Halaman

Sabtu, Januari 25, 2020

Tafsir nota baca 3(43-48)

Tafsir nota baca 3(43-48)

Tafsir nota 3(43)

Al-Baqarah 2:25

وَبَشِّرِ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّٰلِحَٰتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّٰتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا ٱلْأَنْهَٰرُۖ كُلَّمَا رُزِقُوا۟ مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًاۙ قَالُوا۟ هَٰذَا ٱلَّذِى رُزِقْنَا مِن قَبْلُۖ وَأُتُوا۟ بِهِۦ مُتَشَٰبِهًاۖ وَلَهُمْ فِيهَآ أَزْوَٰجٌ مُّطَهَّرَةٌۖ وَهُمْ فِيهَا خَٰلِدُونَ

Al-Baqarah 2:26

إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَسْتَحْىِۦٓ أَن يَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَاۚ فَأَمَّا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ ٱلْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْۖ وَأَمَّا ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ فَيَقُولُونَ مَاذَآ أَرَادَ ٱللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلاًۘ يُضِلُّ بِهِۦ كَثِيرًا وَيَهْدِى بِهِۦ كَثِيرًاۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِۦٓ إِلَّا ٱلْفَٰسِقِينَ

Al-Baqarah 2:27

ٱلَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ ٱللَّهِ مِنۢ بَعْدِ مِيثَٰقِهِۦ وَيَقْطَعُونَ مَآ أَمَرَ ٱللَّهُ بِهِۦٓ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِى ٱلْأَرْضِۚ أُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْخَٰسِرُونَ

Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan yang shaleh, bahawa untuk mereka disediakan syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya.⁵⁷  Setiap kali mereka dihidangkan rezeki (berupa) buah-buahan di dalam syurga-syurga itu, mereka berkata: "Inilah yang pernah dikurniakan sebagai rezeki kepada kita dahulu".⁵⁸  Mereka diberi buah-buahan yang serupa (pada zahirnya dengan buah-buahan didunia), dan untuk mereka disediakan di dalamnya isteri-isteri yang suci,⁵⁹  disanalah mereka tinggal kekal abadi.[25]
Sesungguhnya Allah tidak segan membuat perbandingan dengan apa sahaia,dengan nyamuk atau dengan (serangga dan lain-lain) yang lebih kecil darinya.⁶⁰  Adapun orang-orang yang beriman, mereka yakin bahawa perbandingan itu adalah benar dari Tuhan mereka, tetapi orang-orang kafir,mereka bertanya: "Apakah maksud Allah membuat perbandingan ini?" Dengan perbandingan itu ramai orang yang disesatkan Allah dan ramai pula orang yang diberikan hidayah. Dan Allah tidak menyesatkan dengan perbandingan itu melainkan orang-orang yang fasiq.⁶¹ [26]
(Iaitu) orang-orang yang merombak (mencabuli) perjanjian Allah sesudah diikatkannya dengan teguh,⁶² dan memutuskan apa yang disuruh Allah supaya disambungkan⁶³ dan mereka pula melakukan kerosakan dan bencana di bumi.⁶⁴ Mereka itulah orang-orang yang  rugi.⁶⁵ [27]

⁵⁷  Di sini tidak disebutkan jenis dan sifat sungai yang mengalir di dalam syurga-syurga.
Ia disebutkan di tempat lain begini:

Muhammad 47:15

مَّثَلُ ٱلْجَنَّةِ ٱلَّتِى وُعِدَ ٱلْمُتَّقُونَۖ فِيهَآ أَنْهَٰرٌ مِّن مَّآءٍ غَيْرِ ءَاسِنٍ وَأَنْهَٰرٌ مِّن لَّبَنٍ لَّمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُۥ وَأَنْهَٰرٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّةٍ لِّلشَّٰرِبِينَ وَأَنْهَٰرٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفًّىۖ وَلَهُمْ فِيهَا مِن كُلِّ ٱلثَّمَرَٰتِ وَمَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْۖ كَمَنْ هُوَ خَٰلِدٌ فِى ٱلنَّارِ وَسُقُوا۟ مَآءً حَمِيمًا فَقَطَّعَ أَمْعَآءَهُمْ

Bermaksud: Sifat Syurga yang telah dijanjikan kepada orang-orang yang bertakwa ialah di dalamnya terdapat sungai-sungai dari air yang tidak berubah (rasa dan baunya), sungai-sungai dari susu yang tidak berubah rasanya, sungai-sungai dari arak yang lazat bagi para peminumnya dan sungai-sungai dari madu yang disaring. Mereka juga mendapat di dalam syurga segala jenis buah-buahan dan keampunan dari Rabb mereka, (Adakah orang-orang yang tinggal kekal di dalam Syurga yang sedemikian itu keadaannya) sama dengan orang-orang yang tinggal kekal di dalam Neraka dan diberi minuman air yang mendidih sehingga menghancurkan tali-tali perut mereka?
(Sudah tentu tidak sama)!
(Muhammad:15).

⁵⁸ Yang dimaksudkan dengan dahulu di sini ialah semasa di dunia dahulu.

Lihat sebagai contohnya firman Allah berikut:

Ath-Thur 52:28
إِنَّا كُنَّا مِن قَبْلُ نَدْعُوهُۖ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلْبَرُّ ٱلرَّحِيمُ

43

Tafsir nota 3(44)

Bermaksud: Sesungguhnya kami (semasa di dunia) dahulu sentiasa berdoa kepadaNya. Sesungguhnya Dialah yang melimpahkan kebaikan lagi Maha Pengasih.
(at-Thur:28).

⁵⁹ dari segala perangai yang keji dan pekerti yang tercela.

Allah berfirman:

Al-Ahzab 33:33

وَقَرْنَ فِى بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ ٱلْجَٰهِلِيَّةِ ٱلْأُولَىٰۖ وَأَقِمْنَ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتِينَ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَطِعْنَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥٓۚ إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجْسَ أَهْلَ ٱلْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا

Bermaksud: Dan hendaklah kamu tetap diam di rumahmu serta janganlah kamu berhias dan mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliah zaman dahulu. Dirikanlah sembahyang, tunaikanlah zakat dan ta'atilah Allah serta RasulNya. Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu dengan semuanya itu)hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan dirimu wahai "AhlulBait" dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya(dari segala perkara yang keji).
(al-Ahzaab:33).

Sifat-sifat zahir isteri-isteri ahli syurga yang suci itu tidak disebut di sini, ia disebutkan pada beberapa tempat lain di dalam Al-Qur'an.
Antaranya:
Ash-Shaffat 37:48

وَعِندَهُمْ قَٰصِرَٰتُ ٱلطَّرْفِ عِينٌ

Bermaksud: Di sisi mereka ada bidadari-bidadari yang tidak menumpukan pandangannya melainkan kepada mereka, jelita matanya.
(as- Shaffaat 48).

Ar-Rahman 55:58
كَأَنَّهُنَّ ٱلْيَاقُوتُ وَٱلْمَرْجَانُ
Bermaksud: Bidadari-bidadari itu (cantik berseri) seperti permata delima dan marjan.
(ar-Rahman:58)

Al-Waqi'ah 56:22
وَحُورٌ عِينٌ
Al-Waqi'ah 56:23
كَأَمْثَٰلِ ٱللُّؤْلُؤِ ٱلْمَكْنُونِ
Bermaksud: Dan bidadari-bidadari bermata jelita, (22) laksana mutiara yang tersimpan baik. (23)
(al-Waaqi' ah :22-23).

An-Naba' 78:33
وَكَوَاعِبَ أَتْرَابًا
Bermaksud: dan perawan-perawan yang sebaya umurnya;
(an-Naba':33).

⁶⁰ Kerana pada semua kejadian Allah, baik besar mahupun kecil ada tujuan dan hikmahnya. Antara kejadian Allah yang lebih kecil dari nyamuk dan Allah juga telah membuat perbandingan dengannya ialah zarrah (debu) atau atom.

Lihat firman Allahdi bawah ini sebagai contohnya:

44

Tafsir nota 3(45)

An-Nisa' 4:40

إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍۖ وَإِن تَكُ حَسَنَةً يُضَٰعِفْهَا وَيُؤْتِ مِن لَّدُنْهُ أَجْرًا عَظِيمًا

Bermaksud: Sesungguhnya Allah tidak menganiaya seseorang walaupun sebesar zarah (debu), dan kalaulah (amal yang sebesar zarah) itu amal kebajikan, niscayaAllah akan melipat gandakannya dan memberikan dari sisi-Nya pahala yang besar.
(an-Nisaa':40).

Saba' 34:3

وَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ لَا تَأْتِينَا ٱلسَّاعَةُۖ قُلْ بَلَىٰ وَرَبِّى لَتَأْتِيَنَّكُمْ عَٰلِمِ ٱلْغَيْبِۖ لَا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَلَا فِى ٱلْأَرْضِ وَلَآ أَصْغَرُ مِن ذَٰلِكَ وَلَآ أَكْبَرُ إِلَّا فِى كِتَٰبٍ مُّبِينٍ

Bermaksud: Dan orang-orang yang kafir berkata: "Hari kiamat itu tidak akan datang kepada kami." Katakanlah (wahai Muhammad): Bahkan (tetap datang). Demi Tuhanku yang mengetahui segala perkara yang ghaib, hari kiamat itu sesungguhnya akan datang kepada kamu. Tiada tersembunyi dari pengetahuanNya barang sebesar zarah pun yang ada di langit atau di bumi dan tidak ada yang lebih kecil dari itu atau yang lebih besar melainkan semuanya tertulis di dalam Kitab yang terang nyata (LauhMahfuzh)."
(Saba':3).

⁶¹ Ayat ke-26 ini sebenarnya merupakan lanjutan dan jawapan kepada pertanyaan dan kemusykilan yang ditimbulkan oleh orang-orang kafir tentang perbandingan dan perumpamaan yang dibuat Allah di dalam ayat ke-73 Surah al-Hajj dan ayat ke-41 Surah al-'Ankabut, di mana Allah menonjolkan kelemahan sembahan-sembahan mereka selain Allah. Di dalamnya ada disebutkan tentang lalat dan labah-labah. Lalu mereka berkata, "Adalah memalukan, Allah membuat perbandingan dengan serangga-serangga seperti itu? Apalah maksud Allah membuat perbandingan dengan benda-benda yang hina seperti itu?! Maka Allah menurunkan pula ayat ke-26 Surah al-Baqarah ini. Itulah latar belakangnya (sebab nuzulnya).

Sekarang mari kita lihat firman Allah di dalam dua surah yang dimaksudkan itu:

Al-Hajj 22:73

يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَٱسْتَمِعُوا۟ لَهُۥٓۚ إِنَّ ٱلَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ لَن يَخْلُقُوا۟ ذُبَابًا وَلَوِ ٱجْتَمَعُوا۟ لَهُۥۖ وَإِن يَسْلُبْهُمُ ٱلذُّبَابُ شَيْـًٔا لَّا يَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُۚ ضَعُفَ ٱلطَّالِبُ وَٱلْمَطْلُوبُ

Bermaksud: Hai manusia, telah dibuat perumpamaan, maka dengarkanlah perumpamaan itu baik-baik. Sesungguhnya sembahan-sembahan yang kamu sembah selain Allah itu sekali-kali tidak dapat menciptakan seekor lalat pun, walaupun mereka berkumpul dan bekerjasama untuk menciptakannya. Jika lalat itu merampas sesuatu dari mereka, tiadalah mereka dapat merebutnya kembali dari lalat itu. Yang menyembah pun lemah dan yang disembah pun lemah.
(al-Hajj:73).

45

Tafsir nota 3(46)

Al-'Ankabut 29:41
مَثَلُ ٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُوا۟ مِن دُونِ ٱللَّهِ أَوْلِيَآءَ كَمَثَلِ ٱلْعَنكَبُوتِ ٱتَّخَذَتْ بَيْتًاۖ وَإِنَّ أَوْهَنَ ٱلْبُيُوتِ لَبَيْتُ ٱلْعَنكَبُوتِۖ لَوْ كَانُوا۟ يَعْلَمُونَ

Bermaksud: Perbandingan orang-orang yang mengambil pelindung-pelindung selain Allah adalah seperti labah-labah yang membuat rumah. Dan sesungguhnya rumah yang paling lemah adalah rumah labah-labah kalau mereka mengetahui.
(al-'Ankabut:41).

Perbandingan dan perumpamaan yang dibuat Allah di dalam Al-Qur'an itu bagaikan makanan berzat dan berkhasiat. Ia berguna kepada orang-orang yang sihat. Kepada orang-orang yang mempunyai penyakit-penyakit tertentu pula ia tidak berguna apa-apa, mungkin juga ia memberikan kesan yang buruk. Di dalam Al-Qur'an tersebut sifat-sifat orang-orang yang menjadi sesat dengan sebab keterangan-keterangan yang datang dari Allah berupa perbandingan, perumpamaan dan sebagainya. Antaranya ialah di dalam beberapa firman Allah di bawah ini:

Ibrahim 14:27
يُثَبِّتُ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ بِٱلْقَوْلِ ٱلثَّابِتِ فِى ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَفِى ٱلْءَاخِرَةِۖ وَيُضِلُّ ٱللَّهُ ٱلظَّٰلِمِينَۚ وَيَفْعَلُ ٱللَّهُ مَا يَشَآءُ

Bermaksud: Allah menetapkan (pendirian) orang-orang yang beriman dengan kalimah yang tetap teguh (berupa Al-Qur'an atau perbandingan dan perumpamaan yang dibuat Allah di dalamnya) dalam kehidupan dunia dan akhirat dan Allah menyesatkan orang-orang yang berlaku zalim (kepada diri mereka sendiri) dan Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendakiNya.
(Ibrahim:27)

Ghafir 40:34
وَلَقَدْ جَآءَكُمْ يُوسُفُ مِن قَبْلُ بِٱلْبَيِّنَٰتِ فَمَا زِلْتُمْ فِى شَكٍّ مِّمَّا جَآءَكُم بِهِۦۖ حَتَّىٰٓ إِذَا هَلَكَ قُلْتُمْ لَن يَبْعَثَ ٱللَّهُ مِنۢ بَعْدِهِۦ رَسُولًاۚ كَذَٰلِكَ يُضِلُّ ٱللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُّرْتَابٌ

Ghafir 40:35
ٱلَّذِينَ يُجَٰدِلُونَ فِىٓ ءَايَٰتِ ٱللَّهِ بِغَيْرِ سُلْطَٰنٍ أَتَىٰهُمْۖ كَبُرَ مَقْتًا عِندَ ٱللَّهِ وَعِندَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ۚ كَذَٰلِكَ يَطْبَعُ ٱللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ

Bermaksud: Dan sesungguhnya (Nabi) Yusuf telah datang kepadamu dahulu dengan membawa keterangan-keterangan (yang membuktikan kerasulannya), tetapi kamu tetap juga dalam keraguan mengenai apa yang disampaikannya kepadamu sehingga apabila dia mati, kamu berkata: "Allah tidak akan mengutuskan lagi Rasul sesudahnya." Demikianlah Allah menyesatkan orang-orang yang melampaui batas dan ragu-ragu. (34)
(Iaitu) orang-orang yang membantah ayat-ayat Allah tanpa sebarang alasan yang sampai kepada mereka (dari pihak yang diakui benarnya). Kemurkaan Allah dan orang-orang yang beriman besar sekali kepada mereka. Demikianlah Allah meteraikan atas hati orang yang sombong lagi sewenang-wenang. (35).
(Ghafir:34-35).

Aali-Imran 3:86
كَيْفَ يَهْدِى ٱللَّهُ قَوْمًا كَفَرُوا۟ بَعْدَ إِيمَٰنِهِمْ وَشَهِدُوٓا۟ أَنَّ ٱلرَّسُولَ حَقٌّ وَجَآءَهُمُ ٱلْبَيِّنَٰتُۚ وَٱللَّهُ لَا يَهْدِى ٱلْقَوْمَ ٱلظَّٰلِمِينَ

Bermaksud: Bagaimana Allah akan memberi petunjuk kepada sesuatu kaum yang kafir sesudah mereka beriman dan juga sesudah mereka menyaksikan bahawa Rasulullah (Nabi Muhammad) itu adalah benar dan telah datang pula kepada mereka

46
Tafsir nota 3(47)

keterangan-keterangan yang jelas nyata? Allah tidak akan memberikan petunjukNya kepada kaum yang zalim.
(Aali 'Imraan:86).

Ghafir 40:28

وَقَالَ رَجُلٌ مُّؤْمِنٌ مِّنْ ءَالِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إِيمَٰنَهُۥٓ أَتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَن يَقُولَ رَبِّىَ ٱللَّهُ وَقَدْ جَآءَكُم بِٱلْبَيِّنَٰتِ مِن رَّبِّكُمْۖ وَإِن يَكُ كَٰذِبًا فَعَلَيْهِ كَذِبُهُۥۖ وَإِن يَكُ صَادِقًا يُصِبْكُم بَعْضُ ٱلَّذِى يَعِدُكُمْۖ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَهْدِى مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ

Bermaksud: Dan seorang laki-laki yang beriman di antara pengikut-pengikut Fir'aun yang menyembunyikan imannya berkata: "Apakah kamu akan membunuh seorang laki-laki karena dia menyatakan: "Tuhanku ialah Allah", padahal dia telah datang kepadamu dengan membawa keterangan-keterangan dari Tuhanmu. Dan jika ia seorang pendusta maka dialah yang menanggung (dosa) dustanya itu; dan jika ia seorang yang benar niscaya sebahagian (bencana) yang diancamkannya kepadamu akan menimpamu". Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayat petunjuk kepada orang yang melampaui batas, lagi pendusta.
(Ghafir:28).

Di dalam ayat ke-27 Surah al-Baqarah seterusnya Allah menjelaskan sifat-sifat orang-orang fasiq yang terus sesat meskipun telah Al-Qur'an.

⁶²  Maksud perjanjian Allah yang telah diikat dengan teguh ialah perjanjian manusia dengan Allah di alam arwah (roh-roh) bahawa mereka akan mengesakanNya sepanjang masa. Ia disebut Allah di dalam Al-Qur'an menerusi firmanNya ini:

Al-A'raf 7:172

وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنۢ بَنِىٓ ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْۖ قَالُوا۟ بَلَىٰۛ شَهِدْنَآۛ أَن تَقُولُوا۟ يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَٰفِلِينَ

Bermaksud: Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan roh anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Dia bertanya dengan firmanNya):"Bukankah Aku Tuhanmu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhankami), kami menjadi saksi." (Kami lakukan yang demikian itu) supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami tidak diberi pengetahuan tentang (hakikat tauhid) ini.
(al-A'raaf:72).

Ayat ini membuktikan bahawa di dalam diri manusia telah tertanam naluri percaya kepada Tuhan yang esa sejak di alam arwah lagi.Memang sentiasa ada orang-orang yang merombak dan mencabuli perjanjian Allah sesudah diperteguhkannya. Allah malah telah menceritakan kesan buruknya di dalam dua ayat di bawah ini:

Al-Ma'idah 5:13

فَبِمَا نَقْضِهِم مِّيثَٰقَهُمْ لَعَنَّٰهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَٰسِيَةًۖ يُحَرِّفُونَ ٱلْكَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِۦۙ وَنَسُوا۟ حَظًّا مِّمَّا ذُكِّرُوا۟ بِهِۦۚ وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَىٰ خَآئِنَةٍ مِّنْهُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِّنْهُمْۖ فَٱعْفُ عَنْهُمْ وَٱصْفَحْۚ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلْمُحْسِنِينَ

Bermaksud: Maka dengan sebab mereka mencabuli perjanjian setia mereka, Kami kutuki mereka, dan Kami jadikan hati mereka keras (tidak mahu menerima

47

Tafsir nota 3(48)

kebenaran) .Mereka sentiasa mengubah kalimah-kalimah (yang ada di dalam kitab Taurat dengan memutarnya) daripada tempat-tempatnya (dan maksudnya) yang sebenar dan mereka melupakan (meninggalkan) sebahagian daripada apa yang diperingatkan mereka dengannya, dan engkau (wahai Muhammad) sentiasa dapat melihat perbuatan khianat yang mereka lakukan, kecuali sedikit dari mereka (yang tidak berlaku khianat). Oleh itu, maafkanlah mereka (jika mereka sedia bertaubat) dan janganlah dihiraukan, kerana sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang berbuat baik.
(al-Maa'idah:13).

Al-Baqarah 2:100

أَوَكُلَّمَا عَٰهَدُوا۟ عَهْدًا نَّبَذَهُۥ فَرِيقٌ مِّنْهُمۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ
Bermaksud: Patutkah (mereka ingkar kepada ayat-ayat Allah), dan setiap kali mereka mengikat janji, segolongan mereka melemparkannya? Bahkan sebahagian besar dari mereka tidak beriman.
(al-Baqarah:100).

⁶³ berupa perhubungan yang baik dengan Allah, dengan mentauhidkanNya dan menjauhi kesyirikan, di samping bermesra, bersimpati dan bertolong-menolong diantara sesama manusia.

Allah berfirman:
An-Nisa' 4:36

وَٱعْبُدُوا۟ ٱللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا۟ بِهِۦ شَيْـًٔاۖ وَبِٱلْوَٰلِدَيْنِ إِحْسَٰنًا وَبِذِى ٱلْقُرْبَىٰ وَٱلْيَتَٰمَىٰ وَٱلْمَسَٰكِينِ وَٱلْجَارِ ذِى ٱلْقُرْبَىٰ وَٱلْجَارِ ٱلْجُنُبِ وَٱلصَّاحِبِ بِٱلْجَنۢبِ وَٱبْنِ ٱلسَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَٰنُكُمْۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا

An-Nisa' 4:37

ٱلَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ ٱلنَّاسَ بِٱلْبُخْلِ وَيَكْتُمُونَ مَآ ءَاتَىٰهُمُ ٱللَّهُ مِن فَضْلِهِۦۗ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَٰفِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا
Bermaksud: Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukanNya dengan sesuatu apa pun, berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, jiran tetangga yang dekat dan jiran tetangga yang jauh,rakan sejawat, orang musafir dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri; (36)
Iaitu orang-orang yang bakhil dan menyuruh manusia supaya bakhil serta menyembunyikan apa-apa jua yang Allah berikan kepada mereka dari limpah kurnianya dan (sebenarnya) Kami telah sediakan bagi orang-orang kafir itu azab siksa yang amat menghinakan. (37).
(an-Nisaa':36-37).

Allah juga dengan lebih jelas menyuruh pihak yang berkuasa supaya melakukan kebaikan dan menjalinkan hubungan kekeluargaan (shilatur rahim) serta melarang mereka daripada melakukan kerosakan di bumi dan memutuskan hubungan kekeluargaan (shilatur rahim) melalui firmanNya ini:

Muhammad 47:22
فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِن تَوَلَّيْتُمْ أَن تُفْسِدُوا۟ فِى ٱلْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوٓا۟ أَرْحَامَكُمْ

Bermaksud: Maka apakah kiranya jika kamu berkuasa kamu akan melakukan kerosakan di bumi dan memutuskan hubungan kekeluargaan?
(Muhammad:22).

Tidak beriman kepada Allah dan para rasulNya atau membeza-bezakan utusan Allah dengan beriman kepada sebahagian daripada mereka dan tidak kepada sebahagian

48
yang lain juga termasuk dalam memutuskan apa yang disuruh Allah supaya disambungkan.
Kerana itulah Allah berfirman:

An-Nisa' 4:150

إِنَّ ٱلَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِٱللَّهِ وَرُسُلِهِۦ وَيُرِيدُونَ أَن يُفَرِّقُوا۟ بَيْنَ ٱللَّهِ وَرُسُلِهِۦ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَن يَتَّخِذُوا۟ بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا

An-Nisa' 4:151

أُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْكَٰفِرُونَ حَقًّاۚ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَٰفِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا

Bermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada Allah dan Rasul-rasulNya,dan (orang-orang yang) hendak membeza-bezakan iman mereka di antara Allah dan Rasul-rasulNya dan (orang-orang yang) berkata: Kami beriman kepada sebahagian Rasul-rasul itu dan kufur kepada sebahagian yang lain, serta bertujuan hendak mengambil jalan lain antara iman dan kufur itu,(150) 
Mereka itulah orang-orang yang kafir dengan sebenar-benarnya dan Kami telah menyediakan bagi orang-orang kafir itu azab siksa yang menghinakan.(151).
(an-Nisaa':150-151).

⁶⁴ Di dalam ayat yang lain mereka digambarkan begini:
Al-Baqarah 2:205

وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِى ٱلْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ ٱلْحَرْثَ وَٱلنَّسْلَۗ وَٱللَّهُ لَا يُحِبُّ ٱلْفَسَادَ

Bermaksud: Dan apabila ia beredar di bumi, ia berusaha untuk melakukan kerosakan dan membinasakan tanam-tanaman serta zuriat, sedangkan Allah tidak sukakan kerosakan.
(al-Baqarah:205).

⁶⁵ Lantaran kesudahan mereka yang amat merugikan. Allah berfirman tentang mereka:

Az-Zumar 39:15

فَٱعْبُدُوا۟ مَا شِئْتُم مِّن دُونِهِۦۗ قُلْ إِنَّ ٱلْخَٰسِرِينَ ٱلَّذِينَ خَسِرُوٓا۟ أَنفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِۗ أَلَا ذَٰلِكَ هُوَ ٱلْخُسْرَانُ ٱلْمُبِينُ

Bermaksud: (Setelah kamu mengetahui pendirianku ini wahai kaum musyrik dan kamu masih juga berdegil) maka sembahlah kamu apa yang kamu kehendaki, yang lain dari Allah, (kamu akan mengetahui akibatnya). Katakanlah lagi: Sesungguhnya orang-orang yang rugi (dengan sebenar-benarnya) ialah orang-orang yang merugikan dirinya sendiri dan pengikut-pengikutnya pada hari kiamat (dengan sebab perbuatan mereka memilih kekufuran atau kederhakaan). Ingatlah, yang demikian itulah kerugian yang nyata.
(az-Zumar:15).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan