Sunan Abu Daud kitab jihad sesi 2
(1)باب مَا جَاءَ فِي الْهِجْرَةِ وَسُكْنَى الْبَدْوِ
Bab hijrah dan orang darat badwi.
٢١١٨ - حَدَّثَنَا مُؤَمَّلُ بْنُ الْفَضْلِ حَدَّثَنَا الْوَلِيدُ يَعْنِي ابْنَ مُسْلِمٍ عَنْ الْأَوْزَاعِيِّ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ أَنَّ أَعْرَابِيًّا سَأَلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الْهِجْرَةِ فَقَالَ وَيْحَكَ إِنَّ شَأْنَ الْهِجْرَةِ شَدِيدٌ فَهَلْ لَكَ مِنْ إِبِلٍ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَهَلْ تُؤَدِّي صَدَقَتَهَا قَالَ نَعَمْ قَالَ فَاعْمَلْ مِنْ وَرَاءِ الْبِحَارِ فَإِنَّ اللَّهَ لَنْ يَتِرَكَ مِنْ عَمَلِكَ شَيْئًا
2118. Telah menceritakan kepada kami Muammal bin Al Fadhl, telah menceritakan kepada kami Al Walid bin Muslim, dari Al Auza'i, dari Az Zuhri, dari 'Atho` bin Yazid, dari Abu Sa'id Al Khudri, bahwa seorang badui bertanya kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengenai hijrah. Kemudian beliau berkata: "Sesungguhnya hijrah adalah perkara yang berat, apakah engkau memiliki unta?" Ia berkata; ya. Beliau berkata: "Apakah engkau telah menunaikan zakatnya?" ia berkata; ya. Beliau berkata: "Beramallah di belakang lautan, sesungguhnya Allah tidak akan meninggalkan sedikitpun dari amalanmu."
٢١١٩ - حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ وَعُثْمَانُ ابْنَا أَبِي شَيْبَةَ قَالَا حَدَّثَنَا شَرِيكٌ عَنْ الْمِقْدَامِ بْنِ شُرَيْحٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَأَلْتُ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا عَنْ الْبَدَاوَةِ فَقَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَبْدُو إِلَى هَذِهِ التِّلَاعِ وَإِنَّهُ أَرَادَ الْبَدَاوَةَ مَرَّةً فَأَرْسَلَ إِلَيَّ نَاقَةً مُحَرَّمَةً مِنْ إِبِلِ الصَّدَقَةِ فَقَالَ لِي يَا عَائِشَةُ ارْفُقِي فَإِنَّ الرِّفْقَ لَمْ يَكُنْ فِي شَيْءٍ قَطُّ إِلَّا زَانَهُ وَلَا نُزِعَ مِنْ شَيْءٍ قَطُّ إِلَّا شَانَهُ
2119. Telah menceritakan kepada kami Abu Bakr, serta Utsman keduanya adalah anak Abu Syaibah, mereka berkata; telah menceritakan kepada kami Syarik dari Al Miqdad bin Syuraih, dari ayahnya, ia berkata; aku bertanya kepada Aisyah, radliallahu 'anha mengenai kehidupan nomaden, lalu Aisyah berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah keluar menuju menuju dataran tinggi ini dan beliau menginginkan kehidupan nomaden kembali, lalu beliau mengirimkan seekor unta yang belum dinaiki dan belum digunakan dari unta zakat. Beliau berkata kepadaku: "Wahai Aisyah, bersikaplah lembut, sesungguhnya kelembutan tidaklah ada pada sesuatu kecuali akan menghiasinya dan tidaklah tercabut dari sesuatu melainkan akan memberikan aib padanya."
Syarahan
(1)باب مَا جَاءَ فِي الْهِجْرَةِ وَسُكْنَى الْبَدْوِ
Bab hijrah dan orang darat badwi.
٢١١٨ - حَدَّثَنَا مُؤَمَّلُ بْنُ الْفَضْلِ حَدَّثَنَا الْوَلِيدُ يَعْنِي ابْنَ مُسْلِمٍ عَنْ الْأَوْزَاعِيِّ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ أَنَّ أَعْرَابِيًّا سَأَلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الْهِجْرَةِ فَقَالَ
وَيْحَكَ👈
إِنَّ شَأْنَ الْهِجْرَةِ شَدِيدٌ فَهَلْ لَكَ مِنْ إِبِلٍ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَهَلْ تُؤَدِّي صَدَقَتَهَا قَالَ نَعَمْ قَالَ فَاعْمَلْ مِنْ وَرَاءِ الْبِحَارِ فَإِنَّ اللَّهَ لَنْ يَتِرَكَ مِنْ عَمَلِكَ شَيْئًا
2118. Telah menceritakan kepada kami Muammal bin Al Fadhl, telah menceritakan kepada kami Al Walid bin Muslim, dari Al Auza'i, dari Az Zuhri, dari 'Atho` bin Yazid, dari Abu Sa'id Al Khudri, bahwa seorang badui bertanya kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengenai hijrah. Kemudian beliau berkata: "👉 Kasihan kamu, Sesungguhnya hijrah adalah perkara yang berat, apakah engkau memiliki unta?" Ia berkata; ya. Beliau berkata: "Apakah engkau telah menunaikan zakatnya?" ia berkata; ya. Beliau berkata: "Beramallah di belakang lautan, sesungguhnya Allah tidak akan meninggalkan sedikitpun dari amalanmu."
- kaitan hijrah dan jihad
-nafsu hendak berpisah dgn kebiasaannya adalah sangat susah.
-iktikaf termasuk usaha meninggalkan kebiasaan yg disukai nafsu.
-kitab jihad dimulakan dengan hijrah.
Untuk mengingatkan kita tentang hijrah Nabi saw.
-ayat jihad turun selepas hijrah.
-untuk melaksanakan perintah jihad (perang) mesti kena ada negara yang merdeka yg berdaulat.
-jika sudah ada negara pun dan jika belum lengkap kelengkapan perang tidak boleh lagi pergi berperang.
-berjihad perlu jika ada orang nak ragut kemerdekaan kita.
-memimpin semasa bersolat juga semasa perang.
-hijrah juga meninggalkan apa yg kita sayangi.
-dimana perang adalah hijrah meningggalkan dunia .
- senjata dan kenderaan disediakan oleh negara, itulah kaitan perang dan hijrah.
-bab hijrah dan orang darat badwi.
-dulu, tempat tumpuan yg jadi bandar adalah tempat yg ada air.
-orang badui kasar sebab dia kena berhubung dgn memerlukan kekasaran.
- orang badui biasanya tidak berpendidikan.
- byk lah kelemahannya
- tetapi nabi saw berjaya mendidik orang-orang ini menjadi sebaik-baik manusia.
- peringkat awal , hijrah wajib.
- tetapi kenapa Nabi tak bg badui ini berhijrah?
- orang yg lemah tidak boleh membantu bahkan akan menyusahkan maka dikecualikan.
-kalimah وَيْحَكَ ada beberapa makna, disini maknanya menunjukan simpati.
- badui ini tidak memenuhi syarat yg memerlukan kekuatan tetapi dia juga seorang Islam.
- bayar zakat adalah sumbangannya secara tak langsung.
-kerana zakat diberi kepada negara .
-ayat quran yg malaikat ambil nyawa orang menzalimi diri sendiri kerana tidak hijrah.
-memajukan diri boleh, patutnya memajukan agama pun sepatutnya boleh juga.
- kesalahan tidak hijrah ini agak berat.
- hijrah jadi rukun Islam ketika itu tetapi ada yg Rasullah saw kecualikan juga.
- yakni ada arabi yg Nabi tak benarkan hijrah.
- peringatan, jangan sekali-kali mengangkat diri lebih dari sahabat.
- dulu perlu berhijrah sebab tidak boleh menzahirkan syiar Islam.
- selain jihad juga perlu ada segolongan yg pergi belajar.
- boleh buat baik dimana sekalipun dan tetap mendapat pahala dari Allah walaupun tidak berhijrah kerana perlu difikirkan kemampuan dan keperluan diri dan orang lain.
٢١١٩ - حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ وَعُثْمَانُ ابْنَا أَبِي شَيْبَةَ قَالَا حَدَّثَنَا شَرِيكٌ عَنْ الْمِقْدَامِ بْنِ شُرَيْحٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَأَلْتُ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا عَنْ الْبَدَاوَةِ فَقَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَبْدُو إِلَى هَذِهِ التِّلَاعِ وَإِنَّهُ أَرَادَ الْبَدَاوَةَ مَرَّةً فَأَرْسَلَ إِلَيَّ نَاقَةً مُحَرَّمَةً مِنْ إِبِلِ الصَّدَقَةِ فَقَالَ لِي يَا عَائِشَةُ ارْفُقِي فَإِنَّ الرِّفْقَ لَمْ يَكُنْ فِي شَيْءٍ قَطُّ إِلَّا زَانَهُ وَلَا نُزِعَ مِنْ شَيْءٍ قَطُّ إِلَّا شَانَهُ
2119. Telah menceritakan kepada kami Abu Bakr, serta Utsman keduanya adalah anak Abu Syaibah, mereka berkata; telah menceritakan kepada kami Syarik dari Al Miqdad bin Syuraih, dari ayahnya, ia berkata; aku bertanya kepada Aisyah, radliallahu 'anha mengenai kehidupan nomaden, lalu Aisyah berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah keluar menuju menuju dataran tinggi ini dan beliau menginginkan kehidupan nomaden kembali, lalu beliau mengirimkan seekor unta yang belum dinaiki dan belum digunakan dari unta zakat. Beliau berkata kepadaku: "Wahai Aisyah, bersikaplah lembut, sesungguhnya kelembutan tidaklah ada pada sesuatu kecuali akan menghiasinya dan tidaklah tercabut dari sesuatu melainkan akan memberikan aib padanya."
- sikap lembut adalah suatu perkara seni, yg boleh mencantikan apa sj tindakan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan