Halaman

Khamis, Oktober 29, 2020

Daurah tafsir 2019 sesi 12(26)nota10(205)

Daurah tafsir 2019 sesi 12(26)nota10(205)

dan mencari rezeki melalui cara-cara yang haram. Seruan itu disampaikan oleh beliau supaya umatnya
terselamat daripada azab Allah di dunia dan di akhirat.

(f)Seruan bertaqwa oleh Nabi Musa أَلَا يَتَّقُونَ(ayat 11). Nabi Musa telah berda'wah kepada Fir'aun dan kerajaan tenteranya supaya bertaqwa dengan daripada memuja dan melebihkan bangsanya, diseru supaya tidak berlagak sombong di muka itu disampaikan oleh Nabi Musa kepada mereka meninggalkan perbuatan zalim dan kejam, berhenti berhenti juga daripada membunuh Bani Israil, merekabumi dan tidak melakukan kerosakan padanya. Seruansupaya mereka terselamat daripada azab Allah di dunia dan di akhirat.

Ash-Shu'ara' 26:11
قَوْمَ فِرْعَوْنَۚ أَلَا يَتَّقُونَ 
(yaitu) kaum Fir‘aun. Mengapa mereka tidak bertakwa?”



2. Di dalam Surah as-Syu'ara' terdapat beberapa ayat tarji' iaitu ayat-ayat yang diulangi beberapa kali.
أَلَا تَتَّقُونَ (١٦٢)إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ (١٦٢)فَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَأَطِيعُونِ(١٦٤)
وَمَآ أَسْـَٔلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍۖ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ (١٦٤)
Ayat: 109,127, 145, 164 dan 180).

Ash-Shu'ara' 26:161
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَلَا تَتَّقُونَ 
ketika saudara mereka Luth berkata kepada mereka, “Mengapa kamu tidak bertakwa?”
Ash-Shu'ara' 26:162
إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ 
Sungguh, aku ini seorang rasul kepercayaan (yang diutus) kepadamu,
Ash-Shu'ara' 26:163
فَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَأَطِيعُونِ 
maka bertakwalah kepada Allah dan taatlah kepadaku.
Ash-Shu'ara' 26:109
وَمَآ أَسْـَٔلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍۖ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ 
Dan aku tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu; imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam.
Ash-Shu'ara' 26:127
وَمَآ أَسْـَٔلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍۖ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ 
Dan aku tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu; imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam.
Ash-Shu'ara' 26:145
وَمَآ أَسْـَٔلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍۖ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ 
Dan aku tidak meminta sesuatu imbalan kepadamu atas ajakan itu, imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam.
Ash-Shu'ara' 26:164
وَمَآ أَسْـَٔلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍۖ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ 
Dan aku tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu; imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam.
Ash-Shu'ara' 26:180
وَمَآ أَسْـَٔلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍۖ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ 
Dan aku tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu; imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam.




Daripada ayat tarji' itu dapat difahami beberapa perkara berikut:

(a) 6 orang nabi di zaman masing-masing telah menyeru umat mereka supaya bertaqwa dengan erti mereka meninggalkan syirik, mengada-adakan perkara baharu dalam agama dan mengelak diri daripada melakukan pelbagai fitnah.

(b) Kesemua 6 orang nabi itu mengisytiharkan bahawa mereka bukan sahaja utusan Allah, malah mereka juga orang yang amanah dan jujur.

(c) Kesemua 6 orang nabi itu menyeru umatnya dengan berkata  فَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَأَطِيعُونِ  yang bererti اُعْبُدُ الله (Sembahlah kamu akan Allah), di samping itu mereka juga menyeru dengan berkata  وَأَطِيعُونِ  (Taatlah kamu kepadaku).

(d) Semua 6 orang nabi itu mengatakan kepada kaum masing-masing dengan jelas bahawa mereka tidak
meminta duit daripada orang ramai, tidak juga meminta derma. Mereka datang untuk memberi, bukan
menerima, para nabi itu bekerja untuk Allah dan mereka mengharapkan upah dari Allah, bukan dari manusia, mereka hanya menyeru dan berda'wah kepada agama dengan ikhlas.

3.perkataanرَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ
(Ayat: 16, 23, 47,77,98, 109, 127, 145, 164, 180 dan 192).

Ash-Shu'ara' 26:16
فَأْتِيَا فِرْعَوْنَ فَقُولَآ إِنَّا رَسُولُ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ 
maka datanglah kamu berdua kepada Fir‘aun dan katakan, “Sesungguhnya kami adalah rasul-rasul Tuhan seluruh alam,


Perkataan رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ , beberupa kali diulang sebut di dalam surah ini. 
Perkataan ini ada 5 ertinya: 
(a) Yang mendidik 
(b) Yang menjaga 
(c) Yang memiliki 
(d) Yang menguasai 
(e) Tuan yang berkuasa dan bebas menguruskan segala kehendaknya.

205

Tiada ulasan:

Catat Ulasan