RINGKASAN HUJJAH MENGAPA KISAH SAIDATINA AISYAH BERKAHWIN DENGAN NABI S.A.W SEMASA BERUMUR 6 TAHUN TIDAK BENAR .
Hujah Pertama – Bertentangan Dengan Fitrah Manusia Hujah Kedua – Bertentangan Dengan Akal Yang Waras Hujah Ketiga – Tiada Contoh Ditemui Di Negara Arab Atau Di Negara Panas Hujah Keempat- Riwayat Ini Bukan Hadis Rasulullah s.a.w.
Hujah Kelima – Riwayat Ini Diriwayatkan Oleh Hisham Selepas Fikirannya Bercelaru
Hujah Keenam – Hanya Perawi Iraq Yang Menukilkan Riwayat Ini
Hujah Ketujuh – Aishah r.ha Masih Ingat Ayat Al-Quran Yang Diturunkan Di Tahun Empat Kerasulan .
Hujah Kelapan – Aishah r.ha Masih Ingat Dengan Jelas Peristiwa Hijrah Abu Bakar r.a Ke Habshah
Hujah Kesembilan – Aishah r.ha. Mengelap Luka Dan Hingus Usamah Bin Zaid r.a. Yang Dikatakan Sebaya Dengannya .
Hujah Kesepuluh – Ummul Mu’minin r.ha. Turut Serta Di Dalam Peperangan Badar .
Hujah Ke-11 – Aishah r.ha Menyertai Perang Uhud Sedangkan Kanak-Kanak Lelaki Berumur Empat Belas Tahun Tidak Dibenarkan Menyertai Perang
Hujah Ke-12 – Aishah r.ha Lebih Muda 10 Tahun Dari Kakaknya Asma, Dan Semasa Peristiwa Hijrah Asma r.ha Berumur 27 Atau 28 Tahun
Hujah Ke-13 – Ahli Sejarah At-Tabari Mengatakan Aishah r.ha Lahir Di Zaman Jahilliyah (Sebelum Kerasulan) Hujah Ke-14 – Aishah r.ha. Adalah Antara Orang-Orang Yang Terawal Memeluk Islam .
Hujah Ke-15 – Abu Bakar r.a Bercadang Mengahwinkan Aishah r.a Sebelum Berhijrah Ke Habshah
Hujah Ke-16 – Aishah r.ha Disebut Sebagai Gadis Dan Bukan Kanak-Kanak Semasa Dicadangkan Untuk Bernikah Dengan Rasulullah .
Hujah Ke-17 – Rasullulah Tidak Tinggal Bersama Aishah r.ha Kerana Masalah Mendapatkan Mahar, Bukan Kerana Umur Aishah Yang Terlalu Muda .
Hujah Ke-18 – Hadis Yang Mensyaratkan Mendapat Persetujuan Seorang Gadis Sebelum Dikahwinkan Memerlukan Gadis Tersebut Telah Cukup Umur .
Hujah Ke-19 – Kebolehan Luarbiasa Aishah r.ha Mengingati Syair Yang Biasa Disebut Di Zaman Jahiliyah Membuktikan Beliau r.ha Lahir Di Zaman Jahiliyah .
Hujah Ke-20 – Kemahiran Dalam Sastera, Ilmu Salasilah Dan Sejarah Sebelum Islam .
Hujah Ke-21 – Keinginan Mendapatkan Anak Dan Naluri Keibuan Tidak Mungkin Timbul Dari Kanak-Kanak Bawah Umur
Hujah Ke-22- Aishah r.ha Sebagai Ibu Angkat Kepada Bashar r.ha. Yang Berumur Tujuh Tahun Selepas Perang Uhud .
Hujah Ke-23- Wujudkah Perkahwinan Gadis Bawah Umur Di Tanah Arab Dan Dalam Masyarakat Bertamadun?
Hujah Ke-24 – Kesepakatan (Ijmak) Umat Dalam Amalan.
Maulana Mohd Asri Yusoff
(Universiti Malaya).
2 Dis 2017
Tiada ulasan:
Catat Ulasan