Isnin, Oktober 04, 2021

Sahih Al Bukhari (Bahagian 1 412)

Sahih Al Bukhari (Bahagian 1 412)

٣٨.باب سُؤَالِ جِبْرِيلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الإِيمَانِ وَالإِسْلاَمِ وَالإِحْسَانِ وَعِلْمِ السَّاعَةِ: 
وَبَيَانِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَهُ ثُمَّ قَالَ: ((جَاءَ جِبْرِيلُ- عَلَيْهِ السَّلاَمُ- يُعَلِّمُكُمْ دِينَكُمْ)). فَجَعَلَ ذَلِكَ كُلَّهُ دِينًا، وَمَا بَيَّنَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِوَفْدِ عَبْدِ الْقَيْسِ مِنَ الإِيمَانِ، وَقَوْلِهِ تَعَالَى: {وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ}. 

38—Bab: Jibril Bertanya nabi s.a.w. Tentang Iman, Islam, Ihsan (Dan Pengetahuan Tentang Qiamat, Serta keterangan nabi s.a.w. Kepadanya. Kemudian Baginda Bersabda: "Jibril Datang untuk mengajarkan Kepadamu Agamamu. Disebutnya semua Itu Sebagai Agama, Dan (Bab) Penjelasan nabi s.a.w. Kepada Rombongan  Abdul Qais Tentang Iman. Dan (Bab) fiman Allah:d-a p-:-à'l ¿sa' (Sesiapa mencari Selain Islam Sebagai Agama, Niscaya la Sama Sekali Tidak Akan (Diterima Daripadanya).³⁴⁶

_______
diharuskan hanyalah tuntutan hak yang mencetuskan keadaan hingar-bangar, ketegangan dan pergaduhan. Itulah yang telah berlaku kepada dua orang sahabat berkenaan.


³⁴⁶ Syeikhul Hind Maulana Mahmudul Hasan di dalam Tarajim Abwabnya menulis: "Imam Bukhari menyebutkan tiga perkara di dalam tajuk bab ke-38 ini. Pertama, soalan Jibril, ada empat kesemuanya. Nabi s.a.w. telah menjawab kesemua soalannya di dalam hadits ke-50 di bawah bab ini. Kedua, perintah Nabi s.a.w. kepada kumpulan 'Abdil Qais supaya beriman dan huraian Baginda tentang iman kepada mereka. Ketiga, tentang firman Allah s.w.t. yang bermaksud: Sesiapa mencari selain Islam sebagai agama, niscaya ia sama sekali tidak akan diterima daripadanya." Tujuan Bukhari mengemukakan perkara pertama telah dinayatakan oleh beliau sendiri bahawa: "Nabi s.a,w. menyebutkan semuanya itu (sebagai) sebahagian daripada iman. Maksudnya ialah segala usul, furu', 'aqidah, amalan, iman, Islam, ikhlas, budi pekerti mulia dan lain-lain semuanya tennasuk dalam agama. Dan semuanya juga merupakan iman dalam erti katanya yang luas, Perkara pertama inilah yang paling utama daripada tiga perkara yang disebut beliau di dalam tajuk bab ini, dan ia merupakan maksud sebenar Bukhari. Kerananyalah Bukhari mengemukakan hadits ke-50 di bawah tajuk bab ini. Malah semua perkara yang telah tersebut di dalam bab-bab yang lalu termasuk di bawah bab ini di samping beberapa perkara lain. Iman yang dimaksudkan di dalam hadits ke-50 di bawah bab ini ialah membenarkan dengan hati. Maksud sabda Rasulullah s.a.w: pula ialah mentauhidkan Tuhan dengan lidah. Dengan itu 'termasuklah juga di dalamnya kalimah syahadah sebagaimana ditegaskan oleh al-'Allamah asSindi. Semua perkara tersebut itu di dalam hadits 'Abdil Qais dinamakan imam Dan di dalam firman Allah berkenaan pula, Islam dikatakan agama (sebenar). Maka berdasarkan nas-nas itu, perkataan Islam, iman dan agama boleh digunakan untuk satu sama lain. Para Salaf memang suka

412

Tiada ulasan:

Catat Ulasan