Halaman

Jumaat, Disember 23, 2022

Sunan Abu daud kitab kharaj,imarah&fai sesi 02

Sunan Abu daud kitab kharaj,imarah&fai sesi 02

Sunan Abu daud kitab kharaj,imarah&fai sesi 02t
1085. Orang buta boleh diserahi jabatan
(3)باب في الضَّرِيرِ يُوَلَّى

1086. Mengangkat menteri(4)باب في اتِّخَاذِ الْوَزِيرِ

1087. Penjelasan tentang al Irafah (orang yang melaksanakan kemaslahatan umum)(kepenghuluan)
(5)باب في الْعِرَافَةِ
1088. Mengangkat sekretaris
(6)باب في اتِّخَاذِ الْكَاتِبِ


١٤ -  الخراج والإمارة والفيء » ١٠٨٥ -  في الضرير يولى
باب في الضَّرِيرِ يُوَلَّى
14. Pajak, Kepemimpinan dan Fai » 1085. Orang buta boleh diserahi jabatan

٢٥٤٢ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْمُخَرَّمِيُّ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ حَدَّثَنَا 
عِمْرَانُ الْقَطَّانُ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَنَسٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ 
👈اسْتَخْلَفَ ابْنَ أُمِّ مَكْتُومٍ عَلَى الْمَدِينَةِ مَرَّتَيْنِ

2542. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Abdullah Al Mukharrami, telah menceritakan kepada kami Abdurrahman bin Mahdi, telah menceritakan kepada kami 
👉Imran Al Qaththan
-ulamak pertikai
dari Qatadah dari
Anas bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menunjuk Ibnu Ummi Maktum menggantikan beliau di Madinah dua kali. 
👉Bolehkah melantik orang buta memegang sesuatu jawatan?
Ini menunjukan boleh.jawatan imam bukan memerintah negeri
Bg imam abu daud bila buat tajuk dia nak menunjukan khilaf dlm perkara ini.
Ini bukan jawatan khilafah atau urusan umum
Perawi yg dipertikai عِمْرَانُ الْقَطَّانُ
Ada yg kata jawatan tu jawatan lain juga ,
bermakna اسْتَخْلَفَini telah ditafsir dgn makna jawatan yg umum .
Ada yg kata hadis ni tak kuat sebab عِمْرَانُ الْقَطَّانُ.
Orang buta tak boleh dilantik menjadi pemerintah sebab hadis dhaif.
Jika hadis diangkat jadi hasan,dia hanya dilantik jadi imam shj jah.
Nabi melantiknya dua kali...ada yg kata bukan dua tetapi byk kali(13kali)..ini akibat perawi dhaif jadi macam2.
Perlantikan Ini adalah cara nabi memuliakan Abdullah Umi Maktum yg mn   sebabnya nabi ditegur oleh Allah.
Aba lubabah juga pernah nabi lantik.
Ulamak buat kesimpulan,hanya Anas yg tahu nabi lantik dua kali abdullah umi maktum.
Boleh juga difaham ,11 kali jadi imam shj yg dua ksli ini urusan pentadbiran sebab abu daud bw dibwh tajuk kepimpinan.
Jika yg 13 kali tu pun riwayatnya kemas kah?
Syarat jadi pemimpin adalah sempurna seperti boleh bercakap dan melihat.
Ada pula  yg kata boleh,sebab nabi syuib seorang yg buta..
Ada yg kata syarat nak jadi pemimpin seperti nak jadi saksi iaitu tidak buta.jadi ini khilaf.
Jadi apa2 ketua ,boleh ke?
Ada yg kata boleh dan ada yg tak boleh..khilaf.
Bukan kah bila orang buta jadi muazin ,maka dia perlukan pembantu untuk melihat matahari berubah?
Tetapi nabi saw meraikan oku atau dia mempunyai keistimewaan yg sangat besar.seperti suara yg bagus..
Minit 26


١٤ -  الخراج والإمارة والفيء » ١٠٨٦ -  في اتخاذ الوزير
(4)باب في اتِّخَاذِ الْوَزِيرِ: 
14. Pajak, Kepemimpinan dan Fai » 1086. Mengangkat menteri(wazir)

٢٥٤٣ - حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ عَامِرٍ الْمُرِّيُّ حَدَّثَنَا الْوَلِيدُ حَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ 
عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِالْأَمِيرِ خَيْرًا  لَهُ وَزِيرَ صِدْقٍ إِنْ نَسِيَ ذَكَّرَهُ وَإِنْ ذَكَرَ أَعَانَهُ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهِ غَيْرَ ذَلِكَ جَعَلَ لَهُ وَزِيرَ سُوءٍ إِنْ نَسِيَ لَمْ يُذَكِّرْهُ 
وَإِنْ ذَكَرَ لَمْ يُعِنْهُ
2543. Telah menceritakan kepada kami Musa bin 'Amir Al Murri, telah menceritakan kepada kami Al Walid telah menceritakan kepada kami Zuhair bin Muhammad dari Abdurrahman bin Al Qasim, dari ayahnya, dari 
👉Aisyah, ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berkata: "Apabila Allah menghendaki kebaikan pada diri pemimpin maka Allah akan menjadikan baginya 👉menteri yang jujur, apabila ia lupa maka ia akan 👉mengingatkannya dan apabila ia ingat maka ia akan 👉membantunya.
Dan apabila Allah menghendaki selain itu (keburukan) pada diri seorang pemimpin maka Allah jadikan baginya menteri (pembantu) yang buruk, apabila ia lupa maka ia tidak mengingatkannya, dan apabila ia ingat maka ia tidak membantunya."
👉bg kita الْوَزِيرِadalah menteri
dlm sebuah negara ada presiden ,ada perdana menteri dan ada menteri2.
Siapa yg melantik menteri2?
Presiden atau perdana menteri.
Perlukah perlantikan ini?
Jika berdasarkan hadis ini,perlu!
Sebab kita kena belajar dr kerajaan alam semesta.
Adakah Allah tak tahu ke kalu Raqib Atib tiada?
Ilmu dia tak meliputi?
Ilmu Allah meliputi.
Dia boleh catit sendiri amalan manusia.
Kan dia sudah tahu dah,boleh jawap atau tidak.Tetapi kenapa suruh malaikat tanya?
Itulah pembantu .
Jibrail menteri..
Mikail menteri..
Pada hal Allah Maha Kaya..lebih2 lagilah manusia sebab lemah ,itulah asasnya.
Hadis ini juga ada dlm Sunan nasaie dan musnad imam Ahmad
Perkataan ْوَزِيرِ makna menteri(bahasa sanskrit) adalah orang yg membantu pemimpin.
Amir boleh tanya ْوَزِيرِsebab dia orang yg cerdik.
Bahkan Islam tidak mahu diktator dan ada syura.
Pembantu yg benar ialah  benar dlm percakapan dan perbuatan  serta jujur.
Dari serendah2nya kepada peringkat2 yg  lebih tinggi disetiap lapisan,perlu ada penasihat supaya urusan berjalan dgn baik..
Juga dlm pejabat,persatuan atau apa2 pergerakan.
Pembantu yg buruk tidak mengingatkan dan tidak membantu.naka urusan tidak berjalan dgn baik.
Tidak saling membantu dan saling menguatkan.
Maka tidak akan berjaya.
Minit 41
Wizarah =kementerian.
Tetapi kenapa tidak berjaya walau menteri telah eluk?
Mungkin ujian dari Allah.
Kedua2 peringkat  pemimpin kena eluk baru sempurna kejayaan.



١٤ -  الخراج والإمارة والفيء » ١٠٨٧ -  في العرافة
(5)باب في الْعِرَافَةِ: 
14. Pajak, Kepemimpinan dan Fai » 1087. Penjelasan tentang al Irafah (orang yang melaksanakan kemaslahatan umum)(kepenghuluan)

٢٥٤٤ - حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ عُثْمَانَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ حَرْبٍ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ سُلَيْمَانَ بْنِ سُلَيْمٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ جَابِرٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ يَحْيَى بْنِ الْمِقْدَامِ عَنْ جَدِّهِ 
👈الْمِقْدَامِ بْنِ مَعْدِي كَرِبَ أَنَّ  رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ضَرَبَ عَلَى مَنْكِبِهِ ثُمَّ قَالَ لَهُ 👈أَفْلَحْتَ يَا قُدَيْمُ إِنْ مُتَّ وَلَمْ تَكُنْ أَمِيرًا وَلَا كَاتِبًا وَلَا عَرِيفًا
2544. Telah menceritakan kepada kami 'Amru bin Utsman, telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Harb, dari Abu Salamah Sulaiman bin Sulaim, dari Yahya bin Jabir dari Shalih bin Yahya bin Al Miqdam dari kakeknya yaitu 
👉Al Miqdam bin Ma'dikarib bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menepuk pundaknya(bahu) kemudian berkata kepadanya:
👉 "Engkau telah beruntung wahai Qudaim(nama mesra), apabila engkau meninggal dan tidak menjadi seorang pemimpin, sekretaris, dan 'arif (orang yang bertugas mengatur permasalahan dan kemaslahatan umat)."

Minit 44
👉Bab kepenghuluan الْعِرَافَةِ
Ni makna pegawai yg bawah dari menteri.
Sebab urusan negara sangat ramai.
Dlm rumah sudah perlu ayah dan mak.
Maka dlm negara perlu pembantu ada setiap peringkat.
Dan kena tengok setakat mana keperluannya.byk peringkat pyn tak apa.
Minit 45
Hadis ini ada dlm musnad imam ahmad. Dan Baihaqi.
Kenapa nampak tak eluk pula jadi pemimpin?
Tadi nampak eluk jadi pemimpin?

Keberuntungan bukan terletak pada jawatan yg dipegang!
Duduk dimana pun ada lah eluk jika dapat melakukan kerja dgn baik.
Jadi jgn tertipu dgn jawatan .
Tetapi jika mampu jawatan ditolak maka itu akan  jadi bahaya pula.
Bgmn pun setengah ulamak kata hadis ini tidak sahih paling tinggi hasan.
Minit 53
Ada yg kata hadis ini tak sahih paling tinggi sahih.
Boleh mengingatkan agar tidak melakukan dosa.

 
٢٥٤٥ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ الْمُفَضَّلِ حَدَّثَنَا غَالِبٌ الْقَطَّانُ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ أَنَّهُمْ كَانُوا عَلَى مَنْهَلٍ مِنْ الْمَنَاهِلِ فَلَمَّا بَلَغَهُمْ الْإِسْلَامُ جَعَلَ صَاحِبُ الْمَاءِ لِقَوْمِهِ مِائَةً مِنْ الْإِبِلِ عَلَى أَنْ يُسْلِمُوا فَأَسْلَمُوا وَقَسَمَ الْإِبِلَ بَيْنَهُمْ وَبَدَا لَهُ أَنْ يَرْتَجِعَهَا مِنْهُمْ فَأَرْسَلَ ابْنَهُ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ لَهُ ائْتِ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقُلْ لَهُ إِنَّ أَبِي يُقْرِئُكَ السَّلَامَ وَإِنَّهُ جَعَلَ لِقَوْمِهِ مِائَةً مِنْ الْإِبِلِ عَلَى أَنْ يُسْلِمُوا فَأَسْلَمُوا وَقَسَمَ الْإِبِلَ بَيْنَهُمْ وَبَدَا لَهُ أَنْ يَرْتَجِعَهَا مِنْهُمْ أَفَهُوَ أَحَقُّ بِهَا أَمْ هُمْ فَإِنْ قَالَ لَكَ نَعَمْ أَوْ لَا فَقُلْ لَهُ إِنَّ أَبِي شَيْخٌ كَبِيرٌ وَهُوَ عَرِيفُ الْمَاءِ وَإِنَّهُ يَسْأَلُكَ أَنْ تَجْعَلَ لِي الْعِرَافَةَ بَعْدَهُ فَأَتَاهُ فَقَالَ إِنَّ أَبِي يُقْرِئُكَ السَّلَامَ فَقَالَ وَعَلَيْكَ وَعَلَى أَبِيكَ السَّلَامُ فَقَالَ إِنَّ أَبِي جَعَلَ لِقَوْمِهِ مِائَةً مِنْ الْإِبِلِ عَلَى أَنْ يُسْلِمُوا فَأَسْلَمُوا وَحَسُنَ إِسْلَامُهُمْ ثُمَّ بَدَا لَهُ أَنْ يَرْتَجِعَهَا مِنْهُمْ أَفَهُوَ أَحَقُّ بِهَا أَمْ هُمْ فَقَالَ إِنْ بَدَا لَهُ أَنْ يُسْلِمَهَا لَهُمْ فَلْيُسْلِمْهَا وَإِنْ بَدَا لَهُ أَنْ يَرْتَجِعَهَا فَهُوَ أَحَقُّ بِهَا مِنْهُمْ فَإِنْ هُمْ أَسْلَمُوا فَلَهُمْ إِسْلَامُهُمْ وَإِنْ لَمْ يُسْلِمُوا قُوتِلُوا عَلَى الْإِسْلَامِ فَقَالَ إِنَّ أَبِي شَيْخٌ كَبِيرٌ وَهُوَ عَرِيفُ الْمَاءِ وَإِنَّهُ يَسْأَلُكَ أَنْ تَجْعَلَ لِي الْعِرَافَةَ بَعْدَهُ فَقَالَ إِنَّ الْعِرَافَةَ حَقٌّ وَلَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ الْعُرَفَاءِ وَلَكِنَّ الْعُرَفَاءَ فِي النَّارِ

2545. Telah menceritakan kepada kami Musaddad telah menceritakan kepada kami Bisyr bin Al Mufadhdhal, telah menceritakan kepada kami 
👉Ghalib Al Qaththan dari 
-lelaki yg majhul
seorang laki-laki dari ayahnya dari 
kakeknya bahwa mereka berada di atas tempat minum diantara beberapa tempat minum. Kemudian tatkala Islam telah sampai kepada mereka maka
👉 pemilik air tersebut akan memberikan kepada kaumnya seratus ekor unta dengan syarat mereka masuk Islam. Kemudian mereka masuk Islam. Dan ia membagikan unta tersebut diantara mereka. Kemudian ia berfikiran untuk mengambil kembali unta-unta tersebut dari mereka. Kemudian ia mengutus anaknya kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam. Ia berkata kepada anaknya; datanglah kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan katakan; sesungguhnya ayahku mengucapkan salam kepada anda. Dan ia telah memberi kaumnya seratus ekor unta dengan syarat mereka masuk Islam. Kemudian mereka masuk Islam, dan ia membagikan unta tersebut diantara mereka. Dan ia berfikiran untuk mengambil kembali unta tersebut dari mereka. Apakah ia berhak atas unta tersebut ataukah mereka yang lebih berhak? Apabila beliau mengatakan: "Ya." atau "Tidak" maka katakan kepada beliau; sesungguhnya ayahku adalah orang yang telah tua dan ia adalah seorang 'arif (orang yang bertugas mengatur permasalahan dan kemaslahatan umat) yang mengatur air, dan ia meminta agar engkau menjadikan saya pekerjaan 'arif setelahnya. Kemudian anak tersebut datang kepada beliau kemudian mengatakan; sesungguhnya ayahku mengucapkan salam kepada engkau. Kemudian beliau menjawab: "WA 'ALAIKA WA 'ALA ABIIKAS SALAAM" (semoga keselamatan terlimpahkan kepadamu dan kepada ayahmu). Kemudian ia berkata; sesungguhnya ayahku memberi kaumnya dengan syarat mereka masuk Islam, lalu mereka masuk Islam dan telah baik keislaman mereka. Kemudian ia berfikiran untuk mengambil kembali unta tersebut dari mereka. Apakah ia lebih berhak terhadap unta tersebut atau mereka lebih berhak? Kemudian beliau bersabda: "Apabila ia berfikiran untuk memberikan unta tersebut kepada mereka maka silahkan ia memberikannya kepada mereka, dan apabila ia berfikiran untuk mengambil kembali unta tersebut dari mereka maka ia lebih berhak terhadap unta tersebut daripada mereka. Dan apabila mereka telah masuk Islam maka bagi mereka keislaman mereka dan apabila mereka tidak masuk Islam maka mereka diperangi atas nama Islam."
 Kemudian ia berkata; sesungguhnya ayahku adalah orang yang telah tua dan ia adalah 'arif (pengatur) pembagian air, dan ia mohon kepada anda agar anda memberiku pekerajaan instruktur yang mengurusi air setelahnya. Kemudian beliau berkata: 
"Sesungguhnya pekerjaan sebagai 'arif (pengatur) adalah sesuatu yang hak dan orang-orang memerlukan para pengatur, akan tetapi para pengatur akan berada di neraka."

👉Hadis Tak sahih sebab perawi2nya majhul
Ghalib Al Qaththan dari 
seorang laki-laki dari ayahnya dari kakeknya
👉Tetapi yg sama dgn hadis sahih jawatan tidak boleh diminta dan bertentangan larangan mengambil balik pemberian 
👉Boleh ambil balik ini suatu yg  tercela kecuali pemberian kepada anak.
-boleh ambil dan jika murtad akan diperangi.
👉Yg sama dgn hadis sahih ialah kirim salam. Hadis yg sahih byk tentang kirim salam.
- "WA 'ALAIKA WA 'ALA ABIIKAS SALAAM" (semoga keselamatan terlimpahkan kepadamu dan kepada ayahmu)
Jawapan salam adalah untuk orang yg menyampaikan dan untuk orang yg kirim salam.
👉Yg masuk Islam ada dua ,yg baik dan tak baik Islamnya.
-jadi pemerintah lebih baik dari yg tidak memerintah atau rakyat dan nabi sebaik2 contoh.
-kemampuan memimpin bukan semua orang ada.
🎷🎷🎷

١٤ -  الخراج والإمارة والفيء » ١٠٨٨ -  في اتخاذ الكاتب
(6)باب في اتِّخَاذِ الْكَاتِبِ
14. Pajak, Kepemimpinan dan Fai » 1088. Mengangkat sekretaris
٢٥٤٦ - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا نُوحُ بْنُ قَيْسٍ عَنْ يَزِيدَ بْنِ كَعْبٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ مَالِكٍ عَنْ أَبِي الْجَوْزَاءِ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ السِّجِلُّ كَاتِبٌ كَانَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
2546. Telah menceritakan kepada kami Qutaibah bin Sa'id, telah menceritakan kepada kami Nuh bin Qais, dari Yazid? bin Ka'b, dari 'Amr bin Malik, dari Abu Al Jauza` dari Ibnu Abbas ia berkata; sijil adalah sekretaris Nabi shallallahu 'alaihi wasallam. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan