Halaman

Ahad, Januari 01, 2023

Sunan Abu Daud kitab jihad sesi 003syarahan



Sunan Abu Daud kitab jihad sesi 3

(2)باب في الْهِجْرَةِ هَلِ انْقَطَعَتْ
Adakah hijrah sudah terhenti/ ada lagi?

٢١٢٠ - حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى الرَّازِيُّ أَخْبَرَنَا عِيسَى عَنْ حَرِيزِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي عَوْفٍ عَنْ أَبِي هِنْدٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَا تَنْقَطِعُ الْهِجْرَةُ حَتَّى تَنْقَطِعَ التَّوْبَةُ وَلَا تَنْقَطِعُ التَّوْبَةُ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ مِنْ مَغْرِبِهَا
2120. Telah menceritakan kepada kami Ibrahim bin Musa Ar Razi, telah mengabarkan kepada kami Isa dari Hariz bin Utsman dari Abdurrahman bin Abu 'Auf dari Abu Hindun, dari Mu'awiyah, ia berkata; saya mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tidaklah hijrah terputus hingga taubat terputus, dan tidaklah taubat terputus hingga matahari terbit dari barat."

٢١٢١ - حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ . حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ مُجَاهِدٍ عَنْ طَاوُسٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ الْفَتْحِ فَتْحِ مَكَّةَ لَا هِجْرَةَ وَلَكِنْ جِهَادٌ وَنِيَّةٌ وَإِذَا اسْتُنْفِرْتُمْ فَانْفِرُوا
2121. Telah menceritakan kepada kami Utsman bin Abu Syaibah, telah menceritakan kepada kami Jarir dari Manshur, dari Mujahid, dari Thawus dari Ibnu Abbas, ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda pada saat penaklukan kota Mekkah: "Tidak ada lagi hijrah, akan tetapi yang ada adalah jihad dan niat, apabila kalian diminta untuk pergi berperang maka pergilah berperang!"

- tujuan tajuk bab untuk mengisyaratkan adanya percanggahan atau perbezaan antara 2 hadits
Satu tak habis lagi hijrah
Dua sudah tiada lagi.
👉Tidaklah hijrah terputus hingga taubat terputus, dan tidaklah taubat terputus hingga matahari terbit dari barat."
👉Tidak ada lagi hijrah, akan tetapi yang ada adalah jihad dan niat
- pertama Yg mana satu yg betul?
-kedua bgmn nak jamak kedua-duanya.
satu Hijrah ke Mekah ke Madinah yg tiada
kedua, hijrah dari negeri kafir ke negara Islam tidak putus- putus.

٢١٢٢ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ إِسْمَعِيلَ بْنِ أَبِي خَالِدٍ حَدَّثَنَا عَامِرٌ قَالَ أَتَى رَجُلٌ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَمْرٍو وَعِنْدَهُ الْقَوْمُ حَتَّى جَلَسَ عِنْدَهُ فَقَالَ أَخْبِرْنِي بِشَيْءٍ سَمِعْتَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ وَالْمُهَاجِرُ مَنْ هَجَرَ مَا نَهَى اللَّهُ عَنْهُ
2122. Telah menceritakan kepada kami Musaddad, telah menceritakan kepada kami Yahya, dari Isma'il bin Abu Khalid, telah menceritakan kepada kami 'Amir, ia berkata; seorang laki-laki datang kepada Abdullah bin 'Amr dan bersamanya terdapat beberapa orang hingga ia duduk di sampingnya dan berkata; beritahukan kepadaku sesuatu yang telah engkau dengar dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam! Kemudian ia berkata; saya pernah mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Orang muslim (sejati) adalah seorang muslim dimana orang-orang muslim (yang lain) selamat dari lidah dan tangannya, dan muhajir (orang yang hijrah) adalah orang yang meninggal apa yang Allah larang."

- orang Islam yg sebenar adalah meninggalkan larangan Allah.الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ وَالْمُهَاجِرُ مَنْ هَجَرَ مَا نَهَى اللَّهُ عَنْهُ
-alif lam yg sebenar pada perkataan الْمُسْلِمُونَ
- orang kafir pun termasuk.
- kaedah ilmu balaghah, sebut yg kurang nak pergi kepada yg lebih
-setara muslim yg adikberadik , tak selamat orang lain lebih lagi tak selamat.
-sebut lidah dulu sebab lebih mudah 
-tangan agak terhad
- lidah pena boleh juga termasuk.
- tangan boleh juga bermakna kuasa.
- tapi boleh balas jika dengan kafir harbi yg laparkan darah muslim.
- hijrah batin tinggalkan kehendak yg tak baik.
- hijrah zahir menyelamatkan agama dari fitnah.
- hijrah adalah meninggalkan larangan Allah.
- untuk umat akhir zaman, peluang mendapat pahala hijrah tetap ada tidak perlu kecewa kerana meninggalkan larangan Allah adalah juga  hijrah
- hijrah kerana pergi belajar sama juga , ianya bergantung kepada niat sesaorang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan