Ahad, Mac 06, 2022

Tafsir nota baca 0010(0198-0203)s

Tafsir nota baca 0010(0198-0203)s

Tafsir nota 0010(0199)
Al-Baqarah 2:189
يَسْـَٔلُونَكَ عَنِ ٱلْأَهِلَّةِۖ قُلْ هِىَ مَوَٰقِيتُ لِلنَّاسِ وَٱلْحَجِّۗ وَلَيْسَ ٱلْبِرُّ بِأَن تَأْتُوا۟ ٱلْبُيُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَٰكِنَّ ٱلْبِرَّ مَنِ ٱتَّقَىٰۗ وَأْتُوا۟ ٱلْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَٰبِهَاۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ 
Al-Baqarah 2:190
وَقَٰتِلُوا۟ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ ٱلَّذِينَ يُقَٰتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوٓا۟ۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ ٱلْمُعْتَدِينَ 

Al-Baqarah 2:191
وَٱقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْۚ وَٱلْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ ٱلْقَتْلِۚ وَلَا تُقَٰتِلُوهُمْ عِندَ ٱلْمَسْجِدِ ٱلْحَرَامِ حَتَّىٰ يُقَٰتِلُوكُمْ فِيهِۖ فَإِن قَٰتَلُوكُمْ فَٱقْتُلُوهُمْۗ كَذَٰلِكَ جَزَآءُ ٱلْكَٰفِرِينَ 
Al-Baqarah 2:192
فَإِنِ ٱنتَهَوْا۟ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ 
Al-Baqarah 2:193
وَقَٰتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ ٱلدِّينُ لِلَّهِۖ فَإِنِ ٱنتَهَوْا۟ فَلَا عُدْوَٰنَ إِلَّا عَلَى ٱلظَّٰلِمِينَ 


Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai (peredaran) anakanak bulan. Katakanlah: "(peredaran) anak-anak bulan itu menandakan waktuwaktu (urusan dan amalan) untuk manusia,³⁰⁶ khasnya (untuk) 'ibadat Haji.³⁰⁷ Dan kebaktian itu bukanlah memasuki rumah dari belakangnya (ketika kamu berihram)³⁰⁸ tetapi kebaktian itu ialah perbuatan orang yang bertaqwa;³⁰⁹ dan
masuklah ke rumah-rumah melalui pintunya,³¹⁰ serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya." [189]

Dan perangilah di jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu,³¹¹ dan janganlah kamu melampaui batas (yang telah ditentukan)³¹² kerana sesungguhnya Allah tidak suka kupada orang-orang yang melampaui batas. [190].

Dan bunuhlah mereka (musuh yang memerangi kamu) di mana sahaja kamu dapati mereka, dan usirlah mereka dari tempat yang mereka telah mengusir kamu dan (ingatlah bahawa angkara) fitnah itu³¹⁴ Iebih buruk dari pembunuhan³¹⁵ dan janganlah kamu memerangi mereka di sekitar Masjid Al-Haraam sehingga mereka memerangi kamu di situ. Oleh itu, kalau mereka memerangi kamu (di situ), maka bunuhlah mereka. Demikianlah balasan bagi orang-orang yang kafir. [191].

Kemudian jika mereka berhenti ³¹⁶ maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. [192].

Dan perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah (kekufuran dan kesyirikan di Mekah), dan (sehingga) menjadilah ugama itu semata-mata kerana Allah.³¹⁷ Kemudian jika mereka berhenti (daripada melakukan fitnah dan kerosakan), maka tidaklah ada hukuman lagi melainkan terhadap orang-orang yang zalim.³¹⁸ [193].


