Sabtu, Oktober 02, 2021

Sahih Al Bukhari (Bahagian 1 403)

Sahih Al Bukhari (Bahagian 1 403)
______
mengemukakan kata-kata Ibrahim at-Taimi dan Iain-Iain. Untuk membuktikan kebenaran bahagiann kedua pula beliau mengemukakan dua hadits di bawah bab ini. Oleh kerana tidak ada tersebut dengan jelas di dalam kedua-dua hadits yang dikemukakan ma'na terus berperang dan melakukan kederhakaan tanpa bertaubat, Imam Bukhari cuba menampungnya dengan mengemukakan firman Allah yang bermaksud: Dan mereka tidak berterusan atas apa yang mereka lakukan dalam keadaan mereka sedar.

Tujuan utama Imam Bukhari mengadakan bab ini ialah untuk menolak dan membantah fahaman golongan Murji'ah. Tetapi caranya berbeza daripada bab-bab yang lalu. Di dalam bab-bab yang lalu Imam Bukhari menyatakan perkara-perkara yang menyempurnakan iman dan Islam seseorang. Menerusi bab ini pula beliau menyatakan perkara-perkara yang merosak dan membahayakan iman dan Islamnya.

Golongan Murji'ah berpendapat, amalan baik tidak memberi apa-apa erti pun kepada iman. Amalan bukan juzu' sebenar iman dan bukan juga juzu' penyempurnanya. Hingga kepada bab اتباع الجنائز terus menerus Imam Bukhari mengadakan sekian banyak bab yang diakhiri dengan kata  من الإسلام ،من الإيمان atau من الدين untuk membuktikan betapa banyaknya amalan-amalan yang merupakan juzu' (komponen) iman yang sempurna dan iman menjadi sempurna dengannya. Iman menjadi subur, bertambah dan berseri kerananya. Menerusi bab ini pula Imam Bukhari mengkritik golongan Murji'ah dari sudut yang Iain, iaitu dari sudut perkara-perkara yang boleh menghapus dan merosakkan pahala amalan-amalan. Ini kerana golongan itu juga berpendapat, dalam keadaan seseorang telah beriman apa pun amalan ma'shiat yang dilakukannya tidak akan menjejaskan imannya. Imam Bukhari membuktikan bahawa amalan ma'shiat memang membahayakan iman. Kalau ma'shiat tidak membahaya dan menjejaskan iman, kenapa Allah berfirman: إن تحبط أعمالكم (jangan sampai amalan baikmu terhapus)? Ini menunjukkan amalan baik seseorang boleh rosak kerana ma'shiat. Kadang-kadang ma'shiat yang dilakukannya secara berterusan tanpa diiringi taubat boleh membawanya kepada kekufuran.

Orang mukmin sepatutnya sentiasa berwaspada dan berasa takut akan terhapus amalan kebaikannya dengan sia-sia tanpa disedarinya. Inilah yang tersebut di dalam bahagian pertama tajuk bab ini: خَوْفِ الْمُؤْمِنِ مِنْ أَنْ يَحْبَطَ عَمَلُهُ وَهُوَ لاَ يَشْعُرُ:(Kebimbangan Orang Mu'min Akan Terhapus
Amalannya Dalam Keadaan Dia Tidak Sedar). la sebenarnya merupakan inti sari daripada firman Allah berikut:
Al-Hujurat 49:2
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَرْفَعُوٓا۟ أَصْوَٰتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ ٱلنَّبِىِّ وَلَا تَجْهَرُوا۟ لَهُۥ بِٱلْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَٰلُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ 
Bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengangkat suaramu melebihi suara Nabi dan janganlah kamu berkata kepadanya dengan suara yang keras, sebagaimana kerasnya suara sebahagian kamu terhadap sebahagian yang Iain, supaya tidak terhapus (pahala) amalanmu dalam keadaan kamu tidak sedar. (al-Hujuraat:2).

Menerusi ayat ini Allah mengajar dan membimbing manusia agar beradab sopan dengan RasulNya. Mereka diajar agar tidak mengangkat suara ketika bercakap dengan Baginda dan tidak mengeraskan suara terhadapnya, sebagaimana mereka mengeraskan suara ketika bercakap dengan orang-orang Iain. Kerana dengan berkelakuan begitu amalan-amalan kebaikan yang telah dilakukan mungkin terhapus dan hilang sia-sia tanpa disedari. Kadang-kadang sesuatu perkara atau benda itu kelihatan kecil sahaja, tetapi ia sangat membahayakan dan boleh

403

Tiada ulasan:

Catat Ulasan