Halaman

Ahad, Disember 27, 2020

Sahih bukhari kitab iman sesi 01 146

Sahih bukhari kitab iman sesi 01 146
*sesi 2

_____
tersebut digambarkan mempunyai sifat dan ciri yang berbeza-beza. Hubungan diantaraNya dengan makhluk juga tidak sama. Antara tanggapan-tanggapan mereka tentang hubungan Tuhan dengan hamba-hambaNya
(1)dianggap sebagai musuh. Ini kerana bagi mereka Tuhan menyembunyikan rahsia alam ini daripada manusia, sehingga manusia terpaksa mengkaji dan memikirkannya sendiri untuk menyelesai dan memecahkan segala persoalan Yang tersembunyi selama ini. Anggapan yang sebegini telah mendorong mereka menjadi anti-tuhan atau atheis. Bagi mereka meninggalkan terlalu banyak persoalan-persoalan yang tidak mampu dijawab dengan jawapan yang memuaskan hati oleh agama-agama yang wujud di sekeliling mereka. Fahaman seperti ini juga popular di kalangan para saintis yang menjadikan 'aqal sebagai satu-satunya neraca.  Maka perhubungan golongan ini dengan Tuhan dianggap sebagai perhubungan antara musuh. Setiap kali mereka menyingkap sesuatu penemuan atau memecahkan sesuatu persoalan yang selama ini menjadi misteri alam, mereka menganggap bahawa mereka telah berjaya 'merampas'nya dari 'simpanan' Tuhan. 

(2) Sebahagian ahli falsafah di zaman lampau menda'wa Tuhan telah mencipta sepuluh tingkatan 'aqal (العقول العشرة). Setiap daripadanya pula menerbitkan dua falak. Malangnya mereka sendiri tidak dapat menjelaskan dengan pasti apakah sebenarnya 'aqal dan falak itu. Lalu jika konsep yang tidak lebih dari satu andaian ini diterima, apakah alasan Tuhan untuk tidak hanya menjadikan satu atau dua aqal sahaja bagi kejadian-kejadian lain seterusnya? Malah menurut fahaman mereka, tuhan tidak akan 'campur tangan' lagi dalam perkembangan tingkatan 'aqal tersebut, sehinggalah ia mampu untuk meningkat dengan sendirinya demi mencapai tingkatan tertinggi iaitu 'aqal ke sepuluh yang menurut da'waan mereka mampu mencipta segala-galanya. Sepertimana pendapat pertama, golongan yang berpegang dengan pendapat ini juga tidak pernah berasa tenang terhadap hubungan mereka dengan Tuhan.

(3) Ada yang berpendapat bahawa selepas tuhan selesai mencipta sekalian makhlukNya, Dia mengambil keputusan untuk 'merehatkan diri' daripada tugas mengendalikan segala urusan yang berkaitan dengan mereka. Bagi mereka tanggungjawab tuhan tidak lebih daripada sang pencipta yang melepaskan tugas penyelenggaraan dan nasib ciptaannya kepada orang lain pula. Mereka mengumpamakan tugas Tuhan mencipta alam ini tidak lebih daripada seperti pembuat jam sahaja. Apabila jam itu sudah berfungsi, tugas mengawal pergerakan jam tersebut sudah tidak menjadi tanggungjawabNya lagi. 

(4) Ada juga yang berpendapat bahawa Tuhan hanya menentukan ibadah-ibadah yang berbentuk ritual sahaja kepada manusia. Segala panduan yang berkaitan dengan urusan dan peraturan kehidupan manusiawi, kesemuanya diserahkan kepada kebijaksanaan manusia sendiri. Terpulanglah kepada mereka untuk menentukan segala peraturan hidup mengikut keputusan îaqal yang diterima dan disepakati sebagai sesuatu yang baik oleh kebanyakan mereka. Sedangkan realiti pergolakan kehidupan, terutamanya yang berkaitan dengan pertelagahan sesama manusia, kesemuanya berpunca daripada kelonggaran peraturan hidup yang diatur oleh kebijaksanaan 'aqal manusia itulah!! 

(5) Kebanyakan agama menerima konsep orang tengah di antara orang awam dan Tuhan. Tuhan digambarkan seperti seorang maharaja yang sukar didekati atau Tuhan Yang dipercayai terlalu suci itu tidak mungkin dihubungi terus oleh manusia yang bergelumang dengan dosa-dosa. Maka lahirlah ahli-ahli agama dengan pelbagai nama seperti sami, paderi, biksu, rabai, paus dan sebagainya yang dianggap sebagai manusia suci. Merekalah golongan yang dipercayai dapat menjadi orang tengah di antara Tuhan dan manusia biasa. Untuk mendapat sesuatu daripada Tuhan, golongan inilah yang mesti dipujuk dan dimenangi terlebih dahulu.


146


Tiada ulasan:

Catat Ulasan