mendatangkan pahala yang amat besar. Tetapi ia baru diperolehi seseorang apabila dilakukan dengan penuh keimanan dan keikhlasan. la dilakukan kerana Allah semata-mata, bukan kerana apa-apa kepentingan duniawi. Bab ini pula menyatakan bahawa kadang-kadang ketika seseorang melakukan sesuatu amalan atau setelah ia melakukannya, rupa-rupanya ada sesuatu yang menyebabkan ia tidak mendapat langsung pahala yang dijanjikan, atau kalau dapat pun, maka tidak sepenuhnya. la berlaku tanpa disedarinya. Oleh itu perlu sekali orang yang melakukan sesuatu ibadat atau amal saleh berwaspada dan mengelak diri daripada perkara-perkara yang boleh membatalkan dan mensiasiakan pahala amalan-amalannya. Tajuk bab ini sebenamya mengandungi dua bahagian utama. Pertamanya ialah:  خَوْفِ الْمُؤْمِنِ مِنْ أَنْ يَحْبَطَ عَمَلُهُ وَهُوَ لاَ يَشْعُرُ:  (Kebimbangan Orang Mu'min Akan Terhapus Amalannya Dalam Keadaan Dia Tidak Sedar). Dan keduanya ialah: مَا يُحْذَرُ مِنَ الإصْرَارِ عَلَى النِّفَاقِ وَالْعِصْيَانِ مِنْ غَيْرِ تِوْبَةِ
(Ancaman Daripada Terus Berperang Dan Melakukan Kederhakaan Tanpa Bertaubat). Untuk membuktikan kebenaran bahagian pertama bab, Imam Bukhari

402

Tiada ulasan:

Catat Ulasan