____________________
³⁰⁶ Allah berfirman: Yunus 10:5
هُوَ ٱلَّذِى جَعَلَ ٱلشَّمْسَ ضِيَآءً وَٱلْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُۥ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا۟ عَدَدَ ٱلسِّنِينَ وَٱلْحِسَابَۚ مَا خَلَقَ ٱللَّهُ ذَٰلِكَ إِلَّا بِٱلْحَقِّۚ يُفَصِّلُ ٱلْءَايَٰتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ 
Bermaksud: Dialah yang menjadikan matahari bersinar-sinar (terang-benderang) dan bulan bercahaya. dan Dialah yang menentukan perjalanan tiap-tiap satu itu (berpindah-randah) pada tempat-tempat peredarannya (masing-masing) supaya kamu dapat mengetahui bilangan tahun dan kiraan masa. Allah tidak menjadikan semuanya iłu melainkan dengan adanya faedah dan gunanya yang sebenar. Allah menjelaskan ayat-ayatNya (tanda-tanda kebesaranNya) satu persatu kepada kaum yang mahu mengetahui (hikmat sesuatu yang dijadikanNya). 

³⁰⁷ Allah berfirman:Al-Baqarah 2:197
ٱلْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَٰتٌۚ فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ ٱلْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِى ٱلْحَجِّۗ وَمَا تَفْعَلُوا۟ مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ ٱللَّهُۗ وَتَزَوَّدُوا۟ فَإِنَّ خَيْرَ ٱلزَّادِ ٱلتَّقْوَىٰۚ وَٱتَّقُونِ يَٰٓأُو۟لِى ٱلْأَلْبَٰبِ 
Bermaksud: (Musim) Haji adalah beberapa bulan yang dima'lumi. Oleh yang demikian, sesiapa yang telah mewajibkan dirinya (dengan niat) mengerjakan ibadat Haji itu, maka (ia) tidak boleh mencampuri isteri, tidak boleh membuat dan tidak boleh bertengkar dalam masa mengerjakan 'ibadat Haji. Dan apa jua kebaikan yang kamu kerjakan, Allah mengetahuinya; dan hendaklah kamu membawa bekal(dengan secukupnya) kerana sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah memelihara diri (dari keaiban meminta sedekah); dan bertaqwalah kepadaKu wahai orang-orang yang berakal (yang dapat memikir dan memahaminya). 

³⁰⁸ Memasuki rumah dari belakangnya sama ada ketika berihram atau tidak adalah harus. Bukan dari belakang sahaja diharuskan, malah dari sisi atau bumbung rumah
sekalipun. Allah s.w.t. menafikan kebaktian bukan semata-mata kerana memasuki rumah dari belakang, tetapi kerana ia dianggap sebagai suatu  ibadat dan kebaktian. Anggapan itulah yang salah di sisi syariat. Kerana ia sudah jadi bid'ah dalam agama. Apa yang dapat difahami daripada firman Allah ini ialah menganggap sesuatu yang harus sebagai suatu kebaktian dan 'ibadat juga merupakan bid'ah.

³⁰⁹  Tidak diperincikan di sini perbuatan orang yang bertaqwa itu, tetapi ia telah disebutkan pada ayat berikut:

Al-Baqarah 2:177
لَّيْسَ ٱلْبِرَّ أَن تُوَلُّوا۟ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ ٱلْمَشْرِقِ وَٱلْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ ٱلْبِرَّ مَنْ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِ وَٱلْمَلَٰٓئِكَةِ وَٱلْكِتَٰبِ وَٱلنَّبِيِّۦنَ وَءَاتَى ٱلْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِۦ ذَوِى ٱلْقُرْبَىٰ وَٱلْيَتَٰمَىٰ وَٱلْمَسَٰكِينَ وَٱبْنَ ٱلسَّبِيلِ وَٱلسَّآئِلِينَ وَفِى ٱلرِّقَابِ وَأَقَامَ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَى ٱلزَّكَوٰةَ وَٱلْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَٰهَدُوا۟ۖ وَٱلصَّٰبِرِينَ فِى ٱلْبَأْسَآءِ وَٱلضَّرَّآءِ وَحِينَ ٱلْبَأْسِۗ أُو۟لَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ صَدَقُوا۟ۖ وَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُتَّقُونَ 
Bermaksud: Kebaktian itu bukanlah hanya dengan kamu menghalakan mukamu ke arah timur dan barat, tetapi orang-orang yang benar-benar berbakti ialah yang beriman kepada Allah, hari kemudian, para malaikat, Kitab-kitab Suci dan para nabi. di samping memberikan harta yang disayanginya kepada kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, orang-orang musafir (yang memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang meminta bantuan; dan untuk (memerdekakan) hamba sahaya. (Orang-orang yang benar-benar berbakti juga ialah) yang mendirikan shalat, mengeluarkan zakat; menepati janji apabila berjanji, dan (mereka juga adalah) orang-orang yang sabar menghadapi kesempitan dan penderitaan dan (sabar) dalam masa peperangan. Merekalah orang-orang yang benar-benar berbakti; dan merekalah orangorang yang benar-benar bertaqwa.

³¹⁰   Maksudnya ialah segala perkara hendaklah dilakukan menurut cara yang sah, wajar dan betul. Manusia tidak sepatutnya berbuat sesuatu sesuka hati dan sewenang-wenang.

³¹¹ Dua perkara yang disebutkan oleh Allah di sini sebagai syarat bagi melaksanakan perintahNya supaya berperang. Pertama: Perang itu hendaklah perang di jalan Allah iaitu perang semata-mata kerana mempertahankan dan menegakkan agama Allah. Tidak ada maksud Iain selain itu. Hukum dan ketetapan Allah berhubung dengan perang pula hendaklah diikuti sepenuhnya. 
Kedua: Perang itu hendaklah dengan orang-orang yang memerangi kita (orang-orang Islam) atau orang-orang yang terlibat dalam memerangi kita. Adapun orang-orang yang tidak terlibat dengan perang, maka tidak dibenarkan memeranginya. Termasuklah dalam orang-orang yang tidak terlibat dengan perang itu kanak-kanak, wanita, orang-orang sakit. orang-orang yang terlalu tua dan ahli-ahli  ibadat. Kecuali kalau mereka juga terlibat. Sunnah Nabi s.a.w. memperincikan lagi dua syarat tersebut dengan sejelas-jelasnya.

³¹² berhubung dengan peperangan, seperti genjatan senjata, perdamaian dan Iain-lain.Kerana Allah berfirman:
Al-Anfal 8:61
وَإِن جَنَحُوا۟ لِلسَّلْمِ فَٱجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى ٱللَّهِۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْعَلِيمُ 
Bermaksud: Dan jika mereka (pihak musuh) cenderung kepada perdamaian, maka engkau juga hendaklah cenderung kepadanya serta bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. 

Berperang di tanah Haram dan pada bulan-bulan Haram juga termasuk dalam perbuatan melampaui batas. Tetapi perang sebagai tindak balas kepada pencerobohan orang-orang kafir di tanah Haram dan pada bulan-bulan Haram dikecualikan.
Hukumnya disebutkan oleh Allah di dalam ayat ke-191 dan juga ayat ke-194 selepas ini.

³¹³Jika mereka tidak cenderung kepada perdamaian. Tetapi jika mereka cenderung kepadanya, maka kamu juga hendaklah cenderung kepadanya, seperti tersebut di dalam ayat ke-61 Surah al-Anfaal yang baru dikemukakan tadi.

³¹⁴ Iaitu perancangan jahat mereka siang dan malam untuk menindas orang-orang Islam dan memesongkan 'aqidah mereka. Kerana Allah berfirman:
Al-Buruj 85:10
إِنَّ ٱلَّذِينَ فَتَنُوا۟ ٱلْمُؤْمِنِينَ وَٱلْمُؤْمِنَٰتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا۟ فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ ٱلْحَرِيقِ 
Bermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang menimpakan bencana untuk memesongkan (aqidah) orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman, kemudian mereka tidak bertaubat, maka mereka akan mendapat azab neraka Jahannam (kerana perbuatan buruk itu), dan mereka juga akan mendapat azab api yang kuat membakar (kerana mereka tidak bertaubat). 

³¹⁵ lantaran orang-orang Islam amat terganggu dengannya. Saban hari, bahkan saban waktu mereka diganggu. Allah telah memperihalkan tentang gangguan dan kejahatan orang-orang kafir Mekah terhadap orang-orang Islam melalui firmanNya begini:
At-Taubah 9:10 لَا يَرْقُبُونَ فِى مُؤْمِنٍ إِلًّا وَلَا ذِمَّةًۚ وَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُعْتَدُونَ 
Bermaksud: Mereka tidak menghormati pertalian kerabat dan perjanjian terhadap orang-orang yang beriman, dan merekalah orang-orang yang melampaui batas. 

Pembunuhan akibat tindak balas terhadap pencerobohan mereka tidaklah lebih buruk daripada fitnah kekufuran dan kesyirikan yang mendorong mereka menindas dan menyiksa orang-orang Islam di Mekah sekian lama.

³¹⁶  dari kesyirikan dan kekufuran dan memeluk agama Islam. Kerana Allah berfirman:
Al-Anfal 8:38
قُل لِّلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ إِن يَنتَهُوا۟ يُغْفَرْ لَهُم مَّا قَدْ سَلَفَ وَإِن يَعُودُوا۟ فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ ٱلْأَوَّلِينَ 
Bermaksud: Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang yang kafir itu: "Jika mereka berhenti (dari kekufurannya), nescaya akan diampunkan dosa mereka yang telah lalu, dan jika mereka kembali lagi (kufur), maka sesungguhnya akan berlakulah (kepada mereka) sunnah (Allah terhadap) orang-orang dahulu.”

³¹⁷ Tidak ada lagi gangguan kaum musyrikin, dan mereka tidak dapat lagi menyiksa orang-orang Islam. Dengan itu tercapailah kemerdekaan beragama dengan agama Allah. Firman Allah:  وَيَكُونَ ٱلدِّينُ لِلَّهِۖ  ini boleh juga diterjemahkan dengan "dan (sehingga) undang-undang Allah-lah yang berdaulat.” Sebabnya ialah perkataan ٱلدِّينُ di dalam Al-Qur'an dipakai juga dengan ma'na undang-undang. 

[Al-Baqarah 2:193
وَقَٰتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ ٱلدِّينُ لِلَّهِۖ فَإِنِ ٱنتَهَوْا۟ فَلَا عُدْوَٰنَ إِلَّا عَلَى ٱلظَّٰلِمِينَ 
Dan perangilah mereka itu sampai tidak ada lagi fitnah, dan agama hanya bagi Allah semata. Jika mereka berhenti, maka tidak ada (lagi) permusuhan, kecuali terhadap orang-orang zhalim]

Sebagai contohnya lihat firman Allah di bawah ini:
Yusuf 12:76
فَبَدَأَ بِأَوْعِيَتِهِمْ قَبْلَ وِعَآءِ أَخِيهِ ثُمَّ ٱسْتَخْرَجَهَا مِن وِعَآءِ أَخِيهِۚ كَذَٰلِكَ كِدْنَا لِيُوسُفَۖ مَا كَانَ لِيَأْخُذَ أَخَاهُ فِى دِينِ ٱلْمَلِكِ إِلَّآ أَن يَشَآءَ ٱللَّهُۚ نَرْفَعُ دَرَجَٰتٍ مَّن نَّشَآءُۗ وَفَوْقَ كُلِّ ذِى عِلْمٍ عَلِيمٌ 
Bermaksud: Maka Yusuf pun mulailah memeriksa tempat-tempat barang mereka sebelum memeriksa tempat barang saudara kandungnya (Binyamin), kemudian dia mengeluarkan piala raja (yang hilang itu) dari tempat simpanan barang saudara kandungnya. Demikianlah Kami jayakan rancangan untuk (menyampaikan hajat) Yusuf. Tidaklah ia akan dapat mengambil saudara kandungnya menurut undang-undang raja (di negeri itu), kecuali jika dikehendaki oleh Allah, Kami tinggikan pangkat kedudukan sesiapa yang Kami kehendaki, dan tiap-tiap orang yang berilmu pengetahuam ada lagi di atasnya yang lebih mengetahui. (Yusuf:76). 

³¹⁸Kerana Allah berfirman:An-Nahl 16:126
وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا۟ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِۦۖ وَلَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِّلصَّٰبِرِينَ 

Bermaksud:Dan jika kamu membalas kejahatan (pihak lawan), maka hendaklah  membalas kejahatan  yang sama seperti  yang telah ditimpakan kepadamu, dan jika kamu bersabar, sesungguhnya itulah yang lebih baik bagi orang yang sabar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan