17.Ciri-Ciri Istimewa Yang Terdapat Di Dalam Kitab Jaami` Tirmizi
Antara ciri istimewa kitab Jaami` Tirmizi ialah:
(1) Selain kitab Jaami` ia juga merupakan kitab Sunan.
(2) Hadits-hadits di dalamnya tidak berulang-ulang.
(3) Imam Tirmizi mengemukakan dalil-dalil utama semua golongan fuqaha’ dengan mengasingkan bab-bab khusus untuk mereka.
Satu tajuk bab diadakan untuk menyokong aliran `ulama’ Hijaaziyyin. Tokoh-tokoh yang termasuk dalam aliran ini antara lainnya ialah Malik, Syafi`e, Ahmad dan lain-lain.
Satu tajuk bab lagi diadakan untuk menyokong aliran `ulama’ Kufah atau `Iraq. Antara tokoh yang termasuk dalam aliran ini ialah Sufyan ats-Tsauri, Abu Hanifah, Waki` dan lain-lain.
(4) Di bawah setiap bab yang berkenaan dengan fiqh, dikemukakan pelbagai alirannya.
Dengan itu kitab Jaami` Tirmizi bukan sahaja merupakan kitab hadits, malah dalam masa yang sama ia juga merupakan kitab perbandingan fiqh dan kitab yang mengandungi keterangan tentang perbezaan-perbezaan di antara aliran-aliran fiqh. Hakikat ini dapat dilihat umpamanya melalui kata-kata Tirmizi
والعمل على هذا عتد أهل العلم
atau
والعمل على هذا عند أكثر أهل العلم
atau
والعمل على هذا عند بعض أهل العلم .
`Ahli ilmu yang dimaksudkan oleh beliau ialah para mujtahidin dari pelbagai aliran fiqh.
(5) Kedudukan dan darjat sesuatu hadits dinyatakan. Selain itu kelemahan-kelemahan yang terdapat di dalam sanad juga didedahkan.
(6) Di bawah setiap bab dikemukakan satu, dua atau tiga
hadits. Hadits-hadits yang dipilih Imam Tirmizi pada umumnya tidak dikemukakan oleh imam-imam hadits yang lain. Ia kemudiannya disusuli dengan kata beliau
وفي الباب عن فلان وفلان
iaitu satu istilah khusus beliau yang menunjukkan bahawa di sana terdapat juga hadits-hadits yang diriwayatkan oleh sahabat-sahabat lain selain yang telah dikemukakan oleh beliau. Hadits-hadits yang diisyaratkan oleh beliau
melaluiوفي الباب عن فلان وفلان itu sesuai juga dimasukkan di bawah bab yang dikemukakan beliau itu.
Hadits-hadits yang diisyaratkan oleh tirmizi melalui isyarat
وفي الباب عن فلان وفلان
itu mungkin betul-betul sama lafaznya dengan hadits yang dikemukakan oleh beliau di bawah sesuatu bab. Mungkin juga hanya sama dari sudut ma`na atau kandungannya sahaja.
(7) Imam Tirmizi biasanya akan meringkaskan hadits yang terlalu panjang. Beliau akan mengambil hanya bahagian yang diperlukan dan berkenaan sahaja dengan sesuatu bab. Kerana itulah anda akan dapati hadits-hadits Tirmizi selalunya ringkas dan pendek. Bentuk hadits yang ringkas dan pendek itu tentunya mudah dihafal dan diingat.
(8) Jika sanad sesuatu hadits ber`illat (mempunyai kecacatan) atau mudhtharib (tidak tetap), Imam Tirmizi akan menjelaskannya secara terperinci.
(9) Menghilangkan kekeliruan yang mungkin timbul daripada nama-nama perawi yang mengelirukan. Jika seseorang perawi itu terkenal dengan nama sebenarnya, nama panggilan (kuniah) atau nama gelarannya
(laqab) juga disertakan. Dan jika seseorang perawi itu terkenal dengan nama panggilannya (kuniah), nama sebenarnya pula disertakan. Dengan cara ini kekeliruan
tentang seseorang perawi tidak akan berlaku.
Kadang-kadang Imam Tirmizi juga membincangkan tentang seseorang perawi, sama ada ia memang mendengar daripada orang yang diriwayatkan sesuatu hadits daripadanya ( عتا مرو ) atau tidak.
(10) Jaami` Tirmizi disusun secara tertib dan cermat. Tajuk-tajuk babnya pula terang dan mudah difahami. Hadits-hadits di dalamnya juga senang dicari.
(11) Menurut Imam Tirmizi, hadits-hadits yang tersebut di dalamnya tidak ada yang ditolak oleh semua ahli fiqh.
Pasti ada faqih yang menggunakannya, kecuali dua hadits sahaja, iaitu:
(a) Hadits tentang menjama`kan dua sembahyang tanpa sebarang ke`uzuran. Hadits itu dikemukakan oleh Tirmizi bawah باب ما جاء في الجمع بين الصلوتين
Lihat haditsnya:
حَدَّثَنَا هَنَّادٌ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِي ثَابِتٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ جَمَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ وَبَيْنَ الْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ بِالْمَدِينَةِ مِنْ غَيْرِ خَوْفٍ وَلَا مَطَرٍ قَالَ فَقِيلَ لِابْنِ عَبَّاسٍ مَا أَرَادَ بِذَلِكَ قَالَ أَرَادَ أَنْ لَا يُحْرِجَ أُمَّتَهُ
(telah menceritakan kepada kami Hannad berkata; telah menceritakan kepada kami Abu Mu'awiyah dari Al A'masy dari Habib bin Abu Tsabit dari Sa'id bin Jubair dari Ibnu Abbas ia berkata; "Di Madinah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah menjamak antara shalat zhuhur dan asar, serta antara maghrib dan isya, bukan karena takut atau hujan." Sa'id berkata; "Dikatakan kepada Ibnu Abbas, "Apa yang beliau kehendaki dari hal itu?" ia menjawab, "Beliau tidak ingin mempersulit rakyatnya.)
Maksudnya Kata Ibnu Abbaas :
“Rasulullah s.a.w. telah menjama`kan sembahyang Zohor dan `Ashar dan juga sembahyang Maghrib dan `Isyaa’ di Madinah dalam keadaan tidak ada sebarang ketakutan dan hujan.” Kata perawi, maka ada orang bertanya Ibnu `Abbaas, kenapa Baginda s.a.w. berbuat begitu? Jawab Ibnu `Abbaas: Baginda s.a.w. berbuat begitu supaya tidak menyusahkan umatnya.
(Jaami` Tirmizi j.1 m/s 314).
(b) Hadits tentang hukum bunuh terhadap peminum arak. Hadits ini tersebut di bawah
ما جاء من شرب الخمر فاجلدوه ومن عاد في الرابعة فاقتلوه
Lihat hadits ini
ِ حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ عَيَّاشٍ عَنْ عَاصِمِ بْنِ بَهْدَلَةَ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ فَاجْلِدُوهُ فَإِنْ عَادَ فِي الرَّابِعَةِ فَاقْتُلُوهُ
Maksudnya: Rasulullah s.a.w. bersabda: Sebatlah orang
yang minum arak. Jika dia mengulangi lagi meminumnya buat kali keempat, bunuhlah dia.
(Jaami` Tirmizi j.5 m/s 355).
Sebenarnya hadits ini juga dipakai oleh fuqaha’. Dalam fiqh mazhab Hanafi, hadits pertama dipakai sebagai jama` shuri. Hadits kedua pula dipakai sebagaihukum berdasarkan siasah.
(12) Kadang-kadang Imam Tirmizi mengadakan satu tajuk bab menggunakan lafaz satu hadits sahih yang masyhur dan diriwayatkan oleh seseorang sahabat. Hadits itu diriwayatkan juga oleh pengarang-pengarang kitab Sihah Sittah yang lain. Untuk membuktikan apa yang dida`wa beliau di dalam tajuk bab, beliau bawakan satu hadits yang tidak masyhur yang diriwayatkan oleh seorang sahabat lain. Meskipun sanad hadits yang dikemukakan oleh beliau itu lebih rendah tarafnya daripada sanad hadits yang
dikemukakan di dalam tajuk bab, ia disusuli dan diperkuatkan dengan kata beliau:
وفي الباب عن فلان وفلان وفلان وفلان
Salah seorang fulan yang diisyaratkan dengan kata
وفي الباب
tadi ialah sahabat yang meriwayatkan hadits yang dikemukakan beliau di dalam tajuk bab. Faedahnya ialah selain memperkenalkan hadits yang tidak begitu popular, dapat juga beliau menyatakan apa-apa kecacatan jika ia terdapat di dalam hadits yang dikemukakan itu.
Adakalanya Imam Tirmizi juga menyatakan apa yang kurang dan apa yang lebih di dalam sesuatu matan hadits.
(13) Boleh dikatakan apabila Imam Tirmizi mengemukakan hadits seseorang sahabat di bawah sesuatu tajuk bab, beliau tidak akan menyebut lagi nama sahabat itu dalam senarai orang-orang yang beliau isyaratkan dalam katanya: وفي الباب عن فلان وفلان وفلان وفلان .Akan tetapi ada juga beberapa tempat yang terkecuali daripada qaedah ini, di mana beliau menyebut pula nama sahabat berkenaan dalam senarai yang diisyaratkan itu. Di bawah باب مَا جَاءَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ إِذَا جَاءَ الرَّجُلُ وَالإِمَامُ يَخْطُبُ: sebagai contohnya, Imam Tirmizi mengemukakan hadits Jaabir bin `Abdillah.
Selepas mengemukakan hadits kedua di bawah bab ini beliau berkata وَفِي الْبَابِ عَنْ جَابِرٍ وَأَبِي هُرَيْرَةَ وَسَهْلِ بْنِ سَعْدٍ.
dalam bab ini dari Jabir, Abu Hurairah dan Sahl bin Sa'ad.
[ باب مَا جَاءَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ إِذَا جَاءَ الرَّجُلُ وَالإِمَامُ يَخْطُبُ:
Masalah dua rakaat ketika imam sudah berkhutbah
«512» حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ دِينَارٍ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ بَيْنَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْطُبُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ إِذْ جَاءَ رَجُلٌ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((أَصَلَّيْتَ)). قَالَ لاَ. قَالَ: ((قُمْ فَارْكَعْ)). قَالَ أَبُو عِيسَى: وَهَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ أَصَحُّ شَيْءٍ فِي هَذَا الْبَابِ.
468. Telah menceritakan kepada kami Qutaibah telah menceritakan kepada kami Hammad bin Zaid dari Amru bin Dinar dari Jabir bin Abdullah dia berkata, ketika Nabi Shallahu 'alaihi wa sallam berkhutbah pada hari Jum'at, tiba-tiba seorang laki-laki datang, maka Nabi Shallahu 'alaihi wa sallam bersabda: "Apakah kamu sudah shalat?" dia menjawab, belum. Beliau bersabda: "Bangun dan kerjakanlah shalat." Abu Isa berkata, ini adalah hadits hasan shahih, lebih shahih dalam bab ini.
«513» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عُمَرَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَجْلاَنَ عَنْ عِيَاضِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي سَرْحٍ أَنَّ أَبَا سَعِيدٍ الْخُدْرِيَّ دَخَلَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَمَرْوَانُ يَخْطُبُ فَقَامَ يُصَلِّي فَجَاءَ الْحَرَسُ لِيُجْلِسُوهُ فَأَبَى حَتَّى صَلَّى فَلَمَّا انْصَرَفَ أَتَيْنَاهُ فَقُلْنَا رَحِمَكَ اللَّهُ إِنْ كَادُوا لَيَقَعُوا بِكَ. فَقَالَ مَا كُنْتُ لأَتْرُكَهُمَا بَعْدَ شَيْءٍ رَأَيْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. ثُمَّ ذَكَرَ أَنَّ رَجُلاً جَاءَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فِي هَيْئَةٍ بَذَّةٍ وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْطُبُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فَأَمَرَهُ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْطُبُ. قَالَ ابْنُ أَبِي عُمَرَ كَانَ سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ يُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ إِذَا جَاءَ وَالإِمَامُ يَخْطُبُ وَكَانَ يَأْمُرُ بِهِ وَكَانَ أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْمُقْرِئُ يَرَاهُ. قَالَ أَبُو عِيسَى: وَسَمِعْتُ ابْنَ أَبِي عُمَرَ يَقُولُ: قَالَ سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ كَانَ مُحَمَّدُ بْنُ عَجْلاَنَ ثِقَةً مَأْمُونًا فِي الْحَدِيثِ. قَالَ:
وَفِي الْبَابِ عَنْ جَابِرٍ وَأَبِي هُرَيْرَةَ وَسَهْلِ بْنِ سَعْدٍ.
قَالَ أَبُو عِيسَى: حَدِيثُ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ. وَالْعَمَلُ عَلَى هَذَا عِنْدَ بَعْضِ أَهْلِ الْعِلْمِ. وَبِهِ يَقُولُ الشَّافِعِيُّ وَأَحْمَدُ وَإِسْحَاقُ. وَقَالَ بَعْضُهُمْ إِذَا دَخَلَ وَالإِمَامُ يَخْطُبُ فَإِنَّهُ يَجْلِسُ وَلاَ يُصَلِّي. وَهُوَ قَوْلُ سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ وَأَهْلِ الْكُوفَةِ. وَالْقَوْلُ الأَوَّلُ أَصَحُّ. حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ حَدَّثَنَا الْعَلاَءُ بْنُ خَالِدٍ الْقُرَشِيُّ قَالَ رَأَيْتُ الْحَسَنَ الْبَصْرِيَّ دَخَلَ الْمَسْجِدَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَالإِمَامُ يَخْطُبُ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ جَلَسَ. إِنَّمَا فَعَلَ الْحَسَنُ اتِّبَاعًا لِلْحَدِيثِ وَهُوَ رَوَى عَنْ جَابِرٍ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ هَذَا الْحَدِيثَ.
469. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Abu Umar telah menceritakan kepada kami Sufyan bin 'Uyainah dari Muhammad bin 'Ajlan dari 'Iyadl bin Abdullah bin Abu Sarh bahwa Abu Sa'id Al Khudri masuk masjid pada hari Jum'at, sementara Marwan sedang berkhutbah, lantas dia (Abu Sa'id) berdiri untuk melaksanakan shalat, maka datanglah para pengawalnya dan menyuruhnya untuk duduk, namun dia menolak sampai dia selesai mengerjakan shalat, ketika ia (Marwan) beranjak pergi (dari shalat Jum'at), kami mendatanginya dan berkata, Semoga Allah merahmatimu hampir saja mereka melakukan sesuatu kepadamu, Abu Sa'id berkata, saya tidak akan meniggalkan dua raka'at itu selamanya setelah saya melihatnya dari Rasulullah Shallahu 'alaihi wa sallam." kemudian dia menyebutkan bahwa ada seorang lelaki yang datang pada hari Jum'at dalam keadaan lusuh, Sementara Nabi Shallahu 'alaihi wa sallam sedang berkhutbah, lantas beliau menyuruhnya untuk shalat dua raka'at, padahal beliau sedang berkhutbah. Ibnu Abu Umar berkata, Sufyan bin 'Uyainah biasa melaksanakan shalat dua raka'at, padahal imam sedang berkhutbah dan dia juga memerintahkan untuk mengerjakan shalat tersebut, padahal Abu Abdurrahman Al Muqri' melihatnya.
Abu Isa berkata, saya mendengar Ibnu Abu Umar berkata, Sufyan bin 'Uyainah berkata, Muhammad bin Ajlan adalah tsiqah dan terpercaya dalam periwayatan haditsnya.
(perawi) berkata, dalam bab ini (ada juga riwayat -pent)
dari Jabir, Abu Hurairah dan Sahl bin Sa'ad. Abu Isa berkata, hadits Abu Sa'id Al Khudri adalah hadits hasan shahih, hadits ini juga diamalkan oleh sebagian ahli ilmu.
Ini adalah pendapat Imam Syafi'I, Ahmad dan Ishaq. Sedangkan sebagian ahli ilmu yang lain berpendapat bahwa apabila seseorang masuk (masjid) dan imam sedang berkhutbah, maka hendaknya dia duduk dan tidak melaksanakan shalat, ini adalah pendapat Sufyan Ats Tsauri dan penduduk Kufah. Sedangkan pendapat pertama adalah yang paling shahih. Telah menceritakan kepada kami Qutaibah telah menceritakan kepada kami Al 'la bin Khalid Al Qurasyi dia berkata, saya melihat Hasan Al Bashri masuk masjid pada hari Jum'at sedangkan imam berkhutbah, kemudian dia melaksanakan shalat dua raka'at lalu duduk, hanyasanya Hasan melakukan hal itu karena mengikuti hadits, dan dia telah meriwayatkan hadits ini dari Jabir dari Nabi Shallahu 'alaihi wa sallam]
dalamnya. Apa tujuan Imam Tirmizi menyebut semula nama Jaabir di sini? Jawab Hafiz al-`Iraaqi, tujuannya mungkin untuk mengisyaratkan kepada riwayat lain Jaabir
yang juga berkaitan dan berkenaan dengan tajuk bab.
(14) Selalu juga selepas meringkaskan hadits yang panjang Tirmizi mengatakan فيه قصة وفيه كلام أكثر من هذا
Maksudnya: Hadits ini punya kisah dan cerita yang lebih panjang daripada apa yang disebutkan ini.
(15) Nama-nama perawi yang sama akan dibezakan dengan gelarannya.
Misalnya Yazid, ada dua orang.
Untuk membezakan dua orang yang bernama Yazid itu Imam Tirmizi akan berkata, Yazid al-Faarisi atau Yazid ar-
Raqaasyi. Dua nama panggilan yang dikongsi juga akan dibezakan oleh Tirmizi.
Abu Haazim misalnya adalah nama panggilan untuk dua orang yang berbeza. Ia mengelirukan. Untuk membezakannya Imam Tirmizi akan berkata, Abu Haazim az-Zaahid atau Abu Haazim al-Asyja`i. Nama sebenar Abu Haazim az-Zaahid ialah Salamah bin Dinar al-Madini. Nama sebenar Abu Haazim al-Asyja`i pula ialah Salman al-Kufi.
Pendek kata Imam Tirmizi akan menghilangkan kekeliruan yang mungkin timbul akibat daripada kesamaan nama perawi-perawi.
(16) Imam Tirmizi juga kadang-kadang mengadakan bab tanpa tajuk باب بلا ترجمة seperti yang dibuat guru beliau Bukhari sebelumnya. Selepas menukilkan hadits di bawahnya, beliau berkata وفي الباب عن فلان وفلان dengan maksud mengisyaratkan kepada hadits-hadits
yang sema`na dengannya.
Bab tanpa tajuk biasanya mengambil alih perkataan “Fasal”. Ia bererti hadits di bawahnya masih berkenaan dengan tajuk bab sebelumnya. Ia juga mungkin bererti hadits di bawahnya mengandungi masalah, pengajaran atau panduan yang masih ada kena mengenanya dengan tajuk bab sebelumnya.
(17) Sering kali juga selepas mengemukakan sesuatu hadits yang diriwayatkan oleh seseorang sahabat, Imam Tirmizi berkata: وفي الباب عن فلان dengan menyebut nama sahabat yang lain. Lalu selepas itu beliau kemukakan terus hadits sahabat yang diisyaratkan tadi. Maka dalam keadaan ini perlulah difahami bahawa itulah sebenarnya hadits sahabat yang diisyaratkan oleh beliau di dalam kata: وفي الباب عن فلان. Misalnya di bawah بَاب ما جاء في زكاة البقر Imam
Tirmizi mengemukakan satu hadits yang diriwayatkan oleh `Abdullah bin Mas`ud.
Zakat sapi ما جاء في زكاة البقر
٥٦٥ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُبَيْدٍ الْمُحَارِبِيُّ وَأَبُو سَعِيدٍ الْأَشَجُّ قَالَا حَدَّثَنَا عَبْدُ السَّلَامِ بْنُ حَرْبٍ عَنْ خُصَيْفٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنُ مَسْعُودٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ فِي ثَلَاثِينَ مِنْ الْبَقَرِ تَبِيعٌ أَوْ تَبِيعَةٌ وَفِي كُلِّ أَرْبَعِينَ مُسِنَّةٌ وَفِي الْبَاب عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ قَالَ أَبُو عِيسَى هَكَذَا رَوَاهُ عَبْدُ السَّلَامِ بْنُ حَرْبٍ عَنْ خُصَيْفٍ وَعَبْدُ السَّلَامِ ثِقَةٌ حَافِظٌ وَرَوَى شَرِيكٌ هَذَا الْحَدِيثَ عَنْ خُصَيْفٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ عَنْ أَبِيهِ عَبْدِ اللَّهِ وَأَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ لَمْ يَسْمَعْ مِنْ عَبْدِ اللَّهِ أَبِيهِ
565. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin 'Ubaid Al Muharibi dan Abu Sa'id Al Asyajj keduanya berkata, telah menceritakan kepada kami 'Abdus Salam bin Harb dari Khushaif dari Abu 'Ubaidah dari Abdullah bin Mas'ud dari Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam beliau bersabda: "Pada setiap tiga puluh ekor sapi, zakatnya satu ekor Tabi' atau Tabi'ah (sapi jantan atau betina yang telah memasuki tahun kedua) dan pada setiap empat puluh ekor sapi, zakatnya satu ekor Musinnah (yang telah memasuki tahun ketiga) ". Dalam bab ini (ada juga riwayat -pent) dari Mu'adz bin Jabal. Abu 'Isa berkata, demikianlah 'Abdus Salam bin Harb meriwayatkannya dari Khushaif, sedangkan 'Abdus Salam adalah orang yang tsiqah dan hafizh. Hadits ini juga diriwayatkan oleh Syarik dari Khushaif dari Abu 'Ubaidah dari ayahnya Abdullah, sedangkan Abu 'Ubaidah belum pernah meriwayatkan hadits dari ayahnya.
Lalu beliau berkata:وَفِي الْبَاب عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ.Kemudian terus beliau kemukakan pula hadits Mu`az yang diisyaratkan itu.
(18) Selepas mengemukakan sesuatu hadits Imam Tirmizi
mengatakan هاذا حديث صحيح atau هاذا حديث غريب atau هاذا حديث منكر
Keputusan Imam Tirmizi yang seperti ini tidak menimbulkan sebarang masalah atau kekeliruan. Yang
menimbulkan kekeliruan ialah apabila beliau berkata:
هذا حديث صحيح حسن غريب
atau
هذا حديث غريب صحيح
atau
هذا حديث حسن غريب
dan sebagainya
Apa ertinya semua istilah-istilah ini? Ia kelihatan semacam bertentangan. Kalau sudah sahih kenapa pula
dikatakan gharib (dha`if)? Bolehkah sesuatu hadits itu sahih dan dalam masa yang sama ia juga dha`if?
Para `ulama’ hadits telah memberi beberapa jawapan untuk menghilangkan kekeliruan akibat penggunaan istilah yang kelihatan bertentangan itu:
(a) Imam Tirmizi mahu mengisyaratkan bahawa hadits berkenaan ada diriwayatkan melalui beberapa saluran riwayat. Ada antaranya yang sahih, ada yang hasan dan ada juga yang gharib atau dha`if.
(b) Hadits berkenaan pada pandangan dan penilaian
sesetengah `ulama’ sahih. Pada pandangan dan penilaian sesetengah `ulama’ yang lain ia hasan. Sementara pada pandangan dan penilaian sesetengah `ulama’ yang lain
pula ia gharib. Ertinya ialah para `ulama’ hadits berbeza pendapat tentang taraf dan kedudukannya sesuai dengan syarat dan iltizam masing-masing.
(c) Imam Tirmizi mengatakan begitu bukan hanya untuk hadits yang dikemukakan beliau sahaja. Salah satu daripada hukum yang diberikan itu memang sesuai untuk hadits yang dikemukakan beliau. Adapun yang dua lagi, ia tidak sesuai dengannya, malah ia sesuai dengan hadits-hadits sahabat lain yang diisyaratkan oleh beliau dengan kata: وفي الباب عن فلان وفلان
Ertinya keputusan yang dibuat Tirmizi itu adalah dengan
mengambil kira hadits-hadits lain yang sema`na dengan hadits yang dikemukakan oleh beliau.
(d) Menurut Hafiz al-`Iraqi, kata-kata Tirmizi هذا حديث حسن غريب misalnya bererti bagi beliau sifat hadits hasan pada hadits yang dikemukakan adalah lebih kuat daripada sifat hadits gharib atau dha`if. Apabila Imam Tirmizi menyebutkan hasan sebelum gharib, itu bererti sifat hasanlah yang lebih kuat padanya. Tetapi jika gharib
pula disebut dahulu, maka itu bererti sifat ghariblah yang lebih kuat padanya. Antara hadits yang boleh diterapkan qaedah yang dikemukakan oleh Hafiz al-`Iraqi ini ialah
hadits marfu` yang diriwayatkan oleh Ibnu `Umar dibawah
باب ما جاء في الأربع قبل العصر
Berikut ialah haditsnya
٣٩٥ - حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ مُوسَى وَمَحْمُودُ بْنُ غَيْلَانَ وَأَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الدَّوْرَقِيُّ وَغَيْرُ وَاحِدٍ قَالُوا حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ الطَّيَالِسِيُّ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمِ بْنِ مِهْرَانَ (أن)سَمِعَ جَدَّهُ عَنْ ابْنِ عُمَرَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً صَلَّى قَبْلَ الْعَصْرِ أَرْبَعًا قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ غَرِيبٌ حَسَنٌ
395. Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Musa dan Mahmud Al Gahilan dan Ahmad bin Ibrahim Ad Dauraqi dan selainnya berkata; telah menceritakan kepada kami Abu Dawud Ath Thayalisi berkata; telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Muslim bin Mihran mendengar Kakeknya dari Ibnu Umar dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Semoga Allah merahmati orang yang shalat empat rakaat sebelum ashar." Abu Isa berkata; "Hadits ini derajatnya hasan gharib."
Maksudnya:“Semoga Allah merahmati orang yang bersembahyang (sunat) empat raka`at sebelum (bersembahyang) `Ashar.”
Bagi al-`Iraqi sifat hadits gharib pada hadits ini lebih kuat
berbanding sifat hadits hasan. Ini kerana Imam Tirmizi mendahulukan perkataan gharib daripada perkataan hasan. (Lihat as-Suyuthi- Quut al-Mughtazi j.1 m/s 57, al-
Mubarakfuri- Tuhfatu al-Ahwazi j.2 m/s 417).
(19) Adakalanya Imam Tirmizi hanya mengemukakan hadits gharib dan dha`if di bawah sesuatu tajuk bab. Padahal ada pun
hadits sahih yang sesuai untuk tajuk itu. Imam Tirmizi sendiri bahkan ada mengisyaratkan kepada hadits sahih itu dalam kata beliau: وفي الباب عن فلان وفلان .
Kenapa beliau tidak mengambil saja hadits sahih itu dan mengemukakannya dengan lengkap di bawah tajuk bab berkenaan? Jawabnya ialah Imam Tirmizi mempunyai
maksud lain di situ. Maksud beliau ialah memperkenalkan hadits dha`if dan perawi-perawinya. Yang menjadi pegangan beliau dan lain-lain `ulama’ dalam bab berkenaan bukan hadits dha`if yang dikemukakan itu, tetapi sebaliknya hadits-hadits sahih yang diisyaratkan oleh beliau melalui katanya: وفي الباب عن فلان وفلان .Hadits dha`if itu
dikemukakan beliau mungkin hanya sebagai syahid atau mutaba`at sahaja.
(20) Ada juga ketikanya, setelah mengemukakan pendapat atau pandangan tokoh tertentu tentang ma`na dan maksud sesuatu hadits, Imam Tirmizi mengkritik pendapatnya lalu
mengulas hadits berkenaan berdasarkan pemahaman beliau sendiri. Kitab-Kitab Syarah Dan Hasyiah Jaami` Tirmizi
Para `ulama’ muhadditsin telah memberikan perhatian luar biasa kepada Jaami` Tirmizi kerana kelebihan dan keistimewaannya yang sangat banyak. Hasilnya lahirlah
sekian banyak syarah dan hasyiah yang dikarang mereka di sepanjang sejarah penulisan kitab-kitab hadits.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan