Sabtu, Disember 25, 2021

Tafsir nota baca 0008(0155-0157)s

Tafsir nota baca 0008(0155-0157)s

Al-Baqarah 2:137
فَإِنْ ءَامَنُوا۟ بِمِثْلِ مَآ ءَامَنتُم بِهِۦ فَقَدِ ٱهْتَدَوا۟ۖ وَّإِن تَوَلَّوْا۟ فَإِنَّمَا هُمْ فِى شِقَاقٍۖ فَسَيَكْفِيكَهُمُ ٱللَّهُۚ وَهُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْعَلِيمُ 
Al-Baqarah 2:138
صِبْغَةَ ٱللَّهِۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ ٱللَّهِ صِبْغَةًۖ وَنَحْنُ لَهُۥ عَٰبِدُونَ 
Al-Baqarah 2:139

قُلْ أَتُحَآجُّونَنَا فِى ٱللَّهِ وَهُوَ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ وَلَنَآ أَعْمَٰلُنَا وَلَكُمْ أَعْمَٰلُكُمْ وَنَحْنُ لَهُۥ مُخْلِصُونَ 
Al-Baqarah 2:140

أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْرَٰهِۦمَ وَإِسْمَٰعِيلَ وَإِسْحَٰقَ وَيَعْقُوبَ وَٱلْأَسْبَاطَ كَانُوا۟ هُودًا أَوْ نَصَٰرَىٰۗ قُلْ ءَأَنتُمْ أَعْلَمُ أَمِ ٱللَّهُۗ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن كَتَمَ شَهَٰدَةً عِندَهُۥ مِنَ ٱللَّهِۗ وَمَا ٱللَّهُ بِغَٰفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ 
Maka jika mereka telah beriman sebagaimana yang kamu imani, sungguh, mereka telah mendapat petunjuk. Tetapi jika mereka berpaling, sesungguhnya mereka berada dalam permusuhan (denganmu), maka Allah mencukupkan engkau (Muhammad) terhadap mereka (dengan pertolongan-Nya). Dan Dia Maha Mendengar, Maha Mengetahui.²¹⁹
(Ambillah) celupan Allah (ugama Allah); dan siapakah yang lebih baik celupannya daripada Allah? Dan kepadaNyalah kami menyembah.²²⁰ [138].
Katakanlah: "Apakah kamu hendak berdebat dengan kami tentang Allah, sedangkan Dia adalah Tuhan kami dan Tuhan kamu. Kami memperolehi balasan dari amalan-amalan kami, dan kamu memperolehi balasan dari amalanamalan kamu dan kami hanya taat dengan ikhlas kepadaNya. [ 139].
Atau apakah kamu (wahai orang-orang Yahudi dan Nasrani) mahu mengatakan bahawa Ibrahim, Isma'il, Ishaq. Ya'qub dan anak cucunya, adalah penganut agama Yahudi atau Nasrani? Katakanlah: "Siapakah yang lebih mengetahui, kamu atau Allah?”²²¹ dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan kesaksian yang telah diberikan Allah kepadanya?²²² Dan Allah sekali-kali tidak lalai dari apa yang dilakukan kamu. [140].

Itulah satu umat yang telah berlalu; mereka memperolehi apa yang mereka usahakan dan kamu memperolehi apa yang kamu usahakan. Dan kamu tidak dipenanggungjawabkan terhadap apa yang dilakukan mereka.²²³ [141].


______

²¹⁹ Di tempat Iain Dia berfirman:
Ta Ha 20:7وَإِن تَجْهَرْ بِٱلْقَوْلِ فَإِنَّهُۥ يَعْلَمُ ٱلسِّرَّ وَأَخْفَى 
Bermaksud: Dan jika engkau menyaringkan suara dengan doa permohonanmu, (maka yang demikian tidaklah perlu), kerana sesungguhnya Allah mengetahui segala rahsia dan segala yang tersembunyi. (Thaha:7).


²²⁰ Tidak seperti kamu. sekali kamu menyembah Allah, sekali pula kamu menyembah 'Isa dan 'Uzair.

²²¹Tentulah Allah yang lebih mengetahui. Dia menceritakan kepada kami tentang agama anutannya bahawa Ibrahim adalah seorang ahli tauhid, dia bukan Yahudi dan bukan juga Kristian- Lihat firmanNya ini:

Aal-e-Imran 3:67
مَا كَانَ إِبْرَٰهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَٰكِن كَانَ حَنِيفًا مُّسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ ٱلْمُشْرِكِينَ 
Bermaksud: Bukanlah (Nabi) Ibrahim itü seorang penganut agama Yahudi dan bukan juga dia seorang penganut agama Kristian. tetapi dia seorang yang tetap di atas dasar Tauhid sebagai seorang Muslim yang taat dan berserah bulat-bulat kepada Allah), dan dia juga bukanlah dari golongan orang-orang musyik. (Aali Imraan 67)

Kamu pula memasukkan ke dalam agamamu sesuatu yang tidak terdapat dalam agama anutan Ibrahim a.s. Allah telah berfirman tentang kamu begini:

At-Taubah 9:30
وَقَالَتِ ٱلْيَهُودُ عُزَيْرٌ ٱبْنُ ٱللَّهِ وَقَالَتِ ٱلنَّصَٰرَى ٱلْمَسِيحُ ٱبْنُ ٱللَّهِۖ ذَٰلِكَ قَوْلُهُم بِأَفْوَٰهِهِمْۖ يُضَٰهِـُٔونَ قَوْلَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ مِن قَبْلُۚ قَٰتَلَهُمُ ٱللَّهُۚ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ 
Bemaksud: Dan oranğ-orang Yahudi berkata: "Uzair ialah anak dan orang-orang Nasrani (pula) berkata: Al-Masih ialah anak Allah". Demikianlah perkataan mereka dengan mulut mereka sendiri. mereka meninggalkan perkataan orang-orang kafir yang terdahulu; mereka dilaknat Allah. Bagaimana mereka boleh berpaling sampai begitu dari kebenaran? (at-Taubah:30).

²²²Bahawa Nabi Ibrahim adalah seorang ahli tauhid sejati dan dia adalah penentang tegar kesyirikan.


²²³ Sesuai dengan prinsip keadilan yang ditetapkan oleh Allah di dalam al-Qur'an, bahawa:

Fatir 35:18
وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰۚ وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَىٰ حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَىْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰٓۗ إِنَّمَا تُنذِرُ ٱلَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِٱلْغَيْبِ وَأَقَامُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَۚ وَمَن تَزَكَّىٰ فَإِنَّمَا يَتَزَكَّىٰ لِنَفْسِهِۦۚ وَإِلَى ٱللَّهِ ٱلْمَصِيرُ 
Bermaksud: Dan (ketahuilah), seseorang pemikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain dan jika seseorang yang berat tanggungannya (dengan dosa), memanggil (orang lain) untuk menolong memikul sama bebanan itil, tidaklah akan dapat dipikul sedikitpun daripadanya, walaupun orang yang diminta pertolongannya itü dari kerabatnya sendiri. Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) hanyalah memberi peringatan kepada orang-orang yang takut (melanggar hukum-hukum) Tuhan semasa mereka tidak dilihat orang dan semasa mereka tidak melihat azab Tuhân, serta mereka mendirikan sembahyang dan sesiapa yang membersihkan dirinya (dari segala yang dilarang) maka sesungguhnya dia melakukan pembersihan itü untuk kebaikan dirinya sendiri dan (ingatlah), kepada Allah jualah tempat kembali(mu). (Faathir:18),

An-Najm 53:39 وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَٰنِ إِلَّا مَا سَعَىٰ 
Bermaksud: Dan sesungguhnya seseorang manusia itü tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya. (an-Najm:39).


Tiada ulasan:

Catat Ulasan