Sahih Al Bukhari (Bahagian 1 044)
aku pula mengingati apa yang diucapkannya. ¹⁵ 'Aaishah bercerita, katanyn: "Sesungguhnya aku pernah nłelihat Baginda s.a.w. ketika turun wahyu pada hari yang
_______
''Apabila wahyu turun kepada Rasulullah s.a.w., kedengaranlah dekat muka Baginda s.a,w, dengung seperti dengung kumpulan lebah.” (Hadits riwayat Ahmad, Tirmizi, Haakim, Abd bin Humaid dan lain-lain).
Pada zahirnya terdapat pertentangan di antara tiga hadits tersebut. Tetapi jika diperhatikan betul-betul ia tidak ada pun pertentangan di antara ketiga-tiga hadits itu. Sebabnya ialah hadits al-Haarits bin Hisyaam menceritakan tentang bunyi wahyu yang kedengaran kepada Rasulullah s.a.w. Hadits Abu Hurairah menceritakan bunyi wahyu yang kedengaran kepada malaikat dan hadits yang ketiga itu pula menceritakan tentang bunyi wahyu yang kedengaran kepada sesetengah sahabat yang berada berhampiran dengan Rasulullah ketika Baginda s.a.w. mendapat wahyu.
¹⁵ Bentuk kedatangan wahyu yang seterusnya ialah melalui malaikat yang menjelma dalałn rupa fizikal seorang manusia. Biasanya dengan rupa individu yang tidak dikenali. Namun, kerapkali juga Jibril datang dalam rupa Dihyah al-Kalbi r.a. Riwayat hadits dan sejarah menyebutkan rupa paras Dihyah r.a. mirip dengan Rasulullah s.a.w. Itulah antara sebabnya kenapa Nabi s.a.w. sentiasa memilih beliau sebagai utusan, termasuklah untuk menemui Hercules di Rom. Sebuah riwayat di dalam Sahih Bukhari menceritakan bahawa apabila terpandang sahąia rupa Dihyah r.a., orang-orang Rom terus mengajak beliau untuk mengunjungi sebuah bilik bawah tanah yang menyimpan segala patung ukiran para nabi yang diukir oleh omng-orang Yahudi. Sampai sahaja kepada patung yang terakhir iaitu patung ukiran Nabi Muhammad s.a.w. mereka terus bertanyakan Dihyah "Bukankah ini rupa nabi kamu?". Respons mereka sedemikian rupa adalah kerana rupa Dihyah amat menyerupai ukiran patung tersebut dan mereka memahami bahawa Nabi s.a.w akan mengutuskan seorang yang mempunyai rupa paras yang mirip dengan Baginda. Hikmah di sebalik pemilihan beliau sebagai wakil perutusan Baginda ialah di samping beliau mempunyai kriteria yang sempurna sebagai seorang wakil, iaitu mempunyai perwatakan yang lembut, sopan dan pintar, rupa paras beliau yang hampir serupa dengan orang yang diwakilinya iaitu Nabi s.a.w. turut berperanan sebagai aset yang mencerminkan perwatakan dan maksud orang yang diwakilinya. Makanya dari sudut diplomasi, sesebuah pertubuhan atau negara sewajarnya mengutus perwakilan atau dutanya yang mempunyai ciri-ciri dan perwatakan yang mewakili pertubuhan, negara atau kerajaannya, agar dengan memandangnya sahaja sudah tergambar misi dan budaya pihak yang diwakilinya. Kedatangan wahyu dalam bentuk ini dirasai lebih ringan oleh Nabi s.a.w, lantaran ia sudah melalui beberapa proses penapisan dan bukan lagi dalam rupa dan bentuk tenaga momentum yang asal. Keadaannya sama seperti cahaya matahari yang sampai ke permukaan bumi melalui jarak dan tapisan-tapisan tertentu termasuk lapisan ozon sehingga dapat dimanfa'atkan oleh manusia. Sekiranya tidak terdapat sebarang tapisan di ruang angkasa, nescaya pendedahan kepada bahangnya secara langsung akan memusnahkan segala kehidupan di muka bumi ini. Malah api yang wujud di dunia ini asalnya adalah daripada neraka, habanya hanya sesuai dengan iklim dunia ini setelah melalui proses-proses penapisan yang banyak. Bahkan menurut kenyataan hadits, bahang mentari juga berpunca daripada wap api neraka Jahannam. Fakta yang masih belum dikaji oleh para saintis ini telahpun didedahkan oleh Nabi s.a.w. melalui sabda Beliau s.a.w. berikut ini: Bahang matahari berpunca daripada wap neraka Jahannam.”
(Hadits riwayat Bukhari. Muslim. Malik. Syati'e, Ahmad, Abu
44
Tiada ulasan:
Catat Ulasan