Ahad, Oktober 23, 2022

Jami' Al-Tirmizi 0025-0030 Ciri-Ciri Istimewa

Ciri-Ciri Istimewa 
Yang Terdapat Di Dalam Kitab Jaami` Tirmizi.

Antara ciri-cirinya
(1) Selain kitab Jaami` ia juga merupakan kitab Sunan. 
(2) Hadits-hadits di dalamnya tidak berulang-ulang. 
(3) Imam Tirmizi mengemukakan dalil-dalil utama semua golongan fuqaha’ dengan mengasingkan bab-bab khusus untuk mereka. 
Satu tajuk bab diadakan untuk menyokong aliran `ulama’ Hijaaziyyin. Tokoh-tokoh yang termasuk dalam aliran ini antara lainnya ialah Malik, Syafi`e, Ahmad dan lain-lain. 
Satu tajuk bab lagi diadakan untuk menyokong aliran `ulama’ Kufah atau `Iraq. Antara tokoh yang termasuk dalam aliran ini ialah Sufyan ats-Tsauri, Abu Hanifah, Waki` dan lain-lain. 
(4) Di bawah setiap bab yang berkenaan dengan fiqh, dikemukakan pelbagai alirannya. 
Dengan itu kitab Jaami` Tirmizi bukan sahaja merupakan kitab hadits, malah dalam masa yang sama ia juga merupakan kitab perbandingan fiqh dan kitab yang mengandungi keterangan tentang perbezaan-perbezaan di antara aliran-aliran fiqh. Hakikat ini dapat dilihat umpamanya melalui kata-kata Tirmizi والعمل على هذا عتد أهل العلم atau والعمل على  هذا عند أكثر أهل العلم atau والعمل على هذا عند بعض أهل العلم .
`Ahli ilmu yang dimaksudkan oleh beliau ialah para mujtahidin dari pelbagai aliran fiqh. 
(5) Kedudukan dan darjat sesuatu hadits dinyatakan. Selain itu kelemahan-kelemahan yang terdapat di dalam sanad juga didedahkan. 
(6) Di bawah setiap bab dikemukakan satu, dua atau tiga 
hadits. Hadits-hadits yang dipilih Imam Tirmizi pada umumnya tidak dikemukakan oleh imam-imam hadits yang lain. Ia kemudiannya disusuli dengan kata beliau
وفي الباب عن فلان وفلان 
iaitu satu istilah khusus beliau yang menunjukkan bahawa di sana terdapat juga hadits-hadits yang diriwayatkan oleh sahabat-sahabat lain selain yang telah dikemukakan oleh beliau. Hadits-hadits yang diisyaratkan oleh beliau 
melaluiوفي الباب عن فلان وفلان  itu sesuai juga dimasukkan di bawah bab yang dikemukakan beliau itu. 
Hadits-hadits yang diisyaratkan oleh tirmizi melalui isyarat 
 وفي الباب عن فلان وفلان
itu mungkin betul-betul sama lafaznya dengan hadits yang dikemukakan oleh beliau di bawah sesuatu bab. Mungkin juga hanya sama dari sudut ma`na atau kandungannya sahaja. 

(7) Imam Tirmizi biasanya akan meringkaskan hadits yang terlalu panjang. Beliau akan mengambil hanya bahagian yang diperlukan dan berkenaan sahaja dengan sesuatu bab. Kerana itulah anda akan dapati hadits-hadits Tirmizi selalunya ringkas dan pendek. Bentuk hadits yang ringkas dan pendek itu tentunya mudah dihafal dan diingat. 

(8) Jika sanad sesuatu hadits ber`illat (mempunyai kecacatan) atau mudhtharib (tidak tetap), Imam Tirmizi akan menjelaskannya secara terperinci. 

(9) Menghilangkan kekeliruan yang mungkin timbul daripada nama-nama perawi yang mengelirukan. Jika seseorang perawi itu terkenal dengan nama sebenarnya, nama panggilan (kuniah) atau nama gelarannya 
(laqab) juga disertakan. Dan jika seseorang perawi itu terkenal dengan nama panggilannya (kuniah), nama sebenarnya pula disertakan. Dengan cara ini kekeliruan 
tentang seseorang perawi tidak akan berlaku.
Kadang-kadang Imam Tirmizi juga membincangkan tentang seseorang perawi, sama ada ia memang mendengar daripada orang yang diriwayatkan sesuatu hadits daripadanya ( عتا مرو ) atau tidak. 

(10) Jaami` Tirmizi disusun secara tertib dan cermat. Tajuk-tajuk babnya pula terang dan mudah difahami. Hadits-hadits di dalamnya juga senang dicari. 

(11) Menurut Imam Tirmizi, hadits-hadits yang tersebut di dalamnya tidak ada yang ditolak oleh semua ahli fiqh. 
Pasti ada faqih yang menggunakannya, kecuali dua hadits sahaja, iaitu: 
(a) Hadits tentang menjama`kan dua sembahyang tanpa sebarang ke`uzuran. Hadits itu dikemukakan oleh Tirmizi bawah باب ما جاء في الجمع بين الصلوتين
 Lihat  haditsnya: 
حَدَّثَنَا هَنَّادٌ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِي ثَابِتٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ جَمَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ وَبَيْنَ الْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ بِالْمَدِينَةِ مِنْ غَيْرِ خَوْفٍ وَلَا مَطَرٍ قَالَ فَقِيلَ لِابْنِ عَبَّاسٍ مَا أَرَادَ بِذَلِكَ قَالَ أَرَادَ أَنْ لَا يُحْرِجَ أُمَّتَهُ
(telah menceritakan kepada kami Hannad berkata; telah menceritakan kepada kami Abu Mu'awiyah dari Al A'masy dari Habib bin Abu Tsabit dari Sa'id bin Jubair dari Ibnu Abbas ia berkata; "Di Madinah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah menjamak antara shalat zhuhur dan asar, serta antara maghrib dan isya, bukan karena takut atau hujan." Sa'id berkata; "Dikatakan kepada Ibnu Abbas, "Apa yang beliau kehendaki dari hal itu?" ia menjawab, "Beliau tidak ingin mempersulit rakyatnya.)
Maksudnya Kata  Ibnu Abbaas  : 
“Rasulullah s.a.w. telah menjama`kan sembahyang Zohor dan `Ashar dan juga sembahyang Maghrib dan `Isyaa’ di Madinah dalam keadaan tidak ada sebarang ketakutan dan hujan.” Kata perawi, maka ada orang bertanya Ibnu `Abbaas, kenapa Baginda s.a.w. berbuat begitu? Jawab Ibnu `Abbaas: Baginda s.a.w. berbuat begitu supaya tidak menyusahkan umatnya. 
(Jaami` Tirmizi j.1 m/s 314). 

(b) Hadits tentang hukum bunuh terhadap peminum arak. Hadits ini tersebut di bawah
 ما جاء من شرب الخمر فاجلدوه ومن عاد في الرابعة فاقتلوه
Lihat hadits ini
ِ حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ عَيَّاشٍ عَنْ عَاصِمِ بْنِ بَهْدَلَةَ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ فَاجْلِدُوهُ فَإِنْ عَادَ فِي الرَّابِعَةِ فَاقْتُلُوهُ
Maksudnya: Rasulullah s.a.w. bersabda: Sebatlah orang 
yang minum arak. Jika dia mengulangi lagi meminumnya buat kali keempat, bunuhlah dia. 
(Jaami` Tirmizi j.5 m/s 355). 

Sebenarnya hadits ini juga dipakai oleh fuqaha’. Dalam fiqh mazhab Hanafi, hadits pertama dipakai sebagai jama` shuri. Hadits kedua pula dipakai sebagaihukum berdasarkan siasah. 

(12) Kadang-kadang Imam Tirmizi mengadakan satu tajuk bab menggunakan lafaz satu hadits sahih yang masyhur dan diriwayatkan oleh seseorang sahabat. Hadits itu diriwayatkan juga oleh pengarang-pengarang kitab Sihah Sittah yang lain. Untuk membuktikan apa yang dida`wa beliau di dalam tajuk bab, beliau bawakan satu hadits yang tidak masyhur yang diriwayatkan oleh seorang sahabat lain. Meskipun sanad hadits yang dikemukakan oleh beliau itu lebih rendah tarafnya daripada sanad hadits yang 
dikemukakan di dalam tajuk bab, ia disusuli dan diperkuatkan dengan kata beliau: 
وفي الباب عن فلان وفلان وفلان وفلان
Salah seorang fulan yang diisyaratkan dengan kata
 وفي الباب
tadi ialah sahabat yang meriwayatkan hadits yang dikemukakan beliau di dalam tajuk bab. Faedahnya ialah selain memperkenalkan hadits yang tidak begitu popular, dapat juga beliau menyatakan apa-apa kecacatan jika ia terdapat di dalam hadits yang dikemukakan itu. 
Adakalanya Imam Tirmizi juga menyatakan apa yang kurang dan apa yang lebih di dalam sesuatu matan hadits.

(13) Boleh dikatakan apabila Imam Tirmizi mengemukakan hadits seseorang sahabat di bawah sesuatu tajuk bab, beliau tidak akan menyebut lagi nama sahabat itu dalam senarai orang-orang yang beliau isyaratkan dalam katanya: وفي الباب عن فلان وفلان وفلان وفلان .Akan tetapi ada juga beberapa tempat yang terkecuali daripada qaedah ini, di mana beliau menyebut pula nama sahabat berkenaan dalam senarai yang diisyaratkan itu. Di bawah  باب مَا جَاءَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ إِذَا جَاءَ الرَّجُلُ وَالإِمَامُ يَخْطُبُ:  sebagai contohnya, Imam Tirmizi mengemukakan hadits Jaabir bin `Abdillah. 
Selepas mengemukakan hadits kedua di bawah bab ini beliau berkata وَفِي الْبَابِ عَنْ جَابِرٍ وَأَبِي هُرَيْرَةَ وَسَهْلِ بْنِ سَعْدٍ.
dalam bab ini dari Jabir, Abu Hurairah dan Sahl bin Sa'ad.
.....
dalamnya. Apa tujuan Imam Tirmizi menyebut semula nama Jaabir di sini? Jawab  Hafiz al-`Iraaqi, tujuannya mungkin untuk mengisyaratkan kepada riwayat lain Jaabir 
yang juga berkaitan dan berkenaan dengan tajuk bab. 
(14) Selalu juga selepas meringkaskan hadits yang panjang Tirmizi mengatakan فيه قصة وفيه كلام أكثر من هذا
Maksudnya: Hadits ini punya kisah dan cerita yang lebih panjang daripada apa yang disebutkan ini. 

(15) Nama-nama perawi yang sama akan dibezakan dengan gelarannya. Misalnya Yazid, ada dua orang. 
Untuk membezakan dua orang yang bernama Yazid itu Imam Tirmizi akan berkata, Yazid al-Faarisi atau Yazid ar-
Raqaasyi. Dua nama panggilan yang dikongsi juga akan dibezakan oleh Tirmizi. 
Abu Haazim misalnya adalah nama panggilan untuk dua orang yang berbeza. Ia mengelirukan. Untuk membezakannya Imam Tirmizi akan berkata, Abu Haazim az-Zaahid atau Abu Haazim al-Asyja`i. Nama sebenar Abu Haazim az-Zaahid ialah Salamah bin Dinar al-Madini. Nama sebenar Abu Haazim al-Asyja`i pula ialah Salman al-Kufi.
Pendek kata Imam Tirmizi akan menghilangkan kekeliruan yang mungkin timbul akibat daripada kesamaan nama perawi-perawi. 

(16) Imam Tirmizi juga kadang-kadang mengadakan bab tanpa tajuk باب بلا ترجمة seperti yang dibuat guru beliau Bukhari sebelumnya. Selepas menukilkan hadits di bawahnya, beliau berkata   وفي الباب عن فلان وفلان dengan maksud mengisyaratkan kepada hadits-hadits 
yang sema`na dengannya. 

Bab tanpa tajuk biasanya mengambil alih perkataan “Fasal”. Ia bererti hadits di bawahnya masih berkenaan dengan tajuk bab sebelumnya. Ia juga mungkin bererti hadits di bawahnya mengandungi masalah, pengajaran atau panduan yang masih ada kena mengenanya dengan tajuk bab sebelumnya. 


(17) Sering kali juga selepas mengemukakan sesuatu hadits yang diriwayatkan oleh seseorang sahabat, Imam Tirmizi berkata: وفي الباب عن فلان  dengan menyebut nama sahabat yang lain. Lalu selepas itu beliau kemukakan terus hadits sahabat yang diisyaratkan tadi. Maka dalam keadaan ini perlulah difahami bahawa itulah sebenarnya hadits sahabat yang diisyaratkan oleh beliau di dalam kata:  وفي الباب عن فلان. Misalnya di bawah  بَاب ما جاء في زكاة البقر Imam
Tirmizi mengemukakan satu hadits yang diriwayatkan oleh `Abdullah bin Mas`ud.
ما جاء في زكاة البقر
Zakat sapi
٥٦٥ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُبَيْدٍ الْمُحَارِبِيُّ وَأَبُو سَعِيدٍ الْأَشَجُّ قَالَا حَدَّثَنَا عَبْدُ السَّلَامِ بْنُ حَرْبٍ عَنْ خُصَيْفٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنُ مَسْعُودٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ فِي ثَلَاثِينَ مِنْ الْبَقَرِ تَبِيعٌ أَوْ تَبِيعَةٌ وَفِي كُلِّ أَرْبَعِينَ مُسِنَّةٌ وَفِي الْبَاب عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ قَالَ أَبُو عِيسَى هَكَذَا رَوَاهُ عَبْدُ السَّلَامِ بْنُ حَرْبٍ عَنْ خُصَيْفٍ وَعَبْدُ السَّلَامِ ثِقَةٌ حَافِظٌ وَرَوَى شَرِيكٌ هَذَا الْحَدِيثَ عَنْ خُصَيْفٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ عَنْ أَبِيهِ عَبْدِ اللَّهِ وَأَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ لَمْ يَسْمَعْ مِنْ عَبْدِ اللَّهِ أَبِيهِ
565. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin 'Ubaid Al Muharibi dan Abu Sa'id Al Asyajj keduanya berkata, telah menceritakan kepada kami 'Abdus Salam bin Harb dari Khushaif dari Abu 'Ubaidah dari Abdullah bin Mas'ud dari Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam beliau bersabda: "Pada setiap tiga puluh ekor sapi, zakatnya satu ekor Tabi' atau Tabi'ah (sapi jantan atau betina yang telah memasuki tahun kedua) dan pada setiap empat puluh ekor sapi, zakatnya satu ekor Musinnah (yang telah memasuki tahun ketiga) ". Dalam bab ini (ada juga riwayat -pent) dari Mu'adz bin Jabal. Abu 'Isa berkata, demikianlah 'Abdus Salam bin Harb meriwayatkannya dari Khushaif, sedangkan 'Abdus Salam adalah orang yang tsiqah dan hafizh. Hadits ini juga diriwayatkan oleh Syarik dari Khushaif dari Abu 'Ubaidah dari ayahnya Abdullah, sedangkan Abu 'Ubaidah belum pernah meriwayatkan hadits dari ayahnya.

Lalu beliau berkata:وَفِي الْبَاب عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ.Kemudian terus beliau kemukakan pula hadits Mu`az yang diisyaratkan itu. 

(18) Selepas mengemukakan sesuatu hadits Imam Tirmizi 
mengatakan هاذا حديث صحيح atau هاذا حديث غريب atau هاذا حديث منكر
Keputusan Imam Tirmizi yang seperti ini  tidak menimbulkan sebarang masalah atau kekeliruan. Yang 
menimbulkan kekeliruan ialah apabila beliau berkata:
هذا  حديث صحيح حسن  غريب 
atau
 هذا  حديث  غريب صحيح
atau
هذا حديث حسن غريب

dan sebagainya

Apa ertinya semua istilah-istilah ini? Ia kelihatan semacam bertentangan. Kalau sudah sahih kenapa pula 
dikatakan gharib (dha`if)? Bolehkah sesuatu hadits itu sahih dan dalam masa yang sama ia juga dha`if? 

Para `ulama’ hadits telah memberi beberapa jawapan untuk menghilangkan kekeliruan akibat penggunaan istilah yang kelihatan bertentangan itu: 
(a) Imam Tirmizi mahu mengisyaratkan bahawa hadits berkenaan ada diriwayatkan melalui beberapa saluran riwayat. Ada antaranya yang sahih, ada yang hasan dan ada juga yang gharib atau dha`if. 
(b) Hadits berkenaan pada pandangan dan penilaian 
sesetengah `ulama’ sahih. Pada pandangan dan penilaian sesetengah `ulama’ yang lain ia hasan. Sementara pada pandangan dan penilaian sesetengah `ulama’ yang lain 
pula ia gharib. Ertinya ialah para `ulama’ hadits berbeza pendapat tentang taraf dan kedudukannya sesuai dengan syarat dan iltizam masing-masing. 
(c) Imam Tirmizi mengatakan begitu bukan hanya untuk hadits yang dikemukakan beliau sahaja. Salah satu daripada hukum yang diberikan itu memang sesuai untuk hadits yang dikemukakan beliau. Adapun yang dua lagi, ia tidak sesuai dengannya, malah ia sesuai dengan hadits-hadits sahabat lain yang diisyaratkan oleh beliau dengan kata: وفي الباب عن فلان وفلان

Ertinya keputusan yang dibuat Tirmizi itu adalah dengan 
mengambil kira hadits-hadits lain yang sema`na dengan hadits yang dikemukakan oleh beliau. 

(d) Menurut Hafiz al-`Iraqi, kata-kata Tirmizi هذا حديث حسن غريب misalnya bererti bagi beliau sifat hadits hasan pada hadits yang dikemukakan adalah lebih kuat daripada sifat hadits gharib atau dha`if. Apabila Imam Tirmizi menyebutkan hasan sebelum gharib, itu bererti sifat hasanlah yang lebih kuat padanya. Tetapi jika gharib 
pula disebut dahulu, maka itu bererti sifat ghariblah yang lebih kuat padanya. Antara hadits yang boleh diterapkan qaedah yang dikemukakan oleh Hafiz al-`Iraqi ini ialah 
hadits marfu` yang diriwayatkan oleh Ibnu `Umar dibawah 
ما جاء في الأربع قبل العصر
Berikut ialah haditsnya٣
٣٩٥ - حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ مُوسَى وَمَحْمُودُ بْنُ غَيْلَانَ وَأَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الدَّوْرَقِيُّ وَغَيْرُ وَاحِدٍ قَالُوا حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ الطَّيَالِسِيُّ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمِ بْنِ مِهْرَانَ سَمِعَ جَدَّهُ عَنْ ابْنِ عُمَرَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً صَلَّى قَبْلَ الْعَصْرِ أَرْبَعًا قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ غَرِيبٌ حَسَنٌ
395. Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Musa dan Mahmud Al Gahilan dan Ahmad bin Ibrahim Ad Dauraqi dan selainnya berkata; telah menceritakan kepada kami Abu Dawud Ath Thayalisi berkata; telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Muslim bin Mihran mendengar Kakeknya dari Ibnu Umar dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Semoga Allah merahmati orang yang shalat empat rakaat sebelum ashar." Abu Isa berkata; "Hadits ini derajatnya hasan gharib."

Maksudnya:“Semoga Allah merahmati orang yang bersembahyang (sunat) empat raka`at sebelum (bersembahyang) `Ashar.”

Bagi al-`Iraqi sifat hadits gharib pada hadits ini lebih kuat 
berbanding sifat hadits hasan. Ini kerana Imam Tirmizi mendahulukan perkataan gharib daripada perkataan hasan. (Lihat as-Suyuthi- Quut al-Mughtazi j.1 m/s 57, al-
Mubarakfuri- Tuhfatu al-Ahwazi j.2 m/s 417). 

(19) Adakalanya Imam Tirmizi hanya mengemukakan hadits gharib dan dha`if di bawah sesuatu tajuk bab. Padahal ada pun hadits sahih yang sesuai untuk tajuk itu. Imam Tirmizi sendiri bahkan ada mengisyaratkan kepada hadits sahih itu dalam kata beliau: وفي الباب عن فلان وفلان .

Kenapa beliau tidak mengambil saja hadits sahih itu dan mengemukakannya dengan lengkap di bawah tajuk bab berkenaan? Jawabnya ialah Imam Tirmizi mempunyai 
maksud lain di situ. Maksud beliau ialah memperkenalkan hadits dha`if dan perawi-perawinya. Yang menjadi pegangan beliau dan lain-lain `ulama’ dalam bab berkenaan bukan hadits dha`if yang dikemukakan itu, tetapi sebaliknya hadits-hadits sahih yang diisyaratkan oleh beliau melalui katanya: وفي الباب عن فلان وفلان .Hadits dha`if itu 
dikemukakan beliau mungkin hanya sebagai syahid atau mutaba`at sahaja. 

(20) Ada juga ketikanya, setelah mengemukakan pendapat atau pandangan tokoh tertentu tentang ma`na dan maksud sesuatu hadits, Imam Tirmizi mengkritik pendapatnya lalu
mengulas hadits berkenaan berdasarkan pemahaman beliau sendiri. 

Kitab-Kitab Syarah Dan Hasyiah Jaami` Tirmizi
Para `ulama’ muhadditsin telah memberikan perhatian luar biasa kepada Jaami` Tirmizi kerana kelebihan dan keistimewaannya yang sangat banyak. Hasilnya lahirlah 
sekian banyak syarah dan hasyiah yang dikarang mereka di sepanjang sejarah penulisan kitab-kitab hadits. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan